اره, معرفی ابزار

میزان استاندارد ترکیب روغن و بنزین در موتور دو زمانه اره موتوری چقدر است؟

نسبت ترکیب روغن و بنزین موتور دو زمانه

 نسبت ترکیب روغن و بنزین موتور با موتور دو زمانه یکی از چالش‌های پیش رو برای استفاده‌کنندگان از اره موتوری بنزینی زنجیری است. در واقع برای اینکه بتوانید در بلندمدت از اره موتور بنزینی استفاده کنید و استهلاک کمی داشته باشید، باید از بنزین و روغن باکیفیت در این موتورها استفاده کنید.

 اره موتوری زنجیری در مدل‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. شما می‌توانید اره موتوری زنجیری را در مدل‌های برقی و شارژی و بنزینی تهیه کنید.

 در صورتی که صاحب یک اره موتوری بنزینی باشید، احتمالاً چالش‌هایی متفاوتی پیش رو خواهید داشت. یکی از این چالش‌ها، ترکیب بنزین و روغن اره موتوری است.

 

بهترین بنزین برای اره موتوری کدام است؟

هرچه عدد اکتان بنزین اره موتوری پایین‌تر باشد، موجب افزایش دمای موتور و آسیب رسیدن به قطعات داخل موتور خواهد شد. متأسفانه در ایران کیفیت بنزین بسیار پایین است به همین جهت پیشنهاد می‌کنیم از بنزین سوپر برای اره موتوری استفاده کنید.
ساختار موتور دو زمانه به این صورت است که باید بنزین و روغن به نسبت خاصی با هم ترکیب شوند تا موتور در بهترین شرایط ممکن عمل کند. علت ترکیب روغن با بنزین، چرب شدن قطعات داخل موتور است تا کارکرد بهتری داشته باشند.

پیشنهاد آیچوب: اره زنجیری موتوری بنزینی چه امکاناتی دارد؟ بخش‌های مختلف اره زنجیری

 

تماشا آنلاین ویدئو نسبت ترکیب روغن و بنزین موتور دو زمانه

 

 

تماشا این ویدئو در برخی اپراتورها با ترافیک نیم بها محاسبه می‌شود!

 

روغن موتور دو زمانه چیست؟

 روغن‌موتور دو زمانه به روغن موتورهایی گفته می‌شود که از روغن پایه معدنی تهیه شده است. استفاده از روغن‌موتور دو زمانه برای روانکاری اجزای داخلی موتورهای دو زمانه است.

 این روغن موتورها برای وسایلی با موتور دو زمانه همچون جت اسکی، قایق، اره موتوری، موتورسیکلت کراس و تریل، موتور برق، پمپ آب، کارتینگ و… استفاده می‌شوند.

استفاده از روغن‌موتور دو زمانه در این وسایل موجب می‌شود تا سرعت و شتاب موتور به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

این روغن موتور با خواصی که دارد، به‌نوعی عملکرد موتورهای دو زمانه را کنترل می‌کند و بازدهی آنها را بالاتر می‌برد. روغن موتورهای دو زمانه از جوش‌آوردن و داغ‌شدن بیش از حد موتورهای دو زمانه جلوگیری می‌کنند و باعث می‌شوند تا موتور در دورهای بالا نیز حرارت بیشتری پیدا نکند.

 این ویژگی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا در صورتی که موتور دو زمانه بیش از حد داغ شود، ممکن است به سایر واشرها و قطعات موتور آسیب وارد شود.

 یکی از ویژگی‌هایی که روغن موتور دو زمانه دارد، این است که یک‌لایه محافظ به دور رینگ پیستون و بوش سیلندر ایجاد می‌کند تا اصطکاک در این قطعات را به حداقل ممکن برساند.

همان‌طور که می‌دانید اصطکاک در این دو قطعه به‌شدت بالاست و در صورتی که از یک روغن موتور مرغوب و باکیفیت استفاده نشود، موتور دارای آسیب و خسارت‌هایی می‌شود.

همچنین روغن موتور دو زمانه از ایجاد کربن در مجاری خروجی مانند اگزوز، سر پیستون و دور کیپس جلوگیری می‌کند که این موضوع اهمیت بسیار فراوانی دارد.

 در موتورهای دو زمانه شما نمی‌توانید از هر روغنی برای ترکیب با بنزین استفاده کنید. شما باید از روغن‌های مخصوص موتورهای دو زمانه استفاده کنید که علامت 2T روی آن درج شده باشد.

 البته روغن ۲۰ و ۱۰ دو زمانه هم برای ترکیب با بنزین مناسب هستند.

ترکیب روغن و بنزین اره موتوری

 

نسبت ترکیب بنزین و روغن اره موتوری

 درگذشته باتوجه‌به ویژگی‌های روغن‌های قدیمی از نسبت ۱ به ۳۰ برای ترکیب روغن و بنزین استفاده می‌شد؛ اما باتوجه‌به پیشرفت در تولید روغن، این نسبت کاهش و به اعداد دیگری تغییر کرد.

 پیشنهاد اول ما برای ترکیب بنزین اره موتوری، همان توضیحاتی است که در کاتالوگ دستگاه درج شده… به‌هیچ‌عنوان از استانداردهای شرکت تولیدکننده ابزار تخطی نکنید.

 در بیشتر موتورهای دو زمانه نسبت ترکیب روغن به بنزین ۱ به ۵۰ و در برخی موتورها ۱ به ۴۰ است.

 برای ترکیب روغن و بنزین ابتدا در ظرفی جداگانه و به دور از هرگونه مواد اشتعال‌زا، اقدام به ترکیب مواد کنید.

 بنزین را تا نصف در ظرف بریزید. سپس روغن را به نسبت ۱: ۵۰ یا ۱: ۴۰ به ظرف بنزین اضافه کنید.

 لازم به ذکر است که باتوجه‌به حجم کم روغن، تمامی روغن را به ظرف بنزین اضافه کنید. سپس مابقی بنزین را به ظرف اضافه کنید و به مدت ۱۵ ثانیه ترکیب بنزین و روغن را هم بزنید.

پیشنهاد آیچوب: علت شل شدن زنجیر اره موتوری چیست؟ | آموزش اره زنجیری

 

نسبت ترکیب بنزین و روغن اره موتوری

 

 برای اضافه‌کردن بنزین به باک اره زنجیری، ابتدا دستگاه را خاموش کنید و اجازه دهید دستگاه خنک شود. سپس باک بنزین را تا ۸۰ درصد ظرفیت آن پر کنید.

 حدس‌ها و مقادیر تقریبی به عملکرد درست موتور کمکی نمی‌کند و موجب خرابی دستگاه خواهد شد.

 نسبت ۱ به ۵۰ عدد جذابی برای موتورها و روغن‌های امروزی است. به لطف افزایش کیفیت روغن‌ها و این نسبت، آلودگی کمتری تولید می‌شود و درعین‌حال قطعات داخلی به‌اندازه مناسب و استاندارد چرب می‌شوند.

 معایب این روش این هست که نسبت سوخت ۱: ۵۰ ویسکوزیته کمتری دارد و ممکن است موجب افزایش مصرف سوخت شود (البته مقدارش زیاد نیست)

 

مخزن سوخت ترکیبی روغن و بنزین

 یکی از اقلام همراه با اکثر اره زنجیری‌ها و دستگاه‌هایی با موتور دو زمانه، مخزن ترکیب بنزین و روغن موتور دو زمانه است.

 این مخزن برای تنظیم ترکیب درست سوخت برای موتورهای دو زمانه طراحی شده است. شما می‌توانید در ظرف کوچک، روغن و در ظرف بزرگ بنزین اضافه کنید (به نسبت استاندارد) سپس این دو مواد را با هم ترکیب و به باک اره موتوری منتقل کنید.

 همیشه پیشنهاد می‌کنیم به‌اندازه موردنیاز بنزین و روغن را ترکیب کنید.

ظرف ترکیب روغن و بنزین موتور دو زمانه

 

آیا روغن ماشین برای اره موتوری مناسب است؟

خیر. روغن خودرو در دسته روغن‌های غیرقابل‌احتراق به‌حساب می‌آیند و با اضافه‌کردن آن به بنزین و استفاده در موتورهای دو زمانه به دستگاه آسیب وارد خواهد شد.

پیشنهاد آیچوب: بررسی ۵ اره زنجیری موتوری بنزینی هیوندای + ویدئو تست فارسی

 

نکته های مهم برای ترکیب بنزین و روغن در موتور دو زمانه

 در صورتی که بیش از یک ماه اره موتوری را روشن نکردید، سوخت را بررسی کنید تا کیفیت لازم را داشته باشد.

 همیشه روغن را به‌اندازه کافی در بنزین ترکیب کنید. اگر روغن کم اضافه شود، موجب اصطکاک بیش از حد قطعات داخلی موتور می‌شود.

 همچنین اگر بیش از حد روغن به بنزین اضافه کنید، باز هم مشکلات زیادی برای موتور ایجاد می‌شود. برخی افراد ممکنه است وسوسه شوند و به خیال اینکه قطعات داخلی موتور بهتر کار کند، روغن بیشتری به بنزین اضافه کنند.

 در این حالت کربن بیشتری روی پیستون‌ها ایجاد می‌شود. باگذشت زمان دود بیشتری در زمان کارکردن موتور ایجاد می‌شود و موجب خرابی شمع‌ها می‌شود. در مجموع عملکرد موتور با مشکل مواجه خواهد شد.

 البته ممکن است برخی معتقد باشند دود کردن موتور و تعویض شمع هزینه زیادی ندارد و در صورتی که روغن کم باشد، موجب خرابی رینگ و پیستون و سیلندر و… خواهد شد.

 در صورتی که از روغن موتورهای چهارزمانه به‌جای روغن دو زمانه استفاده کنید، به‌احتمال زیاد خروجی اگزوز موتور مسدود می‌شود و در بدترین حالت هم رینگ و پیستون موتور می‌چسبد.

 

سخن پایانی نسبت ترکیب روغن و بنزین موتور دو زمانه

 همان‌طور که در ویدئو دیدید، رعایت نسبت ترکیب روغن و بنزین موتور دو زمانه بسیار مهم است. با رعایت یک نکته ساده، عملکرد دستگاه و کارایی آن به‌شدت افزایش می‌یابد و در آینده هزینه کمتری برای سرویس و نگهداری آن پرداخت خواهید کرد.

 لطفاً شما هم اگر تجربه‌ای از نسبت ترکیب روغن و بنزین موتور دو زمانه دارید با ما در میان گذارید.

 

منبع: آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]