ابزارهای فرز, معرفی ابزار, مینی فرز, ویدئو

بررسی کامل ۷ صفحه مینی فرز پرفروش بازار ایران | ویدئو

خرید صفحه مینی فرز

 صفحه سنگ فرز یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورداستفاده در دستگاه‌هایی مانند فرز یا مینی فرز است.

 فرض کنیم فرز یا مینی فرز خرید کرده‌اید و می‌خواهید برای آن صفحه سنگ فرز انتخاب و خرید کنید. برای چه کاری چه صفحه‌ای خرید کنید؟ سایز صفحه سنگ فرز، دور صفحه و جنس صفحه چه باشد؟ چه چیزی خرید کنیم که هم مناسب کار ما باشد و هم متناسب با فرز یا مینی فرزی که داریم؟

 در این مقاله از آیچوب و ویدئویی که برای آن تهیه کردیم نکات و ترفندهای انتخاب صفحات مختلف برشی و سایشی فرز و سنگ فرز را مرور می‌کنیم.

مینی فرز و سنگ فرز به انگلیسی چه می‌شود؟

 مینی فرزها و فرزها یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای صنعتی مخصوصاً در صنایع فلز، چوب و سنگ هستند که به دلیل کاربردهایی که دارند اکسسوری‌ها و صفحات مختلفی برای آن‌ها طراحی شده است.

 برای اینکه اطلاعات کامل‌تری از هر ابزاری داشته باشید اکیداً توصیه می‌کنیم نام انگلیسی ابزارها را گوگل کنید و حداقل تصاویر کاربری آن را ببینید.

 مینی فرز یا فرزها به انگلیسی Angle Grinder نامیده می‌شوند که اشاره به حالت زاویه‌دار 90 درجه‌ای محور اسپیندل دستگاه نسبت به محور موتور دارد.

فیلم آموزش انواع صفحات مینی فرز بازار ایران

در این ویدئوی آموزش انواع صفحات پرکاربرد که یک نجار یا جوشکار از آن استفاده می‌کند را معرفی کردیم و تلاش کردیم کاربرد هر یک را توضیح دهیم.

ترافیک مصرفی شما برای دیدن این ویدئو نیم بها محاسبه می‌شود!

انواع صفحه سنگ فرز و دیسک برای مینی فرز و سنگ فرز

برای این ابزار بستگی به کاربردی که از آن انتظار داریم دیسک‌های مختلفی در بازار موجود است؛ اما از پرکاربردترین صفحه سنگ فرزها به موارد زیر را می‌توان اشاره کرد.

انواع صفحه سنگ فرز

صفحه سنگ ساب فلزات برای مینی فرز (Grinding disc)

این صفحات در قطرهای مختلف برای ساب زدن فلزات استفاده می‌شود و استفاده ایمن از آن‌ها تحت زاویه 10 درجه نسبت به سطح در حال پرداخت است. البته با توجه به Type صفحه که با حرف T همراه با دو عدد و حروف جلوی آن مشخص می‌شود، شیوه استفاده و نوع فلنج و اتصال صفحه سنگ ساب به دستگاه می‌تواند متفاوت باشد.

صفحه سنگ ساب فلزات برای مینی فرز

صفحه برش سنگ فرز (Cut-off Disc)

 این صفحات هم در سایزهای مختلف برای دورهای مختلف اما با ضخامت باریک‌تر نسبت به صفحات ساب در بازار ابزار موجود است.

 صفحه برش استیل فرز مختص برش طراحی شده‌اند و به‌هیچ‌عنوان برای ساب زدن حتی کوتاه پیشنهاد نمی‌شود. به دلیل نازک بودن و درگیری زیاد با عمق فلز یکی از خطرناک‌ترین صفحات هستند که بیشترین حوادث را ایجاد می‌کند. استفاده از آن‌ها نیازمند آموزش و تجربه بالایی است.

صفحه برش الماسه برای مینی فرز (Diamond Cutting Disc)

این صفحات برای برش سنگ و سرامیک و کاشی و مصالح بنایی پیشنهاد می‌شوند که به دلیل قرارگرفتن دانه‌های الماسه قدرت بسیار خوبی در چنین برش‌هایی دارند. صفحه برش الماسه با وجود قدرت بالا باتوجه‌به فلزی بودن بدنه (plate) خطر بسیار کمتری نسب به صفحات برش فلز دارند.

صفحه سنباده فلاپ مخصوص مینی فرز (Flap Disc)

 این صفحه از تکه‌های سنباده‌ای که روی‌هم قرار گرفته شده ساخته شده است که در انواع فلنج دار و بدون فلنج وجود دارد. صفحه سنباده فلاپ برای سنباده‌کاری و سایش فلزات بسیار مناسب است و در کار با چوب باربرداری زیاد و خارج از کنترلی ایجاد می‌کند که تنها برای خشن کاری پیشنهاد می‌کنیم.

 این نوع سنباده هم باتوجه‌به تایپ که با T** نشان داده می‌شود نوع اتصال و شیوه کاربری متفاوتی می‌تواند داشته باشد؛ مثلاً T27 و T29 که زاویه دست‌گرفتن این دو در مینی فرزها متفاوت است.

 در این صفحه اگر به واژه GRIT *** برخورد کردید به معنای شماره یا نمره سنباده‌های روی صفحه است. هر چه این شماره بالاتر باشد به معنای نرم‌تر بودن سنباده و در نتیجه باربرداری کمتر و نرم‌تر از سطح کار است.

صفحه سنباده فلاپ مخصوص مینی فرز

 

صفحه براش فرچه سیمی مینی فرز (Wire Wheels)

 فرچه‌های سیمی فرز در اشکال مختلف تولید می‌شود که نقطه مشترک همگی وجود سیم‌های فولادی نازکی هست که با چرخش خود لایه‌برداری انجام می‌دهند. یکی از بهترین گزینه‌ها برای زنگ بری از سطوح فلزات یا ایجاد طرح سندبلاست روی چوب است.

 براش های سیمی یا در اصطلاح بازار فرچه سیمی در تایپ‌های مختلف هم به لحاظ شکل و هم به لحاظ اتصال به مینی فرز وجود دارند. از انواع تخت تا انواع فنجانی و استوانه‌ای که با مهره روی اسپیندل و یا با فلنج به دستگاه متصل می‌شوند.

 براش های سیمی باتوجه‌به نوع استفاده در سختی‌های مختلف ساخته می‌شوند و یکی از متنوع‌ترین اکسسوری‌های مینی فرز هستند.

 براش هایی با سیم‌های کوتاه و درهم‌تنیده برای کارهایی که سرعت لایه‌برداری بیشتر از دقت و ظرافت اهمیت دارد استفاده کنید و براش های با سیم‌های بلندتر و جدا از هم و معمولاً طلایی‌رنگ برای براشینگ‌های سبک مناسب است.

صفحه رنگ پاک کن مینی فرز (Paint Stripping Disc)

 این دیسک‌ها که کمتر در بازار ایران قابل‌دسترس است برای رنگ‌بری بسیار مناسب است و مزیت بزرگ آن‌ها لال نشدن صفحه بر خلاف سنباده‌ها است. این دیسک‌ها سطوحی متخلخل و اسفنج‌مانند اما بسیار مقاوم دارند که پس از استفاده با شستشو دوباره قابل‌استفاده خواهند بود.

 یکی از بهترین گزینه‌ها برای ازبین‌بردن رنگ از روی چوب بدون اینکه آسیبی به سطح چوب برسد این نوع دیسک است. بر خلاف صفحات براش خط و خشی روی چوب ایجاد نمی‌کنند.

پد پولیش فرز و مینی فرز (Polishing Pad)

برای پولیش کاری باید از پولیشرهای مخصوص استفاده کنید و استفاده از مینی فرز به دلیل دور بالایی که دارد پیشنهاد نمی‌شود. صفحات پولیش در انواع مختلفی وجود دارد که باتوجه‌به نوع کاربری باید انتخاب کنید.

صفحه سنباده فلاپ مخصوص مینی فرز

صفحات مخصوص ساب بتن، صفحات برش چوب و صفحات رنده چوب مخصوص مینی فرز هم در بازار جهانی وجود دارند که باتوجه‌به وجود تیغه‌های غیراستاندارد آن در بازار ایران تلاش می‌کنیم در آموزشی جداگانه در مورد آن صحبت کنیم.

در قسمت دوم این آموزش نکات انتخاب انواع صفحه سنگ فرز و کد خوانی آن‌ها را آموزش داده می‌شود.

منبع: آیچوب

2 نظر در “بررسی کامل ۷ صفحه مینی فرز پرفروش بازار ایران | ویدئو

  1. کاربر گفت:

    سلام

    بابت ویديو ممنون

    با موتور ۷۷۵ میشه به کمک پولی دستگاه برش رومیزی محدود ساخت(طبعا دایم کار نمیشه استفاده کرد)

    ویدیوهای زیادی ازش هست

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      خیر ضعیف است

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )