پوشش پلی استری, رنگ‌کاری

مزایا و معایب رنگ پلی استر چیست؟ علت خرابی نیم پلی استر

آموزش اجرای رنگ نیم پلی استر چوب

نیم‌پلی‌استر یکی از رنگ‌های پراستفاده در صنعت چوب است. باتوجه‌به اینکه نیم‌پلی‌استر به‌عنوان رنگ پایانی و نمای کار اجرا می‌شود، اجراکنندگان آن با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. کاستی‌های روش اجرا در این رنگ بیشتر خودنمایی می‌کند. در این نوشته به پرسش و پاسخ‌هایی که در مورد مشکلات کار با نیم‌پلی‌استر می‌پردازیم.

 لطفاً درصورتی‌که در زمان اجرای نیم‌پلی‌استر یا پس از پاشش نیم‌پلی‌استر با مشکل مواجه شدید، سرفصل‌های این نوشته را مطالعه کنید. مطمئناً پرسش شما در این نوشته پاسخ داده شد.

اجرای نیم‌پلی‌استر روی چوب خام

دسترسی سریع : پنهان

پرسش شما: آیا می‌توان نیم‌پلی‌استر را به‌تنهایی بروی چوب اجرا کرد؟

 خیر، استفاده از نیم‌پلی‌استر به‌تنهایی بر روی چوب به‌هیچ‌عنوان درست و علمی نیست. استفاده از نیم‌پلی‌استر به‌تنهایی به‌هیچ‌عنوان کیفیت مناسب و درستی را به شما نخواهد داد برای اجرای درست نیم پلی استر حداقل باید زیر کار یکدست سیلر اجرا کرده باشید.

 اگر دو دست سیلر اجرا کنید و یا به‌اصطلاح زیر کار بهتری در بیاورید در پایان به نتیجهٔ بهتری دست خواهید یافت. درصورتی‌که نیم‌پلی‌استر را به‌تنهایی روی چوب اجرا کنید، چوب نیم‌پلی‌استر را جذب می‌کند.

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: معرفی انواع رنگ مخصوص چوب

 

اجرای نیم پلی استر روی سازه چوبی فضای باز

پرسش شما:  آیا نیم پلی استر برای سازه فضاهای باز مناسب است؟

 خیر، به‌هیچ‌عنوان نیم پلی استر برای سازه‌هایی که در معرض نور شدید آفتاب و تغییرات شدید دمایی، رطوبت و باران قرار می‌گیرند مناسب نیست. نیم پلی استر توانایی تحمل تنش‌های دمایی و محیطی را ندارد و به‌راحتی پوسته می‌شود.

 در دوره رنگ‌کار ماهر و وب‌سایت آیچوب در مورد پوشش‌های مناسب سازه‌های چوبی فضای باز صحبت کرده بودیم. پیشنهاد می‌کنیم در سایت آیچوب این مقالات را جست‌وجو کنید.

ترکیب نیم‌پلی‌استر با رنگ های فوری

پرسش شما: آیا می‌توان نیم پلی استر را با رنگ‌های فوری ترکیب کرد؟

 بله این کار شدنی است؛ اما به‌هیچ‌عنوان استاندارد نیست. نیم پلی استر درتم رنگ‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسد و نیاز ترکیب آن با رنگ‌های دیگر نیست. سیستم ترکیب رنگ در کارخانه با فرضیات ذهنی ما (استفاده از رنگ فوری در نیم پلی استر) متفاوت هست. ترکیب در کارخانه با استفاده از پیگمنت‌های رنگی انجام می‌شود.

ترکیب نیم پلی استر با رنگ های فوری

پیشنهاد مطالعه بیشتر: روش اجرای صحیح نیم‌پلی‌استر با پیستوله و قلم‌مو و غلتک چیست؟

تفاوت پلی استر و نیم پلی استر در چیست؟

 تفاوت نیم پلی استر و تمام پلی استر در مقدار پوشش کار و براقیت آن است. تمام پلی استر بسیار براق‌تر از نیم پلی استر است و لایه ضخیم‌تری روی سطح چوب ایجاد می‌کند. همچنین تمام پلی استر گران‌تر از نیم پلی استر است.

دلیل ایجاد حباب روی نیم پلی استر چیست؟

 ایجاد حباب در نیم پلی استر به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی‌توان مشخصاً یک مورد خاصی را اشاره کرد؛ اما از دلایل شایع ایجاد حباب روی نیم پلی استر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 هاردنر بیش از اندازه استاندارد به نیم پلی استر اضافه‌شده است.

 محلول نیم پلی استر با شدت زیاد هم خورده است و در داخل مایع قبلاً حباب‌های بسیار ریز ایجادشده است.

 نیم پلی استر با قلم‌مو اجرا شده و حرکت رفت و برگشتی سریعی وجود داشت.

 تینری که استفاده کردید از کیفیت خوبی برخوردار نبود.

 در داخل مخزن رطوبت وجود داشت است.

اجرای نیم پلی استر در دو مرحله

پرسش شما: آیا امکان دوباره اجرای نیم پلی استر وجود دارد؟

 بله شما امکان اجرای رنگ روی نیم پلی استر را خواهید داشت نکته اینجاست که این کار باید بافاصله زمانی بیشتر از ۷۲ ساعت انجام شود در غیر این صورت موجب چروک شدن و سوختگی رنگ زیرین خواهد شد. البته برخی اساتید در فاصله زمانی نزدیک هم این کار را انجام می‌دهند که این موردنیاز به تجربه کافی دارد.

مقایسه نیم پلی استر و کیلر خودرویی

پرسش شما: آیا نیم پلی استر و کیلر ماشینی کیفیتشان یکی است؟

 خیر، کیفیت این دو و ساختار شیمیایی این دورنگ متفاوت است. کیلر خودرویی مقاومت بالاتری نسبت به خط‌وخش و رطوبت دارد به عبارتی می‌توان گفت کیلر ماشینی قوی‌تر از نیم پلی استر است. البته هرکدام کارایی و معایب و مزایا مخصوص به خود را دارند.

 در صنعت چوب نیم پلی استر به جهت ارزان‌بودن، بیشتر در صنعت چوب مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پیشنهاد آیچوب:

بررسی انواع کیلر و کاربرد آن در صنعت

استفاده از نیم پلی استر خراب شده

پرسش شما: آیا راهی برای نیم پلی استری که در حال خراب‌شدن است وجود دارد؟

 تاریخ انقضا نیم پلی استر حدود ۶ ماه است. پیشنهاد می‌کنیم اگر از این تاریخ گذشت به فکر حل مشکل به روش‌های مختلف نباشید. باید نیم پلی استر خراب شده را از انبار خارج کنید.

اجرای نیم پلی استر با قلم مو

 بله شما امکان اجرای نیم پلی استر را با قلم‌مو، غلتک و پیستوله را دارید، فقط در هنگام اجرای پیستوله با قلم‌مو باید مراقب باشید که سرعت حرکت دستتان بیش از حد بالا نباشد، بالابودن سرعت حرکت دست باعث ایجاد حباب در نیم پلی استر خواهد شد.

 اگر نیم پلی استر را با پیستوله ارسال کنید، در نهایت به نتیجه‌ای بهتر دست خواهید یافت.

پیشنهاد آیچوب:

آموزش کار با قلم‌مو | چطور مثل حرفه‌ای‌ها با قلم‌مو رنگ کنیم؟

زبر شدن سطح نیم پلی استر

پرسش شما: بعضی وقت‌ها بعد از اجرای نیم پلی استر سطح کار کامل براق اما زبر است، چه‌کار باید کرد؟

 زبر بودن سطح نیم پلی استر به چند دلیل ممکن است به وجود آید.

 ۱- اگر خروجی هوای پیستوله بیش از حد بالا باشد گرد رنگ حاصل پاشش دوباره بر روی سطح نیم پلی استر بر می‌گردد و موجب زبر شدن آن خواهد شد.

 ۲- اگر پاشش نیم پلی استر را از بالابه‌پایین شروع کنید یا از جلو به عقب شروع کنید گرد رنگ دوباره بر روی نیم پلی استر می‌نشیند و موجب ایجاد زبری خواهد شد.

 ۳- اگر زیر کار درست درنیامده باشد یا به‌اصطلاح از سنباده‌ کاری درست انجام نداده باشید و با سیلر سطح کار را به‌خوبی اشباع نکرده باشید امکان بروز پرز بر روی سطح نیم پلی استر وجود خواهد داشت.

بهترین نازل برای پاشش نیم پلی استر

پرسش شما: برای پاشش نیم پلی استر و سیلر و کیلر بهترین نازل چند است؟

 نازل ۱.۸دهم یکی از نازل‌های استاندارد برای اجرای سیلر، کیلر و نیم پلی استر است.

پولیش کردن نیم پلی استر

پرسش شما: آیا می‌شود روی نیم پلی استر پولیش اجرا کرد؟

 بله حتی می‌شود مواد دیگری هم برای بیشتر براق شدنش استفاده کرد البته باید از پلی استر براق و سوپر براق‌تر باشد.

اجرای رنگ بعد از شاپان

پرسش شما: اگر بعد از اجرای شاپان، سیلر کاری نکنم و رنگ‌روغنی قهوه‌ای روی شاپان اجرا کنم و بعد نیم پلی استر بزنم، نتیجه خوب خواهد شد؟

 همیشه باید بعد از شاپان سیلر اجرا کنید، این یک اصل هست و انجام‌ندادن آن موجب خرابی رنگ شما خواهد شد، نکتهٔ بعد اینکه به‌هیچ‌عنوان روی رنگ‌های روغنی، رنگ‌های فوری مانند نیم پلی استر اجرا نکنید، رنگ‌های فوری به‌راحتی رنگ‌های روغنی را می‌سوزانند.

استفاده از تینر ۲۰ هزار برای نیم پلی استر

پرسش شما: اگر از تینر ۲۰۰۰۰ برای نیم پلی استر استفاده شود چه اتفاقی می‌افتد؟

 نیم پلی استر با دو روغن نارگیل و سویا تولید می‌شوند، در نیم پلی استرهایی که با روغن نارگیل تولید می‌شوند و بی‌رنگ هستند امکان استفاده از تینر فوری ۲۰۰۰۰ را خواهید داشت؛ اما در نیم پلی استرهای تولیدشده با سویا که رنگ قالب آن عسلی است باید از تینر ۱۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ استفاده کنید.

اجرای پیستوله با پیستوله ۱.۴

پرسش شما: سلام می‌شود با پیستوله ۱.۴ نیم پلی استر یا سیلر را اجرا کرد؟

 بله مشکلی نخواهید داشت، این نازل بسیار مناسب برای سازه‌های کوچک است درصورتی‌که نیاز به اجرای رنگ در سطوح وسیع‌تری دارید از نازل ۱.۸ استفاده کنید.

بهترین حالت برای اجرای نیم پلی استر روی درب

اگر نیم پلی استر بخواهم روی درب چوبی با پیستوله بپاشم اگر درب در حالت ایستاده باشد بهتر است یا درب در حالت خوابیده باشد؛ چون در حالت ایستاده می‌زنم شره می‌کند.

 بله کاملاً درست است، امکان اجرای نیم پلی استر در حالت ایستاده برای افرادی که تجربهٔ چندانی ندارند بسیار مشکل است البته استانداردترین حالت این است که شما درب را بر روی خرپا به‌صورت افقی قرار دهید و رنگ را بر روی آن اجرا کنید. بدون شک بهترین اساتید هم برای رنگ‌کردن درب، آن را بر روی خرپا می‌خوابانند.

 هستند اساتیدی که در مواقع خاص نیم پلی استر را در حالت ایستاده هم اجرا می‌کنند انجام این کار نیاز به تجربه بسیار بالایی دارد؛ اما پیشنهاد ما این است که همیشه درب را بر روی خرپا قرار دهید و اقدام به رنگ‌کاری نمایید.

تفاوت کیلر و نیم پلی استر چیست؟

پرسش شما: سلام دقیقاً کار کیلر و نیم پلی استر و تفاوت این دو چیست؟

 کیلر و نیم پلی استر به‌عنوان رنگ‌های پوششی و پایانی استفاده می‌شود تفاوت در دو چیز است:

 ۱-میزان براقیت

 ۲- ضخامت رنگی که بر روی چوب تشکیل می‌شود.

 نیم پلی استر پس از اجرا سطح پوشش بیشتری بر روی چوب ایجاد می‌کند؛ اما کیلر این مقدار از این پوشش را ندارد، تفاوت دیگر وجود فیلم در داخل مواد نیم پلی استر است. فیلم باعث ایجاد براقیت زیاد در نیم پلی استر می‌شود.

اجرای رنگ مشکی فوری روی نیم پلی استر

پرسش شما: سلام روی رنگ مشکی فوری می‌توان نیم پلی استر اجرا کرد؟

 بله انجام این کار ممکن است و هیچ مشکلی نخواهید داشت، البته نیم پلی استر مشکی هم در بازار موجود است و نیاز نیست دو بار رنگ اجرا کنید.

 این نکته را مدنظر داشته باشید که نباید روی رنگ‌روغنی رنگ فوری اجرا کنید.

علت خشک نشدن نیم پلی استر

پرسش شما: من نیم پلی استر روی چوب اجرا کردم. ولی به چند مشکل برخوردم…

 یکی اینکه سطح کار بعد چند روز هنوز چسبناکِ و کامل خشک نشده. درصورتی‌که به‌اندازه از هاردنر استفاده کردم.

 و یکی اینکه وقتی روی کار قطره آب می‌ریزد سفیدک می‌زند؛ ولی بعد چند ساعت از بین می‌رود!

 علت خشک‌ نشدن نیم پلی استر می‌تواند به دلیل فاسد بودن تینر یا هاردنر رخ‌داده باشد. از یک رنگ‌فروشی دیگر هاردنر و تینر جدید تهیه کنید و دوباره روی کار نیم پلی استر جدید را بار هاردنر ۳ برابر بیشتر نسبت به دست‌اول اجرا کنید تا رنگ قدیمی خشک شود. همان‌طور که ما در مطالب مختلف اشاره کردیم نیم پلی استر در برابر رطوبت و قطرات آب مقاومت چندانی ندارد و ایجاد سفیدک و لکه بر روی نیم پلی استر به دلیل در تماس بودن با آب کاملاً طبیعی است اجازه دهید پس از چند روز این لکه‌ها از بین می‌روند.

دلیل ایجاد حباب در نیم پلی استر

 دلیل ایجاد حباب بر روی سطح کار احتمالاً سرعت بسیار بالای شما در حرکت قلم‌مو بر روی سطح چوب بوده است، علت وجود زبری هم به‌احتمال زیاد مربوط به زیر کار ضعیف است منظور از زیر کار ضعیف این است که شما نتوانستید با استفاده از سنباده‌کاری و سیلر کاری سطح چوب را اشباع کنید و به نرمی کار برسانید.

 برای حل این مشکل اجازه دهید نیم پلی استر اول خشک شود پس از ۷۲ ساعت روی کار یکدست با سمباده ۲۲۰ کارکرده سمباده کاری کنید تا با ایجاد خش به روی رنگ پیوند بهتری بین نیم پلی استر جدید و قدیمی انجام شود.

اجرای رنگ با پیستوله سایه پاش

پرسش شما: آیا با پیستوله سایه پاش می‌شود سیلر، کیلر، رنگ فوری و نیم پلی استر پاشید؟

 بله امکان اجرای هر رنگی را با پیستوله سایه پاش دارید، اما نکته اینجاست که پیستوله سایه پاش خروجی نازل کوچکی دارد و به‌هیچ‌عنوان مناسب سطوح بزرگ و رنگ‌کاری بلندمدت نیست درصورتی‌که نیاز به پاشش رنگ در سازه‌های بسیار کوچک و مینیاتوری دارید، پیستوله سایه پاش گزینه مناسبی است.

 پیستوله‌های استاندارد رنگ‌های فوری با نازل ۱.۸ و ۱.۶ در بازار به فروش می‌رسند.

مقاومت نیم پلی استر در برابر آب

پرسش شما: آیا استفاده از نیم پلی استر در روشویی چوبی درست است؟

 خیر، به‌هیچ‌عنوان نیم پلی استر مناسب این فضا نیست و با برخورد قطرات آب واکنش نشان می‌دهد و سفیدک روی کار ایجاد خواهد شد. پس از گذشت مدت‌زمان بیشتر، رنگ پوسته خواهد شد.

مقاومت نیم پلی استر در برابر خط و خش

برای ضد خش کردن رنگ، نیم پلی استر بهتر است یا روغن‌جلا؟

 کیلر خودرویی گزینه مناسبی برای مقام نمودن در برابر خش‌های ناشی از سایش است. البته نیم پلی استر و روغن‌جلایی خودرویی به‌هیچ‌عنوان ضد خش نیستند.

رنگ‌کردن ساز با نیم پلی استر

برای رنگ کردن ساز با نیم پلی استر پیستوله با نازل ¼ دهم گزینه مناسبی برای اجرای رنگ بر روی گیتار است البته امکان اجرای رنگ چوب با پیستوله ۱.۶ و ۱.۸ دهم را هم خواهید داشت. البته نیم پلی استر مناسب سازهایی مانند گیتار نیست و پیشنهاد می‌کنیم از لاک‌الکل استفاده کنید.

درصد ترکیب هاردنر و نیم پلی استر

پرسش شما: سلام وقت شما به خیر درصد ترکیب سخت‌کننده با نیم پلی استر به چه صورت است؟

 درصد ترکیب هاردنر با نیم پلی استر یک به ۱۰ است؛ یعنی به‌ازای هر یک لیتر پلی استر ۱۰۰ سی‌سی هاردنر اضافه کنید یا این که می‌توانیم در توضیح ساده‌تر بگوییم به‌ازای هر پیستوله نیم پلی استر یک یا ۲ درپوش هاردنر اضافه کنید. (بستگی به میزان گرمی و سردی هوا دارد)

مشکل پوشش کم نیم پلی استر

 درود بر شما دوست عزیز احتمالاً زیر کار شما خوب آماده نشده به عبارتی شما نتوانستید با استفاده از سیلر به‌خوبی چوب را اشباع کنید. مهم‌ترین اصل در رنگ‌کاری چوب اجرای زیر کار باکیفیت بسیار بالا است که این کار می‌تواند شامل سمباده کاری و سیلر کاری مناسب باشد.

 همچنین شاید به‌اندازه کافی نیم پلی استر اجرا نکرده باشید. دو دست نیم پلی استر بپاشید تا به نتیجه بهتری برسید.

چطور نیم پلی استر مات را اجرا کنم؟

 نیاز نیست برای مات نگه‌داشتن کار از کیفیت زیر کار کم کنید در بازار نیم پلی استر مات وجود دارد و با استفاده از آن می‌توانید به یک‌رنگ مات زیبا دست پیدا کنید.

زمان مناسب استفاده از نیم پلی استر

پرسش شما: نیم پلی استری که با هاردنر ترکیب شده رو تا چند مدت بعد می‌شود مصرف کرد؟

 حداکثر ۸ ساعت بعد از ترکیب می‌توانید از این محلول استفاده کنید. در صورت گذشت زمان بیش از حد درنهایت مقداری از نیم پلی استر فاسد خواهد شد.

رنگبندی نیم پلی استر

آیا نیم پلی استر رنگ‌بندی دارد؟ یا اینکه اگر رنگ خاصی رو بخواهم باید با ترکیب جوهر با نیم پلی استر به دست بیاورم؟

 بله نیم پلی استر درتم رنگ‌های مختلی مانند طلایی، سفید، مشکی، خاکستری و… در بازار به فروش می‌رسد. باتوجه‌به استعلام ما از شرکت‌های رنگ‌سازی به‌هیچ‌عنوان ترکیب رنگ‌های جوهری و فوری با نیم پلی استر جایز نیست.

نیم پلی استر یا تمام پلی استر؟ کدام بهتر است؟

پرسش شما: برای رنگ نهائی چوب از میان تمام پلی استر و نیم پلی استر کدام بهتر است و به چه دلیل؟

 هریک از این رنگ‌ها زیبایی و کاربرد مخصوص به خود را دارد نیم پلی استر پوشش و براقیت کمتری دارد، تمام پلی استر لایه ضخیم‌تری روی کار ایجاد می‌کند و براقیت بسیار زیادی دارد در حدی که گویی روی کار شیشه اجرا شده است.

دلیل سوختن نیم پلی استر

پرسش شما: روی نیم پلی استر تازه زدیم خشک شده یک‌دست دیگر بزنیم می‌سوزد؟

 برای اجرای دست‌دوم نیم پلی استر حداقل ۲۴ ساعت به رنگ اجازه دهید تا به‌سختی نهایی برسد. اجرای رنگ دوم سریع‌تر از حالت استاندارد موجب سوزاندن رنگ زیرین خواهد شد.

اجرای نیم پلی استر در هوای سرد

پرسش شما: الآن که هوا سرد هست برای اجرای نیم پلی استر باید مقدار خشک‌کن رو بیشتر کرد؟

 بله معمولاً اساتید در آب‌وهوای سرد و شرایط دمایی سرو مقدار هاردنر را کمی بیشتر در نظر می‌گیرند. البته بهتر است شرایط دمایی کارگاه را به حد مطلوب (۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد) برسانید.

براق کردن نیم پلی استر

پرسش شما: از نیم پلی استر براق بخواهم براق‌ترش کنیم چه‌کار کنیم؟

 شما می‌توانید پس از ۴۸ ساعت بر روی سطح نیم پلی استر یک دست کیلر خودرویی اجرا کنید با این کار به یک سطح شیشه‌ای و براق دست پیدا خواهید کرد.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: آموزش رنگ کردن چوب با سیلر کیلر

ایجاد چاله و چشمه روی رنگ

پرسش شما: چرا نیم پلی استر یک سری گودی (چشمه) روی آن ایجاد می‌شود؟ کار ام‌دی‌اف هستش…

 سلام احتمالاً زیر کار شما خوب اجرا نشده و سطح چوب به‌خوبی اشباع نشده است البته ما در نوشته‌های پیشین در مورد دلایل پوست پرتقالی شدن رنگ مطلبی منتشر کرده بودیم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را جستجو کنید.

مشکل خشک نشدن نیم پلی استر

پرسش شما: اگر هاردنر نیم پلی استر را کم ریخته و یا اصلاً نریخته باشیم سرنوشت کار چه می‌شود؟

 اگر هاردنر کم ریخته باشید احتمالاً مدت‌زمان بیشتری برای خشک‌شدن رنگ باید منتظر بمانید و اگر هاردنر نریخته باشید رنگ به‌هیچ‌وجه خشک نخواهد شد، برای خشک‌شدن رنگ دوباره مقداری نیم پلی استر با هاردنر ۳ برابر حالت قبلی بسازید و بر روی کار بسیار نرم اجرا کنید.

 درمجموع تلاش کنید مقدار هاردنر را دقیق و طبق دستور شرکت تولیدکننده با نیم پلی استر ترکیب کنید.

اجرای پلی استر روی رنگ روغنی

پرسش شما: پلی استر و نیم پلی استر روی رنگ‌های روغنی می‌توان اجرا کرد یا نه؟

 خیر، به‌هیچ‌عنوان انجام این کار درست نیست، نیم پلی استر باعث سوختن (چروک شدن) رنگ‌روغنی خواهد شد. فقط امکان اجرای نیم پلی استر روی رنگ‌های فوری را خواهید داشت.

اجرای پلی استر روی رنگ روغنی

علت دون دون شدن نیم پلی استر

پرسش شما: سلام علت دون دون شدن نیم پلی استر چیست؟

 سلام، ممکن است مشکل از نیم پلی استر نباشد، احتمال دارد در مخزن کمپرسور هوا کثیفی جمع شده باشد برای جلوگیری از ورود این کثیفی‌ها به داخل نیم پلی استر از فیلتر هوا استفاده کنید.

 همچنین ممکن است در زمان پاشش رنگ گردوخاک روی کار نشسته باشد. ما در مقاله ای جداگانه به موضوع دلایل دون دون شدن پلی استر پرداختیم.

پیشنهاد آیچوب:

علت دون دون شدن پلی استر چیست؟

مقدار براقیت نیم پلی استر

پرسش شما: از لحاظ براقیت نیم پلی استر بهتر است یا کیلر فوری خودرویی؟

 از لحاظ براقیت کیلر خودرویی کمی بهتر است.

حل مشکل سوختن نیم پلی استر

پرسش شما: در صورت سوختن یا جمع‌شدن نیم پلی استر چه‌کار کنم بدون پاک‌کردن یا تراشیدن مجدد

 در صورت سوختن نیم پلی استر شما باید ایراد کار را برطرف کنید، نمی‌توان با استفاده از رنگ دیگری مشکل را برطرف کرد پس با سمباده کاری یا تراشیدن رنگ از نوع کار را رنگ نمایید.

مشکل زردی نیم پلی استر

پرسش شما: می‌خواستم بدانم زردی نیم پلی استر رو می‌توان گرفت که بعداً رو رنگ اصلی تأثیر نگذارد؟

 بعضی از نجارها معتقد هستند که با اضافه‌کردن دو یا چند قطره جوهر بنفش می‌توان از زردی نیم پلی استر جلوگیری کرد؛ اما این مورد را تست نکرده‌ایم. برای جلوگیری از زردشدن نیم پلی استر بهتر است از نیم پلی استر پایه روغن نارگیل استفاده کنید که بی‌رنگ است و رنگ عسلی ندارد.

اجرای نیم پلی استر سفید

۴۲- با سلام. می‌خواهم از نیم پلی استر سفید استفاده کنم. سؤالم آینه که آیا باید از رنگ آستر و زیر کار سفید هم استفاده کنم یا اینکه مستقیماً بعد از پرداخت و سیلر کاری نیم پلی استر سفید رو بزنم

 بهتر است زیر کار آستری سفید اجرا کنید تا پس از اجرای نیم پلی استر سفید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

اجرای شاپان روی نیم پلی استر

پرسش شما: آیا می‌شود بر روی نیم پلی استر که قبلاً خورده مجدداً شاپان استفاده نمود و دوباره نیم پلی استر زد؟

 خیر، انجام کار به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود، اگر بروی نیم پلی استر شاپان دوباره نیم پلی استر اجرا کنید رنگ پایانی پوسته خواهد شد. اگر در نظر دارید رنگ پلی استر را تغییر دهید روی کار یکدست سمبادهٔ پوست اجرا کنید و با استفاده از همرنگی رنگ‌کار را به تم موردنظرتان تغییر بدهید. در پایان یک‌لایه دیگر نیم پلی استر اجرا کنید.

ماندن اثر انگشت روی رنگ

پرسش شما: نیم پلی استر در برابر اثر آب و جای انگشتان دست آسیب‌پذیر است؛ یعنی اثرشان بر روی کار می‌ماند و پاک هم نمی‌شود. مشکل از طرف بنده است یا خاصیت نیم پلی استر این است؟

 خیر، نیم پلی استر نباید نرم و حال ارتجاعی داشته باشد هرچند که نیم پلی استر در برابر آب ضعیف است و لکه‌های سفید اجرا می‌شود؛ اما نباید به‌هیچ‌عنوان اثر انگشت به روی آن باقی بماند. به‌احتمال زیاد شما هاردنر را به مقدار مناسب در محلول نیم پلی استر اضافه نکردید و این مورد باعث خشک‌نشدن کامل نیم پلی استر شده است.

ماندن اثر انگشت روی رنگ

اجرای نیم پلی استر به روش غرق آبی

پرسش شما: آیا برای اجرای نیم پلی استر و کیلر می‌توان از روش غرق آبی استفاده کرد. اگر جواب مثبت است، ازنظر کیفیت چگونه می‌شود؟

 بله امکان انجام این کار را دارید و ازنظر کیفیت تفاوتی با پیستوله ندارد و شاید بتوان گفت در برخی موارد گزینه بهتری هم هست.

ایجاد سفیدک روی نیم پلی استر

پرسش شما: چرا وقتی نیم پلی استر مات روی چوب می‌زنم بعد از خشک‌شدن یک‌لایه سفیدک روی چوب تشکیل می‌شود؟

 این مشکل ربطی به نیم پلی استر مات ندارد ممکن است: روش پاشش شما اشتباه باشد، هوا بیش از حد مرطوب باشد، هوا بیشتر از حد سرد باشد، فشار خروجی هوای پیستوله بیش از حد زیاد باشد و یا اینکه در مخزن کمپرسور هوا آب جمع شده باشد.

باقی ماندن اثر آب روی رنگ

پرسش شما: سطح میز چوبی با روکش طبیعی که با سیلر و نیم پلی استر نهایی شده با لیوان داغ و یا مقداری نم و آب روی سطح، سفیدک ایجاد می‌شود و اثر آن باقی می‌ماند. چطور می‌شود از این حالت جلوگیری کرد؟

 خاصیت نیم پلی استر همین است، جلوگیری از این مشکل امکان‌پذیر نیست و این مورد واکنش طبیعی نیم پلی استر در برابر تغییرات دمایی و یا رطوبت است.

شیشه ای کردن رنگ نیم پلی استر

پرسش شما:

آیا نیم پلی استر را می‌توان چند دست زد تا خوب شیشه شود؟ یا اینکه تنها راه شیشه شدن چیست؟

 بله شما می‌توانید با اجرای دو دست نیم پلی استر کمی به براقیت آن بیفزایید. البته برخی از اساتید پس از اجرای نیم پلی استر بافاصله زمانی ۴۸ ساعت یک‌لایه روغن‌جلای خودرویی (ترجیحاً مارک کحالی – گروه رنگ‌سازی خوش) استفاده کنید.

 اگر شما هم تجربه‌ای از کار با نیم پلی استر سلولوزی دارید، با ما در قسمت دیدگاه‌های این نوشته در میان گذارید.

پیشنهاد آیچوب:

آموزش ۰ تا ۱۰۰ رنگ چوب و MDF

منبع: آیچوب

248 نظر در “مزایا و معایب رنگ پلی استر چیست؟ علت خرابی نیم پلی استر

  1. 09373116146 گفت:

    سلام من یک میز داشتم که بعد از اینکه رنگ سفید روش پاشیدم دو دست هم رنگ پاشیدم ولی بازم اوم لکه ها هست زیر کار لکه های سبز رنگی مثل جلبک بوجود آمده کسی هست که بتونه من و راهنمایی کنه؟

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]