اتصالات, معرفی ابزار, میخ و پیچ

معرفی انواع پیچ چوب | کدام پیچ بهتر است؟ | بررسی تخصصی

انواع پیچ در صنعت چوب

 پیچ یکی از پرکاربردترین لوازم در صنایع چوب و MDF است. باتوجه‌به تولید پیچ‌های مختص چوب و صفحات چوبی، استفاده از پیچ برای اتصال دو قطعه چوبی گسترش‌یافته است. شما می‌توانید بر اساس نوع نیاز خود پیچ مناسب کارتان را انتخاب کنید.

 استفاده یا عدم استفاده از مته خزینه هم در انتخاب نوع پیچ مؤثر خواهد بود. به همین منظور نمونه‌های مختلفی از پیچ چوب در فروشگاه‌های پیچ و فروشگاه ابزار یراق موجود هست و شاید با مشاهده نمونه‌های متنوع از این پیچ‌ها با سردرگمی مواجه شوید.

 در این نوشته شما را با مدل‌های مختلف پیچ چوب و تفاوت‌های بین آن‌ها آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید… پیچ یکی از پرکاربردترین لوازم در صنایع چوب و MDF است.

باتوجه‌به تولید پیچ‌های مختص چوب و صفحات چوبی، استفاده از پیچ برای اتصال دو قطعه چوبی گسترش‌یافته است. شما می‌توانید بر اساس نوع نیاز خود پیچ مناسب کارتان را انتخاب کنید.

 استفاده یا عدم استفاده از مته خزینه هم در انتخاب نوع پیچ مؤثر خواهد بود. به همین منظور نمونه‌های مختلفی از پیچ چوب در فروشگاه‌های پیچ و فروشگاه ابزار یراق موجود هست و شاید با مشاهده نمونه‌های متنوع از این پیچ‌ها با سردرگمی مواجه شوید.

 در این نوشته شما را با مدل‌های مختلف پیچ چوب و تفاوت‌های بین آن‌ها آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید…

پینشهاد آیچوب: چه وقتی از میخ یا پیچ در نجاری استفاده کنیم؟ کدام بهتر است؟!

 پیچ در صنعت چوب

جنس پیچ چوب

پیچ‌های موجود در بازار معمولاً از جنس فولاد، استنلس‌استیل، برنج، آلومینیوم، برنز و… هستند. پیچ فولاد مفیدترین و بهترین پیچ برای نجاری و ساخت پروژه‌های خویش ساز هستند. آن‌ها قوی، مقرون‌به‌صرفه، در دسترس و در اندازه‌های مختلف موجود است.

جنس پیچ چوب

پیچ خودکار چوب

 از قدیم این پیچ‌ها را حتماً دیده‌اید. این پیچ را معمولاً برای نصب وسایل بر روی دیوار استفاده می‌کنند و بخش جدانشدنی از آن، رول‌پلاک است. در واقع این پیچ‌ها کاربردهای مختلفی دارند؛ اما یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از آن، نصب لوازم بر روی دیوار است.

پیچ چوب یا پیچ خودکار در انواع مختلف در بازار موجود است و برای هر یک کارایی خاصی در نظر گرفته شده است. به‌عنوان‌مثال برخی از این پیچ‌ها دارای رزوه‌های بزرگ و برخی دارای رزوه‌های ریز هستند.

همچنین در قسمت بالای پیچ قسمتی را بدون رزوه باقی می‌گذارند تا در اتصال دو قسمت، تداخل ایجاد نشود و به عبارتی اتصال‌ها به‌خوبی به سمت هم کشیده شوند.

 جنس پیچ خودکار معمولاً استنلس‌استیل (استیل ضدزنگ) هستند و در برخی موارد بار روکش زینک تولید می‌شوند که باعث طلایی شدن پیچ می‌شود. این پیچ‌ها صورت دو سو، چهارسو، ستاره‌ای و سر شش‌گوش تولید می‌شوند.

مدل‌های دو سو کم‌کم جای خود را به پیچ‌های چهارسو یا ستاره‌ای خواهند داد.

پیچ خودکار

 در برخی مدل‌های پیچ خودکار که سایز بزرگ هستند، از سری چهارسو استفاده می‌شود؛ اما در برخی موارد مشاهده کرده‌ایم که استادکارها با همان سر پیچ بند مربوط به پیچ MDF اقدام به بستن پیچ می‌کنند.

 در این حالت به‌واسطه کوچک بودن آچار پیچ بند، در زمان بستن با مشکل مواجه خواهند شد و در اثر لغزش آچار بر روی پیچ، سر پیچ خراب خواهد شد. برای حل این مشکل باید به دنبال خرید سری پیچ بند سایز بزرگ باشید که کمی بزرگ‌تر از نمونه‌های موجود در ابزار یراق‌ها است.

 از زمانی که پیچ‌ها MDF وارد بازار شده‌اند، استفاده از این پیچ‌ها برای ساخت سازه‌های چوبی بسیار کم شده است و فقط در برخی موارد که در ادامه توضیح خواهیم داد، از این پیچ‌ها استفاده می شود.

 پیچ‌های MDF معمولاً در بازار به رنگ سیاه موجود هستند و اندازه‌های آن از ۱۶ میلی‌متر تا ۱۰۰ میلی‌متر در بازار موجود است.

یکی از معایب این پیچ‌ها، شکنندگی در زمان فشار بیش از حد بر روی پیچ است در صورتی که پیچ‌های فولادی بسیار مقاوم‌تر از پیچ‌های MDF موجود در بازار هستند.

پیشنهاد آیچوب: مفهوم گشتاور و پیچ بند و ایمپکت در دریل شارژی چیست؟

 پیچ‌های MDF

پیچ‌های خودکار از نظر نوع رزوه به دو نوع کات و رولد تقسیم می‌شوند. پیچ کات جزو نسل‌های قدیمی هستند و دارای رزوه‌های ریزتر هستند و این رزوه‌ها با قطر پیچ یکسان هستند.
پیچ خودکار رولد که به نام پیچ مدرن هم شناخته می‌شوند، دارای مقاومت بیشتری هستند. در مدل رولد رزوه‌ها پهن‌تر هستند و استحکام بالاتری دارند. گام‌های بالاتر رزوه در این نوع پیچ مقاومت بیشتری را در مقابل کشش و ضربه ایجاد می‌کند.

برخی شرکت‌ها برای محصولات خود از پیچ‌های اختصاصی استفاده می‌کنند و شاید این مدل از پیچ‌ها برای ما کمی ناآشنا باشد. به‌عنوان‌مثال کرگ جیگ، پیچ‌هایی با سری مربعی‌شکل تولید می‌کند
که آچارپیچ‌گوشتی آن هم مربع است. در تصاویر زیر می‌توانید شکل این پیچ و آچار مخصوص آن را ببینید.

پیچ‌های خودکار

 برای نصب سازه‌های MDF گزینه مناسب و مقرون‌به‌صرفه، استفاده از پیچ‌های سیاه‌رنگ موسوم به پیچ ام‌دی‌اف است که در اندازه‌های مختلف و در بازار به‌وفور وجود دارند جنس این پیچ‌ها معمولاً از کربن استیل است.

 آچارپیچ‌گوشتی مخصوص پیچ بند شارژی این سبک از پیچ‌ها هم به‌راحتی در دسترس است. از این پیچ‌ها برای ساخت سازه‌های چوبی که از چوب‌هایی نرم؛ مانند نراد (سفید روسی) ساخته شده‌اند.

 پیچ در صنعت چوب

 اگر برای نصب اتصالات سازه‌هایی از جنس راش از پیچ MDF استفاده کنید، امکان دارد پیچ بشکند و یا به‌اصطلاح عامیانه، بِبُرد.

 برای نصب سازه‌های قدرتمند چوبی نیاز به پیچ‌هایی با گام‌های بلندتر و رزوه‌های بلند فولادی دارید که در این موارد بهترین گزینه استفاده از پیچ فولادی است. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، این مدل از پیچ‌ها از ضخامت و اندازه بزرگ‌تر برخوردار هستند.

 اگر به فروشگاه‌های اختصاصی پیچ‌ومهره سر بزنید، متوجه خواهید شد که پیچ‌های چوب در مدل‌ها و اندازه‌های مختلفی در بازار موجود هستند و انتخاب اینکه کدام گزینه مناسب شماست، بستگی به تجربه و شرایط موجود دارد.

پینشنهاد آیچوب: تفاوت پیچ بند شارژی و دریل شارژی چیست؟ کدام یک بهتر است؟!

منبع: آیچوب

22 نظر در “معرفی انواع پیچ چوب | کدام پیچ بهتر است؟ | بررسی تخصصی

  1. شهرام گفت:

    سلام وقت بخیر
    معمولا برای پیچ کردن سازه هایی که از پلای وود ساخته میشه،از چه نوع پیچهابی استفاده میکنند،مخصوصا در خارج از کشور

    1. آیچوب گفت:

      سلام شهرام عزیز
      از پیچ فولادی رزوه درشت استفاده میشه

  2. مجید گفت:

    سلام من کل فرمولها وابعاد واندازهای پیچهای ام دی اف را واسه تولید میخواهم چطور آنها را بدست بیارم خواهش میکنم اگه کسی میدونه خبر بده تا شمارمو بفرستم واز طریق واتساپ واسم توضیح بده

    1. آیچوب گفت:

      سلام دوست عزیز
      در منابع انگلیسی تحقیق کنید.

  3. اوس ممد! گفت:

    سلام تشکر از شما چه خوبه که این همه مطالب رو گذاشتید موفق باشید. متن جالب بود. ببخشید برای فرو کردن پیچ ام دی اف داخل ام دی اف اول باید با مته ام دی اف رو سوراخ کرد (نصف قطر پیج) یعنی یه سوراخ دو میلیمتری بزنیم بعد پیچ ام دی اف (4 میلیمتری) رو وارد کنیم؟ یا اینکه نیازی نیست؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله، بایدقبلش با مته سوراخ رو ایجاد کنید.

  4. مسعود گفت:

    پیچ ام دی اف جنس خوبم داریم که نشکنه

    1. آیچوب گفت:

      سلام مسعود عزیز
      هست، اما باید جستجو و تست کنید.

  5. علی گفت:

    سلام پیچهای جدید و جالبی در سایت‌های خارجی دیدم که استفاده میشود مثل rampa inserts که من موفق نشدم فروشگاه داخلی که داشته باشد پیدا کنم. لطفا اگر امکان دارد با توجه به تجارب ارزنده ای که در زمینه چوب دارید مطالبی در مورد پیچها و اتصالات جدید بزارید و همچنین اگر فروشگاه معتبری باشد معرفی بفرمایید.

    1. آیچوب گفت:

      سلام علی عزیز
      در اینستاگرام یکی از عزیزان تولید کننده نمونه ای از این پیچ را معرفی کرده بودند ولی متاسفانه اکنون اطلاعاتی از ایشان در دسترس نیست. به محض اینکه به این پیچ ها دسترسی داشتیم، اطلاع رسانی خواهیم کرد.
      در مورد فروشگاه هم پیگیر خواهیم بود.

    2. نوایی گفت:

      سلام
      من دیدم این همون روپیچ تو پیچه که از قدیم هم بود.

  6. شهاب گفت:

    سلام
    ببخشید من پروژه دانشگاهیم در مورد پیچ چوب و پیچ MDF هست.
    یه سوال داشتم: من شرکت های تولیدکننده پیچ تو سطح کشور رو میدیدم. یک سری از شرکت ها انواع پیچ تولید میکردند و یک سری فقط پیچ فولادی آلیاژ M12 یا کوچکتر.
    سوالم اینه پیچ فولادی M12 یک نوع پیچه یا منظورش سایز پیچ هست. اگر یک نوع پیچ باشه که پس ربطی به پروژه من که در مورد پیچ چوب و MDF هست نداره. اگر هم که سایز پیچ باشه پس یعنی این شرکت ها که پیچ فولادی M12 میزنن، پیچ چوب یا MDF هم میزنن؟ و من باید تو پروژه ام این شرکت هارو هم لحاظ کنم؟
    واقعا ممنون میشم راهنماییم کنین.

    1. آیچوب گفت:

      سلام شهاب عزیز
      منظورش سایز و مدل پیچ هست و ربطی به آلیاژ نداره
      پیروز باشید

  7. مهران گفت:

    سلام
    چطور میتوان چوب سفید را از چوب راش و چوب روسی تفاوت آن را فهمید
    llk,kl

    1. آیچوب گفت:

      سلام مهران گرامی
      در مورد چوب های روسی در لینک زیر اطلاعات جذابی منتشر کردیم:
      https://ichoob.ir/russian-wood/

      همچنین اطلاعات کلی در مورد چوب هایی که نام بردید در مطلب زیر هست:
      https://ichoob.ir/wood-1140/

      ۱۸ گونه چوب مورد استفاده در ایران:
      https://ichoob.ir/marquetry-wood-types/

  8. مهران گفت:

    پیچ فلزی در پایه چوبی میز نهار خوری گشاد کرده برای داخل سوراخ چوب از چسب چوب استفاده شود و بعد پیچ فلزب بسته شود محکم میشود یا ازچسب دیگری باید استفاده شود

  9. مهران گفت:

    پیچ فلزی در پوب لغ میزند برای محکم تر شدن ازچسب چوب استفاده کنیم خوب است یا چسب دیگر نیاز میباشد از راهنمایی شما ممنونم

    1. آیچوب گفت:

      سلام مهران عزیز
      ترکیب چسب چوب و پیچ، عالیه و خیلی خوب جواب میده.
      ابتدا محل اتصال رو با چسب چوب پوششش بدید و با پیچ محکم کنید.

  10. افشین گفت:

    موقع پیچ کردن چوب ،باپیچ گوشتی برقی اغلب ترک درچوب ایجادمی شودوسری پیچ برآمدگی دارد….آیاپس از فررفتن کامل پیچ ابزاری هست که باعث شودسری پیچ همسطح چوب گردد.متشکرم

    1. امیر غفرانی گفت:

      سلام
      برای اینکه ترک نخوره قبلش کار رو با مته نازک تر از پیچ سوراخ کنید بعد پیچ ببندید و برای اینکه پیچ بیرون نمونه از مته خزینه استفاده کنید

  11. rasool گفت:

    سلام سایز پیچ مناسب برای سازه های متوسط ام دی اف و لترون چه سایزی هست

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      معمولا از پیچ های ۵۰، ۳۰ و ۱۶ میلیمتری استفاده میشه.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )