پرداخت‌, رنگ‌کاری

از بین بردن جای لیوان روی میز چوبی به همین سادگی!

چگونه لکه آب خشک شده روی رنگ را از بین ببریم

معمولاً لوازم چوبی مانند میز غذاخوری توسط اساتید رنگ‌ کار با استفاده از رنگ‌هایی مانند نیم پلی استر، تمام پلی استر، کیلر یا روغن جلا پوشش داده می‌شود.

از آنجایی که این میزهای غذاخوری با مواد مانند چربی غذاها، قطرات آب، نوشیدنی‌ها و… در تماس است، معمولاً به‌مرور زمان لکه‌هایی بر روی آن پدید می‌آید.

همچنین ممکن است پس از قرار دادن یک لیوان آب خیس بر روی میز چوبی و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی مشاهده کنید که بر روی میز در محلی که قطرات آب وجود داشت لکه‌های پدید آمده است.

وجود این لکه چهره ناخوشایندی که از خود به جای می‌گذارد و شما را نگران خواهد کرد. در این نوشته تلاش می‌کنیم راههایی برای حل این مشکل و از بین بردن لکه آب خشک شده بر روی رنگ را به شما پیشنهاد دهیم.

 

چرا این لکه بر روی رنگ ایجاد می‌شود؟

همان‌طور که میدانید در زمان رنگ کاری چوب یک لایه بسیار نازک از رنگ بر روی سطح چوب ایجاد می‌شود. آب یا هر نوشیدنی دیگری به‌واسطه واکنش شیمیایی امکان نفوذ به زیر این لایه رنگ را دارد.

بانفوذ آب به داخل رنگ شما شاهد ایجاد یک لکه یا بخار سفید رنگ خواهید شد که از نشانه‌های ظاهری آن کدر شدن رنگ است.

در ادامه راهکارهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که از ایجاد این لکه‌ها بر روی چوب و رنگ چوب جلوگیری کنید و همچنین روش‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که بتوانید لکه‌های به وجود آمده را از بین ببرید.

چندین روش برای از بین بردن لکه از روی رنگ چوب وجود دارد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا روش‌های ساده را به کار بگیرید و در صورتی که به نتیجه دلخواه نرسیدید از روش‌های دیگر استفاده کنید.

پیشنهاد آیچوب: ۸ نکته مهم برای استفاده از چوب در فضای باز و مشکل آب با چوب!

 

 

چگونه لکه آب خشک شده روی رنگ را از بین ببریم

 

بهترین پیشنهاد برای جلوگیری از بروز این چنین مشکلاتی بر روی رنگ چوب به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت آغشته شدن رنگ به هرگونه موادی مانند آب نوشیدنی، یا خوراکی و چربی آن‌ها را با استفاده از یک دستمال خشک یا یا کمی نمدار موارد موجود بر روی رنگ را پاک کنید و اجازه ندهید که رنگ این موارد را به خود جذب کنند.

به عبارتی شما با این کار از بروز این گونه مشکلات جلوگیری کرده‌اید.

یکی از موادی که پتانسیل بالایی برای جذب مایعات دارد نیم پلی استر است. البته امروزه رنگ کارها از رنگ‌های پلی اورتان برای پوشش لوازم چوبی مانند میز غذاخوری استفاده می‌کنند تا از بروز این گونه مشکلات جلوگیری کند.

یکی دیگر از توضیحاتی که لازم است در این خصوص داده شود این است که اگر قطرات آب بر روی رنگ، در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرند قدرت نفوذ و ایجاد لکه چندین برابر افزایش می‌یابد.

تجربه نشان داده است که نور زیاد به ایجاد لکه بر روی رنگ چوب سرعت و قدرت می‌بخشد.

 

اجازه دهید که لکه خودش ناپدید شود:

تجربه به ما نشان داده است که معمولاً لکه‌های به وجود آمده در اثر وجود قطرات آب بر روی رنگ به‌مرور زمان و پس از چند روز و یا چند ساعت از بین خواهد رفت.

هرچه دمای اتاق بیشتر باشد سرعت ناپدید شدن لکه بیشتر می‌شود پس اگر به‌تازگی لکه بر روی سطح رنگ ایجاد شده است، دستپاچه نشوید و با یک دستمال خشک آب باقیمانده بر روی رنگ را پاک کنید و اجازه دهید به‌مرور زمان و پس از حدود یک روز لکه به خودی خود از بین رود.

 

پاک کردن لکه آب با سشوار

اگر سرعت از بین رفتن لکه برای شما مهم است و نیاز دارید لکه خیلی سریع از بین برود، به شما پیشنهاد می‌کنیم از سشوار استفاده کنید.

دمای سشوار را در حد کم تنظیم کنید و حدود ۵ تا ۸ دقیقه باحوصله و به‌آرامی بر روی لکه‌های ایجاد شده هوای گرم بدمید. البته باید مراقب باشید که سشوار را بیش از حد به سطح رنگ نزدیک نکنید که موجب سوختن و از بین رفتن رنگ شود.

 

پاک کردن لکه آب با سشوار

 

همان‌طور که توضیح دادیم باید از فاصله دور و با گرمای بسیار کم و به‌آرامی و باحوصله این کار را انجام دهید. پس از مدت زمان کوتاهی مشاهده خواهید کرد که لکه از بین خواهد رفت. در واقع شما روند تبخیر و خروج رطوبت در رنگ را سرعت بخشیدید.

 

از مایع براق کننده چوب استفاده کنید

یکی از روش‌هایی که برای براق کردن و جلا دادن چوب استفاده می‌شود مواد نانویی و یا روغن‌های براق کننده چوب هستند. شما می‌توانید این مواد را که معمولاً به‌صورت اسپری یا واکس فروشگاه‌های بزرگ موجود هستند، کثیفی یا لکه‌های به وجود آمده بر روی رنگ را از بین ببرید.

پاک کردن لکه آب مایع براق کننده چوب

 

ابتدا کمی واکس یا روغن را بر روی رنگ چوب اجرا کنید و با استفاده از یک پارچه تمیز سطح کار را به‌خوبی مالش دهید. البته بهتر است اجازه دهید ابتدا به‌مرور زمان رطوبت از رنگ خارج شود و پس از آن از روغن یا واکس چوب استفاده کنید.

پیشنهاد آیچوب: کیلر فوری (براق و مات) چیست؟ [کاربرد و موارد استفاده]

پاک کردن لکه آب با خمیردندان

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن خط و خش و لکه‌های موجود بر روی سطح رنگ و بخصوص رنگ‌های براق خمیردندان است. با توجه به وجود سیلیس در داخل خمیر دندان خواهید توانست لکه سطحی و یا حتی خط‌های بسیار ریز به وجود آمده بر روی رنگ را از بین ببریم.

 

پاک کردن لکه آب با خمیردندان

 

البته خمیردندان امکان نفوذ به داخل رنگ را ندارد و فقط لکه‌های موجود بر روی سطح کار را از بین خواهید برد. اگر به خاطر داشته باشید یکی از ترفندهای از بین بردن خش بر روی CD یا DVD استفاده از خمیر دندان و مالشان با استفاده از پنبه بود.

پیشنهاد آیچوب:

رنگ کاری دوباره چوب

یکی دیگر از راه‌هایی که ممکن است به نظر شما امکان پذیر باشد، رنگ کاری دوباره بخش آسیب دیده است.

شاید شما تصور کنید می‌توانید فقط بخشی از رنگ که آسیب دیده است را پاک کنید و دوباره رنگ کاری کنید. اگر بخواهیم نگاهی اصولی و درست به این کار داشته باشیم، شما امکان این را نخواهید داشت که فقط رنگ کاری را به یک نقطه خاص محدود کنید چون مطمئناً سطح کار شما دو رنگ خواهد شد.

 

بهتر است در این مواقع ابتدا رنگ صفحه میز را کامل سنباده کاری کنید و سپس اقدام به رنگ کاری دوباره نماید. البته رنگ کاری دوباره یک سازه چوبی کار ساده‌ای نیست و اگر در فضای خانه خود تمایل به انجام این کار دارید ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوید.

ما در نوشته‌های پیشین اطلاعات کاملی برای علاقه‌مندان به رنگ کاری دوباره تو منتشر کرده‌ایم در این مطلب تلاش نمودیم سناریوهای مختلفی برای کسانی که علاقه دارند وسیله یا سازه چوبی خود را دوباره رنگ کنند را مورد بررسی قرار داد اگر شرایط شما مناسب بود می‌توانید اقدام به رنگ کاری کنید.

پیشنهاد آیچوب: روغن گیاهی چوب چیست؟ بهترین روغن برای چوب | ویدئو فارسی

همچنین اگر شما هم ایده‌ای برای پاک کردن لکه‌های حاصل چربی یا قطره‌های آب بر روی رنگ دارید را در قسمت دیدگاه‌های همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید. مطمئناً شما تجربیاتی دارید که برای بسیاری از علاقه‌مندان جذاب است.

 

منبع: آیچوب

 

 

18 نظر در “از بین بردن جای لیوان روی میز چوبی به همین سادگی!

  1. s, h گفت:

    عالی بود.
    من حوله خیس را روی میز چوبی قرار دادم و وقتی از روی میز برداشتم لکه بزرگ و سفید روی میز بود که هر چی با دستمال کشیدم لکه پاک نشد اما با راهکار شما سشوار را روی میز گرفتم و لکه به ۲ دقیقه کاملا پاک شد و هیچ لکه ای دیگه نیست.
    ممنونم از سایت خوبتون

    1. آیچوب گفت:

      بسیار عالی

  2. مینو گفت:

    سلام ببخشید روی میز رو با شیشه پاک کن پاک کردم و بعد شیشه رو روی میز انداختیم بعد از سه هفته متوجه شدم خشک نشده بوده سطح میز، و الان که شیشه و برداشتم رنگ قسمت هایی که مرطوب بوده حالت براقی داره ایا از بین می ره؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام دوست عزیز
      لطفا از این آموزش استفاده کنید:
      چگونه لکه آب خشک شده روی رنگ را از بین ببریم؟

  3. آرامش گفت:

    سلام وجودتون پر انرژی تقریبا یک هفته هست که میزهارو آوردیم و رنگشون هم بژ صدفی هست و متاسفانه ته استکان لکه سیاه رنگی ایجاد کرده با سشوار و خمیردندان حل میشه؟؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام آرامش
      یک هفته اجازه بدید تا ببینید لکه خودش از بین میره یا نه…
      اگر حل نشد، از همین روش ها استفاده کنید

    2. 09193297977 گفت:

      وای ترو خدا اگه چارش و پیدا کردی ب منم بگو
      چوبای منم بژ صدفیه روی میز عسلی ۵ تا لکه لیوان سیاه افتاده هر کار کردم پاک نشد اگه تونستی پاک کنی راهش و ب منم بگو لطفاااا

    3. 09193297977 گفت:

      وای ترو خدا چارش و پیدا کردی ب منم بگو
      چوبای منم بژ صدفیه روی میز ۵ تا لکه لیوان سیاه افتاده هر کار کردم پاک نشد اگه تونستی پاک کنی راهش و ب منم بگو لطفاااا

  4. mana گفت:

    من پاتختی سرویس خوابم از رنگ پلی اورتان رنگ بژ
    یه لیوان آب ریخت روش جای جلد دستمال کاغذی افتاده روش خشک شده هر کاری می‌کنم پاک نمیشه

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      چند روز از ریختن آب گذشته؟

  5. عسل گفت:

    من میسلار واتر گذاشته بودم رو میزم
    انگار نشتی داده روی میزم لک انداخته
    چطوری میشه پاکش کرد؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام عسل گرامی
      یک هفته زمان بدید، پاک میشه…

  6. محسن گفت:

    سلام و خسته نباشید من همه کارهایی که گفته شد رو انجام دادم حتی از پالش نرم هم استفاده کردم ولی اصلا سفیدی لکه ها از بین نمیره و از زوایه های مختلف که به میز نگاه میکنم چهره بسیار بدی به میز داده . با توجه به اینکه چند هفته هست این میز رو خریدم ممکنه اشکال از کیفیت بد میز باشه ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. آیچوب گفت:

      سلام محسن عزیز
      این روش برای زمانی هست که لکه به خاطر آب ایجاد شده باشه…
      شاید لکه ای که روی کار وجود داره، زیر کار هست و مشکل رنگ کاری هست.
      احتمالا کیفیت رنگ کاری کم هست.

  7. آرش گفت:

    سلام. ممنون از مطلب خوبتون. ببخشید من قبل از اینکه متوجه بشم با سشوار این لک سفید از بین میره، با ناخن روش رو تراشیدم. الان یک حالتی هست که توی نور مشخص میکنه که جای لک هست. به نظرتون چه کاری میشه کرد که این لک هم از بین بره؟ ممنون از سایت خیلی خوبتون

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما آرش عزیز
      الان به رنگ اشکال فیزیکی وارد شده و رنگ تراشیده شد. راهی ندارید جز اینکه دوباره محل تراشیده شده رو رنگ کنید. متاسفانه رنگ چوب مثل رنگ خودرو نیست که بتونید فقط یک جا رو رنگ کنید. شما باید کل کار رو از نو رنگ کنید. یا فقط بخش مورد نظر رو رنگ کنید.
      باید کار سنباده کاری بشه و از نو رنگ بشه
      با اینکه یک دست سنباده ۲۲۰ کارکرده بکشید و. بعد روی کار نیم پلی استر یا روغن جلا بپاشید
      البته اگر پیستوله و … داشته باشید.

  8. حسن گفت:

    سلام و وقت بخیر،
    متاسفانه قبل از خوندن این مقاله اومدم جای لک رطوبت رو با سشوار خشک کنم نمیدونستم نباید روی درجه زیاد سشوار این کار رو بکنم.
    الان یه قسمتی کوچیکی از میز به دلیل زیاد نگه داشت سشوار تاول زده (دونه های ریز ریز باد کرده) آیا این هم به مرور زمان از بین میره؟
    یا اگه روشی برای از بین رفتنش هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما حسن گرامی
      خیر، این تاول ها خود به خود درست نمیشه
      شما باید از نو محل خرابی رو دوباره رنگ کنید.
      اگر ابزار های رنگ کاری دارید، این مطلب رو مطالعه کنیدو در غیر این صورت باید از رنگ کار چوب کمک بگیرید:

      چگونه رنگ سرویس، مبلمان و وسایل چوبی را تغییر دهیم؟

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]