آشنایی با انواع چوب

پلی وود یا چوب پلاست چیست و چه معایب و مزایایی دارد؟

پلی وود یا چوب پلاست چیست

 پلی وود (Polywood) یا کامپوزیت چوب پلاستیک Wood-plastic composite–WPC یکی از موادی است که در سال‌های اخیر به بازار ایران ورود کرده است. تکنولوژی تولید چوب پلاست در ایران وجود دارد و تولیدکنندگان ایرانی به‌صورت فعال در این زمینه فعالیت دارند.

 پلی وود را بیشتر اساتید نجار نمی‌شناسند و حتی برخی پلای وود (Plywood) را با پُلی وود اشتباه می‌گیرند. باتوجه‌به اینکه این ماده بسیار شبیه به چوب است، در این نوشته تلاش می‌کنیم شما را با موارد استفاده از پلی وود، مزایا و معایب پلی وود، مواد تشکیل‌دهنده پلی وود و… آشنا می‌کنیم.

 لطفاً با ما در ادامه همراه باشید.

پلی وود یا چوب پلاست چیست؟

 به زبان ساده می‌توان گفت چوب پلاست به صفحات یا پروفیل‌هایی شبیه به چوب گفته می شود که از آرد چوب و پلاستیک بازیافت شده ساخته شده اند.

 درواقع پلی وود (Polywood) ماده‌ای شبیه به چوب است که از ترکیب چوب و پلاستیک‌های بازیافتی ساخته می‌شود. باتوجه‌به توضیح برخی شرکت‌ها، نسبت پلاستیک و چوب تقریباً مساوی است؛ اما بخش پلاستیکی بودن پلاستیک، بیشتر خودنمایی می‌کند.

مواد تشکیل‌دهنده پلی وود چیست؟

 پلی وود از ترکیب پلاستیک‌های بازیافتی پلی‌اتیلن با چگالی بالا مانند بطری‌های پلاستیکی مواد شویند، رنگ، فوم، خاک‌اره، مواد پلیمری مانند پلی‌اتیلن، پروپلین و یا پی‌وی‌سی، مواد آنتی یووی، کوپلینگ و… تشکیل‌شده است.

مواد تشکیل‌دهنده پلی وود چیست؟

 حدود ۵۰ درصد مواد تشکیل دهند چوب پلاست از خاک‌اره و مواد بازیافتی چوب و مابقی مواد شیمیایی و پلاستیکی هست.

موارد استفاده از چوب پلاست چیست؟

 چوب به‌عنوان یک عنصر دوست‌داشتنی، طبیعی و ارزشمند، علاقه‌مندان زیادی دارد و کمتر کسی را می‌توان یافت که نسبت به چوب حس خوبی نداشته باشد. همین علاقه به چوب باعث شده است که برخی شرکت‌ها به ساخت موادی با طرح و شکل و نقش چوب تولید کنند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به ورق‌های آلومینیوم طرح چوب یا مواد پی‌وی‌سی طرح چوب اشاره کرد.

 در برخی موارد، مخصوصاً در فضای باز اگر از چوب یا سازه‌های چوبی استفاده کنید، با چالش‌هایی روبرو هستید. چالش‌های مانند اشعه UV، سرما، گرما، رطوبت، باران و… از گذشته تا به امروز پیش روی اساتید نجار بوده و البته راه کارهایی جدید برای حل این مشکلات مطرح شده است.

 مبارزه با این چالش‌ها هزینه اجرای سازه چوبی در فضای باز را افزایش می‌دهد به همین برخی تولیدکننده‌ها به استفاده از مواد جایگزین چوب روی آورده‌اند.

خرید چوب پلاست

 موادی مانند چوب پلاست ازنظر شکل ظاهری شبیه به چوب هستند و تلاش شده مشکلات پیش روی سازنده‌ها یا مجریان را از سر راه بردارند. معمولاً از چوب پلاست برای ساخت انواع مبلمان، کف‌پوش، نما ساختمان، کف‌پوش‌های روف گاردن، سقف کاذب، نرده، آلاچیق، پرگولا و… استفاده می‌شود.

 همان‌طور که اشاره شد، این سازه‌ها بسیار شبیه به چوب هستند.

مزایا چوب پلاست یا پلی وود چیست؟

 * چوب پلاست در گرما و سرمای واکنش زیادی از خود نشان نمی‌دهد و ایرادهای فیزیکی مانند ترک ایجاد نمی‌شود. البته انبساط و انقباض کمی در اثر تغییرات دمایی وجود دارد، ولی موجب آسیب‌دیدگی به پروفیل نمی شود.

 * رنگ چوب پلاست برابر اشعه UV مقاوم است. البته به شرطی که از مواد ضد UV استفاده شود.

 * وزن چوب پلاست سبک‌تر از چوب طبیعی هست.

 * به‌واسطه استفاده از مواد پلاستیکی بازیافتی و خاک‌اره (ارزان) قیمت پلی وود پایین‌تر از چوب طبیعی هست.

 * چوب پلاست باتوجه‌به مصنوعی بودن، نیاز به نگهداری ندارد و برای شستن آن فقط مواد شوینده معمولی و فشار آب نیاز خواهید داشت.

 * مقاومت بالا در برابر قارچ، حشرات و خوردگی

 * امکان ساخت قالب و طرح‌های مختلف

 * قابل‌بازیافت

مزایا چوب پلاست یا پلی وود

معایب پلی وود یا چوب پلاست چیست؟

 * چوب پلاست طبیعت، گرما و زیبایی چوب را ندارد.

 * در انتخاب ابعاد چوب پلاست محدود هستید و باید برای سفارش شما قالب جداگانه ساخته شود.

 * برای استفاده در فضای داخل ساختمان پیشنهاد نمی‌شود و مناسب نیست.

پلی وود یا چوب پلاست چیست

سخن پایانی

 برای یک علاقه‌مند به چوب و طبیعت دوست، شاید داشتن لوازمی که فقط شبیه به چوب هستند و زیبایی‌های ذاتی و طبیعی چوب را ندارند، دل‌چسب نباشد. به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان چوب پلاست را جایگزین چوب نامید و یا حتی polwood در مقام مقایسه با چوب قرار داد!

 اما نباید فراموش کرد که این محصول از مواد ضایعاتی پلاستیکی و آرد چوب (خاک‌اره) تشکیل‌شده است. ارزش این محصول ازآن‌جهت است که برای ساخت آن از موادی که قرار بود در طبیعت رها شوند و شاید سرنوشتی جز آتش نداشتند به یک متریال قابل‌استفاده و ارزشمند تبدیل شد.

 همچنین نمی‌توان مقاومت چوب پلاست در فضای باز را انکار کرد. نه می‌توان به چوب پلاست به‌عنوان بهترین گزینه نگریست و نه اینکه آن را کامل نفی نمود!

 لطفاً شما تجربیات خود را از چوب پلاست یا همان پلی وود با ما در میان گذارید.

منبع: آیچوب

5 نظر در “پلی وود یا چوب پلاست چیست و چه معایب و مزایایی دارد؟

  1. میلاد گفت:

    دوستان ایچوب پلی وود شبیه چوب نیست خود بازیافت چوب یه جورایی. که تو ایران به تخته چندلایی معروفه( ولی نه اون چند لایی که ارماتور بندا به جای قالب میبندن ) اصن پلی وود پلاستیک یا ماده شیمیایی به غیر از چسب بین لایه هاش نداره . تنها محصولی که چوب با پلاستیک ترکیب شده هموم چوب پلاسته .

  2. جواد گفت:

    سلام ،ممنون از مطالب مفیدتون.
    من توی یوتیوب دیدم هرچی میخوان به عنوان شابلون و …. درست بکنند از پلای وود درست میکنند . جو گیر شدم رفتم منم یکی از شابلون هایی که توی یوتیوب دیدم رو با پلای وود بسازم ، یه قیمتی داد چوب فروش که اگه با چوب گردو اون شابلون رو بسازم ارزونتر از پلای وود میشه ، کلا بی خیال شدم با ام دی اف ساختم ، ولی چون جنسش ام دی افِ هر دفعه اون شابلون رو میبینم یه جورایی حالم گرفته میشه نمیدونم چرا اینجوریم.
    زنده باشید

  3. پاسارگاد گفت:

    درود بر شما.تا اونجایی که من جستجو کردم این چوب پلاستها خیلی گرونتر از چوب معمولی هست

  4. امیر گفت:

    سلام

    از کجا میشه تهیه کرد؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام

      بیشتر چوب فروشی ها دارند.مخصوصا خاوران…

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )