آموزش, محصولات چوبی

راهنمای استانداردهای اولیه ساخت سونا چوبی چیست؟

استانداردهای اولیه ساخت سونا چوبی

  سونا چوبی یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای علاقه‌مندان به سونا و جکوزی است. استفاده از سونا در طراحی منزل در حال حاضر به‌سرعت در حال پیشرفت است و تقریباً همه دوست دارند در خانه خود حداقل یک سونا کوچک داشته باشند.

سونا به‌خاطر مزایای بسیاری که دارد طرف‌داران زیادی دارد. در این مطلب به چگونگی طراحی یک سونای ایدئال خواهیم پرداخت. ابتدا اجازه دهید کلیت موارد فنی مربوط به طراحی سونا را برای شما عزیزان شرح دهیم.

چوب مورداستفاده در سونا خشک می‌بایست از درختان مخروطی شکل باشد که در ایران بهترین کاج (چوب‌های موسوم به روسی) هست. چوب لمبه سقف و دیوار با ضخامت ۱/۶ و پهنای ۸ تا ۹ سانتیمتر و چوب نیمکت و کف و زیرسازی‌هایشان ضخامت ۲/۵ تا ۳ سانتیمتر و پهنای ۸ تا ۹ سانتیمتر است.

درب حتماً پنجره‌دار و پایین چوب برای ساخت درب بهتر است از تکنیک گلولام استفاده شود تا تاب برندارد. چهارچوب درب و پنجره با ضخامت ۵ و پهنا ۹ تا ۱۲ سانتیمتر ایدئال و زیر سازی دیوار ۱/۵ تا ۲ سانتیمتر ضخامت و پهنا ۵ سانتیمتر است. عایق مناسب برای سونا از ورق پلی اتیلن با گاز LPG یا ورق الاستومری است.

یراق‌آلات بهتر است از نوع برنج و یا آبکاری شده باشد. برای انتخاب شیشه در صورت ابعاد بزرگ از سکوریت استفاده کنید و در غیر این صورت شیشه معمولی با ضخامت ۶ میل کفایت می‌کند. دیوار اجر نسوز بر طبق منبع گرمایی استاندارد ساخته شود.

سیم نسوز برای روشنایی ۱/۵ کابل هیتر بر مبنای کیلووات گزینه دیگری است که باید رعایت کنید. اگر سیستم گرمایش گاز باشد و دیگ و مشعل، بازهم برحسب ابعاد کل سونا حداقل ارتفاع ۲۰۰ و حداکثر ۲۴۰ سانتیمتر که بر مبنای فضا باید ساخته شود.

رنگ مورداستفاده در سونا چوبی نباید شیمیایی باشد و بهترین گزینه برای استفاده در این فضا روغن گیاهی مخصوص چوب است.

در زیر به نکاتی بیشتر در مورد سونا و نمونه‌های آن خواهیم پرداخت.

نکته های مهم برای ساخت سونا چوبی

چوب مورد استفاده در ساخت سونا

  در سوناهای سنتی بیشتر از چوب صنوبر برای ساختن سونا استفاده می‌شد؛ اما مهندسان و طراحان به این نتیجه رسیده‌اند چوب درخت کاج بهترین گزینه برای این کار است.

در سوناهای سنتی هنگام نشستن بر روی چوب مجبورید یک‌پارچه یا حوله استفاده کنید تا در اثر گرمای چوب نسوزید که این به‌خاطر بافت چوب‌های صنوبر یا ترمووود است؛ اما چوب درخت کاج به‌خاطر نوع بافتش گرما به خیلی ملایم‌تر پخش می‌کند، همچنین هنگام گرم‌شدن بوی خوش و آرام‌بخش در محیط پخش خواهد کرد.

معمولاً در کف‌سازی از هاردوود (از انواع زبان‌گنجشک) Ash که دانسیته (چگالی) بالایی دارد و بسیار چوب مقاومتی است، استفاده می‌شود.

استفاده از هاردوود در کف باعث می‌شود تا بر اثر رفت‌وآمدهای زیاد و کشیدن مبلمان روی آن در درازمدت آسیبی به چوب نرسد و در جاهایی که تردد کمتر است مثلاً: در استخر – سونا و جکوزی و یا بالکن‌های کم رفت‌وآمد می‌توان علاوه بر هاردوود از چوب سافت وود (انواع کاج) هم استفاده کرد.

سونای خارجی

سونای خارجی

گاهی اوقات پیش می‌آید که شما قادر نخواهید بود در داخل ساختمان کابین سونا را طراحی و اجرا نمایید. در این حالت بهتر است از محیط بیرون منزلتان برای این کار استفاده نمایید و گوشه‌ای از حیاتتان را برای این کار اختصاص دهید.

سونا در طراحی سنتی

اگر خانه‌ای دارید که از طراحی سنتی در آن استفاده کرده‌اید بهترین کار این است که سونا را در محلی اجرا کنید که در طراحی و دکوراسیون سنتی شما خللی ایجاد نکند. در این حالت با استفاده از دربی برگرفته از فضای داخلی منزلتان محیط سونا را از دید دیگران مخفی نگه دارید.

سوناهای پیش ساخته

سوناهای پیش ساخته

اگر باتوجه‌به نوع معماری ساختمانتان و عوامل دیگر قادر نیستید تغییرات در فضا ایجاد کنید بهترین کار این است که از سوناهای پیش‌ساخته برای این کار استفاده کنید و فقط با انتقال آن به پارکینگ منزلتان یا دیگر نقاط از آن استفاده کنید.

نورپردازی در سونا

نورپردازی در سونا

 بیشتر طراحان و معماران به نکته‌ای که کمتر به آن توجه می‌کنند نورپردازی در داخل سونا است و اکثر سوناها از نور کم و کدر برخوردار هستند. بهتر است بدانید سونا نیاز به فضایی روشن و پرنور دارد و نور مناسب در داخل سونا بسیار مهم و ضروری است.

 پس سعی کنید به زیبایی سونا را نورپردازی کنید و از منابع نوری مختلف برای روشن نمودن سونا استفاده کنید.

منبع: آیچوب

3 نظر در “راهنمای استانداردهای اولیه ساخت سونا چوبی چیست؟

  1. nanoman گفت:

    با سلام خدمت شما
    احسنت به مطالبتون و شما
    خیلی کم هست سایت هایی مثل سایت شما
    مرسی بابت این همه موضوعات خوب و زحماتی که کشیدید
    واقعا نمی دونم چی بگم
    به هر کجای سایتتون که نگاه می کنم عالی هست
    تشکر

    1. مدیر گفت:

      @nanoman,
      سلام دوست عزیز
      به آی چوب خوش آمدید.
      سپاس از نظر پر مهرتون.

  2. فربد گفت:

    سلام
    ممنون که به وبلاگ من سرزدید
    خیلی استفاده کردم . نکته شما درباره نورپردازی سونا کاملا درسته . بیشتر سوناسازان اعتقاد دارند سونا باید دارای نور ملایم مایل به کم باشد و دلیل این کار نبود نور مستقیم و تاثیر آن بر روی اعصاب در هوای گرم است . اما واقعیت این است که در سونا فقط از نور مستقیم نباید استفاده کرد و نوردهی و روشنایی کامل فقط به زیبایی سونا می افزاید .
    سایت آی چوب واقعا عالی است . موفق باشید .
    ارادتمند شما فربد

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )