صنایع چوب

پاسخ به ۱۵ پرسش مهم در مورد راه اندازی کارگاه خدمات پرس وکیوم!

کارگاه خدمات پرس وکیوم و یا همان خدمات روکش ممبران، یکی از زیرشاخه‌های صنایع چوب هست. در ابتدای ورود ممبران به بازار ایران فقط شرکت‌های تولیدی بزرگ سرویس‌های چوب و MDF به این دستگاه‌ها دسترسی داشتند.

به‌مرور مواد اولیه و دستگاه‌های پرس وکیوم به همه شهرها راه پیدا کرد و امکان استفاده از مزایای پرس وکیوم برای کارگاه‌های کوچک و متوسط هم فراهم شد.

در بیشتر شهرهای کشور کارگاه‌های خدمات پرس وکیوم وجود دارند و نیاز نیست هزینه‌های چند صد میلیونی برای راه‌اندازی این کارگاه‌ها صرف کنید.

با توجه به گسترده شدن استفاده از دستگاه پرس وکیوم و روکش‌های ممبران در ایران، بازم دانستیم نکته‌های مهم در مورد راه‌اندازی کارگاه خدمات پرس وکیوم در اختیار شما قرار دهیم تا درصورتی‌که قصد راه‌اندازی کارگاه پرس وکیوم را دارید، با دید باز اقدام به این کار کنید.

این نوشته حاصل گفتگو ما جناب آقای ((اصغر پور)) مدیر مجموعه خدماتی پرس وکیوم است. ایشان با لطف و محبتشان، تجربه چندین ساله خود را در اختیار همراهان آیچوب قرار داده‌اند. اگر به این مبحث علاقه دارید، با ما همراه شوید و این مقاله را کامل و دقیق بخوانیدراه اندازی کارگاه پرس وکیوم

سرمایه موردنیاز برای راه‌اندازی کارگاه پرس وکیوم چقدر است؟

دسترسی سریع : پنهان

در سال‌های گذشته با توجه به نبود مجموعه‌های خدمات ممبران، داشتن یک دستگاه کفایت می‌کرد. نجار ورق یا صفحه یا سازه موردنظر خود را به خدمات CNC تحویل می‌داد و صفحه سی ان سی شده را به خدمات پرس وکیوم تحویل می‌داد تا روکش روی ورق پرس شود.

اما امروزه با توجه به وجود چندین مجموعه خدماتی پرس وکیوم در شهرها، دیگر نمی‌توان به آن صورت عمل کرد. امروزه تقریباً مجموعه‌های قوی فروش ورق، انجام خدمات سی ان سی و پرس وکیوم را به‌صورت یکجا انجام می‌دهند. دستگاه پرس وکیوم و سی ان سی مکمل همدیگر هستند؛ یعنی برای اینکه بتوانید یک کاری را به اتمام برسانید باید این ۲ دستگاه را کنار همدیگر داشته باشید.

برای خرید دو دستگاه اصلی این کارگاه (سی ان سی و پرس وکیوم) حداقل به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان و یا حتی بیشتر سرمایه نیاز خواهید داشت. سرمایه برای خرید ورق ام دی اف خام موضوع دیگری هست که بستگی به سرمایه در گردش شما دارد.

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: کابینت ممبران چیست و روش ساخت کابینت ممبران چگونه است؟

 

دستگاه‌های موردنیاز برای راه‌اندازی کارگاه پرس وکیوم

ماشین سی ان سی، دستگاه پرس وکیوم، کمپرسور هوا ۲۵۰ لیتری، مکنده خاک، پیستوله، ابزارهای سنباده زنی و … از ابزارهای اصلی برای راه‌اندازی کارگاه پرس وکیوم هستند. البته نباید فراموش کرد که برای راه‌اندازی یک کارگاه فنی و خدماتی به دستگاه‌های بسیار بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد که به‌مرور زمان و با توجه به نیازهای شما اضافه خواهند شد.

به‌عنوان مثال اگر حجم کار بسیار بالاست و سرمایه مناسب در اختیار دارید، خرید براش صنعتی برای سنباده کاری صفحه‌های سی ان سی شده توصیه می‌شود. این دستگاه سرعت و کیفیت در سنباده زنی را به‌شدت افزایش خواهد داد و به هیچ عنوان قابل مقایسه با سنباده با دست و دستگاه‌های دستی نیست.

روکش ممبران

مواد اولیه موردنیاز برای اجرای پرس وکیوم

روکش PVC، چسب ممبران و ورق خام ام دی اف مواد اولیه این کارگاه هستند. شما می‌توانید با توجه به سرمایه‌ای که در اختیار دارید، طرح‌های مختلف روکش را در اختیار مشتریان خود قرار دهید. مطمئناً مشتری از اینکه انتخاب‌های زیادی پیش روی خودش دارد، خوشحال خواهد بود.

 

روکش ممبران در چه کیفیت‌هایی وجود دارد؟

ورق‌های روکش ممبران مانند پاراکس نوین چوب، ایکیاس وطن، آریا پی وی سی، رسپینا، اِی جی‌ای، لیدا پی وی سی، هاما، زینو، پارسا پی وی سی، ایمیج، آرمان و… در بازار ایران موجود هستند. البته روکش‌های چینی زیاد توصیه نمی‌شود و کیفیت چندانی ندارند.

چسب ممبران مانند کلایبریت، کولانتی، جوات، ریت اسپانیا، Dress، هنکل آلمان، دورانته، Rain bond، دکوراک، فونیکس در بازار ایران موجود هستند.

در بخش چسب، چسب آلمانی، ایتالیایی و ترکیه‌ای خوب هستند. برای یک کار خوب و باکیفیت باید هزینه کرد و از مواد درجه اول استفاده کرد.

 

تعداد افراد موردنیاز برای کار در کارگاه خدمات وکیوم چند نفر است؟

حداقل تعداد برای یک کارگاه پرس وکیوم ۳ نفر است. یک نفر اپراتور برای پاشش چسب و یک نفر هم اپراتور دستگاه پرس وکیوم که برای ساپورت و پرس کردن روکش نیاز است.

مطمئناً وقتی حجم کار بالا باشد، به نیروی کار بیشتری نیاز خواهید داشت. به‌عنوان مثال اگر دستگاه دو سینی باشد، باز هم به تعداد بیشتری اپراتور نیاز خواهید داشت. به‌مرور زمان تعداد دقیق نیروی کار برای شما مشخص خواهد شد.

برای دستگاه سی ان سی هم به یک یا دو نفر نیروی کار نیاز خواهید داشت. مطمئناً اگر حجم کار زیاد باشد، یک نفر فقط برای اپراتوری دستگاه CNC و یک نفر برای جابجایی ورق خام ورق سی ان سی شده نیاز خواهید داشت.

دستگاه پرس وکیوم

ظرفیت انجام کار در هر دستگاه پرس وکیوم چقدر است؟

ظرفیت انجام کار بستگی به نیروی کار دارد که بتواند سرعت عمل بیشتری داشته باشد اگر ۸ ساعت کار را در نظر بگیریم با این تعداد نیرویی که گفته شد به‌صورت ثابت و حرفه‌ای حداقل باید روزی ۲۰ عدد سینی روی دستگاه تک سینی کار انجام دهد. با هزینه‌های چسب و روکش با روزی کمتر از ۲۰ تا برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد.

 

فردی که بخواهد خدمات پرس وکیوم و روکش ممبران را شروع کند چه دانش و مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

 

اپراتوری دستگاه پرس وکیوم زیاد سخت نیست. حتی شرکت‌های فروشنده ماشین پرس وکیوم اطلاعات خوبی در مورد روش کار با دستگاه ارائه می‌کنند. بسیاری از مهارت های دیگر باتجربه به دست می‌آید. به‌عنوان مثال می‌توانید از یکی از مجموعه‌های خدماتی درخواست کنید تا در قبال دریافت هزینه، تجارب خود را به شما آموزش دهند.

البته اگر این درخواست شما از اساتید دیگر شهرها باشد، به نتیجه بهتری خواهید رسید.

پاشش چسب ممبران بسیار مهم است یعنی اپراتوری که در قسمت اجرای چسب ممبران کار می‌کند باید خیلی دقیق چسب را به‌اندازه کافی و یکنواخت بپوشاند چون قطعات کار ساده و صاف نیستند و حجم دارند و مهم‌تر این‌که باید به کار علاقه‌مند باشد.

اپراتوری دستگاه سی ان سی هم بسیار مهم هست. امروزه با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه مانند ورق ام دی اف خام و هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه، دیگر یک اشتباه به‌سادگی قابل جبران نیست. اپراتور دستگاه سی ان سی باید خوب آموزش ببیند و کار خود را با دقت انجام دهد.

کابینت ممبران,راه اندازی کارگاه پرس وکیوم، ابزار مورد نیاز خدمات پرس وکیوم,انواع روکش ممبران,قیمت پرس وکیوم,نجاری,خدمات پرس وکیوم,مشاوره خدمات پرس وکیوم,

 

مراحل انجام پرس وکیوم چگونه است؟

 

نکته مهم برای راه‌اندازی کارگاه این هست که باید کاتالوگ یا نمونه کارهای اجراشده مناسبی برای ارائه به مشتریان خود داشته باشید. این برای مشتری اهمیت دارد که بافت روکش و کیفیت آن را لمس کند. طرح موردنظرش را قبل از اجرا ببیند تا پس از اجرای کار دقیقاً شبیه به طرح موردنظرش اجراشده باشد.

مطمئناً تصور یک طرح خام سی ان سی برای همگان امکان‌پذیر نیست. هرچند که بیشتر مشتریان شما نجارها یا ام دی اف کارها هستند؛ اما برای شروع باید طرح‌ها و رنگ‌ها و نمونه کارها ملموس‌تر باشد.

پس از انتخاب طرح، نوبت به اجرای طرح بر روی ورق ام دی اف خام هست. ورق MDF خام را روی دستگاه سی ان سی قرار می‌دهیم و با دستور اپراتور طرح موردنظر اجرا می‌شود.

در مرحله بعد ورق سی ان سی شده برای عملیات سنباده کاری به بخش دیگری انتقال پیدا می‌کند. در این مرحله تمامی پرزها با سنباده کاری از بین می‌رود. سنباده کاری مناسب موجب می‌شود که چسب کمتری استفاده شود. هرچه سطح صیقلی‌تر باشد، چسب کمتری مصرف خواهد شد.

پس از اتمام سنباده کاری، چسب ممبران با استفاده از پیستوله به‌صورت کاملاً یکنواخت و تمیز در همه قسمت‌های صفحه اجرا می‌شود.

سپس ورق برای اجرای روکش به روی سینی دستگاه پرس وکیوم منتقل می‌شود. تنظیمات دستگاه با توجه به نوع ورق و نوع طرح انجام می‌شود و در پایان به یک ورق روکش شده دست پیدا خواهیم کرد.

پرس وکیوم

 

چه‌کارهایی می‌توان با دستگاه پرس وکیوم انجام داد؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در کارگاه خدمات پرس وکیوم انجام می‌شود، پرس روکش برای کابینت ممبران است. البته این دستگاه کارایی‌های دیگری هم دارد که با توجه به نوع خدمات متفاوت هست. پرس انواع تخته‌های چوبی به هم، ساخت ورق‌های قوسی، ساخت سازه منحنی در صنایعی مانند هوا و فضا و … ازجمله کارایی و قابلیت‌های ماشین پرس وکیوم است.

آیا این کار خسارت هم دارد؟

اگر تجربه کافی نداشته باشید و در کارتان دقت نداشته باشید، بدون شک خسارت خواهید دید. مقدار خسارت در دستگاه سی ان سی کمتر هست. یکی از اشتباهاتی که در پرس وکیوم شایع هست، چینش درست قطعه کار با توجه به طرح و نقش چوب است.

پارگی روکش هم یکی دیگر از خسارت‌های کار با دستگاه پرس وکیوم است. وقتی روکش پاره شود، دستگاه نمی‌تواند مکش را درست انجام دهد و به همین دلیل روی قطعه کار خوب فیکس نمی‌شود. تیرگی روشنی و مواد اولیه روکش، جنس کار و ضخامت‌های متفاوت است و مقاومت آن‌ها در برابر گرما تغییر می‌کند و قیمت آن‌ها متفاوت است.

باید در نظر گرفت که تولید چه شرکتی است؟ جنس آن چیست؟ مقاومت آن چطور است؟ در چه درجه گرمایی روکش روی کار فیکس می‌شود؟ برای پاره نشدن روکش باید این موردها را در نظر گرفت.

اجرای درست چسب ممبران مبحث دیگری است که باید به آن توجه داشت. اپراتور چسب را باید به‌صورت یکنواخت در سطح کار اجرا کند. چسب ممبران زیاد و کم به کار آسیب خواهد رساند.

 

هزینه برق یک دوره کارگاه خدمات ممبران چقدر است؟

هزینه برق یک کارگاه خدمات پرس وکیوم با یک دستگاه سی ان سی و یک دستگاه پرس وکیوم با احتساب اینکه ۲۰ سینی کار پرس شود، ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان در یک دوره خواهد بود.

موتور دستگاه پرس وکیوم

آیا دستگاه پرس وکیوم نیاز به سرویس دوره‌ای دارند؟

بله، دستگاه پرس وکیوم هم مانند هر دستگاهی نیاز به سرویس و نگهداری دارد. مهم‌ترین قسمت دستگاه پرس وکیوم، پمپ آن است. تعویض روغن و فیلتر این پمپ باید بر اساس میزان کارکرد دستگاه انجام گردد. زمان مناسب این سرویس از طرف شرکت فروشنده اعلام می‌شود.

المنت‌ها هم بخش دیگری است که پس از گذشت مدت‌زمانی کارکرد خود را از دست می‌دهند. گرمای استاندارد و یکنواخت موردی هست که نباید از آن به‌سادگی گذشت.

سی ان سی ورق ام دی اف

 

کیفیت ورق ام دی اف خام چگونه محاسبه می‌شود؟

ورق‌ها معمولاً باکیفیت‌های مختلفی ساخته می‌شوند یکی همان فشردگی، تنالیته یعنی تخلخل مواد است که روی کیفیت ورق تأثیر می‌گذارد. فشردگی ورق در کار وکیوم (ورق) بسیار مهم است. هرچه ورق فشرده‌تر باشد، کیفیت بیشتری در خروجی سی ان سی خواهید داشت. همچنین مقدار فشردگی ورق رابطه مستقیمی با میزان خورندگی چسب دارد.

امروزه برخی شرکت‌های تولیدکننده ورق‌های ام دی اف خام تولید می‌کنند که دارای دانه‌های بسیار درشت و در حد نئوپان (تخته فشرده) هستند. در تصویر بالا تفاوت اجرای سی ان سی بین یک ورق با تراکم بالا و یک ورق بی‌کیفیت و با تراکم پایین مشخص است.

آیا قطع برق موجب خرابی روکش ممبران می‌شود؟

خیر اگر در کارتان خبره باشید آسیب چندانی وارد نمی‌شود، وقتی برق قطع شود روکش گرمایی که به آن وارد شده را از دست می‌دهد سرد و سفت می‌شود انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد وقتی برق وصل شد با توجه به دمای داخل دستگاه که ورق دارد و تجربه‌ی استادکار امکان پرس دوباره ورق را خواهیم داشت.

البته تأکید می‌کنم که این موردنیاز به تجربه دارد. چه‌بسا در اثر قطعی برق دوستان زیادی خسارت دیده‌اند.

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: ماشین آلات و ابزار مورد نیاز کارگاه ام‌دی‌اف (MDF) چیست؟

 

اجرای روکش با دستگاه پرس وکیوم

ملاک و نحوه محاسبه قیمت چطور است؟

برخی همکاران به ازای هر سینی دستمزد دریافت می‌کنند. دستمزد هر سینی پرس وکیوم در این روزها بین ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. البته برخی دوستان دیگر به‌صورت متر مربعی هزینه دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال ورق MDF + هزینه CNC + پرس وکیوم که جمع این خدمات می‌شود متر مربعی ۳۰۰ هزار تومان.

در این حالت مشتری راحت‌تر است و درگیر خرید ورق MDF نمی‌شود. مجموعه خدماتی برای راحتی کار خود و افزایش کیفیت از ورق باکیفیت استفاده می‌کند.

نکته پایانی برای کسانی که می‌خواهند وارد حوزه خدمات پرس وکیوم شوند؟

برای راه‌اندازی کارگاه پرس وکیوم اولین نکته علاقه‌مند بودن به کار هست. اگر به این کار علاقه دارید، حتماً قبل از هر کاری به‌صورت امتحانی چند روز در یک کارگاه خدمات پرس وکیوم کار کنید و ببینید آیا امکان انجام این کار را دارید؟ توانایی فنی این کار را دارید؟ توانایی بدنی انجام کار را دارید؟

اگر به این نتیجه رسیدید که این کار مناسب شماست، سرمایه موردنیازتان برای خرید ماشین آلات را تهیه کنید. در مرحله بعد سرمایه در گردش برای خرید ورق و رول PVC (روکش) نیاز دارید.

استقامت در کار بسیار مهم است. مخصوصاً برای کارهای خدماتی که با ارباب‌رجوع‌های زیادی با اخلاقیات و خلقیات مختلفی سروکار دارند و باید تحمل زیادی داشته باشید. سابقه ساخت سازه‌های چوبی و اجرای کابینت ممبران هم بسیار تأثیر مثبتی در اجرای کار دارد. اگر شما تجربه ساخت و نصب کابینت را داشته باشید، درک بهتری از طرح و روش اجرای کار خواهید داشت.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرارگرفته باشد. لطفاً شما هم تجربیات خود از کار در کارگاه پرس وکیوم و راه‌اندازی آن را با دیگر علاقه‌مندان در قسمت دیدگاه‌های همین نوشته در میان گذارید.

از جناب آقای اصغر پور بابت در اختیار قرار دادن این تجربیات سپاسگزاریم.

منبع: آیچوب

5 نظر در “پاسخ به ۱۵ پرسش مهم در مورد راه اندازی کارگاه خدمات پرس وکیوم!

  1. حسین گفت:

    سلام وقت بخیر اطلاعات در مورد ابعاد و اندازه های سر سطونهای ممبران میخواستم

    1. آیچوب گفت:

      سلام حسین عزیزی
      اطلاعاتی در این مورد ندارم.

  2. علی گفت:

    تشکر از مطالبتون. حداقل فضای لازم برای راه اندازی کارگاه چقدر است؟ عرض کارگاه حداقل باید چند متر باشد؟

    1. آیچوب گفت:

      با توجه به تعداد ماشین های موجود و میزان تولید یا ورودی و خروجی مواد خام و محصول باید این متراژ را براورد کنید
      هر دستگاه مساحتی با به علاوه حریم خودش اشغال می کند.
      راهرو های دسترسی به ماشین آلات هم در نظر گرفته شود
      انبار دپو متریال و انبار خروجی کالا نیز محاسبه باید شود.
      در انتها پیش بینی باید داشته باشید برای توسعه احتمالی و پیک سفارشات

  3. پوریا گفت:

    واقعا این مقاله عالی بود
    متاسفانه خیلیا بدون هیچ دانش تجربه به این کار وارد شدند که باعث افت کیفیت کار شده…

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )