گیره, معرفی ابزار

معرفی انواع گیره دستی نجاری (پیچ دستی، گیره اتوماتیک، تنگ نجاری و…)

معرفی انواع گیره نجاری

 گیره نجاری یکی از ابزارهای پر کاربرد و مفید مهم در صنایع چوب و MDF است. از گیره نجاری در موارد بسیاری می‌توان استفاده کرد و کارکرد خاصی را نمی‌توان برای آن مشخص نمود. در واقع گیره نگهدارندِ و اتصال‌دهنده‌ی دو قطعه کار به یکدیگر است.

 دنیای نجاری امروز مدرن‌تر از قبل شده و شرکت‌های تولیدکننده تلاش می‌کنند بر اساس نوع نیاز نجار، گیره مخصوص به آن را تولید کنند.

انواع گیره دستی نجاری

در این نوشته مجموعه‌ای کامل از گیره‌های مورداستفاده در نجاری و صنعت چوب را به شما معرفی خواهیم کرد. تمامی این گیره‌های در بازار ابزار ایران موجود و قابل‌تهیه هستند.

گیره سی کلمپ C Clamp

گیره سی کلمپ C Clamp

گیره C Clamp یک نوع ابزار نجاری است که برای نگه‌داشتن و فشردن قطعات چوبی و فلزی در حین کاربرد استفاده می‌شود. طراحی این گیره به شکل حرف “C” بوده و دارای دو قسمت فلزی است که با یک مفصل متصل شده‌اند.

یک قسمت از گیره C Clamp دارای صفحه چسبان است که بر روی قطعه کار قرار می‌گیرد و با فکی که به دیگر قسمت اتصال دارد، به‌وسیله پیچ محکم می‌شود. با چرخش پیچ، قسمت چسبان گیره به قطعه کار فشار می‌آورد و آن را در جای خود نگه می‌دارد.

گیره C Clamp برای انواع کارهای نجاری و معماری استفاده می‌شود، مانند تثبیت قطعات چوبی در هم نگهداری قطعات پیچیده در حین چسباندن و نصب، یا حتی در تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات.

این نوع گیره به دلیل ساختار خاص خود، قدرت فشار قابل تنظیمی را به کاربر می‌دهد و به‌آسانی در محل موردنیاز قرار می‌گیرد. همچنین، برخی از گیره‌های C Clamp دارای کفشک‌های حفاظتی هستند که قابلیت جلوگیری از خراشیدن سطح قطعه را دارند.

به‌طورکلی، گیره C Clamp یک ابزار پرکاربرد و قابل‌اعتماد است که در بسیاری از کارهای نجاری و ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این گیره‌ها به‌واسطه یکپارچه بودن ساختار آن، دارای قدرت بسیار بالایی هستند و به‌خوبی دو قطعه را محکم نگه می‌دارند. نکتهٔ منفی در این گیره، متحرک نبودن فک بالا و پایین است و برای رسیدن به‌اندازه دلخواه، باید پیچ را بچرخانید که کمی زمان بر هست.

 نکته‌ی مثبت در گیره سی کلمپ، قدرت بسیار بالای آن برای نگه‌داشتن قطعه و بدنه یکپارچه فلزی است.

گیره لوله‌ای یا تنگ لوله ای نجاری

گیره لوله‌ای یا تنگ لوله ای نجاری

 از تنگ لوله‌ای برای پرس سرد و اتصال بین دو قطعه چوبی استفاده می شود. تگ لوله‌ای را می‌توان یکی از قوی‌ترین گیره‌های مورداستفاده در صنعت چوب دانست.

 در قدیم از تنگ لوله‌ای برای پرس اتصالات درب و پنجره چوبی استفاده می‌شد؛ اما امروزه مواردی مانند پرس قطعات چوبی برای ساخت صفحه چوبی هم از موارد اصلی استفاده از تنگ لوله‌ای است.

ساختار تنگ نجاری

 تنگ لوله‌ای همان طور که از اسمش مشخص است، از یک لوله قدرتمند و ترجیحاً از نوع بدون درز (مانیسمان)، یک فک ثابت و یک فک متحرک ساخته شده است. از این گیره‌ها در صنایع درب سازی، مبلمان و میز و صندلی استفاده بیشتری می‌شود و به‌واسطه طول بلند فک‌ها، محدودیتی در اتصال ندارید.

 معمولاً تنگ لوله ای از طول کارگیر ۵۰ سانتی‌متر تا ۲۵۰ سانتی‌متر تولید شود. البته باتوجه‌به امکان استفاده از طول‌های بلندتر برای لوله تنگ، محدودیت چندانی نخواهید داشت.

 در برخی موارد تنگ لوله ای به‌صورت خویش ساز توسط آهنگرها ساخته می‌شد و از قدرت بالایی برای ایجاد فشار بر روی دو قطعه برخوردار هست.

پیشنهاد آیچوب: تنگ دستی نجاری چیست؟ تنگ لوله ای نجاری پرقدرت Medrit

پیچ دستی نجاری

 پیچ‌دستی یکی از پرکاربردترین ابزارهای موجود در کارگاه‌های صنایع چوب است. استفاده از این گیره بسیار آسان است و قدرت نسبتاً مناسبی برای نگه‌داشتن قطعه‌ها دارد به همین منظور بیشتر از این گیره استفاده می‌شود.

پیچ دستی نجاری

تقریباً از پیچ‌دستی می‌توان در بسیاری موارد استفاده کرد و محدود به استفاده در فضای خاصی نیست. اگر شما نجار هستید، حتماً به چند عدد از این پیچ‌دستی‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

 البته در سال‌های اخیر، نسل جدید گیره‌های دستی در کشور تولید می شود که به گیره‌های دستی اتوماتیک معروف هستند. در ادامه به این گیره‌های اشاره خواهیم کرد.

 گیره نجاری موازی یا پارالل، یک نوع گیره است که برای نگه‌داشتن قطعات چوبی یا فلزی در زمان انجام کاربردهای نجاری استفاده می‌شود. این گیره به دلیل طراحی خاص خود، قابلیت نگهداری قطعات در کنار هم و بافاصله یکسان را دارد.

 گیره نجاری موازی دارای دو فک فلزی است که یکی از این فک‌ها ثابت و دیگری متحرک است.

 گیره نجاری موازی برای کاربردهای مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از جمله استفاده‌های متداول آن می‌توان به نگهداری قطعات چوبی در زمان چسباندن، نصب و تعمیر مبلمان، ساخت و نصب درب و پنجره، و نگهداری قطعات فلزی در حین جوشکاری اشاره کرد.

 با استفاده از گیره نجاری موازی، کاربر می‌تواند قطعات را به‌صورت محکم و موازی نگه دارد و در زمان انجام کار، دست خود را آزاد کند.

گیره موازی یا گیره پارالل نجاری

گیره موازی یا گیره پارالل نجاری

 این گیره بسیار شبیه به پیچ‌دستی است. با این تفاوت که فک‌های بالا و پایینی این گیره، به‌صورت یکپارچه و یکدست به قطعه فشار وارد می‌کنند و با این روش به‌صورت یکنواخت دو قطعه در کنار هم قرار می‌گیرند.

 از این گیره برای پرس صفحات چوبی یا پرس ورق‌های چوبی در حالت نر به نر استفاده می شود.

پیشنهاد آیچوب  معرفی و بررسی گیره نواری مینیاتوری kakuri ژاپن + ویدئو

گیره اتوماتیک دستی

گیره اتوماتیک دستی

 گیره‌های اتوماتیک به‌واسطه فنّاوری بالاتری که نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر دارد، کاربری بسیار آسان و راحت در کار با آن خواهید داشت. فک بالایی در این گیره‌های ثابت است و فک پایینی آن متحرک.

 برای محکم کردن دو فک این گیره، نیاز به بستن پیچ ندارید و فقط کافی است دو دستگیره این گیره را با دست فشار دهید تا قطعه در جای خود محکم گردد.

 در ایران مدل‌های مختلفی از این سبک از گیره‌ها وجود دارد که همگی پلاستیکی هستند و قدرت و توانایی بالایی ندارند. اما گروه تولیدی مدریت (MEDRIT)، محصولی را با کارایی و قدرتی به‌مراتب بالاتر از مدل‌های خارجی تولید کرده‌اند که جنس این گیره‌ها فولادی هست. البته این گروه صنعتی، گیره‌های پلاستیکی هم تولید می‌کنند.

پیشنهاد آیچوب: نقد و بررسی گیره های اتوماتیک مدریت A1 و B1 و سری S

گیره انبری

گیره انبری نجاری

همان‌طور که از اسم این گیره پیداست، شکلی شبه به انبر دارد و از نظر اندازه‌ای هم کوچک‌تر از مدل‌های دیگر است و به همین ترتیب از قدرت کمتری برای نگهداری دو قطعه برخوردار است؛ اما همان‌طور که می‌دانید در شرایطی که به‌تنهایی کار می‌کنید، حتی همین اندازه کم‌توان هم بسیار ارزشمند است.

نرگیر مخصوص گیره نجاری

نرگیر مخصوص گیره نجاری

نرگیر یکی از تجهیزات جانبی گیره‌های نجاری است که در دو نوع تک و دوبل تولید می شود. از نرگیر می‌توان برای اتصال موقتی قطعه چوبی به قسمت لبه یا نر کار استفاده کرد.

گیره ورق گیر

گیره ورق گیر

 اگر شما از اساتید و یا فعالین صنایع چوب باشید حتماً می‌دانید که یکی از چالش‌های پیش روی اساتید، جابه‌جایی ورق‌های برش شده و یا کامل است. به این صورت که گاهی ابعاد ورق به‌اندازه‌ای است که جابه‌جایی آن به‌سادگی امکان‌پذیر نیست.

 همچنین برای حمل طولانی‌مدت و در شرایط مکانی متفاوت با مشکلاتی روبرو خواهید شد. گاهی اوقات نبود نیروی کار هم مزید بر علت است نداشتن یک کمک در شرایط خاص شما را برای جابه‌جاکردن ورق با مشکل مواجه خواهد کرد .

 شاید مجبور باشید ورق را بر روی زمین بکشید و آن را بر روی لبه حرکت دهید که باعث خراب‌شدن لبه‌ها خواهد شد. برای حل این مشکل، گیره‌هایی تولید شده‌اند که با استفاده آن می‌توانید انواع ورق چوبی را به‌تنهایی جابه‌جا کنید.

گیره بغل گیر نجاری

بغلگیر نجاری

 یکی از موادی که در صنایع چوب بسیار زیاد مورداستفاده قرار می‌گیرند ورق‌های چوبی و MDF است. این ورق‌ها در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و در بازار عرضه می‌گردند.

 گاهی ابعاد یک ورق ام‌دی‌اف به حدی بزرگ عرضه می‌شود که در هنگام جابه‌جایی آن، اساتید و کارگران دچار مشکل می‌شوند. به‌عنوان‌مثال جابه‌جایی یک ورق MDF 360* 280 به‌هیچ‌عنوان توسط یک نفر امکان‌پذیر نیست.

 حمل این ورق‌های معمولاً توسط دو نفر و با استفاده از ابزار F انجام می‌شود. ابزار F با استفاده از میله‌گرد و به‌صورت تجربی توسط اساتید ساخته می‌شود و معمولاً از استاندارد مشخصی استفاده نمی‌کند.

 همان‌طور که می‌دانید تا زمانی که برای ساخت و تولید یک ابزار استانداردهای مشخصی وجود نداشته باشد قادر نخواهید بود بهترین شکل ممکن از ابزار استفاده کنید.

 بغل‌گیر ابزاری است که برای حمل ورق‌های سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ابزار به‌صورت جفت و برای حمل ورق‌های بزرگ و سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد.

گیره گونیا نجاری

 گیره گونیا یکی از مدل‌های حرفه‌ای و دوست‌داشتنی گیره‌های مورداستفاده در نجاری است. از گیره گونیا می‌توان برای گونیا کردن دو پروفیل چوبی، فلزی و… استفاده نمود. در تمامی صنایع و به‌خصوص صنعت چوب، برای ساخت سازه، گونیا بودن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 معمولاً اساتید با استفاده از فارسی بر، گونیا دستی یا متر اقدام به گونیا نمودن چهارچوب یا قاب می‌کنند. باتوجه‌به نیاز به استفاده چند ابزار برای ایجاد اتصال بین دو قطعه، انجام این کار به‌تنهایی یا بدون ابزار پیشرفته درست انجام نخواهد شد.

گیره گونیا نجاری

 گیره گونیا ابزاری کارآمد برای گونیا نمودن و ایجاد فشار هم‌زمان به دو قطعه هست.

 تصور کنید برای ساخت قاب چوبی نیاز به اتصال دو قطعه چوبی به‌صورت ۹۰ درجه در کنار هم دارید. در حالت عادی یک استاد کار قطعات چوب را با استفاده از فارسی بر به صورت ۴۵ درجه برش می‌دهد و در کنار هم قرار می‌دهد تا یک زاویه ۹۰ درجه تشکیل شود.

 پس از اتصال اولیه، با استفاده از میخ، پیچ، چسب و … این اتصال پایدار و محکم می‌ماند.

 برخی اساتید با توجه به نگاه ویژه خود در افزایش کیفیت، با استفاده از گونیا فلزی، درست یا غلط بودن زاویه را بررسی می‌کنند تا از دویدگی قاب پس از اتصال تمامی بخش‌ها جلوگیری شود.

 گیره گونیا با توجه به ساختار آن به راحتی دو قطعه را به صورت ۹۰ درجه در کنار یکدیگر با فشار نگه می‌دارد تا هر گونه اتصال یا عملیاتی که مد نظر دارید، بر روی آن اجرا کنید.

 البته اگر فقط نیاز به گیره هم داشته باشید، می‌توانی از گیره گونیا برای اتصال موقت بین دو قطعه هم استفاده کنید.

پیشنهاد آیچوب: ۲۱ ترفند کاربردی استفاده از گیره نجاری برای افزایش سرعت در کار

منبع: آیچوب

8 نظر در “معرفی انواع گیره دستی نجاری (پیچ دستی، گیره اتوماتیک، تنگ نجاری و…)

  1. ذبیحی گفت:

    سلام.روزخوش.مطالب خوبی ارائه دادین.فقط ممنون میشم در صورت فروش اقلام قیمت هم اعلام بفرمایید.

    1. آیچوب گفت:

      سلا دوست عزیز
      در زمینه فروش فعالیت نداریم.

  2. سازابزار گفت:

    با سلام و تشکر از آیچوب
    وقتی تیتر معرفی کامل انواع گیره رو مینیم انتظار داریم با یک مقاله کامل روبرو بشیم . این مقالعه میتونه بسیار کاملتر باشه با توجه به فعالیت اصلی مجموعه آیچوب که یک سایت آموزشی است انتظار بیشتری میرود . به نظر اینجانب این مقاله حدود ۳۰ درصد گیره های پرکاربرد در چوب رو در بر گرفته و جای خالی بسیار از گیره ها در این مقاله وجود داره . امید وارم هدف اصلی از مقالات اینچنینی صرفا تولید محتوا نبوده و جهت آماده سازی اون وقت کافی گذاشته شود . به عنوان مثال گیره انبری یا جی کلمپ اصلا مربوط به چوب نیستن هر چند در چوب زیاد از اونا استفاده میشه . انواع گیره بغل میزی افقی – انواع گیره عمودی نجاری – گیره های ضربه ای – گیره های کتابی زیر میزی ,و انواع مکانیزم باز و بسته کردن فک گیره – گیرههای مخصوص کلاف کردن و قاب سازی – انواع پینهای مخصوص میز کار – انواع تنگ نجاری یا tbar clamp و … مواردی هستند که میتونن در این مقاله گنجاده شوند .
    با تشکر از وقتی که میگذارید .
    سخایی

  3. بهرام چوبین گفت:

    درود بر شما. در پاسخ به جناب شهروز باید عرض کنم روش های مختلف ساخت تمام گیره ها ی نجاری در یوتوپ به تعداد ویدیوهای بسیار زیاد موجودند. کافیه جمله»: چگونه یک … بسازیم: را در یوتوپ سرچ کنید هزاران فایل برای شما باز می شوند. همشون هم بر پایه اصطلاح معروف انگلیسی DIY یا خودت انجامش بده، روش ساخت را بهت نشون میدن. من چند ابزار را از طریق یوتوپ ساخته ام. سپاس از آی چوب

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      بله.کاملا درست هست .
      رعایت ایمنی ار طرف آیچوب اما پیشنهاد می شود.

  4. شهروز گفت:

    اکثر این گیره ها رو من نتونستم تو بازار پیدا کنم
    شما پیشنهادی دارین؟
    برای گیره پارالل!!!!

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      گیره پارالل رو میتونید به جوشکار سفارش بدید تا با استفاده از لوله گاز یا لوله آب بسازه برای شما
      فقط کافیه عکسش رو به استاد کار با حوصله و هوشمند نشون بدید، خودشون راحت میسازند.
      نجار ها به این گیره تَنگ میگن.

      1. شهروز گفت:

        ممنون از پاسخ شما عزیز

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]