اره, اره نواری/فلکه, برش‌کاری, معرفی ابزار

چک لیست خرید اره فلکه دست دوم

اره نواری,اره فلکه ای,خرید اره نواری دست دوم,خرید اره فلکه دسته دوم,ترفند خرید اره نواری,خرید ابزار نجاری دست دوم,خرید اره فلکه از شیپور,خرید اره نواری از دیوار,آیچوب,

همه چیز به شکل عجیبی گران شده و برای خیلی از کسب‌وکارها خرید ابزار نو شبیه به آرزو شده است! از جمله این ابزارها اره فلکه است و تلاش می‌کنم در پایان این آموزش آیچوب دیدگاه درستی از شیوه خرید اره فلکه دست‌دوم به دست آورید.
اره فلکه نجاری یا خوب است یا بد! حالت وسط ندارد! پس بریم که سرمون کلاه نره!

1. خرید آنلاین یا حضوری؟

شما هم مثل من به‌محض تصمیم به خرید شروع می‌کنید به گوگل کردن و شخم‌زدن وبگاه‌های فروشگاهی.
به‌هیچ‌عنوان استفاده از این ابزارها را رد نمی‌کنم؛ اما باتوجه‌به اینکه گردانندگان این وبگاه‌ها اشرافی بر کیفیت و چگونگی ارائه محصول ندارند و هیچ کارشناسی بابت قیمت‌گذاری نظارت نمی‌کند، باید بسیار مراقب باشید.
مرور این سایت‌ها برای رسیدن به بالانسی از قیمت در مدل‌های مختلف پیشنهاد می‌شود؛ اما انتظار قیمت‌گذاری منصفانه از طرف فروشندگان در سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور را نداشته باشید.

شیوه مرسوم قیمت‌گذاری این‌طور است که: بالاترین قیمت ممکن را بگذارم! اگر فروش رفت که رفت اگر نرفت میارم پایین!

پیشنهاد آیچوب برای استفاده از این سایت‌ها، فقط در حد پیداکردن ابزار و فروشنده موردنظرتان است. مابقی مراحل را باید به‌صورت حضوری انجام دهید.

تبریک میگم تا همین‌جا احتمال کلاه برداری و پشیمانی از خرید را تا 90% کم کردید.

اگر به هر دلیلی قصد خرید از طریق سایت‌ها را دارید؛ قوانین سایت را مطالعه کنید، اعتبار نماد اعتماد را بررسی کنید، نظرات خریداران احتمالی قبلی را بخوانید، سابقه فعالیت فروشنده در سایت را بررسی کنید و در انتها با پذیرش ریسک خرید، اقدام کنید.

2. برسی شکل ظاهری اره نواری

 مثل همه خریدها ابتدایی‌ترین کاری که باید انجام دهید بررسی شکل ظاهری دستگاه است. با یک نگاه موشکافانه می‌توانید تشخیص دهید که صاحب دستگاه فرد مرتب و دلسوز بوده یا نه…
معمولاً اره نواری دست‌دوم نامناسب ازنظر ظاهری خصوصیاتی دارد. رنگ‌پریدگی، خط و خراش، رنگ‌زدگی، پوسیدگی، ترک، سوراخ و فرورفتگی، جای ضربه سنگین و… ازجمله این ایرادات ظاهری هستند.
احتمال اینکه یک فرد شلخته از دستگاه خود در شرایط بدی استفاده کرده باشد، بسیار زیاد است. البته بعضی دوستان دستگاه‌هایی که در اثر آتش‌سوزی یا هر ایراد فنی دیگر رنگ‌پریده شده‌اند را از نو رنگ می‌کنند و جای قناری می‌فروشند. پس مراقب باشید که همیشه خوش‌رنگ بودن دلیل بر تمیزی دستگاه نیست.
دستگاهی که جوشکاری شده را از فهرست خودتان حذف کنید. اساساً چدن ماده بسیار قوی و محکم هست و به این سادگی نمی‌شکند. اگر بدنه اره نواری جوشکاری شده باشد احتمالاً ضربه سنگینی به آن وارد شده است.
اره فلکه ابزار سنگینی است و در جابه‌جایی‌ها با یک حرکت اشتباه اپراتور جرثقیل یا لیفتراک ضربه سنگینی به آن وارد می‌شود و می‌توانید باعث ایجاد تاب و نامیزانی در بدنه و در نتیجه از تنظیم خارج‌شدن اره شود.
اره فلکه‌ای که از تنظیم خارج شود مخصوصاً در مدل‌های ایرانی قابل کالیبره‌شدن نیست و باید به دست پرتوان تراشکار بسپارید؛ بلکه با هزینه گزاف لنگی و زدگی اره فلکه شما را جبران کند.
برای یک خریدار وجود خراش و رنگ‌پریدگی و اثر ضربه و زنگ‌زدگی و… مزیتی برای چانه‌زنی ایجاد می‌کند!

3. بررسی فلکه بالا و پایین اره نواری

اگر این دو بخش سالم نباشند، تیغه به‌درستی روی این دو فلکه نمی‌نشیند و پس از راه‌اندازی دستگاه از روی فلکه دستگاه خارج می‌شود.
در این صورت هم باید هزینه صفر کردن اره را بدهید هم ضرر تیزکردن دوباره تیغ اره را بپردازید.

تیغه را از روی دستگاه خارج کنید و فلکه بالا و پایین را با دست بچرخانید. اگر یاتاقان سالم باشد، فلکه باید نرم و سریع و روان و بدون صدا بچرخد. اگر بلبرینگ و یاتاقان اره نواری خراب باشد، چرخش فلکه درست انجام نمی‌شود.

در مرحله بعد باید لنگی فلکه را چک کنید. با دو دست خود دو طرف فلکه را محکم بگیرید و به عقب و جلو و چپ و راست حرکت دهید. فلکه نباید کوچک‌ترین لقی و لنگی داشته باشد. هرگونه لقی و حرکت اضافی به معنای خرابی یاتاقان دستگاه هست.
اگر فلکه تاب داشته باشد که کلاً باید این دستگاه را دور انداخت و قابل‌استفاده نیست (این ایراد کمتر پیش می‌آید)

البته بررسی لنگی اره فلکه به‌صورت دقیق نیازمند ابزار و تجربه کافی است که از شما به‌عنوان خریدار غیرحرفه‌ای انتظار نمی‌رود.

4. درب‌های محافظ تیغه و بخش هدایت تیغه را بررسی کنید

 درب‌های محافظ تیغه باید به‌خوبی در جای خود محکم شوند و پیچ‌های باز و بست آن سالم باشد. این درب‌ها را باز کنید ببندید و از سلامت آن مطمئن شوید.
در مرحله بعد سیستم هدایت تیغه را بررسی کنید. بلبرینگ‌های این بخش، بلوک‌های چپ و راست تیغه، بلبرینگ پشتی، بخش تنظیم ارتفاع برش و درپوش محافظ این بخش هم باید سالم باشد.
از سالم‌بودن پیچ‌ها و اتصالات و امکان تغییر آسان آن‌ها مطمئن شوید.
ارتفاع برش را از صفر به حداکثر اندازه قابل‌استفاده در دستگاه تغییر دهید و از انجام درست این قابلیت مطمئن شوید.
کلید و یا سلکتور خاموش و روشن را چک کنید تا درست عمل کند. این کلیدها نسبتاً گران‌قیمت هستند.

 

5. موتور و پولی اره نواری را چک کنید

 بخش مهم دیگر اره نواری موتور دینامی آن هست. این موتورها معمولاً خراب نمی‌شوند و حتی چندین سال بازهم نمی‌شوند. پروانه خنک‌کننده موتور باید سالم باشد تا به‌خوبی موتور را خنک کند. بررسی کنید محل قرارگیری موتور روی بدنه شکسته یا جوش نشده باشد.
تسمه را از روی محور موتور باز کنید و چک کنید که محور موتور در حالت آزاد خیلی راحت بچرخد و گیرپاژ نکرده باشد. محور موتور را به عقب و جلو حرکت دهید.
این محور به‌هیچ‌عنوان نباید به عقب و جلو و چپ و راست حرکت کند. در مرحله بعد موتور را روشن کنید و به صدای موتور گوش دهید. این موتور هیچ صدایی نباید داشته باشد و کاملاً بی‌صدا کار می‌کند.
اگر صدای اضافه از موتور شنیدید، پس مشکلی وجود دارد.
پولی متصل به شفت موتور را بررسی کنید. پولی نباید شکسته و لق باشد. تسمه هم نباید ترک پارگی داشته باشد.

 

اهمیت گونیا اره نواری

6. گونیا باید روان و راحت حرکت کند

 گونیا بر روی میز کار قرار می‌گیرد و در راستای یک محور میله‌ای و یا در شیار صفحه حرکت می‌کند. یک پیچ بزرگ فلزی هم برای محکم کردم گونیا در محل موردنظر وجود دارد.
این پیچ را باز کنید و گونیا را در راستای محور خودش حرکت دهید. گونیا باید روان و آسان حرکت کنید. گونیا باید به حدی نرم و تمیز باشد که در حد یک میلی‌متر به نرمی حرکت کند. پیچ گونیا باید سالم باشد تا به‌آسانی بتوانید آن را باز و بسته کنید. شما با این پیچ زیاد کار دارید.

گونیا پس از سفت‌شدن نباید لقی داشته باشد و تکان بخورد. در زمان‌برش فشار زیادی به گونیا وارد می‌شود. گونیا باید کاملاً صاف و بدون انحنا باشد.

 

سلامت باند دور اره فلکه

7. از سلامت باند دور فلکه مطمئن شوید

اره فلکه‌های قدیمی موجود در بازار ایران معمولاً باند فلکه ندارند. اگر اره فلکه دست‌دوم موردنظر شما دارای باند دور فلکه هست، بررسی کنید که این باند سالم باشد. باند نباید پاره و نامنظم باشد. البته اگر باند خراب بود، می‌توان با هزینه نسبتاً کم باند جدید را جایگزین کرد.

 

8.اره نواری دست دوم را حتماً روشن کنید

 روشن نکردن ابزار نجاری دست‌دوم و کارنکردن با آن یک طنز تلخ است. شما باید و باید و باید اره نواری را روشن کنید و چوب را برش دهید.
بهانه‌هایی مانند نبود تیغه و نبود منبع برق و نبود تسمه به‌هیچ‌عنوان پذیرفته نیست. چشم‌بسته نمی‌توان چند ده میلیون هزینه‌کرد و حتماً باید دستگاه را آزمایش کنید.
ابتدا دستگاه را به برق بزنید، تیغه را روی فلکه قرار دهید و محکم کنید. تنظیمات اولیه را انجام دهید و دستگاه را روشن کنید. دستگاه نباید لرزش و صدای زیاد داشته باشد.
ارتفاع برش را بر اساس چوب موردنظرتان تنظیم کنید و چوب را برش دهید. پیشنهاد می‌کنیم در داخل ماشین خود چند قطعه چوب یک‌متری با چگالی و مختلف داشته باشید و برش دهید.
جای هیچ بهانه‌ای را باقی نگذارید. اگر فروشنده شرایط را برای شما فراهم نکرد، از او بخواهید در برگ خرید قید کند که امکان پس‌دادن ابزار تا یک هفته آینده را به شما دهد.
در زمان‌برش اطمینان حاصل کنید که گونیا سالم است و برش صاف انجام می‌شود. بیشترین فشار ممکن را به دستگاه وارد کنید و مطمئن شوید که اره نواری دست‌دوم درست کار می‌کند.

خرید اره نواری دست دوم

9. جمع‌بندی نهایی خرید اره نواری کارکرده

خرید ابزار دست‌دوم مانند هندوانه دربسته است؛ اما می‌توان با رعایت یک سری نکته‌های ریز و ساده، خرید خوبی داشت. اگر به این مباحث اشراف ندارید، از یک استادکار قدیمی ماهر بخواهید با شما همراه شود و این موارد را بررسی کند.

مراقب خرید اینترنتی ابزار نجاری دست‌دوم باشد. در این دوره و زمانه نمی‌توان به هرکسی اطمینان کرد. شما باید حتماً حضوری خرید کنید و تمامی مواردی که توضیح دادیم را بررسی نمایید. اگر فروشنده به شما اجازه تست نداد، شما هم این دستگاه را از لیست خود خارج کنید.

حتماً چندین دستگاه را تست کنید و درنهایت خرید درست را انجام دهید. تعارف را کنار بگذارید و برای پول خود ارزش قائل شوید. در هنگام جابه‌جایی دستگاه هم بسیار مراقب باشید و از راننده جرثقیل بخواهید از باند پارچه‌ای برای جابه‌جایی دستگاه شما استفاده کند.
در پایان از شما اساتید و فعالان صنعت چوب خواهشمندیم تجربیات خود از خرید اره نواری دست‌دوم نجاری را با ما در میان گذارید تا دوستان زیادی از تجربه شما بهره ببرند.

منبع: آیچوب

 

7 نظر در “چک لیست خرید اره فلکه دست دوم

  1. یاوری گفت:

    با سلام وتشکر بابت این مطلب ارزشمند
    بنده به یک نکته در هنگام استفاده از تیغه اره های پیلانا برخورد کردم گفتم اینجا به اشتراک بگذارم: نکته کلیدی را باید بدانیم که دلیل اصلی کارایی و راندمان بالای برخی تیغه اره نواری ها نسبت به سایر تیغه اره ها نوع صحیح و یا پیچیده ست کردن دندانه ها متناسب به نوع مقطع برش می باشد، مورد های همچون صدا کردن تیغه هنگام برش یا ناصاف بریدن و شکستن تیغه اره بخشی مهمی از علل آن، نشآت گرفته از نداشتن دانش و تخصص کافی در چپ و راست کردن دندانه (set) اره نواری است.

  2. امین گفت:

    نواری ۶۰ چه مدلی رو پیشنهاد میکنید؟کدام تولیدی کم صداتر است؟

    1. آیچوب گفت:

      هیچ پیشنهادی در راستای برندی خاص نداریم. با توجه به پروسه تحقیقات خود و نیاز سنجی خرید را انجام دهید.

  3. اشرفی گفت:

    سلام خسته نباشید
    بسسسسسسسسیار عالی
    لازم دانستم تا بپاس زحمات و تلاشهای ارزشمندتان در راستای کمک به نیازمندان و آگاه سازی مفید صمیمانه از شما تشکر و قدردانی کنم.
    موففففففففففففففففففففق باشید

    1. آیچوب گفت:

      سپاس از شما

  4. ahmad گفت:

    سلام ممنون از مطالبتون
    یکی از مواردی که باید چک شود قرار گیری تیغه اره روی فلکه ها هست..در واقع فلکه بالا و پایین باید همراستای هم باشند و زاویه یا جلو عقب نباشند ..مهمترین چیز همان روشن کردن اره هست هم از نظر صدا هم از نظر برش البته برش به خود تیغه هم بستگی داره هم برای راست بری هم برای قدرت برش در واقع تیغه ای که تیز نباشه یا چپ و راستش درست نباشه درست برش نمی دهد

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما احمد عزیز
      سپاس از دیدگاه شما و به اشتراک گذاری تجربه ارزشمندتان

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )