دکوراسیون, کفپوش, محصولات چوبی

معرفی پارکت چوبی مهندسی شده Heywood هلند

پارکت چوبی مهندسی شده Heywood هلند

به‌جرئت می‌توان پارکت چوبی را به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پوشش‌های کف از نگاه اغلب مردم نام برد. دلایل زیادی وجود دارد که از پارکت چوبی برای پوشاندن کف فضای خانه یا محل کار خود استفاده کنید.

با جستجو در فضای مجازی چند صد نوشته در مورد مزایای استفاده از پارکت پیدا خواهید کرد به همین دلیل ما تلاش می‌کنیم در این نوشته شما را با زوایای دیگری از خصوصیات فنی پارکت‌های چوبی و استانداردهای ساخت و اجرای آن آشنا کنیم.

بعد از مطالعه این نوشته مطمئناً یک انتخاب هوشمندانه و درست برای خرید پارکت چوبی خواهید داشت.

انواع پارکت چوبی

در واقع پارکت چوبی به دو نوع پارکت تمام چوب (Solid) و پارکت مهندسی شده (Engineered Board) تقسیم می‌شود.

پارکت Solid یا پارکت تمام چوب از گذشته تا به امروز به‌عنوان کف‌پوش چوبی استفاده می‌شود. پارکت تمام چوب مجموعه‌ای از قطعات چوبی است که با اتصالاتی مانند فاق و زبانه یا نیم و نیم با چسب و میخ به هم متصل شده و کف‌یکپارچه چوبی تشکیل می‌دهند. ضخامت این پارکت‌ها حدوداً ۲۰ میلی‌متر است و از چوب درختانی مانند بلوط، راش، گردو و دیگر درختان برای اجرای این پارکت‌ها استفاده می‌شود.

انواع پارکت چوبی

برای استفاده از پارکت Solid / تمام چوب محدودیت‌هایی دارید که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

عدم کنترل رطوبت مناسب برای شرایط آب و هوایی مختلف

پارکت‌های تمام چوب معمولاً از کشورهایی مانند گرجستان، اکراین و … وارد ایران و در انبارهای چوب دپو می‌شود. با توجه به تنوع شرایط آب و هوایی در ایران، چوب‌های وارد شده بدون در نظر گرفتن میزان رطوبت استاندارد در استان‌های گرم و خشک یا مرطوب و شرجی، جهت ساخت و تولید استفاده می‌شود و همین موضوع شما را درگیر مشکلاتی مانند ترک، درز و متورم شدن پارکت پس از نصب خواهد کرد.

همان‌طور که میدانید شرایط آب و هوایی به‌صورت مستقیم بر ساختار چوب تأثیرگذار خواهد بود. به‌عنوان مثال اگر یک چوب با رطوبت بالا را به شهری خشک مانند تهران انتقال دهید، ایراداتی مانند ترک خوردگی و ایجاد تاب و انحنا بروز خواهد کرد.

محدودیت در اندازه پارکت چوبی

چوب‌های عریض در برابر تغییر دما و تغییر رطوبت مقاومت مناسبی ندارند و در این شرایط مشکلاتی مانند ترک خوردگی و پیچیده شدن در چوب بروز خواهد کرد. به همین دلیل معمولاً در پارکت‌های تمام چوب از طول و عرض کم استفاده می‌کنند.

به‌عنوان مثال برای ساخت “پارکت تمام چوب” از عرض بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر و در طول نهایتاً تا ۶۰ سانتی متر برای هر قطعه در نظر می‌گیرند؛ اما همچنان این چوب‌ها در مقابل رطوبت بالا مثل ترکیدگی لوله و تغییرات دمایی مقاومت مناسبی ندارد.

باوجود این مشکلاتی که بر سر راه مجریان و علاقه‌مندان به اجرای پارکت چوبی وجود دارد، پارکت‌های مهندسی شده به‌عنوان یک محصول با مزایای و قابلیت‌های بیشتر به بازار عرضه شد.

پارکت مهندسی شده Engineered Board

 

پارکت مهندسی شده

 

در تولید پارکت‌های مهندسی شده تلاش شد مشکلات و معایبی که در ساختار و روش اجرای پارکت‌های سالید وجود داشته را حل کند.

انواع پارکت‌های مهندسی شده

پارکت‌های مهندسی شده در دو، سه یا چند لایه تولید می‌شوند.

پارکت مهندسی شده دو لایه

 

پارکت مهندسی شده دو لایه

 

این پارکت‌ها از دو لایه تشکیل شده است. لایه زیرین این پارکت از چوب‌هایی با تراکم پایین (Soft Wood) مانند کاج (Pin) استفاده می‌شود؛ و لایه رویه آن از چوب‌هایی مانند بلوط، راش، گردو و … استفاده می‌شود. سیستم نصب پارکت‌های دو لایه کلیکی است.

پارکت مهندسی شده سه لایه

 

پارکت مهندسی شده سه لایه

 

این پارکت‌ها از سه لایه تشکیل می‌شوند. معمولاً لایه بالایی و لایه زیرین از یک گونه چوب هستند و در لایه میانی از Soft wood استفاده می‌شود. این نوع از پارکت به نسبت پارکت‌های دولایه از مقاومت و ارزش بالاتری برخوردار هستند.

پارکت مهندسی چند لایه

این نوع از پارکت یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین پارکت چوبی حال حاضر است. پارکت مهندسی چند لایه از یک لایه چوب مرغوب و ارزشمند به انتخاب مشتری در قسمت رویه و از Britch پلای وود (ply wood) از نوع مقاوم در برابر آب (WBP-Water Boiled Proof) که مرغوب‌ترین نوع پلای وود است، در لایه زیرین آن استفاده شده است.

پارکت مهندسی چند لایه

یکی از بهترین برندهای دنیا و فعال در بازار ایران که درزمینهٔ تولید پارکت‌های مهندسی شده HeyWood است.

پارکت‌های “هی وود” در کارخانه این شرکت در شهر “اوذ” (Oss) کشور هلند تولید و در نمایندگی‌های فعال در اروپا (انگلیس، آلمان، نروژ، فنلاند، (… آمریکا و آسیا (قزاقستان، آذربایجان، ترکیه، ایران و …) به مشتریان خاص پسند ارائه می‌شوند.

شرکت طرح ایوان به‌عنوان نماینده انحصاری HeyWood با ارائه خدمات سفارشی، تولید بر اساس خواسته‌های کارفرما، امکان انتخاب رنگ، بافت، اندازه و تنوع بسیار بالا در طرح‌های منحصر به فرد، فینیشینگ ها، رنگ‌ها و انواع چوب‌ها در قزاقستان، آذربایجان، ترکیه، ایران به مشتریان خاص پسند ارائه خدمت می‌کند.

ویژگی‌های پارکت چوبی مهندسی شده HeyWood

امکان تولید پارکت چوبی عریض

یکی از خصوصیات بارز پارکت‌های “هی وود” تولید پارکت به‌صورت سفارشی تا عرض ۴۵ سانتی متر و طول ۷۳۰ سانتی متر است. نکته‌ی قابل توجه در مورد محصولات “هی وود” یک تکه بودن چوب‌ها است.

همان‌طور که میدانید، چوب‌های عریض و یکپارچه از ارزش بیشتری برخوردار هستند. به هیچ عنوان در پارکت‌های تولید شده این شرکت از چوب‌های چند تکه استفاده نمی‌شود.

مقاومت بالاتر در تغییر دما و تغییر رطوبت

در پارکت “هی وود” با توجه به استفاده از پلای وود به‌عنوان لایه زیرین و همچنین بهره گیری از روغن‌های پوششی مخصوص چوب مونوکوت به‌عنوان لایه محافظ رویه، نگران تأثیر پذیری چوب از تغییرات دمایی و رطوبت نخواهید بود. این شرکت محصولات خود را به مدت ۵ سال گارانتی می‌کند.

نکته جالب توجه در مورد کنترل رطوبت در محصولات سفارشی “هی وود” این است که این شرکت رطوبت سفارش‌ها خود را بر اساس موقعیت جغرافیایی پروژه و رطوبت مورد نیاز آن شهر تنظیم می‌کند تا در اثر تغییرات دمایی، محصول با مشکل مواجه نشود.

به‌عنوان مثال رطوبت پارکت تولیدی برای مازندران و تهران متفاوت خواهد بود.

کفپوش هلندی heywood

امکان ایجاد بافت‌های مختلف

در پارکت‌های مهندسی شده با توجه به استفاده از پلای وود و فراوری چوب در شرایط کنترل شده، امکان استفاده از بافت طبیعی چوب وجود دارد. شاید شما علاقه داشته باشید گره‌ها و ترک‌های قدیمی بر روی پارکت سفارشی خود داشته باشید.

در سیستم پارکت‌های سفارشی (Bespoke Wood Flooring) این امکان وجود دارد که طراحان و معمارها بر اساس سبک طراحی دکوراسیون داخلی، پارکت مورد نیاز خود را سفارش دهند.

عدم استفاده از روش اتصال کلیکی در نصب!

شاید برای شما جالب باشد که چرا استفاده نکردن از سیستم کلیکی در نصب پارکت‌های هی وود یک مزیت به‌حساب می‌آید. در حالی که چندین چند بار از برخی فروشنده‌ها در مورد مزایای کلیک در پارکت چوبی شنیده‌اید. پس اجازه دهید کمی در مورد سیستم کلیکی توضیح دهیم.

در پارکت‌های تمام چوبی که از سیستم کلیکی برای نصب استفاده می‌شود، معمولاً در لایه میانی یا زیرین از چوب‌های نرم بهره می‌گیرند تا امکان ایجاد شیارهای مربوط به کلیک با استفاده از تیغه وجود داشته باشد.

به‌واسطه وجود همین چوب نرم (soft wood) مثل کاج به‌مرور زمان در اثر تنش‌های ریزی که در آن ایجاد می‌شود شاهد جدا شدن میلی‌متری پارکت‌ها از هم خواهید بود و در هنگام رفت و آمد سر و صدای چوب آزار دهنده خواهد بود و پارکت آن ایستایی روز اول را نخواهد داشت.

اما سیستم اتصال و نصب در پارکت HeyWood به‌صورت فاق و زبانه (tongue and groove) است. برای نصب این پارکت، هر ورق پارکت را از قسمت زیرین و بخش اتصال، به چسب‌های مخصوص آغشته و متصل می‌کنند. با توجه به مهار شدن پارکت به زمین و به پارکت‌های دیگر، در اثر انبساط و انقباض شاهد تغییر حالت در آن نخواهید بود.

رنگ پایانی و فینیشینگ پارکت چوبی

 

رنگ پارکت چوبی

 

در پارکت سفارشی HeyWood امکان سفارشی سازی رنگ بر اساس سلیقه شما خواهد بود. برای پوشش پایانی و رنگ پارکت‌های این شرکت از روغن پوششی مخصوص چوب “مونوکوت” استفاده می‌شود. مونوکوت یکی از بهترین پوشش‌های حال حاضر چوب در دنیاست. در نوشته‌های پیشین آیچوب روغن مونوکوت به شما معرفی شد.

قابلیت سفارشی سازی پارکت چوبی Bespoke Wood Flooring

در Bespoke Wood Flooring هی وود امکان انتخاب پارکت در رنگ‌ها ، طبقه‌بندی‌ها (Grading) و اندازه‌های دلخواه را به معماران و طراحان فراهم می‌کند. تمامی مراحل سفارشی سازی در دفتر طرح ایوان، نماینده انحصاری “هی وود” در ایران انجام خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پارکت و بازدید از شو روم محصولات HeyWood با شماره 02122807280 تماس بگیرید.

www.a1.design

منبع: آیچوب

یک نظر در “معرفی پارکت چوبی مهندسی شده Heywood هلند

  1. ahmad گفت:

    سلام
    زیر سازی پارکت HeyWood چگونه است؟ از فوم استفاده نمی کنند؟!

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]