ابزارهای فرز, معرفی ابزار

چگونه مثل حرفه ای ها صفحه سنگ فرز خرید کنیم؟ ۱۲ نکته فنی

خرید صفحه سنگ فرز

 صفحه سنگ یکی از تجهیزات مورداستفاده همراه با دستگاه‌هایی مانند مینی فرز یا سنگ فرز است. بهتر این بدانید که تفاوت افراد حرفه‌ای و آماتور فقط و فقط یادگرفتن‌های مداوم در حوزه تخصصی خودشان است.

 یادگرفتن‌هایی که هم کارشان را بسیار آسان‌تر می‌کند و هم با سلامت بیشتری کار می‌کنند. در این مقاله 12 نکته مهم که هنگام خرید صفحات فرز و مینی فرز باید بدانید را آموزش می‌بینید.

آموزش خرید صفحه سنگ و مینی فرز

 برای هر کاری از صفحه استاندارد استفاده کنید. هیچ‌وقت از صفحه ساب برای برش و از صفحات برشی برای ساب زدن استفاده نکنید. مخصوصاً صفحات برشی به دلیل مقطعه نازکی که دارند به‌راحتی شکسته خواهند شد.

 کاربری صفحات مختلف با کدی که جلوی Type آن‌ها نوشته شده است مشخص می‌شود. علاوه بر کاربری هر صفحه به تعداد دور مجاز هر صفحه و نوع اتصال به فرز و نوع فلنج و نوع گارد موردنیاز حتماً توجه کنید.

صفحه ساب فلزات, صفحه برش استیل

انواع صفحه سنگ به لحاظ شیوه اتصال به فرز و مینی فرز

 دو نوع اتصال برای وصل کردن صفحه به دستگاه وجود دارد. نوع اول صفحاتی هستند که مستقیم و با مهره‌های قلاویز شده‌ای که روی صفحه وجود دارد به رزوه‌های اسپیندل وصل می‌شوند و نوع دوم توسط مهره و انواع فلنج به دستگاه متصل می‌شوند.

 نکته مهم در دسته‌بندی دوم استفاده از فلنج‌های پشتی (backing flange) و فلنچ بالایی (locking flange) مناسب برای هر صفحه سنگ است که باید در کاتالوگ دستگاه یا کاتالوگ صفحه آن را مطالعه کنید. به مهره روی صفحه فلنچ و به مهره پشتی فلنج پشتی یا بوشن گفته می‌شود.

 در مینی فرزها فلنج پشتی و جلویی یک اندازه و یک قطر دارند (قطر خارجی) اما در فرزهای بزرگ‌تر فلنج پایینی می‌تواند قطر بزرگ‌تری از فلنج جلویی داشته باشد (برای نگهداری بیشتر پشت صفحه).

 هشدار: برای استفاده از صفحات برشی (cut off) هیچ‌وقت از فلنج‌های با قطر مختلف استفاده نکنید و هر دو فلنج تکیه‌گاه و نگه دارند باید یک اندازه و یک قطر باشند.

 در ایران نوع فلنچ بسیار مرسوم است و از نوع اول معمولاً برای پولیش‌کاری استفاده خواهد شد.

ویدئوی آموزش انتخاب صفحه فرز و مینی فرز استاندارد

در این ویدئوی آموزشی نکاتی که برای خرید یک صفحه نیاز دارید را آموزش دادیم. چه صفحه‌ای را باید چطور و چگونه با توجه به نوع کار و نوع دستگاه انتخاب کنید؟

 

تماشا این ویدئو برای شما نیم بها محاسبه می شود!

انتخاب صفحه مینی فرز بر اساس استاندارد ISO

 استاندارد دیگری تحت عنوان Type که به‌اختصار به‌صورت T همراه با عدد، حروفی مقابل آن نشان داده می‌شود هم وجود دارد. این استاندارد هم می‌تواند نوع کاربری دیسک را بیان کند و هم شیوه استفاده از آن را روشن کند.

 مثلاً Type 27 یا Type 27A که در این مثال type 27 مخصوص لایه‌برداری از سطوح و type 27A یا Type 1 مخصوص برش ساخته شده است که فقط می‌توانیم از لبه آن برای برش استفاده کنیم و در صورت استفاده به‌عنوان ساب زدن مانند بمبی ترکش‌زا منفجر خواهد شد.

کد تایپ صفحه سنگ فرز

 تایپ‌های دیگری مانند Type11 هم که شکلی فنجان مانند دارند برای ساب زدن با زاویه صفر درجه روی فلزات ساخته شده‌اند یا استاندارد Type 52 نشان می‌دهد که این صفحه به اسپیندل مینی فرز یا فرز پیچ می‌شود و نیاز به فلنج ندارد.

 مثلاً برای تایپ 27 سایش با زاویه 30 درجه ولی برای تایپ 28 فقط سایش با زاویه 15 درجه پیشنهاد می‌شود و یا تایپ 6 و تایپ 11 مربوط به ساینده‌های سطوح فنجانی هست که بدون زاویه است و کل سطح دیسک با صفحه تماس دارد؛ ولی برای تایپ 27A و تایپ 1 که مخصوص برش هست فقط می‌توان با زاویه 90 درجه استفاده کرد

علائم روی صفحه سنگ فرز چیست؟

در صفحات استاندارد کدهای به‌صورت 230x3x22.2mm نوشته می‌شود که از سمت راست عدد اول قطر صفحه، عدد وسط ضخامت صفحه و عدد آخر قطر سوراخ وسط صفحه را نشان می‌دهد.

صفحه فرز و مینی فرز از چه موادی ساخته شده است؟

 صفحات و ساب و برش از مواد ساینده‌ای درشت شده‌اند که توسط فرایندی خاص و تحت پرش و گرمای شدید کنار هم قرار گرفته‌اند. در مواردی مانند برش فلزات نرم؛ مانند مس و برنج و آلومینیوم دانستن جنس صفحه بسیار مهم می‌شود.

 مثلاً در برش آلومینیوم استفاده از صفحات برشی ساخته شده با اکسید آلومینیوم (مثلاً کد زیر) می‌تواند باعث ایجاد آتش‌سوزی یا انفجار شود.

کد خوانی صفحه سنگ فرز

مثلاً کد A24R-BF

 A: جنس دانه‌های ساینده صفحه را نشان می‌دهد که در اینجا A به معنی آلومینیوم اکساید است

 عدد 24 نشان‌دهنده اندازه دانه‌های ساینده است که دانه‌های ریز برای صفحات برشی کاربرد بیشتری دارد

 حرف R به معنی سختی پیوند بین دانه‌های چسبیده شده است که R مقدار متوسط را نشان می‌دهد

 دو حرف انتهایی هم در اینجا چسبی را نشان می‌دهد که این ذرات را کنار هم نگه داشته است که در اینجا BF به معنی نوعی رزین تقویت شده است.

صفحه با اندازه مناسب انتخاب کنید

 در بازار صفحات ساب و برش در اندازه‌های مختلف و البته استاندارد تولید می‌شوند و هدف از اندازه صفحه قطر صفحه است که این اندازه در فرزهای بزرگ از 7 تا 9 اینچ معادل با 180 تا 230 میلی‌متر است و در مینی فرزها قطر صفحه بین 4 تا 6 اینچ معادل با 110 تا 125 میلی‌متر است.

 صفحه‌ای که انتخاب می‌کنید نباید از گارد محافظ بیرون بزند و نباید از اندازه‌ای که روی پلاک فرز و مینی فرز نوشته شده است قطر بیشتری داشته باشد.

اندازه و ضخامت دیسک سنگ فزر

تعداد دور صفحه سنگ را بررسی کنید

صفحات روی فرز با دور بسیار بالایی گردش می‌کنند که این دور بالا باعث ایجاد نیروی گریز از مرکز زیادی روی صفحه می‌شود. به‌صورت کلی و البته اصولی هر چه قطر صفحه بزرگ‌تر باشد باید مینی فرزی که به آن متصل می‌شود دور کمتری داشته باشد.

تعداد دور صفحه فرز

 برای مثال برای صفحات 180 میلی‌متر یا 7 اینچ بیشترین سرعت فرز نباید بیشتر از 8500 دور بر دقیقه (rpm) و برای صفحات 230 میلی‌متر یا 9 اینچ این تعداد باید حداکثر 6650 دور بر دقیقه باشد.

 اما در مینی فرزها مثلاً برای صفحات 5 اینچی ماکزیمم دور 12000 دور بر دقیقه و برای صفحات 6 اینچ حداکثر 10 هزار دور خواهد بود که رعایت این محدودیت‌ها ارتباط مستقیمی با ایمنی کاربر دارد و احتمال کیک بک و یا شکستن صفحه برشی ناشی از نیروی گریز از مرکز را کاهش می‌دهد.

بررسی نوار رنگی روی صفحه مینی فرز

 این نوار خم مقدار سرعت مجاز بر حسب متر بر ثانیه (m/s) را بیان می‌کند که هر رنگ نمایان گر یک عدد است.

 نوار آبی= 50 متر بر ثانیه

 نوار زرد= 60 متر بر ثانیه

 نوار قرمز= 80 متر بر ثانیه

 نوار سبز= 100 متر بر ثانیه

 نوار زرد و آبی= 125 متر بر ثانیه

این صفحه سنگ برای فلز هست یا چوب؟

 در بعضی برندها برای راحتی شناسایی از کدهای رنگی در قالب نوارهایی پشت صفحه برای بیان متریال های پیشنهادی آن صفحه استفاده می‌شود. به صورت زیر:
نوار قرمز: فولاد و آلیاژهای آهنی

 نوار آبی: استیل ضدزنگ

 نوار طوسی: آلومینیوم و فلزات نرم

 نوار سبز: بتن و کاشی و سرامیک

 نوار زرد: چوب

تاریخ انقضای صفحه را پیدا کنید

صفحات برش یا ساب مینی فرز روی خود یک تاریخ به میلادی درج می‌کنند که نشان‌دهنده تاریخ انقضای آن است. اگر صفحه‌ای چنین تاریخی نداشت یا از تاریخ انقضای آن گذشته بود خرید نکنید. مواد تشکیل‌دهنده صفحات توسط چسب‌های مخصوصی به هم پرس می‌شوند و این چسب تاریخ انقضا دارد.

مراقب انفجار صفحه برش مینی فرز باشید!

  دیسک‌های برش یا ساب‌زنی فلزات معمولاً حاوی اکسید آلومینیوم هستند و دیسک‌های مخصوص سنگ حاوی کارباید سیلیکون هستند.

توجه کنید که برای برش فلزاتی مانند آلومینیوم یا منگنز یا حتی مس از دیسک‌های برش حاوی اکسید آلومینیوم استفاده نکنید. چرا که خطر آتش‌سوزی و انفجار خواهد داشت و در چنین مواردی دیسک‌های برش مخصوص سنگ پیشنهاد می‌شود.

از دیسک‌های برشی حاوی اکسید آلومینیوم فقط برای برش فولاد و آلیاژهای آهنی استفاده کنید.

در ادامه این آموزش‌ها و در قسمت‌های بعدی نکات بسیار مهمی را دررابطه‌با ایمنی و استاندارد بستن انواع صفحه و شیوه استفاده از هر کدام آموزش خواهیم داد. پاسخگوی سؤالات فنی شما در قسمت کامنت‌های این نوشته هستیم.

منبع: آیچوب

10 نظر در “چگونه مثل حرفه ای ها صفحه سنگ فرز خرید کنیم؟ ۱۲ نکته فنی

  1. رزگار شیری گفت:

    بسیار مفید

    1. آیچوب گفت:

      سپاس از شما

  2. کاربر گفت:

    سلام
    شیلد محافظ صورت و دستکش برای کار با فرز چی پیشنهاد میکنید؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      پیشنهاد مشخصی نداریم
      باید جستجو کنیم

  3. هادی معینی گفت:

    تشکر میکنم ازتوضیحات مثبت شما. ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سپاس از شما هادی عزیز

  4. علی گفت:

    برای کار خانگی میخوام اخه پول برای خرید دستگاه حرفه ای ندارم و منتقی هم نیست ولی میخوام خودم بسازم

    برای کار خانگی چه دستگاهی در صورت وجود پیشنهاد میکنید؟
    (منظور استفاده دایم ندارم نه اینکه تو خانه بخوام استفاده کنم)

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      از همین مدل های موجود در ویدئو استفاده کنید

  5. علی گفت:

    سلام
    میشه مینی فرز یا فرز را به زیر میز محکم کنم طوری که شل نباشه بعد بعنوان اره میزی استفاده کنم میشه راهنمایی کنید اگه نظرتون منفی هست

    و اینکه از یه موتور مثل موتور DC۷۷۵ میشه با شفت و پولی یه دستگاه اره میزی ساده ساخت اموزشش تو اپارات هست؟؟؟؟؟؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما علی عزیز
      به هیچ عنوان این کار رو انجام ندید
      استاندارد و ایمن نیست.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]