اره, اره عمودبر/چکشی, برش‌کاری, معرفی ابزار

مقایسه و تست اره عمود بر بوش و آاگ و متابو + ویدئو تست فارسی

مقایسه و تست اره عمود بر بوش و آاگ و متابو

  خرید اره عمود بر یکی از دغدغه‌های هر فردی هست که قصد راه‌اندازی یک کارگاه نجاری دارد. اینکه از میان تعداد بسیار زیاد اره عمود برهای موجود در بازار کدام یک گزینه بهتری برای خرید هستند، سؤالی است که بیشتر خریداران اره عمود بر دارند.

به همین منظور در ادامه مجموعه ویدئوهای پیشنهاد خرید ابزار آیچوب؛ در این ویدئو و این مطلب به معرفی و راهنمای خرید اره عمود بر برقی خواهیم پرداخت.

 در این پیشنهاد سه اره عمود بر را بررسی کردیم تا بهتری برای خرید اره عمود بر تصمیم بگیرید.

 

بوش Bosch GST 8000E Professional

آاگ AEG STEP 80

متابو Metabo STEB 65 Quick

پرداخته‌ایم.

 

تماشا آنلاین ویدئو بررسی و خرید اره عمود بر نجاری

 

تماشا این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

 

پیشنهاد خرید ابزار آیچوب چیست؟!

  پیشنهاد خرید ابزار مجموعه ویدئوهای آموزشی است که آیچوب با کمک اسپانسرهای خود، ابزارهای پرکاربرد نجاری را تهیه و مورد بررسی و آزمایش بی‌طرفانه قرار می‌دهد.

در هر بررسی ابزارهایی از یک خانواده و یک بازه قیمتی تهیه می‌شود و بررسی‌های تئوری، آزمایشگاهی و عملی روی آن‌ها صورت می‌پذیرد. در این بررسی‌ها تمام مؤلفه‌ها را ارزش‌گذاری و در قالب یک جدول منتشر می‌کنیم.

درنهایت می‌توان با بررسی جدول و مقایسه اعداد و امتیازهای کسب شده توسط هر ابزار به ارزش خرید آن از دیدگاه آیچوب پی برد.

ابزارها مورد بررسی چگونه انتخاب می‌شوند؟!

  آیچوب با رجوع به تجربه خود در صنعت چوب و همچنین درخواست‌های بازدیدکنندگان سایت برای خرید ابزار اقدام به انتخاب ابزارهای مختلف می‌کند.

  ملاک اول در انتخاب هر گروه ابزار، بازه قیمتی آن است. به این صورت که ما ابزارهایی که از نظر فنی و قیمتی بسیار شبیه به هم هستند را انتخاب می‌کنیم. همچنین یکی دیگر از رویکردهای ما در انتخاب هر ابزار، امکان استفاده از آن در کارگاه‌های خانگی، خویش سازها (DIY) و کارگاه‌های کوچک و متوسط است.

  این رویکرد به دلیل آشفته‌بازار قیمت در چند سال گذشته بیشتر مورد تأکید قرار گرفته است و در کنار آن مؤلفه‌های مهم دیگری همچون کیفیت و گارانتی نیز مورد تأکید بوده است.

  در این بررسی‌ها هیچ تعلق خاطر یا جانب‌داری نسبت به برندی خاص وجود نداشته و تلاش می‌شود با کمک تجربه کاربری آیچوب از ابزار و انجام آزمایش‌های مختلف عملی، یک بررسی منصفانه داشته باشیم.

اره عمود بر برقی یا اره چکشی چیست؟!

  اره عمود بر یا اره چکشی یکی از ابزارهای پرکاربرد در صنعت چوب،MDF و نجاری است. این ابزار به دلیل توانایی در انجام برش‌های منحنی، گرد بری و برش‌های نامنظم همواره موردتوجه فعالان صنعت چوب بوده است. انجام سریع برش‌های منحنی و نامنظم کاربردی است که این ابزار را خاص و غیرقابل‌جایگزین کرده است.

  اره عمود بر به‌صورت خلاصه از یک موتور و یک گیربکس تشکیل شده است. گیربکسی که حرکت دورانی (چرخشی) موتور را به حرکت رفت و برگشی (مانند چرخ‌خیاطی) تبدیل می‌کند. با نصب تیغه، این کورس‌های رفت و برگشتی عاملی برای برش چوب یا متریال‌های مختلف خواهند شد.

در این بررسی چه کردیم؟!

در این بررسی ابتدا سه عمود بر را جعبه‌گشایی کردیم و سپس به معرفی هر سه ابزار و مشخصات ظاهری و فنی هر یک پرداختیم. در ادامه هفت بررسی عملی و آزمایشگاهی شامل سرعت برش، دقت برش در صاف بری، دقت برش در قوس بری، سرعت تعویض تیغه، میزان صدای تولید شده در حالت بی‌باری، تست فوتک دستگاه و تست میزان ضربه بر دقیقه (bpm) را انجام دادیم.

چه ابزارهایی در این پیشنهاد خرید بررسی شده است؟

 سه اره عمود بر (اره چکشی) زیر را در این بررسی مورد آزمایش قرار دادیم تا بهتر برای خرید اره عمود بر تصمیم بگیرید.

 اره عمود بر آاگ AEG STEP 80

 اره عمود بر برقی متابو Metabo STEB 65 Quick

 اره عمود بر بوش Bosch GST 8000E Professional

 هر سه این عمود برها ساخت کمپانی‌های آلمانی (البته با نظارت آلمانی‌ها و در کشور ثالث) هستند و در بازه قیمتی یک میلیون و صد و پنجاه هزار تومان تا یک میلیون و سیصد هزار تومان (با قیمت اسفند ۹۸) قرار دارند.

جعبه گشایی اره عمود بر آاگ AEG STEP 80

اره عمود بر آاگ AEG STEP 80

 اره عمود بر مدل STEP 80 کمپانی آاگ در یک بسته‌بندی کارتنی با ابعاد ۳۲*۲۳*۸.۵ سانتی‌متر مکعب قرار دارد که با گشودن آن، عمود بر در کنار دفترچه راهنمای استفاده از ابزار، برگه راهنمای استفاده از گارانتی ۲۵ ماهه اطلس کوشا و چند ابزار جانبی همراه آن دیده می‌شود.

 در کنار این عمود بر چهار لوازم جانبی قرار داده شده است که نازل خروجی مکنده خاک‌اره، یک عدد تیغ اره مخصوص چوب ۱۰ سانتی‌متری، تلق محافظ تیغه و راهنمای برش را شامل می‌شود.

جعبه گشایی اره عمود بر برقی متابو Metabo STEB 65 Quick

 این مدل از عمود بر برقی متابو در یک جعبه کارتنی با ابعاد ۲۰*۲۴*۸ سانتی‌متر مکعب قرار دارد. با گشودن جعبه، در کنار عمود بر تنها دو دفترچه راهنما دیده می‌شود و خبری از لوازم جانبی دیگری نیست.

 دفترچه راهنمای محصول هم فاقد زبان فارسی است و روی جعبه محصول ضمانت‌نامه ۱۲ماهه الکترومتال خودنمایی می‌کند.

جعبه گشایی اره عمود بر بوش Bosch GST 8000E Professional

اره عمودبر بوش مدل GST 8000E نیز مانند دو ابزار قبلی جعبه گشایی شده در بسته‌بندی کارتنی با اندازه ۲۳*۳۰*۹ سانتی‌متر مکعب جای داده شده و فاقد کیف حمل است.

درون جعبه و در کنار عمود بر دفترچه راهنمای محصول و یک عدد تیغ ۱۰ سانتی‌متری مخصوص چوب دیده می‌شود. نکته جالب توجه در مورد دفترچه راهنمای این ابزار وجود زبان فارسی برای آن است که مطالعه آن را پیشنهاد می‌کنیم. برچسب ضمانت ۱۲ ماهه نیز روی کارتن این عمود بر چسبانده شده است.

بررسی اره عمودبر آاگ مدل AEG STEP 80

اره عمودبر آاگ مدل AEG STEP 80

 

  آاگ مدل STEP 80 ساخت کمپانی آلمانی AEG و یک عمود بر برقی (غیر شارژی) با توان ۷۰۰ وات مجهز به موتور یونیورسال است که آن را برای کارهایی عمومی صنعتی و نجاری مناسب می‌کند.

  عمود بر STEP 80 آاگ ارگونومی خوبی دارد و از پدهای ضدلغزش در محل تماس دست‌ها با بدنه استفاده شده است. این اره چکشی دارای دیمر ۶سرعته با قابلیت کنترل سرعت ضربه در بازه ۱۰۰۰ تا ۳۲۰۰ ضربه بر دقیقه (bpm) است.

  با تغییر دیمر و کاهش سرعت می‌توانید مواد مختلفی از انواع فلز تا پلکسی و چوب را برش دهید. سوئیچ استارت و جایگاه دیمر در STEP 80 خیلی خوب و ارگونومیک طراحی شده است.

  این عمود بر دارای دو امکان دیگر است. یکی از این امکانات، کلید برای فعال‌سازی حالت فوتک (برای تمیزکردن خاک‌اره جلوی تیغه) و دیگری انتخاب‌گر چهار حالته پاندولی است. با انتخاب حالت‌های مختلف پاندولی می‌توانید میزان هجوم تیغه به سمت چوب و در نتیجه سرعت برش را تغییر دهید. هرچه عدد سلکتور پاندول بیشتر باشد، چوب با سرعت بیشتری برش داده می‌شود.

  تیغ گیر در این مدل بسیار ابتدایی بوده و تعویض تیغه توسط آچار انجام می‌شود. این مشکل اما در مدل‌های STEP 100 و STEP 100X کاملاً برطرف شده و تیغ گیرهای سریع جایگزین آن شده‌اند.

  قسمت کفی این عمود بر برقی قابلیت تغییر زاویه -۴۵ تا +۴۵ را دارد. برای انجام برش‌های زاویه‌دار این امکان کارایی خوبی خواهد داشت. اره چکشی آاگ مدل STEP 80 برای تغییر زاویه برش دارای استپ‌های صفر، ۱۵ درجه، ۳۰ درجه و ۴۵ درجه در قسمت کفی است.

  قیمت این ابزار در بازار (استعلام اسفند ۹۸): ۱۲/۵۰۰/۰۰۰ ریال

بررسی اره عمودبر برقی متابو مدل Metabo STEB 65 Quick

اره عمودبر برقی متابو مدل Metabo STEB 65 Quick

 

 عمود بر STEB 65 Quick ساخت کمپانی آلمانی متابو است. این عمود بر از یک موتور ۴۵۰ وات یونیورسال بهره می‌برد و برای نجاری مناسب است. عمود بر Steb 65 quick متابو از دو مدل دیگر بررسی شده سبک‌تر بوده و توان کمتری نیز دارد.

 این ابزار سبک‌وزن‌تر و کم‌حجم‌تر از اکثر اره عمود برهای رایج در بازار است. قسمت دسته و پیشانی دستگاه با پدهای ضدلغزش پوشانده شده است که دست گرفتن ابزار را ایمن و راحت‌تر می‌کند.

 دیمر ۶ سرعته این عمود بر امکان کنترل دور و در نتیجه کنترل تعداد کورس رفت و برگشت تیغه در بازه ۶۰۰ تا ۳۰۰۰ ضربه بر دقیقه (bpm) را دارد. این تغییر دور امکان برش در انواع متریال را فراهم می‌کند. برای فلز و پلکسی دور کمتر و برای چوب دور بیشتر توصیه شده است.

 عمود بر برقی متابو مدل STEB 65 Quick سلکتور حالت پاندولی نیز دارد. این سلکتور امکان انتخاب چهار حالت از ۰ تا ۳ را برای میزان هجوم تیغه به سمت قطعه کار فراهم می‌کند.

 بخش تیغ گیر این اره چکشی نیز بسیار کاربر پسند ساخته شده است. تعویض تیغ در این مدل بسیار ساده است و تنها با کمی چرخاندن تیغ گیر می‌توان تیغه را تعویض کرد. متابو این سیستم تیغ گیر را ” Quick ” یا سریع نام گذاری کرده است.

 قسمت کفی این اره چکشی قابلیت تغییر زاویه -۴۵ تا +۴۵ برای اجرای برش‌های زاویه‌دار را دارد. این تغییر زاویه به کمک آچار آلن همراه ابزار و با شل کردن پیچ زیر کفی دستگاه انجام می‌شود.

 عمود بر متابو در این مدل دارای اگزوز مکنده گردوخاک با قطر ۲۸ میلی‌متر است که امکان نصب مکنده را فراهم می‌کند.

 قیمت این ابزار در بازار (استعلام اسفند ۹۸): ۱۱/۶۹۰/۰۰۰ ریال

بررسی اره عمودبر بوش مدل Bosch GST 8000E Professional

اره عمودبر بوش مدل Bosch GST 8000E Professional

 

 عمود بر Bosch GST 8000E ساخت کمپانی نام آشنای بوش آلمان و از خانواده حرفه‌ای‌های (Professional) بوش است. این عمود بر قدرت خود را از یک موتور یونیورسال ۷۱۰ وات می‌گیرد و برای کارهای نجاری بسیار مناسب است.

 اره چکشی بررسی شده با ۲.۵ کیلوگرم وزن کمی سنگین‌تر از دو مدل قبلی معرفی شده است. در بدنه از پلاستیک عایق دوبل استفاده شده است؛ اما برخلاف دو عمود بر دیگر فاقد پوشش ضد تعرق و ضدلغزش در دسته‌هاست.

 عمود بر بوش مدل GST 8000E دارای دیمر با قابلیت تنظیم تعداد ضربه در بازه ۸۰۰ تا ۳۱۰۰ ضربه بر دقیقه (bpm) است که قابلیتی عالی برای برش متریال‌های مختلف غیر چوبی است.

 برخلاف دو عمود بر معرفی شده که دیمر در پیشانی عمودبر قرار داشت؛ در این مدل از بوش غلتک دیمر روی شستی جای گرفته است. این جایگاه نه از نظر ارگونومیک و دسترسی مناسب است و نه دید خوبی نسبت به آن وجود دارد! همچنین به تجربه دریافته‌ایم که دیمر روی سوئیچ در کارهای طولانی مشکلاتی را در پی خواهد داشت. شاید به همین دلیل در مدل‌های بعدی بوش جایگاه دیمر به پایین دسته تغییر یافت.

 نکتهٔ مثبت در مورد این مدل از عمودبر بوش استفاده از سوئیچ گازی در آن و قفل‌کن سوئیچ دوطرفه است. در سه عمودبر بررسی شده تنها بوش GST 8000E دارای چنین قابلیتی بود.

 سوئیچ گازی امکان راه‌اندازی نرم دستگاه و کنترل راحت‌تر آن هنگام برش را می‌دهد. این نوع سوئیچ در صورت استفاده با کم‌کردن شوک الکتریکی و مکانیکی ناشی از گشتاور راه‌اندازی مانع از استهلاک بیشتر دستگاه می‌شود.

 بوش برای این عمود بر سلکتور حالت پاندولی یا حرکت افقی قرار داده است. این سلکتور چهار حالت ۰ (بدون پاندول) و یک تا سه را برای حالت‌های پاندول سبک، متوسط و سنگین فراهم می‌کند.

 مکانیسم تیغ گیر در عمودبر بوش مدل GST 8000E از نوع SDS است. مکانیسم SDS در بسیاری از ابزارهای بوش که نیاز به تعویض تیغ یا مته دارند مورد استفاده قرار گرفته است. در تیغ گیر این عمود بر برای قرار دادن تیغه کافی است تیغه را به سمت تیغ گیر فشار دهید تا در آن قرار گیرد. به‌منظور در آوردن تیغه کافی است اهرم روی SDS را کمی بچرخانید.

 قیمت این ابزار در بازار (استعلام اسفند ۹۸): ۱۳/۰۰۰/۰۰۰ ریال

آزمایش سرعت برش عمودبرهای برقی بررسی شده

در این آزمایش با هر سه عمود بر دو خط برش مستقیم را با طول و ضخامت یکسان برش کاری شد. در نتیجه این آزمایش متابو و بوش با زمانی کمتر و تقریباً برابر برش را انجام دادند اما آاگ با ثبت زمان بیشتر از دو رقیب خود عقب ماند. در این آزمایش دیمر روی حداکثر دور و پاندول را روی عدد ۳ قرار دادیم.

سرعت برش Metabo STEB 65 Quick

: ۱۷ ثانیه

سرعت برش Bosch GST 8000E

: ۱۷ ثانیه

سرعت برش AEG STEP 80

: ۲۴ ثانیه

 

آزمایش دقت برش در برش مستقیم و قوس بری

 در این آزمایش با هر کدام از سه عمود بر یک برش مستقیم و یک برش قوسی انجام شد. در هر دو این برش‌ها دیمر را در حالت حداکثر دور و پاندول را برای دقت بیشتر در حالت دوم (متوسط) قرار دادیم.

 پس از هر برش دقت برش‌ها را با گونیا سنجیدیم. در برش‌های مستقیم و قوس بری دقت هر سه عمودبر بررسی شد. در هر سه عمود بر کمی انحراف به سمت داخل و خارج‌دیده شد. این انحراف مخصوصاً در نقاط عطف قوس بیشتر نمود پیدا می‌کرد و آشکارتر می‌شد.

 دراین‌بین عمود بر Metabo STEB 65 Quick کمی انحراف به سمت داخل داشت و در عمود بر بوش Bosch GST 8000E هم انحراف زاویه برش به سمت بیرون بود. عمودبر AEG STEP 80 دراین‌بین کمترین دقت در برش‌های مستقیم و مخصوصاً قوس بری را نشان داد.

 در این آزمایش هدف بررسی دقیق درجه کج‌شدن راستای برش نیست چرا که بخشی از این دقت را کیفیت دستگاه و بخشی دیگر را مهارت کاربر در استفاده از ابزار تشکیل می‌دهد. بااین‌وجود در مقام مقایسه بین این سه ابزار دقت عمود بر آاگ به‌صورت مشهودی پایین‌تر بود.

 نکته دیگری که در فرایند برش آشکار شد میزان لرزش عمودبرها بود. در آزمایش‌های برشی و در کار با عمود بر AEG STEP 80 میزان لرزش بیشتری نسبتاً به دو مدل دیگر حس می‌شد.

آزمایش سرعت تعویض تیغه عمودبر

 عمود برها معمولاً نیازی به تعویض مدام تیغه ندارند و عموماً از یک تیغه نصب شده بارها و بارها استفاده می‌شود و تنها در صورت کندشدن آن و یا تغییر متریال برش نیازمند تعویض تیغه خواهیم بود؛ اما این چیزی از اهمیت سیستم تیغ گیر کم نمی‌کند.

 سه ابزار بررسی شده در این آزمایش دارای سه مکانیسم متفاوت از تیغ گیر هستند.

 تیغ گیر AEG STEP 80 ساده‌ترین نوع آن و از نوع پیچ و مهره‌ای است که در مدل‌های STEP 100 و STEP 100x این مشکل برطرف شد. عمود بر متابو STEB 65 Quick هم همان‌طور که از نامش پیداست از تیغ گیرهای ساده و سریع موسوم به Quick استفاده کرده است. در عمود بر GST 8000E اما از سیستم تیغ گیر اختصاصی بوش موسوم به SDS استفاده شده است.

 در آزمایش صورت گرفته یک تیغ ۱۰ سانتی‌متری روی عمودبر بسته و بلافاصله باز شد و نتایج زیر حاصل گردید:

 زمان باز و بست تیغه عمود بر AEG STEP 80

 ۲۲ ثانیه

 زمان باز و بست تیغه عمود بر متابو STEB 65 Quick

 ۵ ثانیه

 زمان باز و بست تیغه عمود بر بوش GST 8000E

 ۴ ثانیه

 همان‌طور که از نتیجه پیداست تیغ گیر بوش و متابو در سرعت بستن تیغه با اختلاف زیادی از آاگ در رتبه نخست جای گرفتند. کاملاً قابل‌پیش‌بینی بودن که آاگ چندین برابر کندتر از بوش و متابو باشد.

آزمایش فوتک و سیستم پاندول عمودبر

فوتک را می‌توان از امکانات خوب یک اره عمودبر نامید. در فوتک بخشی از هوای جریان یافته در اطراف پوسته داخلی موتور دستگاه که توسط پره‌های خنک‌کننده تولید می‌شود از طریق مجرایی به پشت تیغه هدایت شده و براده‌های چوب را از اطراف محل برش دور می‌کند. این عمل هنگامی که نیاز به برش از روی خطوط راهنما دارید بسیار ضروری خواهد شد.

از بین سه عمودبر انتخاب شده تنها آاگ AEG STEP 80 دارای این امکان بود؛ بوش بدون داشتن فوتک، تقریباً برابر با آاگ خاک را از جلوی دستگاه کنار می‌زد.

ما در یک آزمایش ساده، حجم و سطح مشخصی از براده چوب را مقابل هر سه عمودبر قرار دادیم. در این آزمایش آاگ بیشترین پراکندگی براده و خاک را به دلیل مجهز بدن به فوتک داشته و بوش GST 8000E هم بدون داشتن فوتک قدرت دمش هوای مناسبی داشت. متابو STEB 65 Quick تقریباً عملکردی خنثی برای کنار زدن خاک اره داشت و تقریباً کارایی چندانی در این مورد نداشت.

در آزمایش پاندول‌ها نیز در متابو STEB 65 Quick تفاوتی بین پله‌های سه و دو آن مشاهده نشد و همان میزان لب پریدگی چوب که در حالت سه پاندول بود در حالت دو نیز اتفاق افتاد؛ اما در دو مدل دیگر تفاوت کیفیت برش کاملاً محسوس بود.

 

آزمایش میزان ضربه بر دقیقه (bpm)

ضربه بر دقیقه را می‌توان به‌طور خلاصه تعداد رفت و برگشت تیغه عمودبر در یک دقیقه نامید. این سرعت را می‌توان با دیمر کردن سرعت موتور کنترل نمود.

هدف ما در این آزمایش راستی آزمایی عدد ضربه بر دقیقه‌ای (bpm) بود که کمپانی سازنده مدعی آن است. برای این آزمایش از یک سرعت سنج لیزری به‌منظور نهایت دقت استفاده کردیم.

در این آزمایش نتایج زیر حاصل شد:

حداکثر ضربه بر دقیقه عمود بر متابو STEB 65 Quick

۳۲۹۳ ضربه بر دقیقه

حداکثر ضربه بر دقیقه عمود بر AEG STEP 80

۳۰۷۸ ضربه بر دقیقه

حداکثر ضربه بر دقیقه عمود بر بوش GST 8000E

۳۰۷۳ ضربه بر دقیقه

بنابراین نتایج این آزماش صحت ادعای سازنده ابزار در مورد حداکثر تعداد ضربه بر دقیقه عمودبرهای بررسی شده تأیید می‌گردد.

 

آزمایش میزان صدای تولیدشده در حالت بی‌باری

عمود برها ابزارهای نسبتاً پر سروصدایی هستند و کار کردن مدام با آن‌ها برای گوش بسیار آزاردهنده خواهد بود. در یک آزمایش عملی میزان نویز تولیدشده توسط هر یک از عمود برها را در بی‌باری و در فاصله یک متری برحسب دسی‌بل اندازه گیری کردیم.

نتایج این آزمایش به‌صورت زیر ثبت شد و می تواند المان خوبی برای خرید اره عمود بر باشد.

میزان صدای تولیدشده در عمودبر آاگ AEG STEP 80

۷۴.۵ دسی‌بل

میزان صدای تولیدشده در عمود بر متابو STEB 65 Quick

۷۵ دسی‌بل

میزان صدای تولیدشده در عمود بر بوش GST 8000E

۷۵.۷ دسی‌بل

میزان دسی‌بل ثبت شده در این آزمایش در حالت بی‌باری دستگاه انجام شده است و مسلماً در هنگام کار دستگاه این میزان بیشتر خواهد بود. با توجه به آسیب‌رسان بودن همین مقدار صدا برای سیستم شنوایی استفاده از گوشی یا گوش گیر را پیشنهاد می‌کنیم.

 

جمع بندی و نتیجه پایانی بررسی سه عمود بر برقی و پیشنهاد خرید اره عمود بر

برای رسیدن به یک نتیجه ملموس و قابل اتکا نتایج آزمایش‌های عملی و بررسی‌های فنی را در جدولی قرار دادیم و تک‌تک مؤلفه‌ها را ارزش‌گذاری کردیم. مؤلفه‌هایی مانند دقت و سرعت، کارایی، مدت گارانتی، کیفیت ظاهری و ساخت دستگاه، امکانات ابزار، ارگونومی، بسته‌بندی، کاتالوگ فارسی و… .

در هر موضوع بررسی شده، بهترین عملکرد در بین سه عمودبر را عددی بین ۰ تا ۵ قرار دادیم و دو عمودبر باقی مانده را کسری از بهترین نتیجه به دست آمده ارزش‌گذاری کردیم.

پر واضح است که مثلاً داشتن فوتک نمی‌تواند اهمیتی بالاتر از دیمر یا حالت پاندولی داشته باشد؛ بنابراین به‌منظور هر چه عادلانه‌تر شدن آزمایش، عددی با عنوان ضریب ارزش را برای هر آزمایش قرار دادیم که مستقیماً در نتیجه خروجی تأثر گذار است.

نتایج بررسی‌ها و آزمایش آیچوب روی سه عمودبر را در قالب جدول زیر ارزش‌گذاری کردیم. درنهایت با جمع مقادیر و از مجموع ۵۸.۵ امتیاز کل نتایج زیر حاصل شد:

پیشنهاد خرید اره عمود بر

 

رتبه سوم این مقایسه به عمودبر برقی متابو STEB 65 Quick رسید که توانست امتیاز ۳۶.۳ از مجموع ۵۸.۵ امتیاز را از آن خود کند.

در رتبه دوم عمودبر AEG مدل STEP 80 قرار گرفت که امتیاز ۴۱.۴ از مجموع امتیاز ۵۸.۵ را به خود اختصاص داده است.

و در انتها رتبه نخست این مقایسه به اره عمودبر بوش مدل GST 8000E با امتیاز ۴۶.۶ از ۵۸.۵ امتیاز کل رسید.

 

پیشنهاد نخست خرید اره عمود بر Bosch GST 8000E

امتیاز: ۴۶.۶ از ۵۸.۵

قیمت (اسفند ۹۸): ۱۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و قیمت‌های روز این سه عمودبر پیشنهاد نخست ما عمودبر بوش GST 8000E است. این عمودبر از لحاظ توان، قدرت و دقت در جایگاه مناسبی نسبت به دو ابزار دیگر قرار گرفت. از تفاوت‌های عمده عمودبر بوش GST 8000E با دو ابزار دیگر می‌توان به وجود شستی گازی و سیستم تیغ گیر SDS اشاره کرد.

این عمودبر در تست دقت برش عملکردی مشابه دو عمودبر دیگر داشت. در قدرت و سرعت برش اما عملکرد بهتری نسبت به دو مدل دیگر داشته که به دلیل موتور قوی‌تر و گیربکس کارای آن است.

از برتری‌های این عمودبر که در جدول هم نشان داده شده است می‌توان به توان بیشتر، سرعت بیشتر برش، سرعت بیشتر در بستن تیغه، داشتن سوئیچ گازی، قفل کن سوئیچ دو طرفه ارگونومیک و کیفت خوب پاندول آن نام برد.

دراین‌بین نقاط منفی که در مقایسه با دو برند دیگر دیده شد می‌توان از عدم وجود روکش ضد لغزش و عرق گیر روی دسته و پیشانی دستگاه و جایگاه بد دیمر دستگاه روی سوئیچ نام برد. دیمر در این جایگاه دید خوبی ندارد و دیمر کردن با آن دشوار است. علاوه بر این امکان دیمر شدن ناخواسته در حین کار کردن نیز وجود دارد.

 

پیشنهاد دوم خرید اره عمود بر آاگ AEG STEP 80

امتیاز: ۴۱.۴ از ۵۸.۵

قیمت (اسفند ۹۸): ۱۲.۵۰۰.۰۰۰ ریال

پیشنهاد دوم ما برای خرید اره عمود بر از بین سه ابزار آزمایش شده خرید AEG STEP 80 هست. ارگونومی خوب اولین حسی هست که با دست گرفتن این عمودبر به کاربر منتقل می‌شود. همچنین تنها عمودبر بین سه ابزار بررسی شده بود که آپشن فوتک در آن وجود داشت. البته در آزمایشی که ترتیب دادیم بوش هم امکان فوت کردن و کنار زدن براده‌ها را داشت اما چنین انتخابی در آن به‌صورت پیش فرض قرار داده نشده بود.

از کاستی‌های این عمودبر که در آزمایش و بررسی‌ها به آن پی بردیم دقت پایین‌تر در برش‌ها بود. همچنین سرعت برش کمتری داشته و هنگام برش لرزش بیشتری را به کاربر منتقل می‌کند.

همان‌طور که در جدول پیداست این عمودبر با اختلافی کمی در رتبه دوم و پس از بوش قرار گرفته است. برتری و امتیازات کسب شده توسط عمودبر AEG STEP 80 مربوط به ارگونومی، مدت گارانتی، تعداد قطعات جانبی همراه، طول سیم رابط و آپشن فوتک است.

اگر دقت و سرعت کمتر در برش‌ها و سیستم تیغ گیر قدیمی پیج و مهره‌ای برای شما مهم نیست و آپشن فوتک توجه شما را جلب کرده است این مدل پیشنهاد خوبی (از بین سه ابزار بررسی شده) خواهد بود.

 

پیشنهاد سوم خرید اره عمود بر متابو Metabo STEB 65 Quick

امتیاز: ۳۶.۳ از ۵۸.۵

قیمت (اسفند ۹۸): ۱۱.۷۰۰.۰۰۰ ریال

از بین سه عمود بر بررسی شده عمودبر متابو Metabo STEB 65 Quick یک ابزار سبک‌تر، ساده‌تر، کوچک‌تر و کم توان‌تر است. اختلاف فاحش بین این عمودبر و دو عمودبر دیگر را می‌توان در توان مصرفی آن‌ها دانست.

نکته مؤثری که در آزمایش‌های عملی به آن رسیدیم دقت و قدرت خوب برش این عمودبر است که با توجه به موتور کم توان آن انتظار نمی‌رفت. البته این برتری نسبی شاید در مواجه با چوب‌های با چگالی بالاتر کارایی خود را از دست بدهد.

از برتری‌های دیگر این عمود بر برقی متابو می‌توان به‌سرعت ضربه بر دقیقه بالاتر نسبت به دو رقیب دیگر آن دانست. همچنین استفاده از سیستم تیغ گیر “Quick” را هم می‌توان به برتری‌های آن افزود که سرعت و سهولت تعویض تیغه را بسیار بالا برده است.

کیفیت پایین پد زیرین این اره عمود بر و کیفیت نا مطلوب پاندول عمودبر Metabo STEB 65 Quick از کاستی‌های این ابزار است. در آزمایش عملی ما از این ابزار، برخلاف دو عمودبر دیگر اخلافی مؤثری بین پله دوم و سوم پاندول دیده نشد.

با تمام این اوصاف و با توجه به اختلاف قیمت اندک آن با دو رقیب دیگر؛ خرید این ابزار پیشنهاد سوم ما برای کارهای سبک کارگاهی و کارگاه‌های خانگی و خویش ساز خواهد بود.

منبع: آیچوب

5 نظر در “مقایسه و تست اره عمود بر بوش و آاگ و متابو + ویدئو تست فارسی

  1. رایان گفت:

    سلام. عمودبرهای محک رو هم تایید می کنید.؟ یعنی با توجه به قیمت کیفیت و کارایی دارند؟ پیشنهادی هم برای کم بودجه ها داشته باشید، ممنون.

    1. آیچوب گفت:

      سلام.
      تجربه ای از این عمود بر نداریم
      کمترین بودجه برای خرید عمود بر را در این ویدئو در نظر گرفتیم
      کمتر از این دور ریختن پول هست.حتی در این قیمت هم خرید اره عمود بر ریسکی هست.

  2. مجید گفت:

    سلام ممنون از توضیح های شما میخاستم ببینم ابزار توسن کیفیت خوبی داره یا نه همون بوش رو بردارم

    1. آیچوب گفت:

      سلام مجید عزیز
      توسن کیفیت خوبی داره؛ اما بوش یه چیز دیگست…

  3. حسین گفت:

    عالی مثل همیشه.سپاس

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )