آشنایی با انواع چوب

تجربه کاشت درخت پالونیا | آیا ارزش سرمایه گذاری دارد؟!

کاشت درخت پالونیا

آیا کاشت پالونیا سرمایه گذاری درستی است؟ شرایط کاشت پالونیا چگونه است؟ در چه زمین هایی پالونیا کشت می شود؟ پس از چند سال و چند درصد سود دارد؟ چند گونه پالونیا داریم و کدام گونه برای چه مراتعی مناسب است؟

در این مقاله که نسخه متنی مصاحبه آیچوب با یکی از پرورش دهندگان نهال پالونیا است سوالات شما با موضوع کشت درخت پالونیا را پرسیدیم.

باتوجه‌به نوپا بودن واردات و پرورش این‌گونه درختی در ایران، کشت و پرورش آن با موافقان و مخالفانی همراه است.

برای اینکه همراهان آیچوب به اطلاعات مناسبی در مورد درخت پالونیا برسند، یک گفتگو آنلاین با مهندس سایری (پرورش‌دهنده درخت پالونیا) ترتیب دادیم.

 اگر به پرورش درخت پالونیا علاقه دارید و یا اینکه دوست دارید اطلاعات کافی در مورد درخت پالونیا به دست آورید، مطالعه این نوشته را از دست ندهید.

مقدمه شروع گفتگو با موضوع پروش درخت پالونیا

دسترسی سریع : پنهان

در این گفتگو می شنویم تجربیات مهندس سایری را با موضوع تکثیر و پروش درخت پالونیا و چالش هایی را با ایشان مطرح می کنیم که آیا واقعا کشت درخت صرفه دارد؟ واقعا اینقدر که ادعا می شود زود رشد است؟ آیا واقعا مشتری چوب صف کشیده اند برای خرید؟ و سوالات دیگری که پاسخ آن را در این مقاله می خوانید.

چالش هایی را بررسی کردیم که در اکثر مقالاتی که به صورت رپورتاژ منتشر می شود هیچ وقت نخواهید خواند!

اگر جستجو کرده باشید متوجه شده اید که اکثر مقالاتی که در این موضوع در فضای اینترنت وجود دارد توسط فروشندگان نهال پالونیا تهیه و منتشر شده است و قطعا هدفشان صرفا آگاه سازی نیست! و طبعا تلاش می کنند مزرعه چوب را بعنوان یک سرمایه گذاری وسوسه انگیز معرفی کنند و محصولات خود را پیش شرط رسیدن به این ثروت بزرگ!

اما آیا واقعا اینطور هست؟ ممکن هست گوشه های تاریکی هم وجود داشته باشد؟

آیچوب تبلیغ کننده یا فروشنده نهال یا مروج آن نیست و از همین رو تلاش می کنیم زوایای درستی از نشان شما دهیم.

مهندس سایری

 سلام عرض می‌کنم خدمت دوستان، من روح‌الله سایری، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شرق ایران هستم.

ما از سال 89 در شهرستان مینودشت به‌صورت پایلوت اقدام شبه کشت پالونیا کردیم؛ و باتوجه‌به نتیجه خوبی که از کشت پالونیا گرفتیم وارد تولید و کشت این نهال شدیم، به دلیل این‌که این موضوع هم برای خودمان، مردم، طبیعت و محیط‌زیست بسیار مهم است برای همین تمام توان و تمرکز تیم ما روی این موضوع است.

تماشا ویدئو گفتگو با مهندس سایری در مورد کاشت پالونیا

 

 

تماشا این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

مزرعه درخت چیست و مزرعه درخت پالونیا چگونه است؟

آیچوب

 مزرعه درخت و کشت درخت به چه معناست؟

 مهندس سایری

 مزرعه درخت یعنی زمین کشاورزی را به کاشت درخت، باهدف برداشت چوب صنعتی و غیرصنعتی اختصاص دهیم.

نکته مثبتی که در درخت پالونیا در بحث زراعت چوب وجود دارد این است که پالونیا چون نور را به‌راحتی عبور می‌دهد و ریشه با عمق زیاد دارد، امکان استفاده از کشت تلفیقی هم وجود دارد؛ یعنی کشاورز می‌تواند در کنار کاشت محصولات هفت‌ساله‌اش، مثل گندم، کلزا و… درخت هم کشت کند و در پایان دوره سود خوبی به دست آورد.

 80% ریشه پالونیا در عمق پایین‌تر از 80 سانتی‌متری زمین است و معمولاً خاک زراعی در بالاتر از این عمق وجود دارد و به‌راحتی امکان کشت‌وزرع را خواهیم داشت.

تنش آب و غذایی بین ریشه پالونیا با محصولات دیگر وجود ندارد، به همین دلیل کشاورز راحت می‌تواند با رعایت الگوی کشت و فاصلهٔ کشت، اقدام به کاشت و شخم‌زنی و برداشت محصول موردنظرش کند.

 پالونیا نه‌تنها مزاحمت ایجاد نمی‌کند؛ بلکه به پروسه زراعت دیگر محصولات هم کمک می‌کند.

پالونیا هم دیر خزان می‌شود و هم دیر بهارمی شود؛ یعنی دیر خزان شدن باعث جلوگیری از سرمازدگی می‌شود و دیر بهار شدن هم به‌نوعی به‌صورت بادشکن عمل می‌کند.

مثلاً زمانی که گندم و کلزا برداشت می‌شود، پالونیا تازه شروع به برگ دادن می‌کند. از اوایل اسفند تا اواسط اردیبهشت گل دارد و از آن موقع به بعد برگ‌هایش باز می‌شود همچنین درخت‌های کوچک پالونیا از اواخر فروردین باز می‌شود.

به همین دلیل در مزارع کشت درخت پالونیا امکان کشت تلفیقی وجود دارد.

ضرورت کاشت و پرورش درخت پالونیا چیست؟

آیچوب

 به نظر شما ضرورت کاشت درخت و مزرعه درخت در ایران چیست؟ چرا باید در ایران مزرعه درخت داشته باشیم، چرا از درختان جنگل نمی‌توان استفاده کرد؟!

 مهندس سایری

 به چند علت مهم. اول این‌که ما در کشورمان نسبت به سرانه جهانی حدود 2 میلیون هکتار کمبود جنگل داریم.

وقتی موضوع کمبود جنگل مطرح باشد، کشور رو به خشک‌سالی و سیل و دیگر عوارض زمینی پیش می‌رود.

 ما سالانه حدود 10 تا 15 میلیون مترمکعب مصرف چوب داریم که بیشتر آن از برداشت‌های جنگل‌های چندهزارساله ایران انجام می‌شد.

خوشبختانه امسال طرح تنفس جنگل از این روش کار جلوگیری کرد که هرچند متأسفانه باز هم هستند کسانی که از چوب جنگل استفاده می‌کنند.

 درهرصورت ما سالانه حدود 10 تا 15 میلیون مترمکعب مصرف چوب داریم که یا این چوب باید تولید شود یا از جنگل به طور قانونی یا غیرقانونی برداشت شود و یا از کشورهای دیگر وارد شود.

 برداشت چوب از جنگل یک اشتباه محض است؛ چون چوب‌های جنگلی ما معمولاً تا بخواهند به یک قطر یا سایزی برسند که یک یا 2 مترمکعب چوب بدهند، 50 تا 300 سال زمان می‌برد.

درخت‌هایی هستند که 200 سال عمر می‌کنند؛ اما فقط یک مترمکعب چوب می‌دهند و این خیلی آزاردهنده است که به‌خاطر که یک مترمکعب چوب، یک درخت 100 یا ۲۰۰ساله را از بین ببریم.

 پس قطعاً ما نباید از درختان جنگل استفاده کنیم مگر این‌که درخت پیر شده باشد.

حتی برخی کارشناسان معتقدند که باید اجازه دهیم همین درختان پیر روند ازبین‌رفتن خود را تکمیل کنند و دوباره به چرخه زیستی برگردند.

 اگر مصرف چوب کشور را 12 میلیون مترمکعب در نظر بگیریم و قیمت هر مترمکعب را در پایین‌ترین قیمت یعنی متری 3 میلیون در نظر بگیریم، ما سالانه 36 هزار میلیارد تومان هزینه صرف تأمین چوب می‌کنیم.

حالا اگر بخواهیم این مقدار را صرف هزینه کاشت پالونیا کنیم و اگر برای هر هکتار 30 میلیون هزینه کنیم، با آن 36 هزار میلیارد تومان که هزینه یک سال چوب مصرفی کشور ما است، می‌توان حدود 1200 هزار هکتار زمین را تبدیل به جنگل پالونیا کرد.

 در این روش از سال هشتم به بعد ما سالانه از هر هکتار 625 درخت بالغ را هر چهار سال یک‌بار برداشت می‌کنیم که اگر از هرکدام تنها نیم مترمکعب چوب برداشت کنیم، هر هکتاری 300 مترمکعب، هر چهار سال یک‌بار برداشت چوب خواهیم داشت و 1200 هزار هکتار، 360 میلیون مترمکعب چوب، هر چهار سال یک‌بار چوب می‌دهد. سالی 90 میلیون مترمکعب چیزی حدود هفت‌برابر نیاز چوبی کشورمان.

روش‌های تولید و پرورش پالونیا

 پس به‌راحتی با هزینه مصرفی یک سال چوب کشور، می‌توانیم تا 50، 60 سال از بحث واردات چوب بی‌نیاز شویم و تقریباً 7 برابر نیاز چوب کشور هم صادرات داشته باشیم.

 اگر پالونیا را یک‌بار بکاریم تا 50، 60 سال از همان یک تنه برداشت چوب خواهیم داشت و نیاز به کاشت مجدد چوب نخواهیم داشت.

آیا پالونیا مهاجم است؟

آیچوب

 بحث‌های زیادی در خصوص مهاجم بودن گونه درخت پالونیا وجود دارد، ابتدا توضیح دهید به چه گونه درختی مهاجم می‌گویند و بعد باتوجه‌به تجربیات شما در کشت و پرورش پالونیا بررسی کنیم که آیا پالونیا مهاجم هست یا خیر؟ آیا پشتوانه علمی و آماری دارد یا فقط هشدار و حدس و گمان است.

 مهندس سایری

 تا جایی که بنده اطلاع دارم 78 کشور در کشت وسیع پالونیا فعالیت دارند.

اگر به زبان ساده بخواهیم بگوییم ما از کشورهایی که علم جنگل‌داری دارند مثل روسیه، آمریکا، آلمان و… تقلید می‌کنیم. چرا که محیط‌ زیست برای آن‌ها بسیار بااهمیت‌تر آن چیزی است که در ایران اجرا می‌شود.

 گیاهی مهاجم است که به محیط و گیاهان اطراف اجازه رشد ندهد و زادآوری زیادی داشته باشد که در آن منطقه قالب شود.

 اولین‌بار بحث مهاجم بودن پالونیا را برخی دوستان چه آگاهانه چه ناآگاهانه مطرح کردند که دلایل عمده آن‌ها که اشتباه هست.

عده‌ای می‌گویند ریشه پالونیا به ریشه‌های درخت اطراف حمله می‌کند و مواد غذایی آن‌ها را جذب می‌کند و به آن‌ها اجازه رشد نمی‌دهد. در ابتدای گفتگو عرض کردم که ریشه‌های پالونیا بیشتر در عمق زمین است و کاری به گیاهان دیگر ندارد، پس این بخش کاملاً رد شده است.

روش تکثیر درخت پالونیا

 عده‌ای دیگر می‌گویند بذرهای پالونیا پخش و اجازه رشد به دیگر درخت‌ها نمی‌دهد.

بهتر است بدانید بذرهای پالونیا در اواخر آذرماه باز و پخش می‌شود و یکی از شرایط اصلی تبدیل بذر به نهال این هست که یک بستر کشت خوبی داشته باشیم که رطوبت، نور آن عالی باشد و از همه مهم‌تر طی دو هفته در شبانه‌روز دمای بستر کشت ما نباید زیر هفده درجه برسد که بذر پالونیا بتواند زنده بماند.

همان‌طور که می‌دانید دمای آذرماه گاهی به صفر درجه هم می‌رسد و در اقلیم کشورمان امکان زادآوری پالونیا از بذر در فصل پخش‌شدنش واقعاً صفر هست. ما با شرایط آزمایشگاهی و به‌سختی از بذر درخت پالونیا فرایند تولید را انجام می‌دهیم.

 پس در شرایط عادی اینکه بذر بخواهد پخش بشود، جوانه بزند غیرممکن است.

 در بحث ریشه عده‌ای می‌گویند از ریشه‌های پالونیا، نهال می‌روید. من باتوجه‌به اینکه در این کار فعالیت دارم اشتباه کار را می‌دانم.

مهندسانی که درخت پالونیا را برش زده بودند، قبل از اینکه ریشه را خشک کنند ریشه را از زمین درآورده بودند و در هر جای خاک که ریشه پاره شده بود ازآنجا نهال بیرون‌آمده بود.

 پالونیا یک گیاه نو و تازه‌ای است که نیاز به دانش دارد که هر کسی به علم آن آگاهی ندارد. مشخص است کسی که آگاهی از آن ندارد به مشکل برمی‌خورد. کسانی را می‌شناسم که این گیاه را کشت کردند و چون دانشی از آن نداشتند گیاه را از بین بردند.

روش‌های تولید و پرورش پالونیا چیست؟

 پالونیا 3 روش تولید دارد: کشت بافت، قلمهٔ ریشه و بذر

 در موضوع قلمهٔ ریشه همکاران جا انداختند که نهالی که از قلمه ریشه تولید شده، رشد بهتری دارد!

اما این مرحله مربوط به دوران نهالی، نهال پالونیا هست؛ یعنی زمانی که یک قلمه ریشه بخواهد تبدیل به یک نهال دو متری بشود، نصف زمانی هست که بذر بخواهد تبدیل به یک نهال دو متری بشود؛ اما 2 نهالی که سایزهای برابر دارند، مثلاً 2 نهال یک‌متری که یکی از بذر و دیگری از قلمه هست، اگر این 2 را به زمین انتقال دهید رشد نهال بذری خیلی بیشتر است.

 درختان پرورش‌یافته با روش قلمه، ریشه‌های جانبی زیادی دارند؛ اما در نهال‌های تولید شده با بذر، ریشه‌هایش به عمق هست و آن نظم ذاتی ریشه‌ها حفظ شده است.

پس ما اگر در لحظهٔ کاشت نهال، نهالی را انتخاب کنیم که از بذر تولید شده و نهال سایز کوچک انتخاب کنیم، چون نهال سایز بزرگ اگر ریشه لخت باشد، ریشه‌ها قطع شده باشند، باز همان قطعه باعث رشد ریشه‌های جانبی می‌شود.

 اگر نهال گلدانی سایز بزرگ باشد، در داخل گلدان ریشه پیچ‌خورده و این پیچش گاهی باعث رشد نهال جانبی می‌شود، اما اگر سایز نهال کوچک باشد و منشأ تولید بذر باشد، ریشه‌ها به عمق خواهند رفت و مشکلی نخواهیم داشت.

 یک عده مخالفان می‌گویند که پالونیا به آب‌های زیرزمینی ما حمله می‌کند مثل کهور آمریکایی و به ما که مشکل کم‌آبی داریم آسیب می‌زند، من همین‌جا عرض می‌کنم دوستان که چنین چیزی امکان ندارد، چون اگر پالونیا را جایی بکارید که ریشه‌اش به آب برسد یا جایی باشد که دائم آب باشد، خشک می‌شود.

 پس ما وقتی بخواهیم زمین را بررسی کنیم مخصوصاً در شمال کشور مثل گیلان یا مازندران، مهم‌ترین چالشی که ممکن است ما با آن روبه‌رو شویم بالابودن سطح آب زیرزمینی است.

ما به دوستان می‌گوییم اگر شما آنجا در عمق بالاتر از 6 یا 7 متر به آب می‌رسید، کاشت پالونیا صلاح نیست.

 عده‌ای دیگر می‌گویند این درخت برگ‌های بزرگی دارد و همین باعث مصرف زیاد آب می‌شود و همچنین باعث می‌شود برگ‌های دیگر از زیر رشد نکند. بهتر است بگویم برگ‌پهن پالونیا مختص سال اول و سال اول بعد از برش است و سال‌های بعد که درخت بالغ می‌شود به‌مرورزمان ابعاد برگ به یک‌دهم کاهش پیدا می‌کند.

 برگ یک درخت بالغ پالونیا با یک صنوبر اصلاح شده هیچ فرقی نمی‌کند. پس موضوع پهن بودن برگ پالونیا اشتباه است که در چند سایت درج کرده بودند.

برگ درخت پالونیا

 

آیچوب

 ممنون از توضیحات شما مهندس سایری. باید خدمت دوستان عرض کنیم که آیچوب فقط یک رسانه است، نظرات مهمانان آیچوب، الزاماً نظرات آیچوب نیست، نظرات کارشناسی مهمان هست. آیچوب نظرات کارشناسان را نه رد و نه تأیید می‌کند.

 مهندس سایری

 من از همین‌جا از دوستانی که با دلیل منطقی می‌گویند پالونیا مهاجم است، هرجایی نیاز باشد با آن شخص گفتگو و اثبات خواهم کرد که چنین چیزی ممکن نیست. ما در سال 71 در جنگل شصت کلا گرگان در سایت بهرام‌نیا زیر نظر اساتید دانشگاه باهدف تحقیقات اقدام به کشت پالونیا کردیم و الآن درخت‌ها 17، 18 ساله‌اش هست.

دوستان می‌توانند از آن مکان دیدن کنند که درختان و گیاهانی که زیر درخت پالونیا سبز شدند و در کنار پالونیا یک درخت افرا هم موجود است.

 از خود پالونیا هیچ زادآوری اتفاق نیفتاده است و برعکس انواع گیاهان و درختان دیگری روئیده است.

پالونیا از سال سوم به بعد بذر دارد و از هر درخت میلیون‌ها بذر پخش می‌شود، یعنی اگر قرار به این بود که از بذرهای پالونیا زادآوری شود، در این 15 سال کل جنگل‌های ایران را پالونیا تشکیل می‌داد.

 دوستانی که دوستدار طبیعت و محیط‌زیست هستند باید از آن مکان دیدن کند تا به این نتیجه برسند که پالونیا یک گنج است.

درخت پالونیا در چه آب و هوایی رشد می‌کند؟

 آیچوب

 دوستی سؤال پرسیده پالونیا در چه مناطقی رشد می‌کند و قابل‌کشت است؟

 مهندس سایری

 در مناطقی که سطح آب زیرزمینی آن پایین باشد.

از نظر دمایی، از نظر گونه‌های مختلف مثل شن تونگ از 28- تا 50+ قابلیت رشد دارند.

پالونیا خاک‌های سبک را می‌پسندد و در خیلی از جاهای کشور قابلیت رشد دارد.

به طور مثال در مشهد روستای تپه سلام که منطقه کاملاً کویری دارد و 10 هزار هکتار زمین را آنجا با تانکر، هفته‌ای 30 هزار لیتر آبیاری می‌کنند و درخت هم به بهترین حالت خودش درحال‌رشد است.

اگر از نظر بهترین منطقه در نظر بگیریم، شمال بهترین مکان است به دلیل بارندگی؛ اما اگر هر جایی بحث آبیاری و خاک آن خوب باشد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

کاشت پالونیا در مناطق ییلاقی و سنگلاخی

 آیچوب

 دوست دیگری پرسیده است آیا در مناطق ییلاقی شمال که معمولاً سنگلاخ است امکان کاشت وجود دارد؟

 مهندس سایری

 اگر در کنار آن سنگ خاک مناسب هم باشد و عمق خاک زراعی، عمق خوبی باشد همچنین اگر زیر خاک صخره‌ای نباشد، کاشت پالونیا هیچ موردی ندارد.

درخت پالونیا

برای کاشت پالونیا چقدر زمین نیاز داریم؟

 آیچوب

 سؤالی بعدی این است که کشت یک هکتار با هزینه امروز چقدر تمام می‌شود؟

 مهندس سایری

 اگر ما شرایط آب‌وخاک را مساعد بدانیم، در بحث هزینه‌ها اول تعداد نهال مطرح است که این باتوجه‌به الگوی کشاورز متفاوت است.

 در مقالات مختلف الگوی 4 در 4 را نوشته‌اند؛ اما نظر بنده این است که اگر گفتند 4 در 4 به‌خاطر نور درخت است، پس اگر ما بیشتر هم بکاریم تا وقتی که درخت نابالغ است مشکل نور نداریم، ما می‌توانیم 2 در 2، 2 در 3 و 2 در 4 هم بکاریم.

 برای فاصله اگر 4 در 4 هست، 4 متر شیلنگ، اگر 2 در 2 هست 2 متر نیاز هست. هر درختی هم که انتخاب می‌کنید 2 تا 4 متر شیلنگ، شیر قطره‌ای، شاه‌لوله، پمپ و… احتیاج است.

 در خصوص زمین‌های شمال اگر بخواهیم 2 در 2 هم بکاریم و مختص زراعت چوب و زمین اختصاص بدهیم، در سال چهارم درختان ما تقریباً به یک سایز و قطری می‌رسند که نیاز به نور بیشتر دارند.

در سال چهارم برای برداشت اولیه برش انتخابی خواهیم داشت و یک تعداد از نهال‌ها را برداشت می‌کنیم. اگر 2 در 2 بکاریم ما می‌توانیم تا 1900 درخت را برداشت کنیم حالا می‌توانیم 2 در 4 را نگه داریم 2 در 6 یا 8 را نگه داریم که روش‌های زیادی می‌توان به کار گرفت.

 الگو 4 در 4، در یک هکتار زمین 625 نهال کاشت، در 2 در 4، 1250 عدد، 2 در 2 هم 2500 عدد می‌توان کشت کرد.

قیمت نهال پالونیا چقدر است؟

بنابراین، در بحث هزینه‌ها الگوها مهم هستند.

نهال‌های پالونیا از 5 یا 6 هزار تومان تا 70، 80 هزار تومان به فروش می‌رسد ( معادل 30 سنت تا 2 دلار برای هر نهال- قیمت دلاری صرفا جهت تبدیل قیمت به ریال جهت بروز شدن قیمت نوشته شده است).

کاشت پالونیا در هر هکتار چقدر هزینه دارد؟

برای مبلغ نهایی هم از 30 تا 150 میلیون ( معادل 600 تا 3000 دلار – قیمت دلاری صرفا جهت تبدیل آسان قیمت به ریال نوشته شده است)  برای یک هکتار زمین باید در نظر گرفت.

انواع گونه‌های پالونیا برای کاشت

آیچوب

پالونیا چندگونه دارد و بهترین گونه پالونیا برای کشت چیست؟

مهندس سایری

پالونیا چیزی حدود 17 گونه دارد ولی گونه‌هایی که برای زراعت چوب هستند شامل: فورتونی، شن تونگ که تلفیقی از فورتونی است که هم رشد خوبی دارد هم مقاومت به گرمایش خوب است با تومنتوسا که در برابر سرما مقاوم است.

بهترین گونه که در کشور ما جواب داده و هرجایی کاشته شده، فورتونی است.

فقط در مناطقی که سردتر است شن تونگ پیشنهاد می‌شود چون تا 28- هم مقاومت دارد.

کف بر کردن چوب پالونیا چیست؟

آیچوب

 کف بر کردن چوب چیست؟

 مهندس سایری

 اگر نهال پالونیا را به‌صورت ریشه لخت در زمستان کشت کنیم ممکن است مشکلاتی برایش پیش بیاید.

وقتی نهال را انتقال می‌دهیم اگر ریشه لخت باشد به‌هرحال آن نهال زخمی می‌شود یا در زمان حمل‌ونقل آسیب می‌بیند و یا اینکه در برخی موارد به‌صورت کج کاشت می‌شود.

باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی و منطقه کشت، از اسفند تا فروردین سال بعدش نهال کف بر می‌کنیم که یک جهش رشدی خوبی داشته باشد.

 وقتی ما به دنبال چوب صنعتی هستیم، یکی از فاکتورهای اصلی ارزش‌گذاری چوبمان در نقطه هدف، صاف، بدون گره بودن چوب و یکدست بودن و قطر زیاد است. برای صاف و سیلندری بودن چوب کف بر یک اصل است.

دوستان فکر نکنند اگر نهال 2، 3 متری خود را ببرند، درخت از رشد خود عقب می‌افتد. اصلاً نگران این موضوع نباشید، باید نهال را یک سال بعد از کاشت کف بر کنید. قطعاً سال بعد مشاهده خواهید کرد که به نفعتان بوده است.

زمان بازدهی چوب پالونیا چگونه است؟

آیچوب

دوستی می‌پرسد در مورد قیمت و زمان بازدهی توضیح دهید، آیا پالونیا در خاک شور هم رشد می‌کند؟

مهندس سایری

خاک شور تا EC 4000 تا 6000 مشکلی نیست.

از 6000 به بالا صرفه‌ی اقتصادی ندارد و رشد درخت بسیار کند می‌شود همچنین اگر به 1% هم برسد موجب خشک شدن درخت می‌شود.

آیچوب

درخت پالونیا چقدر سود دارد؟

مهندس سایری

 شمال مثل گلستان و مازندران، بازدهی در سال ششم برداشت چوب صنعتی شروع خواهد شد.

ولی اگر الگوی کاشت متراکم‌تر از 4 در 4 بکاریم در سال چهارم برداشت اولیه را می‌توانیم داشته باشیم که هنوز درخت نابالغ است.

 از برگشت سرمایه سود به دست بیاوریم؛ اما از سال چهارم به بعد هر 4 سال یک‌بار در شمال کشور، به قیمت الآن حدود یک میلیارد تومان حتی بیشتر می‌توانیم در هر هکتار درآمد داشته باشیم.

سود درخت پالونیا

وزن پالونیا در یک مترمکعب چقدر است؟

آیچوب

 وزن پالونیا در یک مترمکعب چقدر است؟

 مهندس سایری

 با محاسباتی که من در 2 مکان و 2 زمان متفاوت انجام دادم، درخت را بریدم، 816 کیلوگرم هر مترمکعب چوب خیس پالونیا با محاسبات من وزن دارد.

این چوب وقتی خشک می‌شود بسیاری از وزن خود را از دست می‌دهد و به حدود 300 کیلوگرم می‌رسد که برای چوب صنعتی یک مزیت به‌حساب می‌آید.

 سبک بودن چوب قابلیت‌های زیادی را ایجاد می‌کند، برای کارخانه‌هایی مثل هواپیماسازی، کشتی‌سازی و دیگر سازه‌ها که دوستان ساختند و جواب گرفتند.

طرح و نقش چوب پالونیا چگونه است؟

 آیچوب

 طرح و نقش پالونیا به چه شکل است؟

 ظاهراً بسیار شبیه افرا و تا حدودی هم شبیه به نراد هست و نکته‌ای که جلب‌توجه می‌کند انعطاف‌پذیری فوق‌العاده چوب است.

 مهندس سایری

 بله انعطاف‌پذیری خیلی زیادی دارد. دکتر ملک‌شاه آزمایشی را انجام‌دادن، یک تخته یک‌سانتی در 26 سانتی‌متر در 130 سانتی‌متر را سرو ته گذاشتن و وزن سنگینی را روی آن قرار دادند و دیدند که تخته خم می‌شود اما نمی‌شکند.

نراد چنین قابلیتی ندارد و هر 50 سانتی‌متر گرهٔ شل و سفت دارد و با نراد تفاوت دارد.

 دمای اشتعال پالونیا 470 درجه است و به‌راحتی نمی‌سوزد و اگر درست هرس شده باشد، بدون گره می‌شود.

 آیچوب

پالونیا برای نجاری مبلمان چطور است؟

 مهندس سایری

 دوستان از این چوب در مبلمان استفاده کردند و گفتند بدون هیچ موریانه، کرم‌خوردگی بوده و بسیار سبک ساخته شده است.

قیمت هر مترمکعب چوب پالونیا

آیچوب

قیمت هر مترمکعب چوب پالونیا چقدر است؟

مهندس سایری

مترمکعبی 10 تا 16 میلیون تومان (200 تا 320 دلار- قیمت دلاری تنها به منظور تبدیل به ریال و بروز بودن قیمت بیان شده است) خرید و فروش می‌شود.

مجوزهای لازم برای کاشت نهال پالونیا

 آیچوب

 در مورد مجوزهای لازم و مسائل مربوط به جهاد کشاورزی هم لطفاً صحبت کنید.

 مهندس سایری

 نگاه‌ها و نظرها به پالونیا در استان‌های مختلف، متفاوت است. مدیر منابع طبیعی استان گلستان، از موافق‌های پالونیا هستند و با فرماندار و رئیس بنیاد جلسه داشتم. موافق‌ها و مخالف‌های پالونیا زیاد هستند.

 برای استان گلستان بخشنامه‌ای آمد که اراضی 2 تا 5 هکتار منابع طبیعی را برای کشت پالونیا واگذار کنند و شنیده‌ام برای هر هکتار حدود 7 میلیون تومان وام می‌دهند.

 اما در آذربایجان متأسفانه کشت پالونیا را ممنوع کردند.

 در شهرستان گالیکش که رفتم ریاست آن شهرستان مشکلی نداشتند و جزو طرف‌دارهایش هستند؛ اما قانونی که بخواهند از این عمل حمایت کنند هنوز تصویب نشده ولی می‌توانید به‌صورت شخصی کشت کنید و برداشت کنید.

 آیچوب

 در زمینی که پالونیا کاشته شده است آیا می‌توان درخت دیگری هم کاشت؟

 مهندس سایری

 به‌غیراز صنوبر، گردو و شالی (برنج) با بقیه درختان و محصولات می‌توانید کشت کنید.

آیچوب

 در مناطق کوهستانی و سردسیر قابل‌کشت است؟

 مهندس سایری

 بله قابل‌کشت است؛ اما طول بهره‌برداری کمی طولانی‌تر و رشد درخت کندتر می‌شود. ولی اگر گونه مناسب انتخاب شود، خاک مرغوب و آبیاری منظم داشته باشد مشکلی پیش نخواهد آمد. همان‌طور که در ابتدا عرض کردم شن تونگ در 28- هم جوابگو است.

 آیچوب

 جناب سایری عزیز به پایان گفتگوی یک ساعت رسیدیم سخنان آخر شما را در مورد موضوع لایو می‌شنویم.

 مهندس سایری

 مرسی گفتگوی خوبی بود. من همین‌جا از دوستان خواهش می‌کنم، آن‌هایی که پول و زمین و توانایی دارند این سرمایه را وارد کشاورزی کنند و درخت پالونیا را کشت کنند.

چرا که یک سود پایدار است. چون چوب تاریخ مشخصی برای برداشتش نیست، یک سرمایه کاملاً مطمئن محسوب می‌شود؛ مانند محصولات دیگر نیست که اگر به فروش برسانید موجب ضرر شما شود.

 چوب یک سرمایه‌گذاری مطمئن است، نیاز کشورمان به چوب بسیار زیاد است، ما باید زراعت چوب داشته باشیم تا این همه سیل و رانش نداشته باشیم. بهتر است کمی نسبت به کشورمان احساس مسئولیت داشته باشم.

 اگر در زراعت چوب کارکنید مطمئن باشید سود بسیاری دریافت می‌کنید؛ چون یک‌بار سرمایه‌گذاری می‌کنید و تا 60 سال برداشت می‌کنید. علوفه فراوان دارد و برای زنبورداری، گردشگری فوق‌العاده است.

 مطمئن باشید از زراعت این درخت ضرر نمی‌کنید.

منبع: لایو اینستاگرام آیچوب با مهندس سایری

10 نظر در “تجربه کاشت درخت پالونیا | آیا ارزش سرمایه گذاری دارد؟!

  1. حسن گفت:

    باسلام طبق تجربه عملی بنده کاشت پالونیا در مناطق سردسیر به هیچ عنوان جواب نمی دهد یعنی در زمستان ساقه اصلی خشک و در بهار مجددا از ریشه رشد می کند. من از 3 محل رقم شن تونگ خریده . کاشته بود به تعداد 1000 نهال (گول تبلیغات دروغین را خوردم)

  2. محمدی گفت:

    سلام .
    لطفا شماره تماس و یا آدرس اینستاگرام آقای سایری رو بگذارید .ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سلام جناب محمدی
      لطفا گوگل کنید

  3. داروین گفت:

    شما کلا مشخصه مارموذ هستید نظر دیگرانم واستون اهمیت نداره دوستان سوال پرسیدن ازتون راهنمایی خواستن جواب ندایدین اما بمحض اینکه این دوستمون هویتتون رو برملاکرد خودتونو نشون دادین.

    1. آیچوب گفت:

      آقای هوشمند خان

      ما در زمینه پالونیا اطلاعاتی نداریم و این مطلب مربوط به مصاحبه هست.
      به چه سوالی پاسخ بدیم؟!
      متاسفانه یاد گرفتید بدون تفکر و تحلیل نظر بدید

  4. حسام گفت:

    سلام بنده کرمانشاه هستم میخوام در زمین کشاورزی به مساحت ۱۳۰۰۰متر پالونیا بکارم،آب و هواش معتدل کوهستانی هستش،از شما میخوام ک کمکم کنید،از صفر تا صد .و راهنمایی درامد و خرجش.

  5. کاظمی گفت:

    باسلام چرا نمیتوانیم پالونیا و صنوبر را تلفیقی بکاریم؟
    آیا مشکل خاصی ایجاد می کند که مثلا یک ردیف صنوبر و یک ردیف پالونیا بکاریم؟

  6. حسام پیرداد گفت:

    سلام بنده طی خریدی که ازشون داشتم کامل پی بردم که ایشون فردی دو رو و سو استفاده گر هستن..لطفا با هرکسی وارد مذاکره نشید دوستان..قبلش اطلاعات کامل از طرف بدست بیارید‌ که وجه کاریتون خدشه دار نشه
    موفق باشید

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      ما هیچ پیشنهادی برای خرید ندادیم
      دیدگاه شما را نه به عنوان تایید ادعایتان تنها با این هدف که پاسخ داده شود تایید می کنیم.

  7. سعید گفت:

    آدرس اینستاگرام مهندس سایری رو بزارید لطفا

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]