رنگ‌کاری, سیلر

۷ اشتباه بزرگ و رایج در زمان اجرای سیلر روی چوب و رنگ چوب

ویدئو اشتباهات اجرای سیلر

اجرای سیلر روی چوب یکی ابتدایی‌ترین کارها برای رنگ چوب است. معمولاً افراد تازه‌کار در زمان اجرای سیلر با مشکلاتی روبرو می‌شوند که موجب ایجاد خسارت می‌شود. در این نوشته به ۷ اشتباه رایج در زمان اجرای سیلر می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات کامل را در ویدئو منتشر شده در این مقاله بیابید.

 

تماشا آنلاین ویدئو ۷ اشتباه رایج سیلر چوب

 

 

تماشا این ویدئو برای شما با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

 

پیشنهاد آیچوب: آموزش ۰ تا ۱۰۰ رنگ چوب و MDF 

 

ته نشین شدن مواد سیلر سلولوزی

 یکی از اشتباهاتی که در ابتدای فعالیت رنگ‌کاری خودم زیاد مرتکب شدم، مشکل ساختن سیلر بیش از حد نیاز بود. به عبارتی من همیشه بیشتر از مقدار موردنیاز برای مصرف روزانه، سیلر را با تینر ترکیب می‌کردم و همین امر موجب ته‌نشین شدن مواد اصلی و مهم سیلر در ته ظرف می‌شد.

 با کارشناسان شرکت‌های تولیدکننده سیلر مشورت کردم و کارشناسان فنی این شرکت‌ها تأکید داشتند که همیشه سیلر را به مقدار مورد نیازتان با تینر ترکیب کنید و اقدام به پاشش آن کنید.

 درصورتی‌که سیلر بیشتر از یک روز با تینر ترکیب شود و از آن استفاده نکنید، مواد سفید رنگی (شبیه به گچ) ته‌نشین می‌شود و دیگر این سیلر حتی پس از هم زدن موارد ته‌نشین شده هم کارایی خود را ندارد.

 

تاریخ انقضا سیلر

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: معرفی انواع رنگ مخصوص چوب

 

تاریخ انقضا سیلر را حتماً چک کنید

 همه رنگ‌های موجود در بازار تاریخ تولید و تاریخ انقضا دارند. شما به‌عنوان خریدار رنگ یا هر مواد شیمیایی و طبیعی دیگر باید از تاریخ تولید و تاریخ انقضا محصول مطلع باشید.

 در زمان خرید سیلر هم دانستن تاریخ انقضا محصول بسیار مهم است. در صورتی حتی یک روز از تاریخ انقضا سیلر یا کیلر و نیم پلی‌استر گذشته باشد به‌هیچ‌عنوان از آن استفاده نکنید.

 سیلر به‌عنوان پوشش پایه و پرایمر نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند و حتماً باید از بهترین مواد و سالم‌ترین نوع سیلر در بازار استفاده کنید.

 درصورتی‌که تاریخ انقضا سیلر گذشته باشد مشکلات مختلفی ممکن است پیش بیاید. به‌عنوان‌مثال ممکن است سیلر خشک نشود و حالت چسبناک داشته باشد. همچنین ممکن است پس از اجرا روی کار پوسته شود و یا اینکه بعد از اجرای کیلر ساختار خود را از دست دهد.

 

 

سنباده کاری بعد از سیلر

 

پبشنهاد مطالعه بیشتر: آموزش رنگ کردن چوب با سیلر کیلر

 

سنباده کاری بعد از اجرای سیلر

 یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید بعد از اجرای سیلر انجام دهید، سنباده کاری است. در واقع شما باید قبل اجرای سیلر به‌خوبی و بادقت زیاد چوب را سنباده کاری کنید و تمامی پرزها و خرابی‌های چوب را برطرف کنید.

 بعد از اجرای سیلر و گذشت حدود ۸ ساعت از اجرای آن، وقتی روی کار دست می‌کشید زیر دستتان پرزهای بسیار ریزی حس می‌کنید.

 این پرزها نشانگر اجرای درست سیلر هستند. در این حالت باید با استفاده از سنباده نرم (۴۰۰ یا ۲۲۰ کارکرده) پرزهای ایجاد شده را از بین ببرید.

 نکته مهم در این مرحله سنباده کاری با فشار مناسب است. در واقع ابتدا باید از گرید سنباده نرم برای سنباده کاری استفاده کنید و در مرحله بعد با دستتان فشار بسیار کمی به سطح (در زمان سنباده کاری) وارد کنید.

 در صورت ایجاد فشار زیاد، سیلر اجرا شده روی کار از بین می‌رود و شما دوباره به چوب خام می‌رسید. درصورتی‌که به چوب خام برسید انگار هیچ سیلری روی کار اجرا نکردید و کاری بیهوده انجام داده‌اید!

 

غلظت مناسب سیلر

مقدار مناسب غلظت سیلر

 تنظیم مقدار مناسب غلظت رنگ در سیلر و هر رنگ دیگری بسیار مهم است. در واقع باتوجه‌به ابزار اجرای رنگ (قلم‌مو، پیستوله، کاردک یا غلتک) باید غلظت رنگ را تنظیم کنید. برای تنظیم مقدار غلظت سیلر از تینر ۱۵ یا ۲۰ هزار استفاده می‌شود. حالا سؤال اینجاست که آیا می‌توان بدون ترکیب سیلر با تینر اقدام به اجرای سیلر کرد؟

 برخی از اساتید قدیمی معتقد هستند که بله… اجرای سیلر با کاردک هم یکی از روش‌های اجرای آن است. درصورتی‌که شرکت‌های تولیدکننده سیلر معتقدند برای نفوذ بهتر سیلر در چوب و خشک‌شدن و تأثیرگذاری بهتر، باید سیلر را به مقدار مناسب با تینر ترکیب کرد به‌تمامی منافذ چوب را اشباع کند.

 تجربه هم ثابت کرده است که با رقیق ساختن سیلر در دست‌اول و دوم می‌توان به نتیجه‌ای به‌مراتب بهتر هم رسید.

 

اجرای سیلر با قلم مو

اجرای سیلر با قلم درست است یا نه؟!

 یکی از مشکلاتی که رنگ‌کارهای تازه‌کار با اجرای سیلر دارند، مشکل اجرای سیلر با قلم‌مو است. در برخی پروژه‌ها اساتید با استفاده از شاپان یا جوهر اقدام به تغییر رنگ چوب می‌کنند. در مرحله بعد باید روی کار سیلر اجرا شود تا چوب کامل اشباع و منافذ بسیار ریز آن پر شود.

 سیلر به‌واسطه ترکیب با تینر و خاصیت حل‌کنندگی که دارد، به‌راحتی آستری اجرا شده روی چوب را پاک می‌کند. معمولاً وقتی تجهیزات کافی مانند پیستوله و کمپرسور هوا نداشته باشید، مشکلات این چنینی خواهید داشت.

 قلم‌مو وقتی روی کار مالش داده می‌شود به‌راحتی رنگ روی چوب را پاک می‌کند یا باعث کم‌رنگ‌شدن آستری اجرا شده و یا دورنگی می‌شود.

 پیشنهاد می‌کنیم زمانی از قلم‌مو برای اجرای سیلر استفاده کنید که کارتان خودرنگ (بدون اجرای آستری) باشد.

 

سیلر را چند دست اجرا کنید؟

 برخی از دوستان به‌واسطه تنبلی یا کم‌کردن هزینه‌ها فقط یک‌دست سیلر اجرا می‌کنند و به سراغ اجرای وارنیش پایانی (کیلر، نیم پلی‌استر و…) می‌روند. در این حالت مطمئناً نتیجه نهایی خوب نخواهد شد و مقداری از رنگ جذب چوب خواهد شد.

 برای رسیدن به نتیجه‌ای درست بهتر است بین ۲ تا ۳ دست سیلر روی کار اجرا کنید و بعد از آن به سراغ اجرای کیلر بروید.

 بعد از اجرای هر دست سیلر هم از سنباده نرم‌تر استفاده کنید و بین هر دست سیلر حداقل ۴ ساعت (در تابستان) به کار استراحت دهید تا بخارات سیلر کامل خارج شود.

اجرای سیلر با پیستوله

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: تفاوت سیلر و کیلر چیست؟

 

آیا سیلر چوب را ضد آب می کند؟

 یکی از پرسش‌های علاقه‌مندان به رنگ چوب، موضوع ضد آب بودن سیلر است. سؤال اینجاست که آیا سیلر چوب را ضد آب می‌کند؟

 همان‌طور که توضیح دادیم سیلر بتونه مایع هست و وظیفه اشباع چوب را بر عهده دارد و ضد آب کننده چوب نیست. پس جواب خیر است. به‌هیچ‌عنوان از سیلر برای ضد آب‌کردن چوب استفاده نکنید.

 

چرا بعد از اجرای سیلر و کیلر رنگ چوب زرد می شود؟

زرد شدن رنگ چوب با سیلر و کیلر

 

 پرسش شما:

 می‌خواهم روی روکش چوب راش سیلر و کیلر بزنم که برای میز استفاده کنم؛ اما سیلر معمولاً یک زردی به کار میدن و رنگ چوب از بین میبرن چطور میتونم رنگ تازه چوب داشته باشم و ته‌رنگ زرد پیدا نکنه رنگ چوب سفید بمونه مثل زمانی که چوب خام هست
روشی به اسم اسید شوری هست.
آیا رنگ نیم پلی‌استر هم به زردی می‌زند؟

 پاسخ آیچوب:

 با سلام اول اینکه چوب‌ها به‌مرورزمان و در اثر هوازدگی تمایل به تغییر رنگ و زردی دارند. پوشش‌هایی مانند نیم پلی‌استر و سیلر می‌توانند جلوی این تغییر رنگ رو بگیرند؛ ولی قادر نیستند که حالت تازگی داشته باشند. به طور طبیعی هر چیزی که زمان بهش بخوره حالت کهنگی پیدا میکنه حالا هر چقدر هم‌جنسش سخت باشه حتی سنگ و فلزات هم از این مقوله جدا نیستند.

 در مورد این اسیدکاری هم که بهتان گفتند صددرصد اشتباهِ اسید چوب‌ها از اگزالیک و آمونیاک گرفته تا دی کلراید متالین و دیا بیسیک‌ها و …. نیم میلی‌متر از سطح چوب رو می‌خورند و به‌مجرداینکه روی کار روکشی اسید به یاد روکش از سطح کار جدا میشه و کار نابود میشه…

 ما در دوره آموزشی رنگکار ماهر توضیح دادیم و اینجا هم پیشنهاد می‌کنیم به‌جای استفاده از سیلر و کیلر سلولوزی از سیل و کیلر پلی‌اورتان استفاده کنید. سیلر و کیلر پلی‌اورتان مقاومت بیشتری در برابر زردشدن و تغییر رنگ دارند.

 

سنباده کاری بعد از سیلر چگونه باید انجام شود؟

پرسش شما:

 برای رنگ چوب سیلر زنی رو انجام دادم، ولی الآن شک کردم که سنباده زدن سیلر رو چقدر باید ادامه می‌دادم.
من تا رسیدن به سطح چوب کار رو ادامه دادم و در نهایت سطح چوب وقتی چوب رو با زاویه نگاه می‌کنم، تا حد قابل‌قبولی نور رو بازتاب میکنه و صاف به نظر می‌آید.
آیا کار رو درست انجام دادم، یا باید روی سطح چوب یک‌لایه نازک سیلر باقی می‌ماند و بازتاب کامل می‌داشت؟
سؤال بعدیم هم اینِ که متوجه شدم نیم پلی‌استر هام تاریخ انقضا آن گذشته. ببرم پس بدم یا میشه باهاش کار کرد؟
نیم پلی‌استر رو چقدر باید با تینر مخلوط کنم؟ روی قوطی‌اش فقط نوشته تینر ۱۰۰۰۰ و ۱۲۰۰۰٫
نیم پلی‌استر باید یک‌دست روی کار اجرا بشه؟

روش سنباده کاری بعد از سیلر

 پاسخ آیچوب:

 سلام دوست عزیز

 ببینید قبلاً هم خدمتتان گفتم بعد از سیلر کاری یک نازکِ سنباده ۲۲۰ کفایت میکنه همین که زبری سیلر برطرف بشه کافیِ و احتیاج نیست که این‌قدر سنباده بزنی

 در ثانی اگر قرار باشه این‌قدر سنباده بزنی تا به چوب برسی خب پس چرا سیلر زدی؟ سه یا چهار نوبت سیلر روی کار اجرا کنید و بعد سنباده کن و برو سراغ پلی‌استر

 در مورد تاریخ انقضا نیم پلی‌استر هم باید بگم به‌هیچ‌عنوان از نیم پلی‌استر تاریخ انقضا گذشته استفاده نکنید.

 و مطلب آخر هم اینکه مقدار تینر جهت رقیق کردن نیم پلی‌استر برای هر کیلو پلی‌استر که با پیستوله اجرا بشه نیم لیتر تا ۶۰۰ سی‌سی و برای اجرای با قلم‌مو ۳۰۰ تا ۴۰۰ سی‌سی برای هر کیلو نیم پلی‌استر و اگر با پیستوله زدی دو دست نیم پلی استر کافیِ و با قلم هم که بیش از یک دست نمی شه زد موفق باشی

 

ترکیب سیلر و کیلر

 پرسش شما:

 با سلام خدمت استاد گرامی
ببخشید می‌خواستم بدانم در مقوله نقاشی چوب به‌صورت نیم پلی استر چرا در خودرنگ سیلر و کیلر را باهم مخلوط می‌کنیم؛ ولی وقتی از شاپان استفاده می‌کنیم باید سیلر و کیلر را جداجدا بزنیم، البته طبق مطالب درج شده در این سایت. لطفاً در این مورد توضیحاتی بدهید.
با تشکر و آرزوی سلامتی برای استاد عزیز.

 پاسخ:

 با سلام – ببینید دوست گرامی قبلاً هم در کامنت‌ها و مطالب آموزشی به این قضیه اشاره کردم که به علت عدم کیفیت ساخت مناسب در سیلر و به‌منظور ایجاد حالت تلورانس سیلر رو به نسبت دو به یک بایست با کیلر مخلوط کرد و در اجرای انواع رنگ‌ها در نقاشی چوب چه خودرنگ و چه آکروماتیک این مقوله صدق می‌کند.

 

علت سفیدک زدن سیلر چیست؟

 پرسش شما:

 سلام ببخشید من یک تخته‌نرد دارم چند ماه پیش روغن‌جلا زدم الآن می‌خواهم سیلر و کیلر بزنم. سیلر رو که زدم روش انگار سفیدک زد برای اولین‌بار دارم این کار رو می‌کنم می‌شود راهنماییم کنید؟ ممنونم

 پاسخ آیچوب:

 در مورد تخته نردی که فرمودید باید به عرضتان برسانم که در رنگ‌کاری چوب سیلر زدن بر روی روغن‌جلا کار اشتباهیِ است. چرا که سیلر یا کیلر ساختار قدرتمندتری نسبت به روغن‌جلا دارد و در هنگام رنگ‌کاری چوب باعث می‌شود که روغن‌جلا ساختار رنگش را از دست می‌دهد و تجزیه می‌شود که در اصطلاح رنگ‌کاری به آن سوزاندن رنگ ضعیف‌تر می‌گویند.

علت سفیدک زدن سیلر چیست؟

 البته راهی برای اجرا وجود دارد که به دلیل حرفه‌ای بودن و داشتن ابزارآلات خاص از توان شما خارجه برای شما دو راه وجود دارد:

 یکی اینکه رنگ قبلی رو پاک کنید و وقتی به حالت چوب خام اولیه رسیدید از سیلر و کیلر استفاده کنید.

 دوم اینکه به‌وسیله یک سنباده شماره ۲۲۰ تخته رو به‌خوبی سنباده کنید سپس مقداری کیلر تأکید می‌کنم فقط کیلر رو با تینر فوری ۱۰٫۰۰۰ رقیق کرده به‌آرامی بر روی کار اعمال کنید توجه داشته باشید که از اسپری کیلر استفاده نکنید ناگفته نماند که انجام این روش دوم به‌صورت مقطعی جواب می‌دهد و دوام چندانی ندارد.

درصورتی‌که تمایل به پاک‌کردن رنگ قبلی دارید راه‌حل نسبتاً آسانی برای انجامش وجود دارد که بنابه‌درخواست شما به آن پاسخ خواهم داد موفق باشید.

 

آیا سنباده کاری بعد از سیلر لازم هست؟

 پرسش شما:

با سلام خدمت مدیران آیچوب (یک سوال)

بعد از سیلر حتماً باید سمباده بزنیم؟ اگر نزنیم چیز می شود؟ یعنی سیلر بعد کیلر فرض کنیم سطح کار هم حسابی صافِ و در مورد رنگ آمیزی با جوهر هم مطلب بزارید/با تشکر

 پاسخ آیچوب:

با سلام در اکثر موارد بعد از سیلر کاری احتیاج به بتونه کاری هم هست که همین مسئله باعث می شود سنباده کاری لازم باشد. حتی اگر بتونه کاری هم نداشته باشد باز باید سنباده کاری انجام شود.

به این دلیل که زبری سیلر گرفته باشد تا رنگ بعدی زبر شود در مورد استفاده از کیلر هم لازم به توضیحِ که در مبحث رنگ‌کاری حرفه‌ای استفاده از کیلر تک در کارهای موج پیدا روش معقولی نیست.

قبلاً در مورد استفاده از کیلر گفتم که بهتر است به نسبت کمتر از نصف با سیلر ترکیب شود. برای جلا بخشی نهایی هم باید از نیم پلی استر یا تمام پلی استر استفاده شود چون کیلر مقاومت لازم جهت رنگ نهایی را ندارد.

در مورد جوهرها هم بستگی دارد که چه‌کاری با آن انجام شود. یعنی دقیقاً شما چه‌کاری از جوهر می‌خواهید؟ چون مبحث جوهرها بسیار گسترده است و طبق زمان‌بندی خاص برنامه آموزشی ما احتمالاً سال آینده به مبحث جوهرها خواهیم رسید.

 

مشکل در سنباده کاری چوب پس از سیلر

 جوانبخت هستم
سیلر زنی را انجام دادم، ولی الآن شک کردم که سنباده زدن سیلر را چقدر باید ادامه می‌دادم.

 من تا رسیدن به سطح چوب کار را ادامه دادم و در نهایت سطح چوب وقتی چوب را با زاویه نگاه می‌کنم تا حد قابل قبولی نور را بازتاب می‌کند و صاف به نظر می‌آید.

 آیا کار را درست انجام دادم، یا باید روی سطح چوب یه لایه نازک سیلر باقی می‌مانده و بازتاب کامل می‌داشت؟

 سؤال بعدیم هم این هست که متوجه شدم نیم پلی استر هام تاریخ انقضاشون گذشته. ببرم پس بدم یا میشه باهاش کار کرد؟

 نیم پلی استر را چقدر باید با تینر مخلوط کنم؟ روی قوطی‌اش فقط نوشته تینر ۱۰۰۰۰ و ۱۲۰۰۰.
نیم پلی استر باید یک دست روی کار بخوره؟

 پاسخ آیچوب:

 سلام دوست عزیز ببینید قبلاً هم خدمتتان گفتم بعد از سیلر کاری یه نازکه سنباده ۲۲۰ کفایت می‌کند همین که زبری سیلر برطرف شود کافی هست و احتیاج نیست که اینقدر سنباده بزنی در ثانی اگه قرار باشه اینقدر سنباده بزنی تا به چوب برسی خب پس چرا سیلر اجرا کردید؟ سه یا چهار نوبت سیلر بزن و بعد سنباده کن و بروید سراغ پلی استر.

 مطلب بعد اینکه در مورد تاریخ انقضا پلی استر مراجعه کن به آموزش احیای پلی استر فاسد شده در همین سایت مشکلت حل میشه و برای رقیق کردن نیم پلی استر همان تینر ۱۰۰۰۰ هم کفایت می‌کند احتیاج نیست بیخود هزینه‌ات را بالا ببری و مطلب آخر هم اینکه مقدار تینر جهت رقیق کردن نیم پلی استر برای هر کیلو پلی استر که با پیستوله اجرا شود نیم لیتر تا ۶۰۰ سی سی و برای اجرای با قلم‌مو ۳۰۰ تا ۴۰۰ سی سی برای هر کیلو نیم پلی استر و اگه با پیستوله اجرا می‌کنید، دو دست نیم پلی استر کافی هست و با قلم هم که بیش از یک دست نمیشه زد موفق باشی

 

سخن پایانی

لطفاً شما هم اگر تجربه‌ای درزمینهٔ اجرای سیلر دارید و اشتباهاتی داشتید در قسمت کامنت های این نوشته با ما در میان گذارید. آیچوب به واسطه همراهی و مشارکت شما در کامنت ها برنامه های آموزشی بعدی خود را تدوین خواهد کرد.

 

منبع: آیچوب

2 نظر در “۷ اشتباه بزرگ و رایج در زمان اجرای سیلر روی چوب و رنگ چوب

  1. alabaster گفت:

    با سلام ، برای تغییر رنگ چوب میتوان به خود ترکیب سیلر و تینر جوهر اضافه کرد و به کار زد ؟

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      کلمه ((همرنگی)) رو در آیچوب سرچ کنید

      پیشنهاد نمی کنیم این کار رو انجام بدید

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )