ابزارهای سنباده‌زنی, سنباده‌زن گرد لرزان, معرفی ابزار

سنباده گرد لرزان چیست + نکته‌های خرید و کاربرد سنباده لرزان

نکته‌های خرید سنباده لرزان

 سنباده گرد لرزان یک ابزار کاربردی و حرفه‌ای برای سنباده‌کاری چوب است. البته در صنایع دیگر هم از سنباده گرد لرزان استفاده می‌شود؛ ولی استفاده آن در صنعت چوب بیشتر است.

 شما با سنباده گرد لرزان امکان سنباده‌کاری برای ازبین‌بردن خط‌وخش چوب را خواهید داشت. پیشنهاد می‌کنیم ویدئو اختصاصی آیچوب از شناخت دستگاه سنباده گرد لرزان را تماشا کنید.

 سنباده لرزان در دو مدل سنباده گرد لرزان و سنباده تخت لرزان به بازار عرضه می‌شوند. سنباده گرد لرزان یکی از انواع دستگاه‌های سنباده لرزان موجود در صنعت چوب هست که اساتید نجار یا اساتید رنگ‌کار چوب، از آن استفاده می‌کنند.

 مهم‌ترین ویژگی سنباده گرد لرزان، گرد بود پد یا صفحه سنباده است. برای پیداکردن این سنباده نیاز نیست به دنبال نشانه خاصی باشید… همین‌که شکل پد سنباده گرد باشد، نشاند دهنده گرد لرزان بودن سنباده است.

سنباده گرد لرزان چگونه کار می‌کند؟

 برای توضیح در مورد عملکرد سنباده گرد لرزان، ابتدا اجازه دهید تعریفی از عملکرد سنباده تخت لرزان داشته باشیم. در سنباده تخت لرزان شکل صفحه به شکل مربع یا مستطیل است که با لرزش صفحه، عملیات سنباده‌کاری انجام می‌شود؛ اما در سنباده گرد لرزان، شکل صفحه به‌صورت دایره است و تفاوت‌هایی در ساختار حرکت صفحه هم وجود دارد؛ یعنی صفحه در زمان لرزش، یک چرخش آرام هم دارد.

 این چرخش مانند دستگاه سنباده پولیشر سریع نیست و همین گردش آرام موجب رسیدن به نتیجه‌ای عالی می‌شود.

 سنباده لرزان، به‌عنوان یک دستگاه سنباده‌زن پایانی یا Finishing مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه خط و خشی که در اثر سنباده‌زنی با سنباده‌های دیسکی، تانکی یا هر دستگاه سنباده‌زن دیگری روی چوب به وجود آمده را برطرف می‌کند.

 همان‌طور که در بالا اشاره شد، به‌واسطهٔ سیستم چرخشی آرام صفحه و لرزش‌های بسیار ریزی که در صفحه این دستگاه وجود دارد، سنباده گرد لرزان می‌تواند کیفیتی مانند سنباده‌کاری با دست و یا حتی بهتر از آن هم داشته باشد.

تماشا آنلاین ویدئو معرفی سنباده گرد لرزان

 

تماشا این ویدئو در برخی اپراتور ها با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

 

پیشنهاد مطالعه آموزش‌های بیشتر در مورد سنباده گرد لرزان نجاری:

راهنمای خرید دستگاه سنباده‌زن برقی برای کارگاه نجاری
روش‌های سنباده‌زنی چوب با دست و بدون نیاز به ابزار برقی!
معرفی انواع سنباده چوب مورد استفاده در رنگ‌کاری چوب
سنباده گرد لرزان چیست؟ + راهنمای خرید
نحوه استفاده از سنباده گرد لرزان
اشتباهات رایج در سنباده‌کاری با سنباده گرد لرزان
تفاوت سنباده گرد لرزان و تخت لرزان چیست؟ کدام یک مناسب کار شماست؟

 

 

مشخصات فنی سنباده گرد لرزان

  همان‌طور که در ویدئو بالا توضیح دادیم، انواع مختلفی از سنباده گرد لرزان در بازار موجود هست و شما می‌توانید با دستگاه‌هایی با توان، ابعاد و کارایی‌های متفاوت را تهیه کنید.

 به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید بر اساس نوع کار موردنظرتان (سنباده‌زنی سخت، سنباده‌زنی نر، رنگ پاک کنی، پولیش‌کاری و…) دستگاه سنباده لرزان را انتخاب کنید. اگر در فروشگاه‌های اینترنتی جستجو کرده باشید حتماً به این موضوع توجه کردید که تفاوت‌هایی در توان دستگاه و تعداد ضربهٔ آن (opm) وجود دارد.

 هرچه توان دستگاه سنباده گرد لرزان بیشتر باشد شما باید انتظار سنباده‌کاری باقدرت و سرعت بیشتر را داشته باشید.

اصطلاحات مهم خرید سنباده گرد لرزان

در دستگاه‌های موتوردار نجاری اعداد و شاخصه‌هایی وجود دارد که شاید دانستن آن برای شما جالب باشد. در این بخش به توضیحاتی ساده در مورد مفهوم اعدادی که مشاهده می‌کنید، می‌پردازیم.

RPM چیست؟

RPM عدد دور دستگاه را نشان می‌دهد. مثلاً اگر دستگاهی 2000 RPM داشته باشد یعنی موتور دستگاه 2000 دور بر دقیقه دارد.

 

سنباده گرد لرزان چیست

 

BPM چیست؟

عدد دیگری که معمولاً در دریل‌ها و دستگاه‌های ضربه‌ای وجود دارد BPM است. BPM نشان‌دهنده ضربه بر دقیقه است. مثلاً اگر یک دستگاه دریل BPM 2000 باشد، یعنی 2000 بار بر دقیقه می‌تواند عملیات ضربه زنی را انجام دهد.

Opm چیست؟

 در دستگاه‌های اوربیتال سندر یا دستگاه‌های سنباده لرزان، گرد لرزان، تخت لرزان عددی به‌عنوان OPM وجود دارد.

 OPM نشان‌دهنده تعداد لرزش بر دقیقه است. مثلاً اگر دستگاهی 20000 OPM داشته باشد، یعنی صفحه دستگاه 20000 بار بر دقیقه به لرزش در می‌آید تا عملیات سنباده‌زنی را انجام دهد.

 شاید در زمان خرید سنباده گرد لرزان یا مقایسه این دستگاه‌ها با هم برای شما جالب باشد که برخی دستگاه‌ها توان بالا؛ اما OPM پایینی دارند و همچنین دیگر دستگاه‌ها توان پایین و OPM بالایی دارند. مثلاً یک دستگاه 250 وات OPM 24000 بار بر دقیقه دارد؛ اما یک دستگاهی 750 وات و 16000 OPM است.

 نکته‌ای که در این اعداد وجود دارد، نوع کاربرد سنباده لرزان هست. مثلاً دستگاه‌هایی که OPM بالا هست و توان پایینی دارند مناسب Finishing هستند، یعنی مناسب سنباده‌زنی پایانی و رسیدن به یک سطح بسیار صاف یا حتی پولیش کردن رنگ هستند.

 در دستگاه‌هایی که OPM پایین و توان بالایی دارند شما می‌توانید وزن بیشتری را روی دستگاه قرار بدهید و این‌که می‌توانید از آن دستگاه برای لایه به راداری، رنگ‌برداری یا پرداخت‌های سنگین استفاده کنید.

 پس این مورد را در زمان خرید مدنظر داشته باشید که دو مقدار OPM و توان دستگاه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

انواع سنباده گرد لرزان

 

انواع سنباده گرد لرزان

 

همان‌طور که گفته شد سنباده گرد لرزان هم مانند بسیاری از دستگاه‌های دیگر در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود.

سنباده لرزان مشتی

 سنباده لرزان مشتی یکی از انواع دستگاه‌های سنباده‌زن است که باتوجه‌به ابعاد کوچک و وزن کن به‌راحتی با یک دست می‌تواند عملیات سنباده‌کاری را انجام دهید. سنباده گرد لرزان مشتی یکی از پرطرف‌دارترین مدل‌های سنباده گرد لرزان است که در بازار ایران موردتوجه اساتید رنگ کار قرار گرفته است.

 با جستجو در سایت آیچوب بررسی و معرفی مدل‌های مختلف سنباده گرد لرزان را پیدا خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم این کار را حتماً انجام دهید.

سنباده لرزان با دسته کمکی

 سنباده لرزان‌های قوی‌تری هم هستند که یک دسته کمکی دارند و شما می‌توانید با دو دستتان دستگاه را نگه‌دارید و برای باربرداری‌های سنگین‌تر یا سنباده‌کاری‌های سنگین‌تر از آن استفاده کنید.

 این مدل سنباده‌ها معمولاً موتور قوی‌تری دارند و به همین دلیل وزن این دستگاه‌ها هم افزایش می‌یابد. شرکت‌های تولیدکننده برای اینکه راحت‌تر از این دستگاه‌های قوی سنگین استفاده کنید، دو دسته در این مدل دستگاه‌ها تعبیه کرده‌اند.

بخش‌های مختلف سنباده گرد لرزان

بخش‌های مختلف سنباده گرد لرزان

 سنباده گرد لرزان هم مانند بسیاری از دستگاه‌های سنباده‌زن یک کلید خاموش روشن دارد. در دستگاه‌هایی مانند سنباده‌های لرزان، دیسکی و سنباده‌هایی که با خاک زیاد سروکار دارند، شرکت‌های تولیدکننده یک کاور لاستیکی روی کلید قرار می‌دهند که در اثر ورود و خروج گردوخاک این کلید آسیب نبیند.

 شاید در ابتدای کار با دستگاه کار با این کلید کمی سخت باشد؛ اما به‌مرورزمان به آن عادت خواهید کرد.

خروجی مکنده گرد و غبار

 قسمت بعدی که اکثر دستگاه‌های سنباده گرد لرزان دارند خروجی مکنده دستگاه هست؛ یعنی شما می‌توانید با نصب لوله مکنده در این قسمت، هوای خارج شده از دستگاه یا گردوغبار ناشی از سنباده‌زنی را از این قسمت خارج کنید.

 درصورتی‌که جاروبرقی یا مکنده صنعتی ندارید، حتماً کیسه جمع‌آوری گردوغبار را در قسمت خروجی مکنده نصب کنید.

غلتک تنظیم دور موتور

 امکانات یا ویژگی‌های بعدی که در بیشتر دستگاه‌های سنباده گرد لرزان دارد وجود دیمر است. شما می‌توانید با استفاده از دیمر دور دستگاه را بر اساس دور موردنظرتان تنظیم کنید. در سنباده‌زنی چوب، معمولاً دور دستگاه را بر بالاترین عدد ممکن قرار می‌دهیم و با حداکثر دور موتور تلاش می‌کنیم عملیات سنباده‌زنی را انجام دهیم

 اما اگر قرار است پولیش‌کاری خودرو داشته باشیم، معمولاً از دور پایین‌تر برای چرخش دیسک استفاده می‌شود. این کاملاً به استراتژی و برنامه‌ریزی شما بستگی دارد.

صفحه سنباده لرزان گرد

صفحه سنباده لرزان گرد

 قسمت بعدی و مهم‌ترین بخش این ابزار، صفحه آن است. صفحه سنباده‌های گرد لرزان هم حالت چرخشی دارد و هم حالت لرزشی… شما می‌توانید با استفاده از این لرزش و چرخش یک سنباده‌زنی تمیز داشته باشید.

 اغلب صفحه‌های سنباده گرد لرزان از نوع سوراخ‌دار هستند؛ یعنی شما می‌توانید با نصب ورق‌های سوراخ‌دار سنباده، عملیات سنباده‌زنی را با خاک کمتر و ایمنی بیشتر انجام دهید. اگر شما بتوانید لوله مکنده صنعتی را به این دستگاه نصب کنید، با استفاده از آن ورق سوراخ دار و امکان مکش هوا، گردوخاک به سمت دستگاه مکنده هدایت می‌شود.

 در مجموعه سنباده‌کاری با استفاده از ورق‌های سوراخ دارد به‌مراتب تمیزتر و با گردوخاک کمتر است.

 جنس اغلب این صفحه‌ها از نوعی فوم است که یک لایه قلاب‌های پلاستیکی چسبان بر روی صفحه قرار داده شده که شما می‌توانید با نصب دنباله‌های صفحه‌ای کرکی به‌راحتی عملیات سنباده‌زنی را انجام دهید. مهم‌ترین مزیت این نوع صفحات امکان نصب و برداشتن سریع ورق سنباده است.

نکته‌های مهم خرید سنباده گرد لرزان

 اگر شما قصد خرید سنباده گرد لرزان را دارید ابتدا باید به پرسش مهمی پاسخ دهید. پرسش این هست که هدف شما از خرید سنباده گرد لرزان چیست؟

 نکتهٔ اول این دستگاه مناسب باربرداری‌های سنگین نیست، یعنی شما اساساً باربرداری‌های سنگین را باید با استفاده از سنباده دیسکی، تانکی یا هر دستگاه دیگری انجام دهید. در محله بعد با استفاده از این دستگاه عملیات خش برداری، خط برداری و رسیدن به مرحله Finishing نهایی را با این دستگاه‌ها انجام دهید.

 پس نباید توقع داشت که سنباده گرد لرزان 0 تا 100 سنباده‌کاری را انجام دهد. شاید برخی دوستان از این دستگاه در همه مراحل کار خود استفاده کنند، اما واقعیت این است که سنباده گرد لرزان برای باربردارهای سنگین نیست، مخصوصاً برای مدل‌های با توان پایین‌تر و ابعاد کوچک‌تر.

 همان‌طور که در ابتدای مطلب توضیح دادیم، اگر می‌خواهید باربرداری سنگین انجام دهید، باید به دنبال دستگاه‌های با توان بالاتر و OPM پایین‌تر باشید، اما اگر قرار است به Finishing تمیز و یک سطح عالی دست پیدا کنید، باید OPM یا تعداد لرزش بر دقیقه دستگاه بالاتر باشد. این تعداد لرزش بالا به شما کمک می‌کند که درنهایت خط‌وخش کمتری داشته باشید.

انتخاب سنباده مناسب سنباده گرد لرزان

 

سنباده مناسب سنباده گرد لرزان

 

 نکته دیگر در مورد کارکرد دستگاه این است که اگر روی سنباده گرد لرزان یک صفحه سنباده نسبتاً خشن مثلاً ۸۰ نصب کنید و بر روی چوب عملیات سنباده‌زنی را انجام دهید، خطوط دایره‌ای به‌هم‌پیوسته که حالت زنجیره‌ای دارند را روی کار مشاهده خواهید کرد.

 این به شما نشان می‌دهد که عملکرد دستگاه به چه صورت است، یعنی حتی اگر شما در انتخاب نوع ورق سنباده و زبری ورق سنباده دقت کافی را نداشته باشید درنهایت به Finishing مناسب نخواهید رسید.

 شما برای ازبین‌بردن خط‌وخش روی چوب یا خط‌وخش حاصل از سنباده‌کاری با سنباده پولیشر، بهتر است از سنباده‌های زبر مانند سنباده ۱۰۰ شروع کنید و با سنباده ۲۲۰ یا ۴۰۰ به پایان برسانید.

 البته انتخاب نوع سنباده کاملاً بستگی به نوع پروژه دارد.

آموزش کار با سنباده گرد لرزان

 همان‌طور که در ویدئو توضیح دادیم، برای کار با سنباده لرزان هم پیچیدگی خاصی وجود ندارد. روال کار بسیار ساده است، فقط باید دستگاه را روشن و در مسیری که موردنظر دارید حرکت دهید.

 این دستگاه به‌واسطه حرکت چرخشی و لرزشی بسیار راحت می‌تواند عملیات سنباده‌کاری را انجام دهد، به این صورت که شما هم می‌توانید در جهت راه و رگه چوب و هم در خلاف جهت رگه‌های چوب عملیات سنباده‌کاری را انجام دهید. البته بهتر است مسیر استاندارد را طی کرد و دستگاه را در راه چوب و در جهت رگه‌های چوب، حرکت بدهید؛ اما در شرایط و موارد خاص حرکت این دستگاه‌ها خلاف جهت هم مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

آموزش کار با سنباده گرد لرزان

 هرچه ورق سنباده دستگاه نرم‌تر باشد به نتیجهٔ بهتری می‌توان دست پیدا کرد. برای رسیدن به نتیجه‌ای درست، می‌توان عملیات سنباده‌زنی را به 3 قسمت تقسیم کرد، بخش اول سنباده زبر (120)، بخش دوم سنباده ملایم (220) و در بخش سوم سنباده نرم (400) را روی دستگاه ببندیم و عملیات سنباده‌زنی را انجام دهید.

 سعی نکنید بیش از حد به دستگاه فشار بیاورید. با ایجاد فشار بیش از حد سنباده گرد لرزان، شاید عملیات سنباده‌زنی زودتر انجام شود؛ اما به موتور و تجهیزات داخلی دستگاه فشار و درنهایت به دستگاه آسیب می‌رسد.

 اگر امکان استفاده از خروجی مکنده و نصب لوله مکنده را به دستگاه ندارید حتماً کیسه را در جای خودش نصب کنید و بافاصله زمانی کم را تخلیه کنید. تلاش کنید پس از هر یک ساعت استفاده از دستگاه با فشار باد قسمت داخلی بدنه سنباده و حتی بیرون آن را تمیز کنید.

 همیشه تلاش کنید دستگاه را به طور مداوم تمیز کنید تا حداقل مقدار خاک در داخل دستگاه باقی بماند. در تعویض ورق‌های سنباده هم دقت ویژه‌ای داشته باشید. هرچه ورق سنباده تمیزتر باشد مدت‌زمان کمتری برای سنباده‌کاری صرف خواهد شد و درنهایت به Finishing بهتری هم خواهد رسید و عملیات باربرداری بهتر انجام می‌شود.

 خوشبختانه این ورق‌ها قیمت چندانی ندارند و هزینه‌ای که بابت سنباده‌کاری و رنگ‌کاری یک سازه دریافت می‌کنید ارزشش را دارد که ورق‌های سنباده را به‌موقع تعویض کنید.

 به‌عنوان نکته پایانی در زمان استفاده از سنباده گرد لرزان توجه داشته باشید که وزن خود را به روی دستگاه نیندازید و اجازه دهید تا روند سنباده‌زنی، روند پرداخت و روند باربرداری آرام و باحوصله انجام شود.

 سعی نکنید با فشار زیاد بر دستگاه به نتیجهٔ سریع‌تری برسید، چون باتوجه‌به قیمت بسیار بالای تجهیزات نجاری در بازار ایران، متأسفانه قادر به تعویض دستگاه به‌صورت مداوم نیستیم و باید مراقب ابزارآلات کارگاهمان باشیم.

سخن پایانی

 سپاس از این‌که تا به این لحظه همراه ما بودید. مطمئناً توضیحات بیشتری در مورد سنباده گرد لرزان وجود دارد. اگر شما تجربهٔ استفاده از این دستگاه، خرید یا تجربه استفاده از یک دستگاه با برند خاصی را دارید حتماً در قسمت دیدگاه‌های همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

 با به‌اشتراک‌گذاری این پست، با لایک کردن در شبکه‌های اجتماعی و با دعوت از دوستانتان برای پیوستن به آیچوب می‌توانید به ما کمک کنید تا باقدرت بیشتری کارهایمان را ادامه دهیم و ویدئوهای بیشتری تولید کنیم و آموزش‌های بیشتری داشته باشیم.

منبع: آیچوب

17 نظر در “سنباده گرد لرزان چیست + نکته‌های خرید و کاربرد سنباده لرزان

  1. 09134270895 گفت:

    سلام سپاس از راهنمایی های کاربردیتون برای ترمو نصب شده مه نیاز به ترمیم وساب ورنگ داره دیواروسقف شما چه سمبادده زنی استفاده کنیم بهتره گرد یا مستطیلی وقبلش باید حتما ساب بزنیم دو نمیشه با لرزان صفر تا صد و زد ممنون میشم پاسخ بدهید

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      از سنباده گرد لرزان و سنباده ۱۲۰ استفاده کنید.

  2. ابراهیم گفت:

    درود . سمباده گرد لرزان رونیکس برای کارهای نسبتا سبک چطوره؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      خوبه
      جواب میده

  3. ابراهیم گفت:

    درود آیچوب . در قبل گفتید که دستگاهی بخریم که یا برای بار برداری سنگین باشد و یا برای فینیشینگ . آیا میشود دستگاهی بخریم که دیمر داشته باشد و هر دو کار در یک دستگاه باشد ( با استفاده از دیمر ) ؟ چه مارک و مدلی از دستگاه تهیه کنیم .سپاس

    1. آیچوب گفت:

      درود
      خیر چنین دستگاهی وجود ندارد

  4. کمال گفت:

    از نظر شما چه سایز صفحه ( 150 یا 125 ) جهت خرید سنباده گرد لرزان توصیه میشه ؟

    1. آیچوب گفت:

      بستگی به کاربرد شما داره
      اگر با سطوح گسترده کار می کنید 150 بهتر هست
      البته در عمل چندان تفاوتی احساس نمی کنید.

  5. مصطفی گفت:

    من قصد خرید سنباده لرزان گرد رو داشتم اما هرچی سرچ کرد سنباده های پشت کرکی وسوراخ دار پیدانکردم حتی شماره های مختلف،جایی هست که بشه تهیه کرد ؟

    1. آیچوب گفت:

      در بیشتر فروشگاه های ابزاریراق وجود داره، اگر نشد، در فروشگاه های اینترنتی موجود هست…

      1. مصطفی گفت:

        والا من هرچی سرچ میکنم پیدا نکردم فروشگاه یاسایتی اگر میشناسید معرفی کنید

        1. آیچوب گفت:

          با جستجوی نام این محصول 4 ریزالت نخست گوگل لیست فروشگاه های خرید آنلاین نمایش داده خواهد شد
          اگر آنلاین پیدا نکردید بازارگردی کنید و حضوری خرید کنید.

  6. فرشید گفت:

    با همه این توضیحات، چه برندی رو توصیه می کنید؟
    من برای کار گره چینی نیاز دارم

    1. آیچوب گفت:

      سلام فرشید عزیز
      بوش خوبه

      1. فرشید گفت:

        سپاس

      2. yakamooz گفت:

        سلام .استاد من یه سمباده لرزان گرد محک دارم ،واسه کار با رزین ازش استفاده میکنم .اما تو قسمت کفه هر سمباده ای رو میچسبونم بعد دو سه دقیقه که باهاش کار میکنم کرک سمباده خراب میشه و سمباده دیقه نمیچسبه ایا راه حلی داره یانه ،؟ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. آیچوب گفت:

          سلام
          قسمت کرک دار را تعویض کنید

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )