معرفی ابزار

چگونه از مهر فلزی حرارتی استفاده کنیم؟ | بهترین مهر حرارتی برقی چوب

سفارش مهر حرارتی، مهر داغی،مهر حرارتی,ساخت مهر حرارتی,مهر مخصوص چوب,مهر داغی چوب,ساخت مهر حرارتی برای چوب,مشکل اجرای مهر حرارتی,کم رنگ شدن مهر حرارتی,مهر چوب,

مهر حرارتی یک اتفاق جدید در صنعت چوب نیست. سالیان سال است که نجارها و تولیدکنندگان مصنوعات چوبی از مهر حرارتی برای نشان گذاری و درج لوگو روی چوب استفاده می‌کنند.

بازگشت به گذشته در نجاری هم رخ می‌دهد و یکی از نشانه‌های آن را می‌توان استفاده از مهر حرارتی دانست. به‌جرئت می‌توان استفاده از مهر حرارتی برای تعیین اصالت کار در نجاری را یکی از کارهای دوست‌داشتنی برای نجار و مشتری دانست.

طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، حتی مشتری‌ها استفاده از مهر حرارتی را ارزشمندتر از روش‌های دیگر درج لوگو روی چوب می‌دانند؛ البته به شرطی که این کار موجب خرابی کار نشود.

ما در نوشته‌های پیشین در مورد استانداردهای درج لوگو و نشان روی چوب توضیحاتی ارائه کرده بودیم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً مطالعه کنید.

مهر حرارتی در دو نوع تولید می‌شود. نوع اول همان مدل قدیمی آن است که با استفاده از حرارت مستقیم آتش داغ می‌شود و پس از اطمینان از گرم شدن مهر، آن را بر روی چوب می‌فشارید تا نیروی حاصل از فشار و گرمای مهر، موجب ایجاد طرح بر روی چوب شود.

نوع دوم مهر حرارتی فلزی، مدل برقیان است. طرز کار آن شبیه به هویه برقی است. نیروی برق موجب داغ شدن فلز و آمادگی آن برای سوزاندن چوب می‌شود.

چگونه از مهر حرارتی استفاده کنیم؟

شاید در ابتدا به نظر برسد که استفاده از مهر داغی چوب کاری آسان است. مهر را داغ می‌کنید، روی کار قرار می‌دهید و می‌فشارید، یک امضای حرفه‌ای روی کار نقش می‌بندد! واقعیت این است که استفاده از مهر حرارتی هم مانند هر کار دیگری ترفندها و استانداردهای و دشواری‌های مخصوص به خودش را دارد.

کار از آنجا پیچیده می‌شود که مهر حرارتی در بخش پایانی کار روی سازه اجرا می‌شود. کوچک‌ترین اشتباه در استفاده از مهر حرارتی چوب می‌تواند زحمت شما برای ساخت مهر را به‌سادگی از بین ببرد.

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: ۷ روش برای درج لوگو بر لوازم چوبی

 

چگونه از مهر حرارتی استفاده کنیم؟

در زمان استفاده از مهر حرارتی فشار یکنواخت وارد کنید

اگر در هنگام فشار دادن مهر روی چوب دقت کافی نداشته باشید و فشار را به‌صورت یکنواخت روی کار ایجاد نکنید، نقاط روشن و تیره روی چوب ایجاد می‌شود. به‌عنوان مثال بخشی که فشار بیشتر وارد شده تیره‌تر و بخشی که فشار کمتر روی آن وارد شده، روشن‌تر می‌شود. این موضوع ازنظر زیبایی به‌هیچ‌عنوان جذاب و ارزشمند نیست.

برخی شرکت‌های تولیدی از دستگاه‌های مهر حرارتی صنعتی استفاده می‌کنند که فشار را کاملاً یکنواخت و کنترل شده روی کار ایجاد می‌کنند تا درنهایت به نتیجه دلخواه برسید. در این نوشته نگاه ما به استفاده از مهرهای حرارتی دسته دار معمولی موجود در بازار است.

برای ایجاد فشار یکنواخت روی مهر و رسیدن به نتیجه دلخواه، ابتدا سازه را در بالاتر از سطح زمین (روی میز کار) قرار دهید. سپس با دو دست دستگیره مهر را نگه‌دارید و در راستای قفسه سینه خود بگیرید. سپس بدن خود را به سمت پایین خم کنید و با فشار قفسه سینه، مهر را روی چوب قرار دهید. با این روش فشار یکنواخت روی چوب ایجاد خواهید کرد.

 

برای داغ کردن مهر داغی از فندک تورچ استفاده کنید

همان‌طور که می‌دانید روش‌های مختلفی برای داغ کردن مهر حرارتی وجود دارد. در مهرهای حرارتی برقی مشکلی برای داغ کردن مهر ندارید. برای مهرهای معمولی باید با حرارت مستقیم و شعله آتش این کار را انجام دهید. یکی از بهترین راه‌ها برای داغ کردن مهر حرارتی، استفاده از تورچ گازی هست.

تورچ سریع مهر را داغ می‌کند و امکان استفاده از آن را خواهید داشت.

برای داغ کردن مهر داغی از فندک تورچ استفاده کنید

چوب‌ها با هم متفاوت‌اند!

نکته دیگری که در مورد گرمادهی مهر باید بدانید این هست که واکنش چوب‌های مختلف نسبت به حرارت متفاوت هست. به‌عنوان مثال گرمایی که چوب نراد (روسی) برای حک لوگو احتیاج دارد، کمتر از چوب بلوط یا راش است.

این مورد کاملاً تجربی است و با چند بار تجربه کاملاً به واکنش چوب‌های مختلف مسلط خواهید شد. قانون کلی این هست که چوب‌های نرم نیاز به گرمای کمتر و چوب‌های سخت نیاز به گرمای بیشتری دارند.

زمان نگه‌داشتن مهر داغ شده روی چوب و مقدار فشاری که با دستان خود به مهر وارد می‌کنید هم در کیفیت کار تأثیرگذار هستند. البته اگر مهر حرارتی دارای دیمر باشد، کمی دغدغه شما بابت تنظیم حرارت مهر کمتر خواهد شد.

مشکلات رایج در زمان اجرای مهر حرارتی کدم‌اند؟

در این بخش به معرفی مشکلات شایع استفاده از مهر حرارتی می‌پردازیم. این مشکلات شامل موارد زیر هست:

اول: لوگو کمرنگ و ناپیدا

دوم: سوختگی بیش از حد

سوم: سوختگی ناهموار (روشن و تیره)

پیشنهاد آیچوب: بتونه حرارتی چوب چیست و چه مزایایی دارد؟! + ویدئو

 

کمرنگ شدن لوگو مهر داغی

گاهی پیش می‌آید که در فرایند درج لوگو با مهر حرارتی چوب به نتیجه دلخواه نمی‌رسید. در این حالت فقط یک لوگو ضعیف و کم‌رنگ بر روی چوب نقش می‌بندد و احتمالاً بعد از اجرای رنگ ناپدید خواهد شد.

اگر از دستگاه‌های صنعتی و دارای شابلون استفاده کنید، احتمالاً می‌توانید دوباره مهر را در محل قبلی خودش قرار دهید و با گرما و فشار بیشتر ایراد را برطرف کنید.

پیشنهاد ما این است که قبل از برداشتن مهر از روی چوب، کمی مهر را از جای خود بلند کنید و به نتیجه کار نگاه بی اندازید. اگر به‌اندازه کافی مهر داغ نشد، دوباره با فشار و زمان بیشتر، این مشکل را حل کنید.

آموزش کار با مهر داغی

سوختگی بیش از حد لوگو حرارتی

اگر مهر بیش از حد داغ شود و یا فشار زیادی با دست روی کار ایجاد شود، بازهم به نتیجه دلخواه نخواهید رسید. این مشکل راحت‌تر حل می‌شود. شما می‌توانید با سنباده کاری روی لوگو، از سیاهی‌های داخل لوگو بکاهید و ایراد را برطرف کنید. البته این امر بستگی به میزان سوختگی چوب دارد.

سوختگی ناهموار مهر داغی

حل مشکل سوختگی ناهموار کمی مشکل است. اگر از دستگاه‌های صنعتی پرسی استفاده می‌کنید، احتمالاً مهر کالیبره نیست و باید دستگاه را از نو تنظیم کنید. اگر با روش دستی مهر را اعمال می‌کنید، ممکن است به سه دلیل این مشکل پدید آید.

اول: مهر به‌صورت یکنواخت داغ نشده است. اگر از تورچ استفاده می‌کنید، تلاش کنید با حرکت دادن چپ و راست دست خود، به‌صورت یکنواخت همه بخش‌های مهر را داغ کنید.

دوم: فشار یکنواخت ایجاد نشده است. برای حل این مشکل نیاز به تجربه دارید. باید چندین بار عملیات مهر زدن را روی چوب‌های پرتی امتحان کنید تا به‌اصطلاح دستتان به این کار عادت کند.

سوم: سطح کار ناهموار است. اگر سازه خوب پرداخت نشده باشد یا ساختار سازه به‌گونه‌ای باشد که مهر یکنواخت روی کار ننشیند، نتیجه کار دورنگ خواهد شد. حتماً قبل از اجرای مهر، از تمیز بودن زیر کار و یکنواختی آن مطمئن شوید.

برای حل این مشکل راهی ندارید جز اجرای دوباره مهر در محل قبلی. البته ممکن است در زمان اجرای کار نتوانید دقیق باشید و لوگو دو خط شود.

دلایل سوختگی ناهموار مهر داغی

نکته های پایانی استفاده از مهر داغی

تمامی موارد بالا مربوط به نکته‌های فنی اجرای مهر حرارتی بود. یک نکته کوچک دیگر در مورد طراحی لوگو هم وجود دارد.

اگر قرار است مهر حرارتی سفارش دهید، حتماً از سازنده بخواهید طرح لوگو شما را بر اساس تجربه خود و استانداردهای ساخت مهر فلزی تغییر دهد. حتماً می‌دانید که نتیجه کار مهر حرارتی با مهرهای معمولی کمی متفاوت هست و جزئیات به‌خوبی نشان داده نمی‌شود.

حتماً فایل اصلی و باکیفیت لوگو برندتان را ارسال کنید تا طراح دقیق‌تر مهر را برای شما بسازد.

لطفاً شما هم تجربیات خود از ساخت مهر حرارتی را در قسمت دیدگاه‌های همین نوشته برای ما ارسال کنید. به نظر شما خصوصیات یک مهر حرارتی خوب چیست؟ شما با چه مشکلاتی روبرو هستید؟

پیشنهاد آیچوب:۳ روش آسان چاپ عکس روی چوب در خانه و با کمترین امکانات

منبع: آیچوب

 

9 نظر در “چگونه از مهر فلزی حرارتی استفاده کنیم؟ | بهترین مهر حرارتی برقی چوب

  1. سودابه گفت:

    سلام خسته نباشید. میشه لطفا یه جایی که مهر حرارتی برقی می
    سازن معرفی کنید؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام سودابه
      مهر سازی ها معمولا مهر داغی هم می سازند.مهر داغی که ساخته شد آن را نوک هویه ۴۰۰ وات یا بیشتر قرار دهید.
      تنها به سازنده یادآور شوید که مهر را طوی بسازد که قابل اتصال به هویه باشد.

  2. Bahman گفت:

    این مهرها از جنس آهن یاچیزدیگه؟ و اینکه کجا میسازند؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      معمولا از چدن یا مس و برنج ساخته می شوند. برای ساخت به مهر سازی ها سفارش دهید.

  3. فرهاد گفت:

    شما خودتون نمیسازید؟ یا کسی رو پیشنهاد نمیکنید؟

    1. آیچوب گفت:

      خیر در زمینه تولید فعالیت نداریم.
      متاسفانه با تولید کننده های مهر حرارتی آشنا نیستیم.

      1. فرهاد گفت:

        ممنون

  4. ایمان گفت:

    حتما سعی کنید مهری که میشازید اندازش از ۵ سانت در ۵ سانت بیشتر نباشه چون نتیجه کار خیلی مطلوب نمیشه و قطر فولادی رو هم که میخاین مهرتون را روش بسازید بیشتر از ۱/۸ نباشه چون خیلی طول میکشه تا داغ بشه ، در ضمن هنگاه حک کردن لوگو با مهر یکم چوب را مرطوب کنید نتیجه بهتری میده

    1. آیچوب گفت:

      سپاس از انتقال تجربیات ارزشمند شما

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )