ابزارهای سنباده‌زنی, معرفی ابزار

سنباده براش چیست؟ از معایب و مزایا سنباده براش چه می‌دانید؟ + ویدئو

معایب و مزایا سنباده براش

سنباده براش چوب یکی از جدیدترین سیستم‌های سنباده‌زنی در صنعت چوب است که چند سالی است به این صنعت راه پیدا کرد.

برخی اساتید و علاقه‌مندان متأسفانه از وجود سنباده براش و کاربردهای اطلاعاتی ندارند. ما در این نوشته شما را این سنباده ارزشمند بیشتر آگاه می‌کنیم. با ما همراه باشید…

سنباده براش چیست؟

مطمئناً شما می‌دانید سنباده چیست؛ اما شاید کلمه‌ی براش برای شما نا آشنا باشد. Brush (براش) در این ابزار به معنی برس است. دلیل استفاده از کلمه «براش» در این سنباده، حالت برسی شکل در طراحی این نوع سنباده ها است. همان‌طور که در تصویر مشخص هست، سنباده براش از دو بخش ورق سنباده و برس تشکیل شده است.

ورق سنباده با استفاده از دستگاه لیزر یا قالب های مخصوص به‌صورت شانه‌ای یا ریش‌ریش برش می‌شود تا امکان حرکت آسان بین پستی و بلندی‌های چوب را داشته باشد. برس ها هم کمک می‌کنند سنباده ایستایی کافی داشته باشد و گرد و خاک حاصل از سنباده‌کاری پاک شود.

تماشا ویدئو معرفی سنباده براش

 

تماشا این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

 

پیشنهاد مطالعه آموزش‌های بیشتر در مورد تجهیزات سنباده‌کاری:

راهنمای خرید دستگاه سنباده‌زن برقی برای کارگاه نجاری
روش‌های سنباده‌زنی چوب با دست و بدون نیاز به ابزار برقی!
معرفی انواع سنباده چوب مورد استفاده در رنگ‌کاری چوب
سنباده گرد لرزان چیست؟ + راهنمای خرید
سنباده تخت لرزان چیست و چه کاربردی دارد؟
سنباده براش چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
سنباده تانکی چیست و چه کاربردی در رنگ‌کاری چوب دارد؟

 

 

کاربرد سنباده براش چیست؟

از سنباده براش برای سنباده‌کاری قطعات چوبی استفاده می‌شود که صاف و یکنواخت نیستند. قطعاتی مانند درب‌های سی ان سی شده، قطعات منبت‌کاری شده، ورق‌های ام دی اف سی ان سی شده، قطعات دارای حجم و پستی و بلند، درب کابینت و درب اتاق ابزار کاری شده و … باید با سنباده براش سنباده‌کاری شوند.

سنباده براش چوب به‌راحتی تمامی ضایعات و پلیسه های حاصل از ماشین کاری و برش را که بر روی سطح کار قرار دارند و هنوز متصل به قطعه کار هستند را حذف خواهد کرد.

این دستگاه به‌طور معمول بعد از مرحله منبت‌کاری یا ماشین کاری توسط CNC مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه سنباده براش چیست؟

 ما در صنعت چوب ابزارهای زیادی برای سنباده‌کار چوب داریم و شرکت‌های تولیدکننده انواع دستگاه سنباده‌زن را به بازار عرضه کرده بودند. همه این دستگاه‌ها یک وظیفه مشترک دارند و آن هم سنباده‌کاری ورق‌های صاف و یکنواخت است.

 درام سندر یکی از این نوع دستگاه‌های سنباده‌زن برای سنباده‌کاری ورق‌های فلت با تخت است. حال سؤال اینجاست که قطعات ابزار خورده یا دارای پستی‌وبلندی را چگونه سنباده‌کاری کنیم؟

 معمولاً شرکت‌های تولیدکننده از نیروی کار (اپراتور) کمک می‌گیرند و این اپراتورها با دست اقدام به سنباده‌کاری می‌کنند. وقتی قرار باشد اپراتور به‌صورت دستی کاری را انجام دهد به دلایل مختلف از جمله خستگی و عدم مهارت در کار ممکن است این کار درست انجام نشود و کیفیت یکسان نداشته باشد.

 از طرفی امروزه با ورود ماشین سی‌ان‌سی سرعت اجرای طرح‌های منبت و مشبک روی ورق‌های چوبی افزایش‌یافته و به نیرو و زمان بیشتری برای سنباده‌زنی این ورق‌های عریض‌وطویل نیاز است.

 شرکت‌های تولیدکننده ابزار و ماشین‌آلات صنعت چوب باتوجه‌به نیاز مشتریان اقدام به طراحی و تولید نسل جدیدی از ماشین‌های سنباده‌زن به نام سنباده براش کردند.

 در این سیستم به‌جای استفاده از ورق‌های صاف و یکنواخت سنباده، از ورق‌های ریش‌ریش شده (براش) استفاده می‌شود که این ورق‌ها به دور توپی نصب می‌شوند. در اثر چرخش توپی و مالش سنباده و برس بر سطح کار، چوب ساییده می‌شود و پرزها را از بین می‌برند.

دستگاه سنباده براش

مزایا سنباده براش چیست؟

 * سنباده براش در فرایند سنباده‌کاری هیچ خط و خشی روی کار ایجاد نمی‌کند. (البته بستگی به گرید سنباده هم دارد)

 * سرعت سنباده‌کاری با سنباده براش بسیار بالاست. دیگر نیاز نیست رنگ‌کار با دست ساعت‌ها یک پایه مبل را سنباده‌کاری کند و با این کار هزینه تولید بالاتر برود.

 * برای استفاده از دستگاه‌های سنباده براش نیاز به اپراتور باتجربه برای سنباده‌کاری نیست. فقط کافی است قطعه کار را به‌آرامی بر روی غلتک چرخان قرار دهید تا به زیبایی پرداخت شود.

 * در زمان سنباده‌کاری با براش، خاک حاصل از سنباده‌کاری با استفاده از برس برداشته می‌شود. همچنین با اتصال دستگاه مکنده به دستگاه سنباده، می‌توان حجم زیادی از خاک سنباده را مکش کرد.

 * در این روش ماندگاری سنباده در مقایسه با سایر روش‌ها بیشتر است. اگر اپراتور حوصله به خرج دهد و با فشار کم سنباده‌کاری کند، ورق سنباده دیرتر خراب می‌شود.

 * در این سیستم به‌راحتی می‌توانید شانه‌های سنباده را از روی توپی بردارید و سنباده جدید را نصب کنید.

 * امکان استفاده از گرید های مختلف سنباده برای سنباده‌کاری‌های خشن تا نرم در سنباده براش وجود دارد و در این مورد محدود نیستید.

 * امکان تنظیم مقدار تراکم چینش سنباده بر اساس درخواست مشتری وجود دارد. شما می‌توانید باتوجه‌به نوع قطعه کار، چینش مناسب آن را انتخاب کنید.

مزایا سنباده براش

محدودیت‌های سنباده براش چوب چیست؟

هر دستگاه و هر ابزاری دارای محدودیت‌های مخصوص به خود را دارد و نمی‌توان انتظار داشت تمامی نیازهای شما فقط با استفاده از یک ابزار برطرف شود. در ادامه به بررسی محدودیت‌های این سنباده می‌پردازیم.

وظیفه سنباده براش باربرداری نیست!

سنباده براش مناسب باربرداری نیست. نمی‌توانید از این نوع سنباده برای سنباده‌کاری سطوح بسیار خشن استفاده کنید.

به‌عنوان مثال شاید با سنباده تخت بتوانید اختلاف سطح دو اتصال چوبی را صاف کنید؛ اما سنباده براش توانایی سنباده‌کاری به این سبک را ندارد.

از این سنباده انتظار کارهای خشن را نداشته باشید. برای فقط می‌تواند پرزهای موجود روی چوب را بردارد.

به‌عنوان مثال حتی سنباده‌کاری پس از سیلر پاشی را می‌توانید به براش چوب بسپارید. البته با سنباده بسیار نرم…

 

آموزش سنباده براش

سنباده براش مناسب سطوح صاف نیست!

 درام سندر یکی از انواع سنباده هست که با استفاده از آن می‌توان ورق‌های صاف را سنباده‌کاری کنید. این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده است که فشار را به‌صورت یکنواخت به سطح وارد می‌کند و اگر پستی‌وبلندی هم وجود داشته باشد، با فشار غلتک‌ها یکنواخت می‌شود. سنباده براش این قابلیت را ندارد.

 ساختار منعطف ورق سنباده براش و برس‌ها امکان ایجاد فشار زیاد به سطح را ندارد و نهایت توان آن‌ها پرز برداری و نرم کردن لبهٔ چوب است.

 پیشنهاد می‌کنیم برای سنباده‌کاری ورق‌های صاف و یکنواخت از درام سندر استفاده کنید.

محدودیت در عمق سمباده براش

 یکی دیگر از محدودیت‌های سنباده براش، عمق سنباده‌زنی است. شما نمی‌توانید از این نوع سنباده انتظار داشته باشید که کارهایی که عمق زیاد دارند را سنباده‌کاری کند.

 به‌عنوان‌مثال قطعات منبت‌کاری‌شده (سی‌ان‌سی کاری شده) که بیشتر از ۳ سانتی‌متر عمق داشته باشند، سنباده‌زنی آن‌ها کمی دشوار است. پره‌های سنباده براش تا عمق ۲ یا ۳ سانتی‌متر را می‌توانند سنباده‌کاری کنند (البته بستگی به نوع سنباده دارد)؛ اما برای عمق‌های بیشتر باید به فکر روش‌های دیگری بود.

سمباده براش

انواع دستگاه سنباده براش موجود در صنعت چوب

 در بازار چند سالی است که دستگاه‌های سنباده‌زن از جمله دستگاه سنباده براش وارد شده است و شرکت‌های زیادی هم از سنباده براش استفاده می‌کنند. اگر شما قصد خرید سنباده براش را دارید، باید بر اساس نوع سازه چوبی اقدام به خرید سنباده براش کنید.

 اگر ورق ام‌دی‌اف صاف (Flat) سی‌ان‌سی شده دارید، باید از دستگاه‌های چند ایستگاه براش استفاده کنید.

 در این دستگاه‌ها یک نوار کشنده (کانوایر) قطعه کار را به داخل دستگاه حرکت می‌دهد و چندین ایستگاه (غلتک‌های مجهز به سنباده براش) را در راستای ورق حرکت می‌دهند. این دستگاه‌ها بیشتر مناسب ورق‌های ام‌دی‌اف یا چوب سی‌ان‌سی شده است.

 یکی دیگر از انواع دستگاه سنباده براش موجود در بازار ایران، دستگاه سنباده‌زن ایستاده هست. در این دستگاه‌ها اپراتور نقش مهمی را ایفا می‌کند. غلتک براش به چرخش در می‌آید و اپراتور باید قطعه کار را به‌صورت دستی بر روی غلتک سنباده به حرکت در آورد و عملیات سنباده‌زنی را انجام دهد.

 تولیدکننده‌ها حتی از این هم فراتر رفته‌اند و دستگاه سنباده براش قابل‌حمل طراحی کرده‌اند که می‌توان با دست آن را بر روی قطعه کار حرکت داد.

 این شما هستید که باید باتوجه‌به نوع سازه و حجم کار، انتخاب کنید که کدام‌یک از این دستگاه‌ها مناسب مجموعه تولیدی شماست.

منبع: آیچوب

16 نظر در “سنباده براش چیست؟ از معایب و مزایا سنباده براش چه می‌دانید؟ + ویدئو

  1. ال گفت:

    با سلام و تشکر از توضیحاتتون
    دو تا سوال برام مطرحه ممنون میشم راهنمایی کنید
    قطعات کوچیک و سبک هم میشه با دستگاه براش اتوماتیک براش زد ؟
    و سوال دیگه اینکه : قطعات رنگ شده هم قابل سنباده کاری با این سنباده هستند ؟

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      خیر مناسب قطعات کوچک نیست
      برای سنباده کاری قطعات رنگ شده هم مناسب نیست

  2. پرویز گفت:

    ممنون از اطلاعات با ارزشمند .

