رنگ‌کاری, نجاری و کار با سازه‌های چوبی در خانه و با کمترین ابزار

۳ روش آسان چاپ عکس روی چوب در خانه و با کمترین امکانات

روش آسان چاپ عکس روی چوب در خانه

انتقال تصویر روی چوب یکی از روش‌های جذاب ساخت تابلوهای چوبی دکوراتیو است. چاپ یا انتقال تصویر، عکس یا لوگو روی چوب ایده‌های جالبی را در ذهن تداعی می‌کند. از جمله کاربردهای این روش می‌توان به انتقال طرح و نوشته روی انواع ساز اشاره کرد. در این مطلب چند روش ساده و خانگی انتقال تصاویر دلخواه روی چوب را بررسی می‌کنیم.

روش‌های قدیمی انتقال تصویر

 از گذشته چاپ عکس روی چوب یا سفال در ایران مرسوم بوده است. از جمله این روش‌های مرسوم انتقال طرح در ایران، سوزن زدن خطوط طرح، قراردادن طرح روی چوب یا سفال و استفاده از جوهر یا پودر زغال برای منتقل‌کردن خطوط سوزن زده شده روی سطح موردنظر است. این روش در هنرهایی چوب سفال و کاشی و سرامیک بسیار مرسوم بوده است.

 از دیگر روش‌های جاری و ساده انتقال طرح و تصویر روی چوب یا دیگر سطوح می‌توان به استفاده از کاغذ کاربن و یا چسباندن طرح روی چوب اشاره کرد.

چاپ عکس رنگی و سیاه و سفید روی چوب

در این روش می‌توان تصاویر پرینت شده توسط چاپگرهای لیزری (رنگی یا سیاه‌وسفید) را روی چوب و به روش‌های خانگی منتقل نمود. در این روش تنها از چاپگر لیزری استفاده شده و سایر چاپگرها از جمله جوهرافشان به دلیل سازوکار پرینت قابلیت استفاده از این روش را ندارد.

چگونه عکس را برای چاپ روی چوب پرینت بگیریم؟

پرینت عکس روی چوب

تصویر را قرینه پرینت کنید

 برای چاپ تنها رعایت دو نکته ضروری است؛ نخست باید در نظر بگیرید که تصویر چاپ شده به‌صورت آینه (قرینه) روی چوب چاپ می‌شود. این نکته مخصوصاً در چاپ متن و لوگو باید موردتوجه قرار گیرد.

 برای حل این مشکل تصویر را قبل از پرینت در نرم‌افزارهای ویرایشگر تصاویر (مانند فتوشاپ) ۱۸۰ درجه به سمت چپ قرینه کنید. در محیط فتوشاپ می‌توانید از گزینه “flip canvas horizontal” مطابق با تصویر زیر استفاده نمایید.

تصویر را با وضوح بالا پرینت کنید

نکته دوم انتخاب رزولوشن برای پرینت هست. مقدار را حداقل روی ۳۰۰ DPI قرار دهید. در تنظیمات پرینتر به دنبال گزینه‌هایی برای افزایش هر چه بیشتر کیفیت پرینت باشید. هر چه این کیفیت بیشتر باشد مقدار تونر بیشتری به کاغذ چسبیده و در نتیجه تصویر واضح‌تری را به چوب منتقل خواهد کرد.

دانلود رایگان ۱۹ طرح سوخته نگاری روی چوب

تصویر را روی کاغذ مخصوص پرینت کنید

بهترین نتیجه را وقتی خواهید گرفت که تصویر را روی کاغذهای مخصوص چاپ حرارتی چاپ کنید. این کاغذها به نام کاغذ استیکر و کاغذ سابلی (Sublimation) هم شناخته می‌شود.

این کاغذها پس از چاپ کمترین چسبندگی تونر به کاغذ را دارند و با اعمال حرارت و یا چسب زدن به بهترین کیفیت ممکن تصویر منتقل می‌شود. امکان استفاده از کاغذهای معمولی پرینت هم هست؛ اما کیفیت انتقال طرح با کاغذهای نام برده را ندارد.

 

چسب چاپ عکس روی چوب چیست؟

روش چاپ عکس روی چوب

 

برای چاپ یا انتقال تصویر از کاغذ به چوب چسب‌های مخصوصی نیز وجود دارد. این چسب‌ها به با نام چسب”wood print” شناخته می‌شود. ممکن هست دست یابی به این چسب برای شما مشکل باشد.

در این صورت می‌توانید چسب چوب‌ مرغوب را جایگزین آن کنید. چسب چوبی که استفاده می‌کنید نباید پس از خشک شدن به‌اصطلاح سپیدک بزند.

 

چاپ عکس روی چوب با محلول استون

چاپ عکس روی چوب با محلول استون

 

محلول استون در رنگ فروشی‌ها به‌راحتی قابل خرید هست. استون را می‌شود از بوی تند آن تشخیص داد. در این روش عکس را توسط پرینتر لیزری روی کاغذ چاپ و با رعایت موارد نوشته شده در بالا چاپ کنید. کاغذ پرینت گرفته شده را روی چوبی که قبلاً پرداخت و صاف شده قرار دهید. کاغذ روی چوب را می‌تواند با چسب ثابت نگه دارید.

سپس پارچه‌ای را آغشته به استون کنید و به‌آرامی پشت کاغذ حرکت دهید. پس از چند ثانیه نقش یا نوشته روی کاغذ به چوب منتقل می‌شود. این روش سریع است؛ اما کیفیت خوبی ندارد.

هشدار: استون و بخار آن برای چشم خطرناک است.

 

چاپ عکس روی چوب با حرارت

چاپ عکس روی چوب با حرارت

 

در این روش تصویر را با شرایط توضیح داده شده در بالا پرینت گرفته و روی چوبی که قبلاً کاملاً پرداخت و صیقلی شده قرار می‌دهیم. در ادامه اتوی داغ شده را روی کاغذ قرار می‌دهیم و با ترکیب حرارت و فشار طرح پرینت گرفته شده را روی چوب منتقل می‌کنیم.

این روش در انتقال و نقشه‌های PCB روی پنل های مسی و ساخت بردهای الکترونیک مرسوم هست؛ اما روی چوب و با امکانات خانگی نتیجه چندان مطلوب نیست.

 

چاپ عکس روی چوب با چسب

این روش بهترین و ساده‌ترین روشی هست که می‌توان اقدام به چاپ و انتقال تصاویر روی چوب نمود. در این روش، تصویر و لوگو یا متن با رعایت موارد اشاره شده در بالا پرینت گرفته می‌شود. سطح چوب را قبل از انتقال طرح کاملاً پرداخت و صیقلی می‌کنیم.

در ادامه توسط چسب مخصوص چاپ عکس روی چوب و یا چسب چوب مرغوب سطح چوب زمینه را کاملاً و به‌صورت یکنواخت به چسب آغشته می‌کنیم. کاغذ پرینت گرفته شده را روی چوب قرار می‌دهیم و با دست یا کاردک سعی در چسباندن بدون چروک و حباب کاغذ به سطح چوب می‌کنیم.

پس از چند ساعت و خشک شدن چسب، اگر کاغذ مخصوص پرینت حرارتی باشد به‌راحتی آن را جدا می‌شود و در صورت استفاده از کاغذهای معمولی با پارچه کمی کاغذ را خیس کنید و پس از نم‌دار شدن کاغذ آن را با دست و یا مسواک جدا کنید. طرح پرینت گرفته شده روی چوب چسبیده و کاغذ پشت آن برداشته می‌شود.

 

محافظت از تصویر چاپ شده روی چوب

پس از چاپ یا انتقال تصویر روی چوب به هر یک از روش‌ها، به‌منظور پایداری بیشتر و طولانی نمودن عمر تصویر چاپ شده می‌تواند سطح کار با پوشش‌هایی مانند سیلر، کیلر، لاک، اپوکسی یا وارنیش بپوشانید.

لطفاً شما هم تجربیات خود از این روش را با آیچوب در میان بگذارید.

پیشنهاد آیچوب:

آموزش رنگ کردن چوب با سیلر کیلر + نقاشی چوب ۰ تا ۱۰۰

منبع: آیچوب

14 نظر در “۳ روش آسان چاپ عکس روی چوب در خانه و با کمترین امکانات

  1. 09135396128 گفت:

    سلام من می‌خوام روی تاج تخت خوابم عکس خودمو بزنم باید چی کار کنم ؟

  2. 09376031227 گفت:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید برای چاپ عکس با چسب چوب
    عکسو با چه دستگاهی چاپ کنیم بهتره؟

  3. Mobin گفت:

    با سلام . من این روش رو امتحان کردم و گذاشتم کامل یک روز خشک شد و تصویر چاپ شد ولی هنگام مسواک زدن قسمت های از عکس آسیب میدید و پاک شد . میشه راهنمایی کنید

    1. آیچوب گفت:

      سلام مبین عزیز
      روی کار می تونستید وارنیش اجرا کنید.

  4. دیا گفت:

    وقتی کاغذ رو ورمیداریم بعد از چند ثانیه بازم سفیدی روی عکس می افته… بازم خیس میکنیم ولی بازم برمیگرده.. باید چیکار کنیم؟

  5. فرزانه گفت:

    روی بوم نقاشی هم میشه اینکارو کرد یا نه و اگر بخواهیم با چسب چوب کار کنیم باز هم لازمه که از کاغذحرارتی استفاده کنیم یا نه کاغذ معمولی کفایت میکنه

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      اطلاعی در این مورد نداریم

  6. حسین گفت:

    سلام
    من میخوام عکس رو ب همین شکل روی رزین چاپ کنم
    چطوری میشه؟

  7. رحیم گفت:

    سلام من میخام روی سنگ ریز ابعاد دوسانت طرح چاپ کنم بصورت دستی از چ روش استفاده کنم

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      اطلاعی از این مورد ندارم

  8. اﺣﺴﺎﻥ گفت:

    ﺑﺒﺨﺸﻴﺪ ﺭﻭﻱ ﻛﺎﻏﺬ ﺣﺮاﺭﺗﻲ ﺑﻌﺪ اﺯ ﭼﺴﺒﺎﻧﺪﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺣﺮاﺭﺕ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ?

    1. آیچوب گفت:

      بله.پشت کاغذ رو با اتو داغ کنید

      1. مريم گفت:

        سلام من دستگاه پرس سابليميشن دارم و پرينتر با جوهر سابليميشن.با اين جوهر جواب ميده و اينكه بذارم بعدش زير دستگاه؟

        1. آیچوب گفت:

          سلام
          آشنایی ندارم

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )