آشنایی با انواع چوب, دکوراسیون, صنایع چوب, نجاری

چوب روستیک چیست و چه کاربردی در نجاری و صنعت چوب دارد؟

چوب روستیک چیست

  چندی است در طراحی دکوراسیون استفاده از چوب رونق فراوان گرفته و طراحان در هر سبک از این متریال به شکل‌های مختلف استفاده می‌کنند. یکی از این سبک‌ها به‌کارگیری چوب روستیک به‌صورت طبیعی و بدون دست‌کاری است.

در نوشته‌های گذشته در مورد سبک روستیک و نشانه‌های این سبک توضیحاتی داده بودیم؛ اما در این نوشته به‌صورت اختصاصی به برش‌های چوب روستیک خواهیم پرداخت. چوب‌هایی که از برش طولی و عرضی (کالباسی) تنه درختان ساخته می‌شوند. چندین راه برای برش به این سبک وجود دارد؛ اما استفاده از اره رام یکی از متداول‌ترین روش‌ها است.
این برش‌ها پس از پرداخت و رنگ‌کاری زیبایی بی حد و حصری را به نمایش می‌گذارند و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.

 برش‌های طبیعی درختان در فضای داخلی ساختمان و حتی در خارج از ساختمان هم کاربرد دارد. این چوب‌ها همچنین نه‌تنها در سبک‌های سنتی، بلکه در سبک‌های مدرن هم به‌خوبی خودنمایی می‌کنند و موردپسند همگان قرار گرفته‌اند.
هرچه میزان رگه‌ها و تفاوت در رنگ بیشتر باشد، لذت بیشتری از دیدن این صفحه‌ها خواهید برد. هرچه کناره‌های صفحه نامرتب و نامتقارن باشد، میز شما زیباتر جلوه خواهد کرد.

این سؤال پیش می‌آید که چرا از این برش‌ها باید استفاده کرد؟ چه دلیل بهتر از اینکه از شر مواد صنعتی و سمی خلاص خواهید شد. چه چیز بهتر از اینکه طبیعت و حس زندگی را به زندگی خود اضافه خواهید کرد. چه نکته‌ای ارزشمندتر از اینکه وقتی وارد خانه می‌شود بوی چوب شما را سرمست کند.

اگر از این برش‌ها و تنه‌ها به‌صورت طبیعی در دکوراسیون خانهٔ خود استفاده نکنیم، مجبور خواهیم شد همین تنه را در قالب ام‌دی‌اف یا چوب‌های چندلایی پرس شده به کار بریم.

میز روستیک

برای رنگ‌کاری این تنه‌ها نیاز نیست از رنگ‌های شیمیایی و سمی استفاده کنید. پس از پرداخت چوب، به‌سادگی می‌توانید از رنگ‌های گیاهی چوب برای پوشش و نگهداری بلندمدت بهره بگیرید.

رنگ‌های گیاهی چوب مانع از نفوذ حشرات و قارچ به داخل چوب می‌شود. همچنین پس از رنگ‌کاری است که زیبایی و نقش چوب نمایان می‌شود.

برای ساخت میز، صندلی، تاج تخت، پله، طبقه، قاب عکس، میز قهوه‌خوری، دیوارپوش و … می‌توانید از این تنه‌های طبیعی استفاده کنید. طرح‌هایی که از یک‌تنه به‌وسیلهٔ برش به دست می‌آورید، هدیهٔ طبیعت به شماست.

طبیعت به‌عنوان بزرگ‌ترین هنرمند جهان یکی از مفیدترین و زیباترین محصولات خود را در اختیار شما قرار داده است. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید از چه چیزی استفاده کنید. چوب روستیک یا ….

 همچنین از شما خواهشمندیم برای تهیه چوب روستیک موردنظر خود به مراکز معتبر برش و فروش چوب مراجعه کنید تا فقط به‌خاطر امیال شخصی خود مرتکب گناهی نابخشودنی و شریک جرم دیگران نشویم.
در نوشته‌های آینده در مورد آموزش ساخت میز روستیک با استفاده از برش تنهٔ درخت نکاتی منتشر خواهیم کرد.

اسلب چوب

 

پس از برش تنه درخت معمولاً گرده بینه به دست آمده، با توجه به‌اندازه و شکل و شمایل آن برای استفاده‌های گوناگون در نظر گرفته می‌شود. انتخاب نوع استفاده گرده بینه بر اساس اندازه کیفیت و وضعیت بافت چوب هست.

گرده بینه‌ها معمولاً برای مواردی مانند روکش گیری، الوار تراورس، الوارهای نجاری و چوب‌های مخصوص فراوری در کارخانه چوب و کاغذ در نظر گرفته می‌شود.

گرده بینه‌ها با توجه به نوع نیاز و کاربرد آن به سبک‌های مختلفی برش می‌شود انتخاب جایگاه و نوع برش گرد بینه توسط برشکار نشان دهنده کاربرد آینده‌ی چوب خواهد بود. یکی از روش‌های که برای برش چوب استفاده می‌شود برش یکپارچه طولی و یا عرضی گرده بینه است. برش‌های عرضی به برش‌های کالباسی معروف هستند و برش‌های طولی هم اسلب نامیده می‌شود.

برش کالباسی چوب

برای برش تنه درخت به‌صورت اسلب چوبی، به هیچ عنوان قسمت‌های کناری تخته برش شده، صاف و یکدست نمی‌شود و اساساً فلسفه این سبک از تخته‌ها وجود ناهمواری‌ها طبیعی چوب است. این طرح‌های ناموزون است که طبیعت و اصالت چوب را به رخ می‌کشد.

معمولاً از این چوب‌ها برای ساخت صفحات میز، میز جلو مبلی، میز پذیرایی، قفسه دیواری، صندلی چوبی، صفحه کابینت و… هم استفاده می‌شود. البته استفاده از این چوب‌ها محدود به مواردی که گفته شد نیست شما می‌توانید بی‌نهایت وسیله چوبی از اسلب‌های چوبی بسازید.

 برخی از اساتید حتی از تکنیک بوک مچینگ برای ساخت صفحات اصلاح استفاده می‌کنند.

بوک مچینگ اسلب

چگونه اسلب را برش دهیم؟

می‌توان به دو اسلب چوبی را برش داد:

روش اول با استفاده از اره موتوری که معمولاً شابلونی به این منظور به اره موتوری متصل می‌شود و اسلب به‌اندازه ضخامت دلخواه شما به طول یا عرض تنش برش می‌شود.

 در روشی که بسیار بهتر و سریع‌تر و امن‌تر از روش اره موتوری است با استفاده از دستگاه اره رام که نوعی اره نواری است این برش‌ها ایجاد می‌شود. نکته جالب‌توجه و بسیار مهم در مورد اسلب چوبی این است که به‌هیچ‌عنوان هیچ اسلبی شبیه به اسلب دیگر نیست و شما همیشه کاری متفاوت نسبت به کار قبل خود خواهد ساخت. در نوشته‌های پیشین ویدئو برش تنه درخت را منتشر کرده بودیم.

چگونه اسلب را برش دهیم؟

 اگر نگاهی هنری به استفاده از اسلب داشته باشید سوراخ‌ها، ترک‌ها، شکست‌ها و هرگونه ناهمواری موجود بر روی اسلام چوبی برای شما یک مزیت به‌حساب می‌آید.

 شما می‌توانید از شیار به وجود آمده در وسط اسلب چوبی به‌عنوان یک مزیت استفاده کنید در ایده‌های معمولاً اساتید با استفاده از رزین اپوکسی ترک و شیار موجود را پوشش می‌دهند به‌گونه‌ای که گویی رودی در میان این الوار برش شده در جریان است.

 از آنجایی که سبک کار با اسلب روستیک هست معمولاً با روغن‌های گیاهی این چوب‌ها رنگ کاری می‌شوند. در ادامه با ایده‌های متفاوتی از کاربرد اسلب چوبی آشنا خواهید شد.

استفاده از اسلب برای ساخت میز جلومبلی

استفاده از اسلب برای ساخت میز جلومبلی

 

 

اسلب صفحه میز

اسلب صفحه میز

میز و صندلی چوبی روستیک

 

میز و صندلی چوبی روستیک

صندلی چوبی ساخته شده با چوب طبیعی

صندلی چوبی ساخته شده با چوب طبیعی

ترکیب شیشه و اسلب چوبی

ترکیب شیشه و اسلب چوبی

 

میز اداری روستیک

میز اداری روستیک

 

میز غذاخوری ساخته شده با اسلب

میز غذاخوری ساخته شده با اسلب

 

 

برش کالباسی صفحه میز کنار مبلی

برش کالباسی صفحه میز کنار مبلی

ترکیب اسلب چوبی و رزین اپوکسی برای ساخت صفحه میز

 

ترکیب اسلب چوبی و رزین اپوکسی برای ساخت صفحه میز

 

 ترکیب اسلب چوبی و رزین اپوکسی برای ساخت صفحه میز

گردآوری و تنظیم: آیچوب

2 نظر در “چوب روستیک چیست و چه کاربردی در نجاری و صنعت چوب دارد؟

  1. مهران گفت:

    از کجا میشه این چوب های برش طبیعی را تهیه کرد؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      چوب فروشی ها دارند.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]