  3. مرانص گفت:

    تشکر برای همه مطالب مفید و جدیدتون

  4. پویان گفت:

    سلام
    ۵۰ متر مربع چوب ترنو وود در کف (فضای باز ،محل رفت و آمد و آفتاب خور)دارم
    میخوام یه رنگ پوششی بهش بزنم
    مراحل کار و نوع رنگ رو بفرمایید

    1. آیچوب گفت:

      سلام پویان
      رنگ های مخصوص ترموود در بازار وجود داره که عموما روغن گیاهی مخصوص چوب هستند. پیشنهاد می کنیم از این روغن ها استفاده کنید.
      اطلاعات بیشتر در لینک زیر:
      روغن گیاهی چوب چیست؟ + راهنمای خرید روغن گیاهی مخصوص چوب

  5. هادی گفت:

    سلام خسته نباشید ممنون بابت سایت خوبتون میخواستم بدونم این سنباده براش قیمتاش چجوری هست و این که چه مارکی و کجا پیدا میشه

    1. آیچوب گفت:

      سلام هادی عزیز
      به زودی انواع سنباده براش و شرکت های تولید کننده رو معرفی می کنیم. در حال جمع آوری داده هستیم.

  6. مهدی گفت:

    سلام وقت بخیر و خسته نباشید ممنون بابت اطلاعات مفیدتون،بنده ی سازه ای رو سندبلاست کردم به روش سوزاندن،بعد هم دودست سیلر زدم و سنباده کاری و بعد نیم پلی استر ولی بعد از خشک شدن باز هم کمی زبر هست،آیا سنباده براش مناسب این کار هم هست یا اینکه باید چه کاری انجام بدم؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام مهدی عزیز
      بعد از سندبلاست باید با سنباده براش یا سنباده پره ای پرز های بسیار زیر رو بردارید تا آماده اجرای سیلر باشه… به عبارتی نباید وظیفه پرزبرداری رو به سیلر بسپارید. سیلر پرز های بسیار ریزی که نمی بینید رو برجسته می کنه تا بتونید با سنباده از بین ببرید.
      نکته بعدی اینکه اگر بعد از سیلر زیاد سنباده کاری کنید در حدی که سیلر پاک بشه، در مرحله بعد دوباره پرز ایجاد میشه… این مشکلی بود که ما هم در زمانی که مبتدی بودیم، پیش میومد.

  7. سارنگ گفت:

    سلام،مدتی میشه از سایت خوب شما به عنوان مرجع در زمینه چوب استفاده میکنم و مطالب به روز و فنی شما دوستان عزیز کمک بزرگی بوده،دست تمام بچه های ایچوب رو میفشارم و امیدوارم در این کار مهم موفق باشید.با تشکر فریدی

    1. آیچوب گفت:

      سلام سارنگ عزیز
      بسیار خوشحالیم که همراه ما هستید.

  8. حامد گفت:

    سلام.تعادی درب اتاق روکش ام دی اف خام میخوام رنگ سفید فوری کنم بجای استری دودست کیلر زدم حالا رنگ سفید زدم لبه های در وزوارهای قابها رنگ تو میکشه وپوشش نمیده لطفا راهنمای کنید .درضمن لکه گیری دور زوارهاباچه نوع بتونه ی پر کنم

    1. آیچوب گفت:

      سلام حامد عزیز
      مراحل کار به صورت زیر هست:
      سنباده
      بتونه مل و سیریش
      سنباده
      سیلر
      بتونه فوری
      سنباده
      بتونه فوری
      سنباده
      رنگ فوری

      رنگ پایانی (نیم پلی استر و…)

      لبه ها رو باید با بتونه مل و سیریش خوب بتونه کاری کنید که خلل و فرج نداشته باشه.

  9. جواد گفت:

    واقعا به دردِ من میخوره و به کارم میاد
    زنده باد آیچوب

  10. جواد گفت:

    واقعا به دردِ من میخوره.
    زنده باد آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]