ابزارهای دریل‌کاری, سوراخ‌کاری و دریل‌کاری

چرا دریل سوراخ نمی کند؟ علت سوراخ نکردن دریل چیست؟ + ویدئو

چرا دریل کاشی و دیوار را سوراخ نمی کند؟

 در این ویدئو 7 دلیل سوراخ‌نشدن دیوار و کاشی با دریل با بررسی می‌کنیم و راه‌حل مشکلات را خواهیم گفت. دلایلی که با وجود سادگی اما در بین تازه‌کارها بسیار رایج است.

 دلیل سوراخ‌نکردن دریل را به ترتیب فراوانی دسته‌بندی کردیم تا سریع‌تر به جواب مشکل برسیم.

مته مناسب سوراخ کاری کاشی و دیوار

 اصلی‌ترین دلیل سوراخ‌نشدن دیوار با دریل عدم استفاده از مته مناسب دیوار است.

 مته‌های دیوار و مصالح بنایی یک مشخصه بسیار بارز دارند و آن هم استفاده از قطعه‌ای با نام الماسه در نوک مته است که به آن جوش داده می‌شود.

 الماسه نوک مته‌های مصالح بنایی (مانند: کاشی، سرامیک، سنگ، سیمان و…) نوعی الماس صنعتی و مصنوعی است که دوام بسیار بالایی در برابر سایش و حرارت دارد.

 در صورت استفاده از مته‌های مخصوص چوب یا فلز برای سوراخ‌کردن دیوار، گچ یا دیوارهای پیش‌ساخته سوراخ خواهد شد؛ اما به‌محض برخورد با بتن یا آجر توانایی نفوذ خود را از دست می‌دهد و در صورت ادامه سوراخ کار نوک مته داغ و سپس کند می‌شود.

پیشنهاد آیچوب:

آموزش سوراخ کردن دیوار با دریل ساده و چکشی برای تازه کارها

مته مناسب سوراخ کاری کاشی و دیوار

از دیدگاهی تخصصی‌تر الماسه های مورد استفاده در سوراخ‌کاری دیوار با الماسه های سنگ و کاشی و سرامیک کمی متفاوت است و دوام و البته قیمت بالاتری دارند.

 به الماسه های دیواری به‌اصطلاح مسنری (Masonry) گفته می‌شود که با همین نام قابل‌خرید در فروشگاه‌های ابزار است.

 برای کاربری خانگی باتوجه‌به نوع سوراخ‌کاری که معمولاً برای نصب پرده و آویز لباس و مانند آن‌ها نیاز است خرید مته الماسه سایز 7 در 100 میلی‌متر (قطر 7 با طول 100 میلی‌متر) پیشنهاد می‌شود.

 برای این سایز مته رول‌پلاک‌های استاندارد نیز به فراوانی در بازار ابزار و یراق وجود دارد.

حالت درست دریل کاری برای سوراخ کردن دیوار

 دومین دلیل بسیار رایج که حتی با وجود انتخاب مته مناسب باز هم باعث عدم سوراخ‌کاری دیوار می‌شود تنظیم‌نکردن دریل در مود مناسب سوراخ‌کاری دیوار است.

 دریل‌های امروز حتی در ساده‌ترین حالت خود دو مود یا حالت سوراخ‌کاری ساده و چکشی را دارند.

 برای سوراخ‌کاری مصالح بنایی حتماً باید از حالت چکشی دریل استفاده کنید. حالت چکشی یک مکانیسم بسیار ساده است که هم‌زمان با چرخش مته، ضربه‌هایی را هم عمود به مته و پشت آن وارد می‌کند.

 این ضربه با نواخت بالا و شدتی کم‌پشت سه‌نظام وارد می‌شود که در نهایت موجب سوراخ‌کاری سریع و مؤثر دیوار و کاشی خواهد شد.

 پس قبل از سوراخ‌کاری دیوار حتماً مود دریل را در حالت چکشی قرار دهید. با قراردادن در حالت چکشی و به‌محض زیر بار قراردادن مته و درگیرکردن آن با دیوار صدای دریل کاملاً عوض می‌شود و حالت چکشی آن فعال خواهد شد.

 بنابراین اگر برای کاربری خانگی قصد خرید دریل برقی یا شارژی را دارید، داشتن حالت چکشی را یکی از اولین اولویت‌های انتخاب خود قرار دهید.

پیشنهاد آیچوب:

ویدئو آموزش سوراخ کردن فلز با دریل شارژی

ویدئوی آموزش سوراخ کردن دیوار

 

در این ویدئو به این سؤال پاسخ دادیم که چرا دریل دیوار را سوراخ نمی کند و 7 دلیل اصلی سوراخ نکردن دیوار با بر شمردیم و راه حل هر کدام را بررسی کردیم.

 

 

تماشا این ویدئو در برخی اپراتورها با ترافیک نیم بها محاسبه می‌شود!

جهت چرخش دریل برای سوراخ کاری دیوار

 می‌توان گفت در تمام دریل‌هایی که در بازار وجود دارند امکان تغییر جهت دور وجود دارد و جزو آپشن‌های یک دریل معمولی بازار است.

 برای سوراخ‌کاری متریال باید دور دریل وقتی از پشت به دریل نگاه می‌کنید از سمت راست به سمت چپ باشد. چرا که شیارهای اسپیرال روی مته‌ها و شیوه تیز شدن آن‌ها به‌گونه‌ای است که تنها از یک‌جهت سوراخ‌کاری و خروج براده‌ها را انجام می‌دهند.

 برای تغییر جهت چرخش دریل دکمه‌های دو یا سه‌حالته‌ای (حالت چپ‌گرد، حالت قفل ماشه، حالت راست‌گرد) در دریل‌ها وجود دارد که امکان تغییر جهت گردش برای سوراخ کاری یا باز کردن پیچ را خواهید داشت.

 بسیاری پیش می‌آید که به دلیل قرارگیری سوئیچ تغییر جهت گردی در محدوده انگشتان شست و اشاره تغییر جهت چرخش ناخواسته انجام می‌شود.

 در تمام دریل‌های موجود در بازار اگر دریل را در دست راست خود داشته باشد با فشردن سوئیچی که نزدیک انگشت اشاره قرار دارد دور دریل برای سوراخ کاری انتخاب می‌شود و با فشردن سوئیچ نزدیک انگشت شصت دور معکوس می‌شود.

 اگر با مقاومت در سوراخ کاری مواجه شدید و سوراخ کاری طوری است گه گویا با مته کند شده در حال کار هستید به معکوس بودن دور دریل شک کنید.

برای سوراخ کاری دیوار دریل چند وات بخریم؟

 برای سوراخ کاری دیوار و کاشی و سرامیک در خانه و در حد کارهای خانگی یک دریل چکشی با توان حدود 800 وات و یا بیشتر مناسب کار شما خواهد بود.

 البته در بحث توان متأسفانه بسیاری از برندهایی که رشد قارچ‌گونه‌ای طی چهار سال اخیر داشته‌اند عدد واقعی توان را درج نمی‌کنند و مقداری که روی پلاک درج می‌شود همیشه خیلی بیشتر از عدد واقعی توان دریل است.

 توان در دریل‌ها به دو صورت بیان می‌شود. یا بر حسب توان مصرفی است که به وات (Watt) بیان می‌شود و بیشتر در دریل‌های برقی از این واحد استفاده می‌شود.

 و یا به‌صورت توان خروجی با واحد نیوتن متر (NM) روی پلاک دریل‌ها نوشته می‌شود که این واحد را بیشتر در دریل‌های شارژی می‌بینیم.

 برای سوراخ کاری دیوار در کاربری خانگی دریل شارژی پیشنهاد نمی‌کنیم؛ اما در صورت اصرار به خرید دریل شارژی، توان خروجی حداقلی 60 نیوتن متر را به‌عنوان کف توان خروجی دریل شارژی در نظر داشته باشید.

حالت درست دریل کاری برای سوراخ کردن دیوار

پیشنهاد آیچوب:

راهنمای خرید انواع دریل گیربکسی، دریل شارژی و دریل سیمی در بازار ایران

 

عدم وجود فشار عمودی به دریل

 برای تازه‌کارها و مبتدی‌هایی که با دریل کار می‌کنند کمی تجربه نیاز است که به‌اندازه نیروی عمودی به دریل هنگام سوراخ کاری پی ببرند.

 باتوجه‌به سختی دیواری که سوراخ می‌کنید، قطر و طول مته و حتی شکل شیارهای مته این فشار باید متفاوت باشد و کاربر می‌تواند باتوجه‌به صدای دریل و یا میزان سختی سوراخ کاری اندازه این نیرو را تغییر دهد.

 حتماً توجه داشته باشید که دریل را نباید بیش از حد تحت‌فشار عمودی و یا پیش از حد شل نگه دارید. همیشه خطر کیک بک دریل را در نظر داشته باشید تا در صورت رخداد امکان مهار آن وجود داشته باشد.

در چند کورس سوراخ کنید

 روی مته شیارهای مارپیچی برای خارج‌کردن گرد ناشی از سوراخ کاری وجود دارد.

 حین سوراخ کاری مصالح می‌توانید با کمی جلو و عقب بردن مته به خارج شدن بیشتر خاک کمک کنید تا مته با اصطکاک کمتری سوراخ کاری را انجام دهد.

 مخصوصاً در متریال‌هایی مانند سنگ و بتن و در سوراخ کاری عمیق در آن‌ها این روش بسیار مؤثرتر و سریع‌تر از سوراخ‌کردن با فشار بالا و در یک کورس است.

یک احتمال عجیب اما محتمل!

 احتمال آخر سوراخ‌نشدن دیوار به‌ندرت رخ می‌دهد؛ اما محتمل است. در این احتمال با وجود رعایت همه موارد بالا اما باز هم مته پیش نمی‌رود و صدای چکش دریل هم به‌شدت افزایش می‌یابد.

 در این احتمال نوک مته به فلزی در دیوار برخورد کرده است. این فلز می‌تواند چهارچوب یا میله‌گرد درون بتن‌های آرمه باشد که مته‌های الماسه توانایی سوراخ کاری آن را ندارند.

 در چنین مواردی باید محل سوراخ کاری را عوض کنید و اگر اصرار بر سوراخ‌کردن همان نقطه دارید با مته‌های فلز بر تلاش خود را برای ردکردن فلز انجام دهید.

پیشنهاد آیچوب:

نکته های خرید دریل شارژی | قبل از خرید باید بدانید

 

سوراخ کردن دیوار با دریل

 

چرا دریل دیوار را سوراخ نمی کند؟

 1. اولین دلیل چپ‌گرد بودن جهت چرخش مته است. دریل را بررسی کنید که جهت چرخش پادساعت نباشید؛ یعنی وقت پشت دریل قرار می‌گیرد با فشردن شسی دریل، سه‌نظام دریل باید به سمت راست یا در اصطلاح ساعت‌گرد حرکت کند.

 2. دلیل دوم عدم استفاده از مته مناسب دیوار است. برای سوراخ کاری دیوار و تمام مصالح بنایی مانند سنگ و آجر و سیمان و کاشی و سرامیک باید از مته‌های مخصوص با نوک الماسه استفاده کنید.

 مته‌هایی که فاقد الماسه در نوک خود هستند امکان سوراخ کاری دیوار را نخواهند داشت و تنها با ایجاد حرارت زیاد در نوک مته باعث سوختن آن خواهد شد.

 3. دلیل سوم که علاوه بر سوراخ‌نکردن دیوار آسیب بسیار شدیدی به دریل خواهد زد و احتمال سوختن آن را افزایش می‌دهد عدم استفاده از حالت چکشی در دریل است.

 برای سوراخ کاری دیوار پس از ایجاد نشیمنگاه سوراخ کاری روی سطح (مخصوصاً سنگ و سرامیک) حتماً باید از حالت چکشی دریل برای سوراخ‌کردن دیوار استفاده کنید. این حالت توسط یک انتخاب گرد روی دریل‌هایی که دارای این آپشن هستند قابل‌تغییر است.

 4. دلیل چهارم که کمتر پیش خواهد آمد؛ اما با وجود تمام موارد نوشته شده باز هم ممکن است باعث سوراخ‌نشدن دیوار شود برخورد مته الماسه با مانع فلزی درون دیوار است. در چنین مواقعی صدای گیربکس و سیستم چکشی دریل بسیار شدیدتر می‌شود؛ اما سوراخ کاری دیوار پیش نمی‌رود.

پیشنهاد آیچوب:

بتن کن چیست و چه کاربردی دارد؟ ملاک انتخاب بتن کن

 چالش‌های سوراخ‌کردن دیوار در این آموزش آیچوب بررسی شد و امیدواریم راهنمای شما برای سوراخ‌کردن اصولی و البته ایمن دیوار باشید. هر سؤالی دارید که در این آموزش جواب داده نشده در کامنت‌های همین آموزش بپرسید حتماً پاسخ داده می‌شود.

منبع: آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )