پیستوله رنگ‌کاری, رنگ‌کاری

خطرات استفاده از پیستوله رنگ‌کاری چیست؟

خطرات استفاده از پیستوله رنگ

 استفاده از پیستوله هم خطرات مخصوص به خودش را دارد. شاید در نگاه اول پیستوله دستگاهی بدون اجزای متحرک و چرخنده باشد؛ اما اجرای رنگ با این دستگاه خطرات مخصوص به خود را دارد.

 پیستوله رنگ‌کاری از گذشته تا به امروز یکی از ابزارهای مورداستفاده در رنگ‌کاری و به‌خصوص رنگ‌کاری چوب است. از نظر ساختاری و فیزیکی این ابزار هیچ خطری ندارد. نکته‌ای که در مورد پیستوله اهمیت دارد، خطری است که در زمان اجرای رنگ با شما همراه است و ممکن است به شما آسیب برساند.

 معمولاً رنگ‌هایی که در رنگ‌کاری چوب مورداستفاده قرار می‌گیرند (سیلر، کیلر، نیم پلی‌استر و…) بسیار سمی و اشتعال‌زا هستند. این رنگ‌ها عموماً با پیستوله اجرای می‌شوند و عمل پاشش رنگ توسط اپراتور با پیستوله موجب معلق شدن ذرات گرد رنگ در محیط کارگاه می‌شود.

 با حضور در کارگاه‌های مختلف شاهد اجرای رنگ توسط اساتید هستیم و متأسفانه برخی از این دوستان از خطرات پاشش رنگ با پیستوله آگاه نیستند و برای خود و دیگران خطر می‌آفرینند. در این نوشته به بررسی خطرات پیش روی شما در زمان کار با پیستوله خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 در گزارش سازمان آتش‌نشانی امریکا، بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ به طور متوسط سالانه ۱۶۰.۹۱۰ مورد آتش‌سوزی در اثر احتراق مایعات قابل‌اشتعال صورت‌گرفته که ۴۵۴ نفر در اثر این حوادث جان باختند و ۳۹۱۰ به‌شدت آسیب دیدند.

 در زمان پاشش رنگ با پیستوله به‌غیراز مواد مایع خارج شده از نازل پیستوله، بخارهایی هم منتشر می‌شود که شدیداً اشتعال‌زا هستند. برای کاهش خطر آتش‌سوزی و تهدید سلامت خود در زمان کار با پیستوله باید مواردی را رعایت کنید تا از آسیب‌های احتمالی در امان باشید.

پیستوله رنگ کاری چوب

پیشنهاد مطالعه بیشتر: آموزش رنگ‌کاری با پیستوله بادی و نحوه تنظیم پیستوله رنگ

 

استفاده از تجهیزات ایمنی در زمان کار با پیستوله

 نکته اول در زمان استفاده از پیستوله رنگ‌کاری، پوشیدن لباس مناسب هست. هرقدر سیستم مکنده مناسب قوی در اختیار داشته باشید، باز هم ممکن است گرد رنگ به سمت شما برگردد و بر روی پوست بدنتان بنشیند.

 شاید در زمان پاشش سیلر متوجه این موضوع نشوید؛ اما بعد از پاشش نیم پلی‌استر، مطمئناً بر روی دست و مو و صورت خود چسبناکی رنگ را حس خواهید کرد.

 پس بسیار مراقب باشید که لباس آستین‌بلند و پوشیده و ماسک (تمام‌صورت ترجیحاً) دستکش و کلاه به تن کنید. شرکت‌های بزرگ برای اساتید بخش رنگ لباس‌های یک‌بارمصرف رنگ تهیه می‌کنند که بدن را کامل پوشش می‌دهد.

 رنگ‌های فوری و روغنی بسیار مضر و سرطان‌زا هستند. لطفاً با جان خود بازی نکنید.

مقالات و ویدئوهای بیشتر در مورد پیستوله رنگ‌کاری را می‌توانید در لینک‌های زیر دنبال کنید:

معرفی و راهنمای انتخاب انواع پیستوله‌های رنگ‌پاشی
آموزش نحوه رنگ‌کاری با پیستوله بادی و آموزش تنظیم پیستوله رنگ
مقایسه پیستولهٔ بادی و پیستولهٔ برقی و راهنمای انتخاب بین این دو
مشکلات رایج در رنگ‌کاری با پیستوله نقاشی
دلایل گرفتگی نازل پیستوله رنگ و روش حل آن
خطرات استفاده از پیستوله رنگ‌کاری چیست؟
آموزش تمیزکاری پیستوله رنگ‌کاری
جدول نسبت ترکیب تینر با رنگ (روغنی، فوری و نیم‌پلی‌استر) در پیستوله بادی
روش اجرای صحیح نیم‌پلی‌استر با پیستوله و قلم‌مو و غلتک چیست؟
آموزش رنگ‌کردن چوب با سیلر کیلر و پیستوله بادی

 

خروج گرد رنگ از فضای کارگاه

 نکتهٔ دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این هست که راهکاری بی اندیشید که بتوانید گرد رنگ را از فضای کارگاه خالی کنید. گرد رنگ معلق در فضا برای سلامتی شما بسیار مضر هست. این گرد به سیستم تنفسی و دفاعی بدن شما آسیب خواهند رساند و به‌سادگی مبتلا به بیماری‌های تنفسی و پوستی و خونی خواهید شد.

 خارج نمودن گرد رنگ با روش‌های مثل مکش هوا و آبشار رنگ مزیت دیگری هم دارد. گرد رنگ و بخارهای معلق در هوا به‌شدت مستعد آتش‌گرفتن و انفجار هستند. هر چه سریع‌تر به فکر راهکاری برای خروج رنگ از فضای کارگاه باشید.

عوامل آتش‌زا را دور کنید!

 همان‌طور که اشاره شد، گرد رنگ و بخار حاصل رنگ‌پاشی با پیستوله با یک جرقه کوچک هم ممکن است آتش بگیرند و انفجار مهیبی رخ دهد. به‌هیچ‌عنوان در زمان اجرای رنگ و پس از اتمام رنگ‌کاری، در فضای داخل کارگاه سیگار نکشید و آتش روشن نکنید.

 در یکی از کارگاه‌ها، رنگ‌کار پس از اتمام رنگ‌کاری (حدود ۲۰ دقیقه پس از اتمام کار) به دلیل روشن‌کردن سیگار، موجب آتش‌گرفتن بخارهای موجود در هوا شدند و متأسفانه صدمات جدی به کارگاه و ایشان وارد شد.

 در فصل زمستان از روشن نگه‌داشتن بخاری (برقی، گازی و هیزمی) در زمان پاشش رنگ و پس از آن خودداری کنید.

 اتاق اجرای رنگ ترجیحاً باید از مواد محافظ در برابر آتش ساخته شود. همچنین می‌توان با هزینه بسیار اندک، سیستم اطفا حریق هوشمند نصب نمود.

آموزش استفاده از پیستوله رنگ

در مسیر خروج رنگ نباشید!

 اگر در اتاق رنگ و یا فضای بیرون از کارگاه اقدام به رنگ‌کاری می‌کنید، باید زیرکی به خرج دهید. ابتدا مقداری رنگ را در فضای کارگاه اسپری کنید و حرکت گرد رنگ را دنبال کنید. با مشاهده مسیر حرکت گرد رنگ جایگاه درست خود را پیدا می‌کنید.

 بسیار مراقب باشید که در مسیر خروج یا حرکت گرد رنگ قرار نگیرید. این بی‌توجهی معمولاً در رنگ‌کارهای تازه‌کار هست و به‌مرورزمان تجربه کسب خواهند کرد که چگونه از گرد رنگ فرار کنند و کجا بایستند که کمترین میزان درگیری را گرد رنگ را داشته باشند.

نشتی پیستوله را برطرف کنید

ممکن است به هر دلیلی پیستوله رنگ‌کاری نشتی رنگ داشته باشد. شما باید این نشتی را حتماً برطرف کنید. اول اینکه نشت رنگ بر روی دست موجب ایجاد بیماری‌های پوستی خواهد شد. همچنین بدنه پیستوله به‌مرورزمان به رنگ آغشته می‌شود و پاک‌کردن آن ساده نیست.

از عینک محافظ چشم استفاده کنید

شاید در نگاه اول این کار نیاز نباشد؛ اما پس از استفاده از عینک متوجه می‌شود که چقدر گرد رنگ بر روی چشمان شما می‌نشیند و بدن شما مجبور است از خود دفاع کند.

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: خطرناک‌ترین دستگاه‌های نجاری را بشناسید

 

سخن پایانی:

رعایت نکته‌های ایمنی معمولاً از سوی اساتید ایرانی نادیده گرفته می‌شود. تأمین ایمنی هزینه چندانی ندارد؛ اما سلامت شما را تضمین خواهد کرد. هیچ‌چیز در دنیا باارزش‌تر از سلامتی نیست و همه بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند. امیدواریم همیشه سالم و تندرست باشید.

منبع: آیچوب

یک نظر در “خطرات استفاده از پیستوله رنگ‌کاری چیست؟

  1. علی گفت:

    نکات بسیار خوب آموزنده ای بود

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]