پوشش پلی استری, رنگ‌کاری

آموزش رنگ آمیزی پلی استر چوب با پیستوله و قلم‌مو

روش اجرای صحیح نیم پلی استر با پیستوله و قلم مو و غلتک

اجرای صحیح نیم پلی‌استر نیاز به تجربه زیادی دارد. با توجه اینکه نیم پلی‌استر رنگ پایانی است، باید آن را بادقت و حساسیت بالایی اجرا کرد. در این نوشته به روش درست و استاندارد اجرای رنگ نیم پلی‌استر با استفاده از قلم‌مو، غلتک و پیستوله خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

تمیز کردن فضا برای رنگ آمیزی پلی استر چوب

دسترسی سریع : پنهان

 اگر در زمینه رنگ چوب تجربه ندارید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. شما باید ابتدا از مراحل قبل از اجرای نیم پلی‌استر آگاه باشید و پس از آن اقدام به رنگ‌کاری با نیم پلی‌استر کنید.

 در واقع شما باید آستری و سیلرهای قبل از نیم پلی‌استر را به‌درستی و دقیق اجرا کرده باشید و در مرحله بعد اقدام به اجرای نیم پلی‌استر کرده باشید. پس ما فرض را بر این می‌گیریم که در مورد زیر کار درآوردن چوب و آستری و سیلر و کیلر آشنایی کامل دارید…

 یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که هر استادکار قبل از اجرای رنگ پایانی مانند نیم پلی‌استر و یا هر رنگ دیگری باید انجام دهد، پاک‌کردن گردوغبار ناشی از سنباده‌کاری سیلر و بتونه دست آخر است. معمولاً اساتید این کار را با استفاده از بادپاش و فشار هوای خروجی از آن انجام می‌دهند.

 نکته اینجاست که برخی دوستان به‌اشتباه به همین فشار هوای بادپاش اکتفا می‌کنند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب و درست باید پس از بادگیری کامل سطح کار، با استفاده از یک دستمال تمیز و فشار باد، غبار مشانده روی کار را دوباره پاک کنید. این کار موجب می‌شود تا سطح عاری از هرگونه مانع برای پیوند مولکولی بین نیم پلی‌استر و سیلر شود.

پیشنهاد آیچوب:

دوره آموزشی ویدئویی ۰ تا ۱۰۰ رنگ چوب و MDF

نیم پلی استر چیست

 

تمیز کردن کارگاه رنگ کاری

 پس از اتمام تمیزکردن گردوخاک از قطعه کار، باید کارگاه را تمیز کنید. این تصور اشتباهی است که باوجود قرارگرفتن قطعه کار بر روی سطح خرپا، گردوغبار کف کارگاه بر روی کار نخواهد نشت.

 بدون شک قبل از اجرای نیم پلی‌استر باید تمامی قسمت‌های کارگاه عاری از هرگونه گردوغبار باشد. فن‌های خروجی هوا را روشن کنید، ابتدا با فشار هوا دیوارها و لوازم کارگاه را تمیز کنید. سپس با استفاده از جارو، خاک کارگاه را تمیز کنید و به سطل یا کیسه منتقل کنید.

 دوباره فضای اطراف منطقه نیم پلی‌استر پاشی را باد بگیرید و با آب، کف کارگاه را خیس کنید. جریان مکنده هوا و جریان ناشی از اجرای نیم پلی‌استر به‌راحتی گردوخاک را به حرکت در می‌آورد. پس به پاک نمودن کامل کارگاه توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

چرا باید از فیلتر هوا کمپرسور استفاده کرد؟

 در مرحله بعد باید تجهیزات اجرای نیم پلی‌استر را آماده کنید. کمپرسور هوا و پیستوله نقش کلیدی در اجرای درست و تمیز و بدون عیب نیم پلی‌استر یا هر رنگ دیگر دارند. بدون شک باید در مسیر خروجی کمپرسور هوا از فیلتر هوا و رطوبت استفاده کنید. این فیلتر مانع از ورود روغن، رطوبت، تکه‌ها زنگ‌زده داخل مخزن و… به پیستوله می‌شود. یک‌بار با فشار زیاد، هوای داخل شیلنگ را تخلیه کنید.

 البته فیلتر های زیر پیستوله‌ای هم در بازار موجود هستند.

 مطمئناً باید تمامی مجاری خروج رنگ و هوای پیستوله تمیز و بدون گرفتگی کار کنند. شیلنگ را به پیستوله نصب کنید و خروجی هوا را بررسی کنید تا به‌درستی این کار انجام شود.

پیشنهاد آیچوب: فیلتر کمپرسور هوا و رطوبت گیر چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

ترکیب نیم پلی استر با تینر فوری

 وقتی از کارکرد دستگاه و پیستوله مطمئن شدید، نیم پلی استر را با تینر ترکیب کنید. ترکیب نیم پلی استر با تینر باید بر اساس استانداردهای شرکت تولیدکننده و یا تجربه شما انجام شود. نیم پلی استر را در یک ظرف تمیز پلاستیکی، عاری از گردوغبار و بدون لکه‌های رنگی (از قبل مانده) با تینر ترکیب کنید.

 تینر مناسب برای ترکیب با نیم پلی استر، تینر ۱۰۰ هزار یا ۱۲ هزار است.

 هم زدن نیم پلی استر برای ترکیب با تینر باید باحوصله و آرام انجام شود. نباید به حدی تند این کار را انجام دهید که باعث ایجاد حباب در مایع شود.

 نکته اینجاست که اگر هاردنر را به محلول اضافه کنید، حتماً باید آن را حداکثر تا دو ساعت استفاده کنید. در غیر این صورت رنگ خراب خواهد شد.

ترکیب نیم پلی استر با تینر فوری

گرد رنگ را از کارگاه خارج کنید

 در مرحله بعد باید شرایط را برای خروج رنگ فراهم کنید. این مسئله بسیار مهم است. شما نمی‌توانید رنگ را در محیطی که بسته است و یا اینکه خروجی ندارد، اجرا کنید.

 اول اینکه در محیط در بسته احتمال ایجاد انفجار بسیار بالاست.

 دوم اینکه گرد رنگ و تینر منتشر شده برای سلامتی اپراتور مجری رنگ هم بسیار خطرآفرین است.

 سوم اینکه گرد رنگ اگر به‌خوبی از فضای کارگاه خارج نشود، دوباره بر سطح کار می‌نشیند و موجب ماتی و ایجاد پرز بر روی کار خواهد شد.

پیشنهاد آیچوب: یک کارگاه رنگ کاری چوب استاندارد، چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

آموزش اجرای نیم پلی استر با پیستوله بادی

 اجرای نیم پلی استر، سیلر، کیلر و هر رنگ دیگری نیاز به رعایت یک سری استانداردها دارد. به‌عنوان مثال فیلتر کردن رنگ یکی از این موارد است. ممکن است در مرحله ساخت رنگ کثیفی وارد رنگ شده باشد. حتی اگر ذره‌ای کوچک باشد، خروجی رنگ بسته خواهد شد.

 پس باید حتی رنگی که تازه ساخته‌اید را از فیلتر بگذرانید. در این صورت دور راهکار پیش رو دارید.

 برخی پیستوله‌های جدید دارای یک فیلتر کوچک هستند که در زیر کاسه و قسمت دهانه ورودی رنگ قرار می‌گیرد. البته این فیلترها بعد از مدت زمانی، درصورتی‌که خوب تمیز نشوند، دیگر آن کارایی و خاصیت قبل را نخواهند داشت.

 یکی دیگر از روش‌های صافی کردن رنگ برای استفاده در پیستوله استفاده از جوراب زنانه! است. این روش از گذشته تا به امروز استفاده می‌شود و به‌عنوان یک روش ارزان و مناسب پیشنهاد می‌شود. البته اگر زیاد از جوراب استفاده کنید، موجب پاره شدن آن می‌شود.

 پیشنهاد می‌شود در صورت خشک شدن جوراب دیگر از آن استفاده نکنید.

اجرای نیم پلی استر با استفاده از پیستوله

 

تنظیمات پیستوله برای پلی استر

 پس از آماده سازی پیستوله باید تنظیماتی مانند میزان فشار هوا، میزان خروجی رنگ و گستره پاشش رنگ را با استفاده از پیچ‌هایی که بر روی اغلب پیستوله‌ها موجود است با توجه به نوع سازه تغییر دهید. فشار بیش از حد هوا موجب پاشش رنگ در یک نقطه و ایجاد چروک، شره، حالت مه گرفتگی و… می‌شود.

 پاشش نیم پلی استر به صورت پخش و با فشار کم موجب ایجاد حالت پوست پرتقالی و دیگر مشکلات بر سطح کار می‌گردد. تلاش کنید حداقل یک‌بار از نزدیک نحوه تنظیم میزان فشار باد را از یک استادکار ماهر بیاموزید.

 بیشتر پیستوله‌های موجود در بازار از نوع سه تنظیم هستند و انجام این کار به‌راحتی مقدور خواهد بود. ما در نوشته‌های پیشین در این مورد توضیح داده بودیم.

 پس از انجام تنظیمات لازم، محلول رقیق شده نیم پلی استر و تینر و هاردنر را در داخل مخزن بریزید. سپس شروع به رنگ کاری کنید.

 البته برخی اساتید به ازای هر مخزن (حدود ۴۰۰ سی سی) نیم پلی استر دو درپوش هاردنر به ظرف اضافه می‌کنند. آن‌ها با تکان دادن مخزن و یا نگه داشتن نوک خروجی نازل و فشار دادن ماشه پیستوله، به وسیله جربان هوای برگشتی هوا در مخزن، هاردنر و نیم پلی استر را ترکیب می‌کنند.

پیشنهاد آیچوب: آموزش رنگ‌کاری با پیستولهٔ بادی و آموزش تنظیم پیستوله رنگ

 

روش درست اجرای رنگ روی صفحه چوبی

 به یک نکته همیشه توجه داشته باشید. باید رنگ را به صورتی اجرا کنید که گرد رنگ روی رنگ قبلی قرار نگیرد. به‌عنوان‌مثال برای رنگ کردن یک صفحه چوبی، از پایین سمت چپ (جنوب غرب) شروع کنید و در بالای صفحه (شمال غرب یا شرق) اجرای رنگ را به پایان برسانید. اجرای رنگ به این صورت مانع از نشست گرد رنگ بر روی رنگ قبلی خواهد شد.

 شما می‌توانید یک‌بار بالابه‌پایین، یک‌بار از پایین‌به‌بالا اجرا کنید و حدود دو دقیقه بعد (بستگی به شرایط دمایی دارد) از چپ به راست و بعد از راست به چپ اجرا کنید. البته باید مراقب باشید که رنگ بیش از حد ضخیم اجرا نشود.

رنگ کردن چوب با قلم مو و نیم پلی استر

نیم پلی استر را می‌توان با استفاده از قلم مو غلتک هم اجرا کرد. نکته اینجاست که اجرای رنگ با پیستوله به مراتب کیفیت بیشتر خواهد داشت. در زمان اجرای رنگ با قلم مو باید مراقب باشید حرکت سریع و بیش از حد رفت و برگشتی قلم مو باعث ایجاد حباب روی کار نگردد.

از مارک‌های معروف نیم پلی استر در ایران می‌توان به پارس اشن، تابا، ریف کاسپین، بیات، دانژه اشاره کرد. کیفیت محصولات این برندها در یک سطح است.

امیدواریم این نوشته موردپسند و استفاده شما عزیزان قرارگرفته باشد. لطفاً شما هم تجربیات خود از اجرای نیم پلی استر با دیگر عزیزان به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد آیچوب: آموزش رنگ کردن چوب با سیلر کیلر + نقاشی چوب ۰ تا ۱۰۰

 

پاشیدن نیم پلی استر در چند نوبت

 پرسش شما:

 با تشکر از سایت آیچوب. می‌خواستم بدانم آیا نیم پلی استر را می‌توان چند دست زد تا خوب شیشه شود؟ یا اینکه تنها راه شیشه شدن چیست؟

 پاسخ آیچوب:

 با سلام ببینید نیم پلی استر میزان براقیت خاصی دارد که شما هرگز نمی‌توانید از این مقدار عبور کنید و اگر مقدار نیم پلی استر بر روی سطحی بیش از میزان استاندارد باشد حتماً ترک می‌خورد برای هایگلس شدن باید از تمام پلی استر ایستاده استفاده کنید موفق باشید.

روش اجرای نیم پلی استر بدون دستگاه باد

 سلام خدمت دوستان و اساتید عزیز ممنون میشم راهنمایی کنید برای اجرای نیم پلی استر به میزان کم بدون کمپرسور چه روش‌هایی را پیشنهاد میدن که سطح تمیز و شفاف داشته باشم.

 پاسخ:

 با سلام

 یک ظرف خالی اسپری شیشه پاک کنید را درش را باز کنید و یک کم تینر فوری ۱۰۰۰۰ بریز داخلش و خوب تکانش بدهید.

 در مرحله بعد تینر را خالی کنید تا اثرات محتوی ظرف از بین برود و دوباره این کار را تکرار کنید و یک کم هم اسپری کنید تا نازل اسپری هم مجرایش پاک شود.

 در مرحله بعد نیم پلی استر را رقیق کنید و هاردنر به آن اضافه کنید و بریز داخل ظرف و دودست نازک به کار بپاشیدید.

 بعد از پنج تا هشت دقیقه دوباره دودست نازک بپاشید. البته همان‌طور که می‌دانید استفاده از پیستوله و فشار باد، روش استاندارد اجرای رنگ است.

 فقط یادتان باشد این روش برای کارهای کوچک و مقدار کم پلی استر مناسبِ و اگر کار ایستاده بود حواستان باشد دستتان را عقب‌تر بگیرید تا رنگ شره نکند موفق باشید.

حل مشکل زرد شدن رنگ چوب

 سلام

 می‌خواهم روی روکش چوب راش سیلر و کیلر بزنم که برای میز استفاده کنم؛ اما سیلر معمولاً یک زردی به کار میدن و رنگ چوب از بین میبرن…

 چطور می‌توانم رنگ تازه چوب داشته باشم و ته‌رنگ زرد پیدا نکند چوب سفید بماند مثل زمانی که چوب خام هست…
روشی به اسم اسید شوری هست؟
رنگ پلی استر بی‌رنگ می‌تواند به ام جواب بدهید یا آن هم ته‌رنگ زرد به کار میده؟

حل مشکل زرد شدن رنگ چوب

 پاسخ:

 با سلام اول اینکه چوب هر چقدر زمان بیشتری از اجرای رنگ آن بگذرد، تغییر رنگ می‌دهد و پوشش‌ها می‌توانند جلوی این تغییر رنگ را بگیرند؛ ولی قادر نیستند که حالت تازگی داشته باشند.

 به طور طبیعی هر چیزی که کمی زمان از آن بگذرد حالت کهنگی پیدا می‌کند. حالا هر چقدر هم جنسش سخت باشد حتی سنگ و فلزات هم از این مقوله جدا نیستند.

 در مورد آن اسید کاری هم که به شما گفتند صددرصد اشتباه است

 اسید چوب‌ها از اگزالیک و آمونیاک گرفته تا دی کلراید متالین و دیا بیسیک‌ها و …. نیم میلی‌متر از سطح چوب را می‌خورند و به‌مجرداینکه روی کار روکشی اسید به یاد روکش از سطح کار جدا می‌شود و کار نابود می‌شود.

 تنها چیزی که می‌تواند خاصیت تازگی چوب را حفظ کند اسید تانن هست که آن هم تهیه‌اش تقریباً محال است.

علت ترک خوردن رنگ چوب چیست؟

 علت ترک‌خوردن رنگ را باید در عوامل مختلفی جستجو کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل ترک خوردن رنگ، اشعه UV خورشید است. در سازه‌های فضای باز معمولاً این اتفاق رخ می‌دهد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از روغن گیاهی مخصوص چوب به‌جای سیلر و کیلر و نیم پلی استر و پلی اورتان استفاده کنید.

 یکی دیگر از دلایل ترک خوردن رنگ چوب تغییرات شدید دما است. اگر هوا بیش از حد گرم شود، احتمال ترک خوردن رنگ‌های شیمیایی و فوری وجود دارد؛ اما همچنان روغن‌های گیاهی سالم باقی می‌مانند.

 اگر در نیم پلی استر از هاردنر زیادی استفاده کنید، موجب ایجاد ترک در رنگ می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای تماشا اطلاعات بیشتر از ویدئو منتشر شده در زیر دیدن کنید.

نیم‌پلی‌استر یکی از رنگ‌های پراستفاده در صنعت چوب است. باتوجه‌به اینکه نیم‌پلی‌استر به‌عنوان رنگ پایانی و نمای کار اجرا می‌شود، اجراکنندگان آن با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. کاستی‌های روش اجرا در این رنگ بیشتر خودنمایی می‌کند. در این نوشته به پرسش و پاسخ‌هایی که در مورد مشکلات کار با نیم‌پلی‌استر می‌پردازیم.

 لطفاً درصورتی‌که در زمان اجرای نیم‌پلی‌استر یا پس از پاشش نیم‌پلی‌استر با مشکل مواجه شدید، سرفصل‌های این نوشته را مطالعه کنید. مطمئناً پرسش شما در این نوشته پاسخ داده شد.

اجرای نیم‌پلی‌استر روی چوب خام

پرسش شما: آیا می‌توان نیم‌پلی‌استر را به‌تنهایی بروی چوب اجرا کرد؟

 خیر، استفاده از نیم‌پلی‌استر به‌تنهایی بر روی چوب به‌هیچ‌عنوان درست و علمی نیست. استفاده از نیم‌پلی‌استر به‌تنهایی به‌هیچ‌عنوان کیفیت مناسب و درستی را به شما نخواهد داد برای اجرای درست نیم پلی استر حداقل باید زیر کار یکدست سیلر اجرا کرده باشید.

 اگر دو دست سیلر اجرا کنید و یا به‌اصطلاح زیر کار بهتری در بیاورید در پایان به نتیجهٔ بهتری دست خواهید یافت. درصورتی‌که نیم‌پلی‌استر را به‌تنهایی روی چوب اجرا کنید، چوب نیم‌پلی‌استر را جذب می‌کند.

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: معرفی انواع رنگ مخصوص چوب

 

اجرای نیم پلی استر روی سازه چوبی فضای باز

پرسش شما:  آیا نیم پلی استر برای سازه فضاهای باز مناسب است؟

 خیر، به‌هیچ‌عنوان نیم پلی استر برای سازه‌هایی که در معرض نور شدید آفتاب و تغییرات شدید دمایی، رطوبت و باران قرار می‌گیرند مناسب نیست. نیم پلی استر توانایی تحمل تنش‌های دمایی و محیطی را ندارد و به‌راحتی پوسته می‌شود.

 در دوره رنگ‌کار ماهر و وب‌سایت آیچوب در مورد پوشش‌های مناسب سازه‌های چوبی فضای باز صحبت کرده بودیم. پیشنهاد می‌کنیم در سایت آیچوب این مقالات را جست‌وجو کنید.

ترکیب نیم‌پلی‌استر با رنگ های فوری

پرسش شما: آیا می‌توان نیم پلی استر را با رنگ‌های فوری ترکیب کرد؟

 بله این کار شدنی است؛ اما به‌هیچ‌عنوان استاندارد نیست. نیم پلی استر درتم رنگ‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسد و نیاز ترکیب آن با رنگ‌های دیگر نیست.

سیستم ترکیب رنگ در کارخانه با فرضیات ذهنی ما (استفاده از رنگ فوری در نیم پلی استر) متفاوت هست. ترکیب در کارخانه با استفاده از پیگمنت‌های رنگی انجام می‌شود.

ترکیب نیم پلی استر با رنگ های فوری

پیشنهاد مطالعه بیشتر: روش اجرای صحیح نیم‌پلی‌استر با پیستوله و قلم‌مو و غلتک چیست؟

تفاوت پلی استر و نیم پلی استر در چیست؟

 تفاوت نیم پلی استر و تمام پلی استر در مقدار پوشش کار و براقیت آن است. تمام پلی استر بسیار براق‌تر از نیم پلی استر است و لایه ضخیم‌تری روی سطح چوب ایجاد می‌کند. همچنین تمام پلی استر گران‌تر از نیم پلی استر است.

دلیل ایجاد حباب روی نیم پلی استر چیست؟

 ایجاد حباب در نیم پلی استر به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی‌توان مشخصاً یک مورد خاصی را اشاره کرد؛ اما از دلایل شایع ایجاد حباب روی نیم پلی استر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 هاردنر بیش از اندازه استاندارد به نیم پلی استر اضافه‌شده است.

 محلول نیم پلی استر با شدت زیاد هم خورده است و در داخل مایع قبلاً حباب‌های بسیار ریز ایجادشده است.

 نیم پلی استر با قلم‌مو اجرا شده و حرکت رفت و برگشتی سریعی وجود داشت.

 تینری که استفاده کردید از کیفیت خوبی برخوردار نبود.

 در داخل مخزن رطوبت وجود داشت است.

اجرای نیم پلی استر در دو مرحله

پرسش شما: آیا امکان دوباره اجرای نیم پلی استر وجود دارد؟

 بله شما امکان اجرای رنگ روی نیم پلی استر را خواهید داشت نکته اینجاست که این کار باید بافاصله زمانی بیشتر از ۷۲ ساعت انجام شود در غیر این صورت موجب چروک شدن و سوختگی رنگ زیرین خواهد شد. البته برخی اساتید در فاصله زمانی نزدیک هم این کار را انجام می‌دهند که این موردنیاز به تجربه کافی دارد.

مقایسه نیم پلی استر و کیلر خودرویی

پرسش شما: آیا نیم پلی استر و کیلر ماشینی کیفیتشان یکی است؟

 خیر، کیفیت این دو و ساختار شیمیایی این دورنگ متفاوت است. کیلر خودرویی مقاومت بالاتری نسبت به خط‌وخش و رطوبت دارد به عبارتی می‌توان گفت کیلر ماشینی قوی‌تر از نیم پلی استر است. البته هرکدام کارایی و معایب و مزایا مخصوص به خود را دارند.

 در صنعت چوب نیم پلی استر به جهت ارزان‌بودن، بیشتر در صنعت چوب مورداستفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از نیم پلی استر خراب شده

پرسش شما: آیا راهی برای نیم پلی استری که در حال خراب‌شدن است وجود دارد؟

 تاریخ انقضا نیم پلی استر حدود ۶ ماه است. پیشنهاد می‌کنیم اگر از این تاریخ گذشت به فکر حل مشکل به روش‌های مختلف نباشید. باید نیم پلی استر خراب شده را از انبار خارج کنید.

 آیا امکان اجرای نیم پلی استر با قلم‌مو هست؟

 بله شما امکان اجرای نیم پلی استر را با قلم‌مو، غلتک و پیستوله را دارید، فقط در هنگام اجرای پیستوله با قلم‌مو باید مراقب باشید که سرعت حرکت دستتان بیش از حد بالا نباشد، بالابودن سرعت حرکت دست باعث ایجاد حباب در نیم پلی استر خواهد شد.

 اگر نیم پلی استر را با پیستوله ارسال کنید، در نهایت به نتیجه‌ای بهتر دست خواهید یافت.

زبر شدن سطح نیم پلی استر

پرسش شما: بعضی وقت‌ها بعد از اجرای نیم پلی استر سطح کار کامل براق اما زبر است، چه‌کار باید کرد؟

 زبر بودن سطح نیم پلی استر به چند دلیل ممکن است به وجود آید.

 ۱- اگر خروجی هوای پیستوله بیش از حد بالا باشد گرد رنگ حاصل پاشش دوباره بر روی سطح نیم پلی استر بر می‌گردد و موجب زبر شدن آن خواهد شد.

 ۲- اگر پاشش نیم پلی استر را از بالابه‌پایین شروع کنید یا از جلو به عقب شروع کنید گرد رنگ دوباره بر روی نیم پلی استر می‌نشیند و موجب ایجاد زبری خواهد شد.

 ۳- اگر زیر کار درست درنیامده باشد یا به‌اصطلاح از سنباده‌کاری درست انجام نداده باشید و با سیلر سطح کار را به‌خوبی اشباع نکرده باشید امکان بروز پرز بر روی سطح نیم پلی استر وجود خواهد داشت.

بهترین نازل برای پاشش نیم پلی استر

پرسش شما: برای پاشش نیم پلی استر و سیلر و کیلر بهترین نازل چند است؟

 نازل ۱.۸دهم یکی از نازل‌های استاندارد برای اجرای سیلر، کیلر و نیم پلی استر است.

پولیش کردن نیم پلی استر

پرسش شما: آیا می‌شود روی نیم پلی استر پولیش اجرا کرد؟

 بله حتی می‌شود مواد دیگری هم برای بیشتر براق شدنش استفاده کرد البته باید از پلی استر براق و سوپر براق‌تر باشد.

اجرای رنگ بعد از شاپان

پرسش شما: اگر بعد از اجرای شاپان، سیلر کاری نکنم و رنگ‌روغنی قهوه‌ای روی شاپان اجرا کنم و بعد نیم پلی استر بزنم، نتیجه خوب خواهد شد؟

 همیشه باید بعد از شاپان سیلر اجرا کنید، این یک اصل هست و انجام‌ندادن آن موجب خرابی رنگ شما خواهد شد، نکتهٔ بعد اینکه به‌هیچ‌عنوان روی رنگ‌های روغنی، رنگ‌های فوری مانند نیم پلی استر اجرا نکنید، رنگ‌های فوری به‌راحتی رنگ‌های روغنی را می‌سوزانند.

استفاده از تینر ۲۰ هزار برای نیم پلی استر

پرسش شما: اگر از تینر ۲۰۰۰۰ برای نیم پلی استر استفاده شود چه اتفاقی می‌افتد؟

 نیم پلی استر با دو روغن نارگیل و سویا تولید می‌شوند، در نیم پلی استرهایی که با روغن نارگیل تولید می‌شوند و بی‌رنگ هستند امکان استفاده از تینر ۲۰۰۰۰ را خواهید داشت؛ اما در نیم پلی استرهای تولیدشده با سویا که رنگ قالب آن عسلی است باید از تینر ۱۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ استفاده کنید.

اجرای پیستوله با پیستوله ۱.۴

پرسش شما: سلام می‌شود با پیستوله ۱.۴ نیم پلی استر یا سیلر را اجرا کرد؟

 بله مشکلی نخواهید داشت، این نازل بسیار مناسب برای سازه‌های کوچک است درصورتی‌که نیاز به اجرای رنگ در سطوح وسیع‌تری دارید از نازل ۱.۸ استفاده کنید.

بهترین حالت برای اجرای نیم پلی استر روی درب

اگر نیم پلی استر بخواهم روی درب چوبی با پیستوله بپاشم اگر درب در حالت ایستاده باشد بهتر است یا درب در حالت خوابیده باشد؛ چون در حالت ایستاده می‌زنم شره می‌کند.

 بله کاملاً درست است، امکان اجرای نیم پلی استر در حالت ایستاده برای افرادی که تجربهٔ چندانی ندارند بسیار مشکل است البته استانداردترین حالت این است که شما درب را بر روی خرپا به‌صورت افقی قرار دهید و رنگ را بر روی آن اجرا کنید. بدون شک بهترین اساتید هم برای رنگ‌کردن درب، آن را بر روی خرپا می‌خوابانند.

 هستند اساتیدی که در مواقع خاص نیم پلی استر را در حالت ایستاده هم اجرا می‌کنند انجام این کار نیاز به تجربه بسیار بالایی دارد؛ اما پیشنهاد ما این است که همیشه درب را بر روی خرپا قرار دهید و اقدام به رنگ‌کاری نمایید.

تفاوت کیلر و نیم پلی استر چیست؟

پرسش شما: سلام دقیقاً کار کیلر و نیم پلی استر و تفاوت این دو چیست؟

 کیلر و نیم پلی استر به‌عنوان رنگ‌های پوششی و پایانی استفاده می‌شود تفاوت در دو چیز است:

 ۱-میزان براقیت

 ۲- ضخامت رنگی که بر روی چوب تشکیل می‌شود.

 نیم پلی استر پس از اجرا سطح پوشش بیشتری بر روی چوب ایجاد می‌کند؛ اما کیلر این مقدار از این پوشش را ندارد، تفاوت دیگر وجود فیلم در داخل مواد نیم پلی استر است. فیلم باعث ایجاد براقیت زیاد در نیم پلی استر می‌شود.

اجرای رنگ مشکی فوری روی نیم پلی استر

پرسش شما: سلام روی رنگ مشکی فوری می‌توان نیم پلی استر اجرا کرد؟

 بله انجام این کار ممکن است و هیچ مشکلی نخواهید داشت، البته نیم پلی استر مشکی هم در بازار موجود است و نیاز نیست دو بار رنگ اجرا کنید.

 این نکته را مدنظر داشته باشید که نباید روی رنگ‌روغنی رنگ فوری اجرا کنید.

چسبانک بودن نیم پلی استر بعد از اجرا

پرسش شما: من نیم پلی استر روی چوب اجرا کردم. ولی به چند مشکل برخوردم…

 یکی اینکه سطح کار بعد چند روز هنوز چسبناکِ و کامل خشک نشده. درصورتی‌که به‌اندازه از هاردنر استفاده کردم.

 و یکی اینکه وقتی روی کار قطره آب می‌ریزد سفیدک می‌زند؛ ولی بعد چند ساعت از بین می‌رود!

 علت خشک‌نشدن نیم پلی استر می‌تواند به دلیل فاسد بودن تینر یا هاردنر رخ‌داده باشد. از یک رنگ‌فروشی دیگر هاردنر و تینر جدید تهیه کنید و دوباره روی کار نیم پلی استر جدید را بار هاردنر ۳ برابر بیشتر نسبت به دست‌اول اجرا کنید تا رنگ قدیمی خشک شود.

همان‌طور که ما در مطالب مختلف اشاره کردیم نیم پلی استر در برابر رطوبت و قطرات آب مقاومت چندانی ندارد و ایجاد سفیدک و لکه بر روی نیم پلی استر به دلیل در تماس بودن با آب کاملاً طبیعی است اجازه دهید پس از چند روز این لکه‌ها از بین می‌روند.

دلیل ایجاد حباب در نیم پلی استر

 دلیل ایجاد حباب بر روی سطح کار احتمالاً سرعت بسیار بالای شما در حرکت قلم‌مو بر روی سطح چوب بوده است، علت وجود زبری هم به‌احتمال زیاد مربوط به زیر کار ضعیف است منظور از زیر کار ضعیف این است که شما نتوانستید با استفاده از سنباده‌کاری و سیلر کاری سطح چوب را اشباع کنید و به نرمی کار برسانید.

 برای حل این مشکل اجازه دهید نیم پلی استر اول خشک شود پس از ۷۲ ساعت روی کار یکدست با سمباده ۲۲۰ کارکرده سمباده کاری کنید تا با ایجاد خش به روی رنگ پیوند بهتری بین نیم پلی استر جدید و قدیمی انجام شود.

اجرای رنگ با پیستوله سایه پاش

پرسش شما: آیا با پیستوله سایه پاش می‌شود سیلر، کیلر، رنگ فوری و نیم پلی استر پاشید؟

 بله امکان اجرای هر رنگی را با پیستوله سایه پاش دارید، اما نکته اینجاست که پیستوله سایه پاش خروجی نازل کوچکی دارد و به‌هیچ‌عنوان مناسب سطوح بزرگ و رنگ‌کاری بلندمدت نیست درصورتی‌که نیاز به پاشش رنگ در سازه‌های بسیار کوچک و مینیاتوری دارید، پیستوله سایه پاش گزینه مناسبی است.

 پیستوله‌های استاندارد رنگ‌های فوری با نازل ۱.۸ و ۱.۶ در بازار به فروش می‌رسند.

مقاومت نیم پلی استر در برابر آب

پرسش شما: آیا استفاده از نیم پلی استر در روشویی چوبی درست است؟

 خیر، به‌هیچ‌عنوان نیم پلی استر مناسب این فضا نیست و با برخورد قطرات آب واکنش نشان می‌دهد و سفیدک روی کار ایجاد خواهد شد. پس از گذشت مدت‌زمان بیشتر، رنگ پوسته خواهد شد.

مقاومت نیم پلی استر در برابر خط و خش

برای ضد خش کردن رنگ، نیم پلی استر بهتر است یا روغن‌جلا؟

 کیلر خودرویی گزینه مناسبی برای مقام نمودن در برابر خش‌های ناشی از سایش است. البته نیم پلی استر و روغن‌جلایی خودرویی به‌هیچ‌عنوان ضد خش نیستند.

رنگ‌کردن ساز با نیم پلی استر

برای رنگ کردن ساز با نیم پلی استر پیستوله با نازل ¼ دهم گزینه مناسبی برای اجرای رنگ بر روی گیتار است البته امکان اجرای رنگ با پیستوله ۱.۶ و ۱.۸ دهم را هم خواهید داشت. البته نیم پلی استر مناسب سازهایی مانند گیتار نیست و پیشنهاد می‌کنیم از لاک‌الکل استفاده کنید.

درصد ترکیب هاردنر و نیم پلی استر

پرسش شما: سلام وقت شما به خیر درصد ترکیب سخت‌کننده با نیم پلی استر به چه صورت است؟

 درصد ترکیب هاردنر با نیم پلی استر یک به ۱۰ است؛ یعنی به‌ازای هر یک لیتر پلی استر ۱۰۰ سی‌سی هاردنر اضافه کنید یا این که می‌توانیم در توضیح ساده‌تر بگوییم به‌ازای هر پیستوله نیم پلی استر یک یا ۲ درپوش هاردنر اضافه کنید. (بستگی به میزان گرمی و سردی هوا دارد)

مشکل پوشش کم نیم پلی استر

 درود بر شما دوست عزیز احتمالاً زیر کار شما خوب آماده نشده به عبارتی شما نتوانستید با استفاده از سیلر به‌خوبی چوب را اشباع کنید. مهم‌ترین اصل در رنگ‌کاری چوب اجرای زیر کار باکیفیت بسیار بالا است که این کار می‌تواند شامل سمباده کاری و سیلر کاری مناسب باشد.

 همچنین شاید به‌اندازه کافی نیم پلی استر اجرا نکرده باشید. دو دست نیم پلی استر بپاشید تا به نتیجه بهتری برسید.

چطور نیم پلی استر مات را اجرا کنم؟

 نیاز نیست برای مات نگه‌داشتن کار از کیفیت زیر کار کم کنید در بازار نیم پلی استر مات وجود دارد و با استفاده از آن می‌توانید به یک‌رنگ مات زیبا دست پیدا کنید.

زمان مناسب استفاده از نیم پلی استر

پرسش شما: نیم پلی استری که با هاردنر ترکیب شده رو تا چند مدت بعد می‌شود مصرف کرد؟

 حداکثر ۸ ساعت بعد از ترکیب می‌توانید از این محلول استفاده کنید. در صورت گذشت زمان بیش از حد درنهایت مقداری از نیم پلی استر فاسد خواهد شد.

رنگبندی نیم پلی استر

آیا نیم پلی استر رنگ‌بندی دارد؟ یا اینکه اگر رنگ خاصی رو بخواهم باید با ترکیب جوهر با نیم پلی استر به دست بیاورم؟

 بله نیم پلی استر درتم رنگ‌های مختلی مانند طلایی، سفید، مشکی، خاکستری و… در بازار به فروش می‌رسد. باتوجه‌به استعلام ما از شرکت‌های رنگ‌سازی به‌هیچ‌عنوان ترکیب رنگ‌های جوهری و فوری با نیم پلی استر جایز نیست.

نیم پلی استر یا تمام پلی استر؟ کدام بهتر است؟

پرسش شما: برای رنگ نهائی چوب از میان تمام پلی استر و نیم پلی استر کدام بهتر است و به چه دلیل؟

 هریک از این رنگ‌ها زیبایی و کاربرد مخصوص به خود را دارد نیم پلی استر پوشش و براقیت کمتری دارد، تمام پلی استر لایه ضخیم‌تری روی کار ایجاد می‌کند و براقیت بسیار زیادی دارد در حدی که گویی روی کار شیشه اجرا شده است.

دلیل سوختن نیم پلی استر

پرسش شما: روی نیم پلی استر تازه زدیم خشک شده یک‌دست دیگر بزنیم می‌سوزد؟

 برای اجرای دست‌دوم نیم پلی استر حداقل ۲۴ ساعت به رنگ اجازه دهید تا به‌سختی نهایی برسد. اجرای رنگ دوم سریع‌تر از حالت استاندارد موجب سوزاندن رنگ زیرین خواهد شد.

اجرای نیم پلی استر در هوای سرد

پرسش شما: الآن که هوا سرد هست برای اجرای نیم پلی استر باید مقدار خشک‌کن رو بیشتر کرد؟

 بله معمولاً اساتید در آب‌وهوای سرد و شرایط دمایی سرو مقدار هاردنر را کمی بیشتر در نظر می‌گیرند. البته بهتر است شرایط دمایی کارگاه را به حد مطلوب (۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد) برسانید.

براق کردن نیم پلی استر

پرسش شما: از نیم پلی استر براق بخواهم براق‌ترش کنیم چه‌کار کنیم؟

 شما می‌توانید پس از ۴۸ ساعت بر روی سطح نیم پلی استر یک دست کیلر خودرویی اجرا کنید با این کار به یک سطح شیشه‌ای و براق دست پیدا خواهید کرد.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: آموزش رنگ کردن چوب با سیلر کیلر

ایجاد چاله و چشمه روی رنگ

پرسش شما: چرا نیم پلی استر یک سری گودی (چشمه) روی آن ایجاد می‌شود؟ کار ام‌دی‌اف هستش…

 سلام احتمالاً زیر کار شما خوب اجرا نشده و سطح چوب به‌خوبی اشباع نشده است البته ما در نوشته‌های پیشین در مورد دلایل پوست پرتقالی شدن رنگ مطلبی منتشر کرده بودیم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را جستجو کنید.

مشکل خشک نشدن نیم پلی استر

پرسش شما: اگر هاردنر نیم پلی استر را کم ریخته و یا اصلاً نریخته باشیم سرنوشت کار چه می‌شود؟

 اگر هاردنر کم ریخته باشید احتمالاً مدت‌زمان بیشتری برای خشک‌شدن رنگ باید منتظر بمانید و اگر هاردنر نریخته باشید رنگ به‌هیچ‌وجه خشک نخواهد شد، برای خشک‌شدن رنگ دوباره مقداری نیم پلی استر با هاردنر ۳ برابر حالت قبلی بسازید و بر روی کار بسیار نرم اجرا کنید.

 درمجموع تلاش کنید مقدار هاردنر را دقیق و طبق دستور شرکت تولیدکننده با نیم پلی استر ترکیب کنید.

اجرای پلی استر روی رنگ روغنی

پرسش شما: پلی استر و نیم پلی استر روی رنگ‌های روغنی می‌توان اجرا کرد یا نه؟

 خیر، به‌هیچ‌عنوان انجام این کار درست نیست، نیم پلی استر باعث سوختن (چروک شدن) رنگ‌روغنی خواهد شد. فقط امکان اجرای نیم پلی استر روی رنگ‌های فوری را خواهید داشت.

اجرای پلی استر روی رنگ روغنی

علت دون دون شدن نیم پلی استر

پرسش شما: سلام علت دون دون شدن نیم پلی استر چیست؟

 سلام، ممکن است مشکل از نیم پلی استر نباشد، احتمال دارد در مخزن کمپرسور هوا کثیفی جمع شده باشد برای جلوگیری از ورود این کثیفی‌ها به داخل نیم پلی استر از فیلتر هوا استفاده کنید.

 همچنین ممکن است در زمان پاشش رنگ گردوخاک روی کار نشسته باشد.

مقدار براقیت نیم پلی استر

پرسش شما: از لحاظ براقیت نیم پلی استر بهتر است یا کیلر فوری خودرویی؟

 از لحاظ براقیت کیلر خودرویی کمی بهتر است.

حل مشکل سوختن نیم پلی استر

پرسش شما: در صورت سوختن یا جمع‌شدن نیم پلی استر چه‌کار کنم بدون پاک‌کردن یا تراشیدن مجدد

 در صورت سوختن نیم پلی استر شما باید ایراد کار را برطرف کنید، نمی‌توان با استفاده از رنگ دیگری مشکل را برطرف کرد پس با سمباده کاری یا تراشیدن رنگ از نوع کار را رنگ نمایید.

مشکل زردی نیم پلی استر

پرسش شما: می‌خواستم بدانم زردی نیم پلی استر رو می‌توان گرفت که بعداً رو رنگ اصلی تأثیر نگذارد؟

 بعضی از نجارها معتقد هستند که با اضافه‌کردن دو یا چند قطره جوهر بنفش می‌توان از زردی نیم پلی استر جلوگیری کرد؛ اما این مورد را تست نکرده‌ایم. برای جلوگیری از زردشدن نیم پلی استر بهتر است از نیم پلی استر پایه روغن نارگیل استفاده کنید که بی‌رنگ است و رنگ عسلی ندارد.

اجرای نیم پلی استر سفید

۴۲- با سلام. می‌خواهم از نیم پلی استر سفید استفاده کنم. سؤالم آینه که آیا باید از رنگ آستر و زیر کار سفید هم استفاده کنم یا اینکه مستقیماً بعد از پرداخت و سیلر کاری نیم پلی استر سفید رو بزنم

 بهتر است زیر کار آستری سفید اجرا کنید تا پس از اجرای نیم پلی استر سفید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

اجرای شاپان روی نیم پلی استر

پرسش شما: آیا می‌شود بر روی نیم پلی استر که قبلاً خورده مجدداً شاپان استفاده نمود و دوباره نیم پلی استر زد؟

 خیر، انجام کار به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود، اگر بروی نیم پلی استر شاپان دوباره نیم پلی استر اجرا کنید رنگ پایانی پوسته خواهد شد. اگر در نظر دارید رنگ پلی استر را تغییر دهید روی کار یکدست سمبادهٔ پوست اجرا کنید و با استفاده از همرنگی رنگ‌کار را به تم موردنظرتان تغییر بدهید. در پایان یک‌لایه دیگر نیم پلی استر اجرا کنید.

ماندن اثر انگشت روی رنگ

پرسش شما: نیم پلی استر در برابر اثر آب و جای انگشتان دست آسیب‌پذیر است؛ یعنی اثرشان بر روی کار می‌ماند و پاک هم نمی‌شود. مشکل از طرف بنده است یا خاصیت نیم پلی استر این است؟

 خیر، نیم پلی استر نباید نرم و حال ارتجاعی داشته باشد هرچند که نیم پلی استر در برابر آب ضعیف است و لکه‌های سفید اجرا می‌شود؛ اما نباید به‌هیچ‌عنوان اثر انگشت به روی آن باقی بماند.

به‌احتمال زیاد شما هاردنر را به مقدار مناسب در محلول نیم پلی استر اضافه نکردید و این مورد باعث خشک‌نشدن کامل نیم پلی استر شده است.

ماندن اثر انگشت روی رنگ

اجرای نیم پلی استر به روش غرق آبی

پرسش شما: آیا برای اجرای نیم پلی استر و کیلر می‌توان از روش غرق آبی استفاده کرد. اگر جواب مثبت است، ازنظر کیفیت چگونه می‌شود؟

 بله امکان انجام این کار را دارید و ازنظر کیفیت تفاوتی با پیستوله ندارد و شاید بتوان گفت در برخی موارد گزینه بهتری هم هست.

ایجاد سفیدک روی نیم پلی استر

پرسش شما: چرا وقتی نیم پلی استر مات روی چوب می‌زنم بعد از خشک‌شدن یک‌لایه سفیدک روی چوب تشکیل می‌شود؟

 این مشکل ربطی به نیم پلی استر مات ندارد ممکن است: روش پاشش شما اشتباه باشد، هوا بیش از حد مرطوب باشد، هوا بیشتر از حد سرد باشد، فشار خروجی هوای پیستوله بیش از حد زیاد باشد و یا اینکه در مخزن کمپرسور هوا آب جمع شده باشد.

باقی ماندن اثر آب روی رنگ

پرسش شما: سطح میز چوبی با روکش طبیعی که با سیلر و نیم پلی استر نهایی شده با لیوان داغ و یا مقداری نم و آب روی سطح، سفیدک ایجاد می‌شود و اثر آن باقی می‌ماند. چطور می‌شود از این حالت جلوگیری کرد؟

 خاصیت نیم پلی استر همین است، جلوگیری از این مشکل امکان‌پذیر نیست و این مورد واکنش طبیعی نیم پلی استر در برابر تغییرات دمایی و یا رطوبت است.

شیشه ای کردن رنگ نیم پلی استر

پرسش شما:

آیا نیم پلی استر را می‌توان چند دست زد تا خوب شیشه شود؟ یا اینکه تنها راه شیشه شدن چیست؟

 بله شما می‌توانید با اجرای دو دست نیم پلی استر کمی به براقیت آن بیفزایید. البته برخی از اساتید پس از اجرای نیم پلی استر بافاصله زمانی ۴۸ ساعت یک‌لایه روغن‌جلای خودرویی (ترجیحاً مارک کحالی – گروه رنگ‌سازی خوش) استفاده کنید.

 اگر شما هم تجربه‌ای از کار با نیم پلی استر سلولوزی دارید، با ما در قسمت دیدگاه‌های این نوشته در میان گذارید.

 

منبع: آیچوب

421 نظر در “آموزش رنگ آمیزی پلی استر چوب با پیستوله و قلم‌مو

  1. 09143190238 گفت:

    با سلام
    بنده یه کنار سالنی رنگ کردم به رنگ سفید صدفی.بعد از اجرای نیم پلی استر که میذارم خشک بشه رنگ از ناحیه پایه های کار باد میکنه.فقط قسمت های صاف ماهیچه های پایه باد میکنه.روی صفحه و قسمتهای کنده دار پایه سالم هستند.یکبار اون قسمت هارو خراشیدم و بتونه سنگی گذاشتم و دوباره رنگ و پلی استر اجرا کردم ولی باز هم همون اتفاق افتاد.با تشکر از راهنمایی و اموزشهای خوبتون.

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما دوست عزیز
      احتمالا زیر کارتون مشکل داره
      دقیقا نمیدونم چه مراحلی رو طی کردید و نمیشه نظر داد

  2. 09145273788 گفت:

    سلام وقت بخیر شرمنده سوالی داشتم بنده جلو مبلی خام رویه ام دی آف بود کامل رنگ کردم و در آخر نیم پلی استر اجرا کردم ولی مشکلی که هست وقتی لیوان خیس روی میز باقی میمونه بعدا میخوای برداری رنگ کننده میشه چکار کنیم رنگ ضد خش باشه کنده نشه

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      نیم پلی استر با آب مشکل داره
      باید از پلی اورتان استفاده می کردید.

  3. 09912806319 گفت:

    سلام وقت بخیر من متن رو مطالعه کردم یکجا سوال شده که برای گرفتن زردی کیلر داخلش جوهر فوری ابی بریزید اما یکم پایین تر گفته شده کار درستی نیت. امکانش هست یکبار دیگه واضح رهنمایی کنید که برای اینکه زردی کیلر بره و رنگ چوب باقی بمونه چه کار میشه کرد؟ پیشاپیش ممنون از راهنماییتون.

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      استفاده از جوهر را پیشنهاد نمی کنیم

  4. مرجان گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من مبل خریدم اصلا مللوم نیست چه رنگی زداند که تا ضربه بهش وارد میشه خش برمیداره سریع به نظرتون باید چیکار کنم .در ضمن رنگ کار مات کلا بافت چوب پیداست

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما مرجان گرامی
      جنس چوب مبل چی هست؟

  5. کیانی گفت:

    سلام
    من دوره رنگ کارماهر رو استفاده کردن
    کلش رو زیر و رو کردم به جواب سوالم نرسیدم
    لطفا جوابمو بدین
    نیم پلی استر اجرا کردم با فشار باد 4
    پیستوله کامل روی کار خالی کردم هیچی لایه نگرفت و پودر نشئت رو لایه
    فشار باد رو کمتر کردم کمی سطح خیس شد و لایه گرفت
    سوالم اینه فشار باد برا همرنگی و نیم پلی استر چنده؟
    میدونم تجربیه وعوامل مختلفی دخیله ولی درجه ب صورت آکادمیک و تئوری چند باید باشه

    1. آیچوب گفت:

      سلام جناب کسانی عزیز
      فشار باد زیاد در همرنگی نیاز نیست.
      همرنگی رو رقیق بسازید و در چند مرحله روی کار اجرا کنید.

  6. زهرا گفت:

    سلام من قصد دارم میز ناهارخوری و مبل م رو رنگشو ک پلیستر هست رو گردوای تیره کنم رنگ خودش ی مقدار روشن تره و من میخام تیره تر کنم و نمیخام ک رنگ رو کامل بردار و ی قسمت های رنگش پریده و نیاز ب اصلاح داره آیا میتونم همون قسمتارو بتونه ما و سیریش بزنم بعد سمباده سیلر و مبارک بعد روی کل مار رنگ تیره و بعد هم پلی استر؟؟؟؟ لطفا توضیح بدید ک چجوری کارو انجام بدم بدون پاک کردن تمام رنگ چون فقط میخام چند درجه تیره تر و براق تر بشه

    1. آیچوب گفت:

      سلام زهرا گرامی
      توضیح در مورد این روش رنگ کاری، نیاز به دقایق زیادی داره که براتون توضیح بدیدم و جایگاهش کامنت نیست. مثلا ما 19 ساعت در دوره رنگکار ماهر به موضوعاتی از این دست پرداختیم

  7. محمد یاسین حسنی گفت:

    سلام برای ظروف مسی از چه پلی استری باید استفاده کنم

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      اطلاعی ندارم

    2. محمد گفت:

      چرا باید روی مسی پلی استر بزنی؟ اگه هم بخوای بزنی از جنس پلی استر، فقط پلی استر ایستاده میتونی بزنی

  8. مصطفی گفت:

    سلام یک عدد بوفه قدیمی رو با رنگ اکرلیک نقاشی کردم برای ثابت موندنش نمی دونم از چه وچگونه استفاده کنم’ لطفا راهنماییم کنید’ چه اسپری براق کننده ای بهتر است؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام مصطفی عزیز
      از کیلر خودرویی می تونید استفاده کنید.

  9. AliEN گفت:

    سلام وقتتون بخیر

    فقط بگم شما عاااالی هستید آیچوب

    ممنون از تمام راهنماییها و پاسخ دادن به همه سوالات
    با آرزوی موفقیت بیشتر برای شما

    1. آیچوب گفت:

      سلام و ارادت
      سپاس از همراهی شما

  10. نسیم گفت:

    سلام،روزتون بخیر من پایه های یه مبل چستر را که قهوه ای بودن با اکرلیک طلایی کردم،الان برای فیکس کردنش نیم پلی استر و تینر فوری خریدم، و میخوام با قلمو روی کار بزنم، این کار درسته؟راهنماییم کنید

    1. آیچوب گفت:

      سلام نسیم عزیز
      نیم پلی استر و هاردنر و تینر رو ترکیب کنید، بعد با قلم مو خیلی نرم روی کار اجرا کنید.
      اگر کارتون ورق طلا باشه، احتمالا به کمی پاک میشه…
      چه نوع رنگ طلایی کار کردید؟

  11. حسین گفت:

    با سلام
    وقت بخیر
    برای کارهای کوچک مثلا یک قطعه استوانه ای به قطر یک سانت و طول 15 سانت، اعمال روغن جلای خودرویی یا نیم پلی استر با سایه پاش امکانپذیر هستش یا باید حتما پیستوله 1.8 تهیه کنم؟یکبار امتحان کردم و سطح کار مات شد البته بدون تنظیم خاص نسبت هوا و رنگ
    متشکرم

    1. آیچوب گفت:

      برای این ابعاد پیستوله سایه پاش 0.3 تهیه کنید، بهتره و رنگ کمتری مصرف میشه
      احتمالا فشار هوا زیاد بود که مات شد.
      کار راحت ترش اینه که از روغن گیاهی مخصوص چوب استفاده کنید.

      1. حسین گفت:

        ممنونم از جنابعالی
        حتما تست میکنم

    2. Me گفت:

      باسلام آیا سوپرکیلرنیم پلی استررامیشه بروی سطوح فلزی بکاربرد باسپاس

      1. آیچوب گفت:

        سلام دوست عزیز
        خیر

  12. رضا گفت:

    سلام و تشکر از لطف شما استاد گرامی برای پوشش نهایی روی میز تحریر چوبی چی هست .سیلر دو دست هم زدم ؟ سپاسگزارم

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      نیم پلی استر اجرا کنید.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]