آموزش

چگونه محصولات چوبی خود را در اینستاگرام به فروش برسانیم؟

چگونه محصولاتمون رو در اینستاگرام بفروشیم

 فروش محصولات چوبی بدون هزینه اولیه خرید، بدون نیاز به اجاره مغازه یا مکان تجاری، بدون نیاز به دریافت مجوزهای مختلف، بدون محدودیت زمانی و مکانی و… برتری‌هایی هست که یک فروشگاه اینستاگرامی را در مقایسه با فروشگاه‌های حقیقی برجسته می‌کند؛ اما آیا فروش در اینستاگرام هم نیاز به مهارت دارد؟! پاسخ یک بله کوتاه اما محکم است.

 در مهرماه ۱۳۸۹ اینستاگرام به‌عنوان یک شبکه اجتماعی باهدف اشتراک تصاویر معرفی شد. کسی فکرش را هم نمی‌کرد که اینستاگرام با این سرعت رشد کند. اینستاگرام ذاتاً یک بستر فروشگاهی نیست و نمی‌تواند جایگزین سایت فروشگاهی شود.

 اما رایگان بودن، سادگی استفاده و اقبال عمومی به آن موجب شده هر روز به تعداد پیج‌های ایرانی فروش کالا و خدمات افزوده شود.a

 کمی بیشتر!
اینستاگرام در حال تست یک سیستم جدید خرید مستقیم از اینستاگرام هست و به‌زودی برای کاربران فعال خواهد شد. از این طریق می‌توانید اینستاگرام خود را به فروشگاه اینترنتی متصل کنید و بازدیدکننده به‌صورت مستقیم خرید کند.

 البته گمان می‌کنم استفاده از این امکان طبق معمول برای ما ایرانی‌ها ممنوع، غیرممکن و در بهترین حالت بسیار سخت خواهد بود!

 باتوجه‌به علاقه روبه‌رشد خریداران به کالاهای چوبی و البته افزایش سرسام‌آور هزینه‌های دایر کردن یک فروشگاه حقیقی در چند سال اخیر، شاهد افزایش تعداد فروشگاه‌های اینستاگرامی هستیم.

 طبق آمار ارائه‌شده بیش ۲۴ میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام فعالیت دارند و از این تعداد ۲۲ هزار صفحه فروشگاهی فعال هستند.

در این مطلب تلاش می‌کنیم بدون پرداختن به مباحث تخصصی دیجیتال مارکتینگ، از نگاهی تجربه محور به چالش‌ها در فروش محصولات چوبی و نجاری در اینستاگرام بپردازیم.

لطفاً تا پایان همراه آیچوب باشید تا بدانیم چگونه یک فروشنده موفق لوازم چوبی در اینستاگرام باشیم؟

عکس‌های خوبی از محصول پست کنید

 اینستاگرام تصویر محور هست؛ بنابراین سعی کنید تصاویری باکیفیت مناسب و زاویه‌هایی درست منتشر کنید. بهتر است یک گرافیک و استایل اختصاصی برای پیچ فروشگاهی خود داشته باشید که در همه تصاویر منتشرشده از طرف شما وجود داشته باشد.

چطوری از محصولاتمون عکس بگیریم

 این گرافیک می‌تواند نام، لوگو، راه ارتباطی و یا اینفوگرافی اختصاصی موضوع فروشگاه شما باشد.

 استفاده از یک گرافیک جذاب نشان از احترام شما به مخاطب است و این توجه به‌سرعت تأثیر خود را خواهد گذاشت. شاید مبالغه به نظر برسد؛ اما عقل مشتری در چشم اوست!

 فراموش نکنید اینستاگرام رینگ رقابت عکس‌هاست! یک محصول خوب با عکس بد و غیرحرفه‌ای، یک محصول بد است.

آموزش فروش در اینستاگرام

 درست‌ترین و بهترین تصاویر را برای محصول خود انتخاب کنید. خود را جای مشتری احتمالی بگذارید و از دیدگاه بیننده‌ای که می‌تواند یک خریدار بالقوه باشد به محصول بنگرید.

 بسیاری اوقات در نشان‌دادن تصاویر نیاز به زاویه‌ای خاص دارید یا برای بسیاری از بینندگان شما مقیاس محصول می‌تواند مهم باشد.

 می‌توانید با در دست‌گرفتن محصول یا قراردادن آن کنار لوازمی خاص اندازه و مقیاس آن را به بیننده خود برسانید.

کاربرد محصول را نشان دهید!

 اگر محصول شما کاربردی است در تصاویر خود کاربرد آن را به بیننده نشان دهید. تصاویری پست کنید که استفاده از محصول در زندگی روزمره را نشان می‌دهد. با این کار کمک می‌کنید بیننده خود را هنگام استفاده از محصولتان تصور کند. عکس‌هایی که فردی در حال استفاده از محصول است معمولاً بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند.

 مثلاً تصویر یک ظرف چوبی خراطی شده که کودکی در حال خوردن سالاد در آن است، هم کاربردی‌بودن محصولتان را نشان می‌دهد و هم تأکیدی غیرمستقیم می‌تواند باشد در سالم‌بودن محصول برای کودکان (البته اگر از روغن گیاهی مخصوص چوب استفاده کنید).

 یک تحقیق نشان می‌دهد تصاویری که در آن چهره انسان نشان‌داده‌شده است ۳۸ درصد لایک (LIKE) بیشتری دریافت می‌کند.

برای عکس‌برداری از سافت باکس (SoftBox) استفاده کنید

 

عکس‌برداری با سافت باکس

 سافت باکس ابزاری برای نورپردازی و کنترل نور و نرم کردن آن در عکاسی و فیلم‌برداری است. تلاش کنید برای محصولات خود یک استودیو کوچک عکس‌برداری از محصول تهیه کنید. باتوجه‌به اینکه اکثر کالاهای مدنظر ما سنگین و حجیم نیستند این جایگاه می‌تواند گوشه‌ای کارگاه یا اتاق کارتان باشد.

 سافت باکس و بسیاری از تجهیزات عکس‌برداری حرفه‌ای واقعاً گران هستند و احتمالاً از پس بسیاری برنخواهد آمد. برای نیل به این هدف و داشتن یک عکس خوب می‌توانید عکس‌برداری را به آتلیه‌های عکس‌برداری بسپارید یا اینکه دست‌به‌کار شده و با سر هم کردن چند جعبه و پارچه و لامپ، سافت باکس را خوش ساز کنید.

 یک یا دو سافت باکس، پایه دوربین و دوربین تلفن همراه می‌تواند ابزارهای اولیه شما برای شروع عکس‌برداری از محصولتان باشد.

آموزش دهید!

 اگر محصول شما به‌گونه‌ای است که برای استفاده از آن نیاز به آموزش دارد دست‌به‌کار شده ویدئو آموزشی تهیه کنید.

 آموزش حتی می‌تواند با موضوع کمک به انتخاب محصولات صورت پذیرد. به بازدیدکننده خودآموزش دهید که چطور بین محصولات شما بهترین و مناسب‌ترین را انتخاب کنید. ملاک‌های یک انتخاب خوب را برای بازدیدکننده خود شرح دهید.

 یک اصل نانوشته بیان می‌کند که خریدار بیشتر مایل است برایش انتخاب کنند تا خود انتخاب کند. این اصل نانوشته وقتی متغیرهای زیادی برای بررسی یک کالا وجود دارد بیشتر به چشم می‌خورد.

آیا پیج اینستاگرام بیزینس (Business) است؟ (پرایویت Privet نباشد)

 در برخی موارد مشاهده می‌کنیم که پیج اینستاگرام شرکت‌ها و مجموعه‌های فروشگاهی به‌صورت شخصی تنظیم‌شده است. درصورتی‌که ماهیت عملکرد این مجموعه‌ها به‌صورت عمومی هست و هیچ دلیلی ندارد تنظیمات امنیتی آن در حالت خصوصی باشد!

 پیشنهاد می‌کنیم اکانت کاری و فروشگاهی خود را به‌صورت عمومی و بیزینس تغییر دهید تا خریدار امکان ارتباط مستقیم با شما را داشته باشد. در قسمت شماره تماس هم ترجیحاً از شماره تماس ثابت استفاده کنید.

توضیحات کاملی از محصول ارائه کرده‌اید؟

در پست یا کپشن (Caption) هر محصول توضیحات کاملی از آن ارائه کنید. هر آنچه از خصوصیات کالا که گمان می‌کنید در انتخاب خریدار مؤثر است را باصداقت بنویسد.

هدف از ارائه توضیحات ساده نمودن انتخاب توسط خریدار احتمالی است؛ بنابراین سعی کنید با دریافت بازخوردها و پرسش‌هایی که پس از معرفی محصول در پیج صورت می‌گیرد، توضیحات محصول را به‌روزرسانی کنید.

متأسفانه برخی پیج های فروشگاهی اطلاعات کاملی از اندازه سازه چوبی، نوع چوب، شرایط نگه‌داری، نوع رنگ، موارد مصرف، روش نگهداری و … ارائه نمی‌کنند و همین موارد باعث نارضایتی مشتری می‌شود.

کدگذاری محصولات فراموش نشود

آموزش فروش در اینستاگرام

 تصور کنید ده‌ها محصول مختلف با خصوصیات گوناگون برای فروش دارید که تنها بانام محصول در پیچ قرار گرفته‌اند. قطعاً مدیریت فروش و ارسال محصولات تنها با اتکا به نام محصول کار بسیار دشوار و زمان‌بری خواهد بود.

 توصیه می‌شود هر محصول را با یک کد شاخص منتشر کنید. این کد می‌تواند ترکیبی از اعداد و حروف باشد. می‌توانیم؛ مثلاً ظرف‌های خراطی را با A00 شروع کنیم و یا دیوارکوب‌ها را با B00. این‌گونه کدگذاری برای هر محصول هم به خریدار و هم به فروشنده در فرایند خرید و ارسال کمک شایانی می‌کند.

روش پرداخت چگونه است؟

حتماً در قسمت بیو (Bio) پیچ یا در کپش روش‌های پرداخت را برای مشتری کاملاً مشخص کنید. رایج‌ترین روش پرداخت کارت به کارت است که باتوجه‌به عدم امکان درج لینک فعال در پست‌های اینستاگرام نمی‌توان محصولات پیج را به سایت یا درگاهی برای پرداخت لینک کرد.

عکس واقعی با کمترین روتوش

 مشتری باتوجه‌به تصویری که در پیج می‌بیند، تصمیم می‌گیرد که محصول را خریداری کند یا نه… اگر شما در زمان عکس‌برداری، روتوش تصویر و یا ویرایش آن به‌گونه‌ای عمل کنید که نمونه کار واقعی با تصویر ارسالی برای مشتری تناقض داشته باشد، با مشکل مواجه خواهید شد.

 سعی نکنید با روتوش محصول را زیباتر و خوش‌رنگ‌تر از حالت واقعی آن نشان دهید.

فقط از نمونه کارهای خودتان تصویربرداری کنید

 متأسفانه برخی پیج‌های فروشگاهی یا نجاری از نمونه کارهای خارجی و تصاویر خارجی به‌عنوان محصول یا نمونه کار خودشان استفاده می‌کنند. خریدار هم با توجه به عکسی که در پیج می‌بیند، اقدام به سفارش می‌کند.

 متأسفانه در بیشتر موارد محصولی که به دست مشتری می‌رسد، شبیه به نمونه عکس‌برداری شده نیست و این مورد هم موجب نارضایتی مشتری می‌شود.

آموزش فروش در اینستاگرام

از تأیید اجتماعی استفاده کنید

نظرات مشتریان خود را به‌صورت استوری (Story) منتشر کنید و به همه کسانی که از شما سؤال می پرسند، پاسخ دهید. از پیج های معروف و اینفلوئنسر های حوزه کاری خود بخواهید محصول یا خدمات شما را معرفی و تبلیغ کنند.

تلاش کنید با تولید محصول باکیفیت، مشتریان خود را هیجان زده کنید و نظرات مثبتشان را پله ای برای فروش بعدی کنید.

انتشار بازخورد فروش‌های موفق قبلی (استوری)

در ابتدای کار و زمانی که هنوز به خوبی شناخته نشده‌اید، روند ارسال سفارش‌ها مشتریان را به دیگران اطلاع رسانی کنید تا جلب اعتماد کنید.

پاسخ دهی سریع و پشتیبانی قوی

به همه پرسش های مشتریانتان سریع و دقیق پاسخ دهید. اگر کمی تعلل کنید، مطمئن باشید مشتری شما تعلل نخواهد کرد و از پیج رقبای شما خرید خود را انجام خواهد داد.

قیمت‌گذاری دقیق، شیوه ارسال، گارانتی، اطمینان از اصالت کالا

 اینها مواردی است که در هر کار و کسب باید به آن توجه داشته باشید. سعی کنید همه موارد را در قسمت کپشن محصول توضیح دهید تا مشتری بداند قبل و بعد از خرید چه حق و حقوقی دارد. روش و هزینه ارسال را دقیق به مشتری اطلاع دهید.

 ابهام در قیمت‌گذاری، روش ارسال، گارانتی کالا و… برای هیچ‌کس خوشایند نیست. بسیاری از تجربیات ناموفق در خرید به‌واسطه همین موارد ریز هست.

به هیچ عنوان از دنبال کنندگان (Follower) فیک استفاده نکنید

امروزه ابزارهای زیادی برای تشخیص فیک یا واقعی بودن فالور های یک پیج اینستاگرامی وجود دارد. اجازه ندهید به‌واسطه خرید فالور فیک اینستاگرام، در ذهن مشتری یک دروغ‌گو باشید! اگر کارتان واقعاً دوست داشتنی باشد، مشتریانتان خودشان شما را به یکدیگر معرفی خواهند کرد.

از دیگر پیج های اینستاگرام ایده بگیرید

اگر ایده خاصی برای مدیریت پیج و عکس‌برداری در نظر ندارید، می توانید از پیج هایی که در حوزه کاری شما فعال هستند و حرفه ای عمل می‌کنند، ایده بگیرید. ایده گرفتن به هیچ عنوان ناپسند نیست؛ اما لطفاً کپی‌برداری نکنید.

آموزش فروش در اینستاگرام

هشتگ را فراموش نکنید!

در زمان نوشتن متن کپشن هر پست، هشتک گذاری درست را فراموش نکنید. از هشتگ هایی استفاده کنید که مرتبط با محصول یا خدماتتان است. بسیاری از مشتریانتان از طریق هشتگ با شما آشنا خواهند شد.

رعایت حقوق خریدار

 هر گونه فروش از راه دور طبق قوانین جاری کشور و مواد ۳۷ و ۳۸ قانون تجارت الکترونیک حقوقی را متوجه خریدار می‌کند که فروشنده موظف به اجرای آن است.

 ماده ۳۷: در هر معامله از راه دور مصرف‌کننده باید حداقل هفت روز کاری، وقت برای انصراف (حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد. تنها هزینه تحمیلی بر مصرف کننده هزینه باز پس‌فرستادن کالا خواهد بود:

ماده ۳۸: شروع اعمال حق انصراف به ترتیب زیر خواهد بود:

 الف: در صورت فروش کالا، از تاریخ تسلیم کالا به مصرف کننده و در صورت فروش خدمات، از روز انعقاد محاسبه می شود.

 ب: درهرحال آغاز اعمال حق انصراف مصرف کننده پس از ارائه اطلاعاتی خواهد بود که تأمین‌کننده طبق مواد (۳۳) و (۳۴) این قانون موظف به ارائه آن است.

 ج: به‌محض استفاده مصرف کننده از حق انصراف، تأمین‌کننده مکلف است بدون مطالبه هیچ‌گونه وجهی عین مبلغ دریافتی را دراسرع‌وقت به مصرف کننده مسترد نماید.

 د: حق انصراف مصرف کننده در مواردی که شرایط خاصی بر نوع کالا و خدمات حاکم است اجرا نخواهد شد. موارد آن به‌موجب آیین‌نامه‌ای است که در ماده (۷۹) این قانون خواهد آمد.

 بنابراین خریدار می‌تواند بدون ذکر هیچ دلیلی کالای خریداری شده از طرف فروشنده عودت دهد.

 امیدواریم این نوشته موردپسند شما قرار گرفته باشد. لطفاً شما هم تجربیات خود از مدیریت پیج اینستاگرامی را با ما در میان گذارید.

منبع: آیچوب

13 نظر در “چگونه محصولات چوبی خود را در اینستاگرام به فروش برسانیم؟

  1. Sykta گفت:

    با سلام
    بنطرتون چه پیج هایی بیشتر مناسب معرفی محصولات چوبی هستند ؟؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      باید با توجه به نوع محصول پیج رو انتخاب کنید

  2. آراد گفت:

    سلام استاد خوب ما
    من قصد دارم یه کارگاه باز کنم قبلا هم ام دی اف کار میکردم ولی الان میخوام برم سمت چوب شاگرد کارگاه بودم الان میخوام برا خودم کار کنم کارگاه رو اجاره کردم الان تو مرحله خرید ابزار هستم میخواستم یه لطفی بکنی بهم کمک کنی که چجوری وارد بازار کار چوب بشم و چی تولید کنم که سودش خوب باشه

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      هیچ پیشنهادی نداریم
      راه اندازی کسب و کار به این سادگی بود که همه کسب و کار پر رونقی می داشتند.
      باید کفش آهنین بپوشید و تحقیق کنید
      هزینه کنید و وقت بگذارید تا د رنهایت به یک پلن تحقیقاتی و رودمپ برسید که در آن طرح توجیهی به این نتیجه خواهید رسید که آیا به صرفه هست یا خیر
      جواب معجزه آسایی وجود ندارد
      کسب و کار داشتن موفق به سادگی نیست

  3. مرتضی گفت:

    سلام برای ساخت عروسک چوبی از چه نوع و چه سایز دستگاه سی ان سی استفاده کنم ممنونم

    1. آیچوب گفت:

      درود بر مرتضی عزیز
      انتخاب نوع دستگاه با توجه به طرح سازه، تعداد سازه، اندازه سازه و نوع متریال انجام میشه. با توجه به نبود اطلاعات کافی امکان معرفی محصول نیست.

  4. ماریا گفت:

    سلام دست اندرکاران سایت بینظیر ایچوب
    سوال اول) چاپ استیک غذاخوری ژاپنی درست میکنم. برای روغنکاری و جلای نهایی چی بزنم که برای سلامتی موقع غذا خوردن مضر نباشه و درعین حال بتونم چاپ استیکهای رنگارنگ داشته باشم
    سوال دوم) روی محصولات چوبی بزرگترم، میخام لوگو و برندم رو چاپ کنم و نمیخام با سی ان سی هربار ببرم پیش سی ان سی کار. یک مُهر ژلاتینی از لوگوم ساختم و میتونم با استامپ چاپ کنم لوگو رو روی چوب اما جوهر استامپ ماندگاری نداره و پخش میشه. چه رنگ یا جوهر مقاومی پیشنهاد میدی برای چاپ لوگوی محصولاتم با کمک مهر ژلاتینی؟ یا کلا هر روشی که اسونتر و ماندگارتره برای چاپ آرم زوی چوب به تعداد زیاد بفرمایید

    پیشاپیش ممنونم از راهنمایی تون

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما ماریا عزیز
      ۱. بدون شک روغن گیاهی مخصوص چوب بهترین گزینه هست.
      ۲. برای چاپ لوگو پیشنهاد ما استفاده از مهر داغی هست. این مهر رو می تونید سفارش بدید تا برای شما بسازند.
      سپاس از همراهی شما

      1. ماریا گفت:

        ممنون از پشتیبانی سریع و دقیقتون که شما رو متمایز کرده از بقیه

      2. ماریا گفت:

        ینی اوسمو یا مونوکوت مناسبن؟ یا روغن زیتون و برزک؟

        1. آیچوب گفت:

          روغن های گیاهی صنعتی مثل (اوزمو و مونوکوت) بهتر هستند.

  5. ahmad گفت:

    سلام
    ممنون از بیان مطالب مختلف
    یک نکته، عکس مربوط به سافت باکس در حقیقت خیمه نور ( Lightbox) است که برای عکسبرداری از اجسام کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.گفتم شاید برخی از افراد آشنایی نداشته باشند و بخواهند تهیه کنند

    1. آیچوب گفت:

      سلام احمد.
      بله.کاملا حق با شماست. سافت باکس از جنبه عمومی آن اشاره شد.
      هدف نشان دادن روشی ساده برای نورپردازی بوده و هدف از آن تصویر نشان دادن سافتباکس نبود.
      تشکر ویژه از توجه شما.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )