معرفی ابزار

۶ نکته مهمی که قبل از خرید ابزار برقی باید بدانید!

خرید ابزار برقی

 چه خویش ساز باشید و برای کارهای کوچک خانگی و چه یک کارگاه بزرگ، لذت در دست‌گرفتن یک ابزار نو همیشه دلنشین و داشتن ابزار برقی خوب می‌تواند کارهایتان را سریع‌تر و راحت‌تر پیش ببرد.

 اگر به‌تازگی شروع به خرید و جمع‌آوری ابزار کرده‌اید و یا در فکر توسعه ابزار کنونی خود هستید تا انتهای این نوشته با آیچوب باشید و این ۶ نکته را قبل از خرید ابزار برقی حتماً در نظر بگیرید.

خرید ابزار برقی یا شارژی؟!

 با رفتن به فروشگاه‌های ابزار به طیف گسترده‌ای از ابزار برقی و شارژی و بادی مواجه خواهید شد. هر دو ابزار برقی و شارژی (بی سیم و سیمی) کارراه‌انداز هستند و در موقعیت مناسب بسیار مفید خواهند بود.

 ابزارآلات برقی معمولاً در مقایسه با انواع شارژی آن از قدرت بالاتری برخوردار هستند و در مقایسه قیمت پایین‌تری هم پرداخت خواهید کرد.

 شاید بتوان بزرگ‌ترین مزیت ابزار شارژی را عدم وجود سیم و کابل‌های دست‌وپاگیر و آزادی عمل بیشتر در مقایسه با ابزار برقی نامید.

 تنها نکته ابزار شارژی این است که پایداری کار با ابزار سیمی را ندارند و همواره باید نگران تمام‌شدن شارژ این ابزار باشیم. البته در سالیان گذشته رقابت شدیدی بین کمپانی‌های تولید ابزار در بهبود عملکرد و طول عمر باتری‌ها ایجاد شده است.

 شخصاً معتقد هستم انقلاب بزرگ بعدی در ابزارهای برقی در باتری آن‌ها رخ خواهد داد. در باتری‌ها امروزه رقابت افزایش سرعت شارژ، نگهداری بالای شارژ و جریان دهی بالاتر، کاهش هر چه بیشتر حجم و دوری از مواد شیمیایی ناپایدار و مضر برای طبیعت هست.

خرید ابزار برقی

 به‌عنوان نمونه می‌توان به باتری‌های سری REDLITHIUM-ION™ کمپانی میلواکی و باتری‌های سری Flex-Volt دیوالت با شعار Power without gas نمونه‌هایی از این رقابت است.

 هنگام انتخاب بین ابزار شارژی یا برقی وزن دستگاه را هم در نظر بگیرید. معمولاً به دلیل استفاده از باتری وزن ابزارهای شارژی در قدرت برابر کمی بیشتر از انواع برقی است.

 اگر از ابزار به‌صورت مدام و برای مدت زمان طولانی استفاده می‌کنید مدل‌های سیمی بهتر است و برای پروژه‌هایی که کاربر مجبور است در جاهای تنگ و بسته کار کند مدل‌های شارژی که آزادی بیشتری فراهم می‌کنند، بهترین انتخاب است.

بهترین ابزار برقی

در زمان خرید ابزار برقی به چه ویژگی‌هایی باید توجه کرد؟

 مانند بسیاری از ابزارهای دیگر ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهید که واقعاً به چه ابزاری و در چه رده‌ای نیاز داریم؟! مثلاً اگر دریل می‌خریم جدا از اینکه شارژی یا برقی است به چه اندازه‌ای از دریل نیاز داریم؟ چه گشتاوری نیاز داریم؟ چکشی باشید یا خیر؟! سایز سه‌نظام آن چقدر باشد؟ به یک دریل بزرگ و پرقدرت نیاز داریم یا دریلی ضعیف‌تر اما ارزان‌تر؟!

 بنابراین قبل از هر خرید ابزار برقی باید بدانیم آن ابزار را برای چه کاری می‌خواهیم. چرا باید یک ابزار برای همه کارها خرید؟! یک ابزار ارزان برای کارهای معمولی و در صورت نیاز در آینده ابزاری قوی‌تر برای کارهای بزرگ‌تر تهیه کنید.

میزان ایمنی ابزار چقدر است؟

ایمنی را همیشه مقدم بداریم، چراکه هیچ جایگزینی ندارد. از ایمن بودن ابزاری که خرید می‌کنید اطمینان حاصل کنید.

خرید از برندهای معتبر و مشهور می‌تواند ضمانت خوبی به شما بدهد. پیشنهاد می‌کنم قبل از خرید ابزار برقی از تجربه افرادی که قبلاً از آن ابزار استفاده داشته‌اند بهره بگیرید. هیچ چیز بهتر از توصیه یک استادکار نمی‌تواند برای شما با ارزش باشد.

ایمنی ابزار نجاری

قبل از استفاده از هر دستگاهی دفترچه راهنما (Manual) ابزار را حتماً بخوانید. مخصوصاً در ابزاری که قبل از استفاده نیاز به سر هم بندی (Assemble) دارند این مورد بسیار ضروری است.

همه ابزارها نیاز به حداقل‌هایی از ایمنی دارند که استانداردهای ایمنی نامیده می‌شود. برندهای معروف اما سعی می‌کنند پا را از این استانداردها فراتر گذاشته تا بیشترین ایمنی را برای کاربر فراهم شود.

با تمام این اوصاف باز هم استفاده نابجا و نادرست از هر ابزاری همیشه خطر آفرین خواهد بود.

چه مدل باتری برای ابزار برقی مناسب است؟

 در این مبحث توجه ما روی نوع باتری که ابزار مصرف می‌کند نیست! نکته اینجاست که آیا برای هر ابزاری که می‌خریم باید باتری آن را هم خرید کنیم؟!

 پاسخ یک فرد تازه‌کار حتماً بله است! اما در عمل پاسخ طور دیگری است!

 از ویژگی‌های خوبِ ابزار شارژی این است که این ابزار معمولاً به یک نوع باتری نیاز دارند؛ یعنی شما مدل‌های مختلف ابزار را دارید و می‌توانید تنها از یک باتری برای همه آن‌ها استفاده کنید.

 به دلیل محدودیت‌های تکنولوژیک، باتری‌های تولید شده در صورت عدم استفاده (شارژ و دشارژ) قابلیت ماندگاری بالایی ندارند.

 بنابراین پیشنهاد می‌شود طوری خرید کنید که از چند باتری به‌صورت اشتراکی در ابزارهای شارژی استفاده کنید.

ابزار bare tools

مثلاً شرکت دیوالت با تکنولوژی FlexVolt این قابلیت را ایجاد کرده است که از یک باتری در تمام دستگاه‌های تولید این شرکت بتوان استفاده کرد. در این تکنولوژی می‌توان بدون آسیب رساندن به دستگاه از باتری‌های با ولتاژ بالاتر در دستگاه‌های با ولتاژ پایین‌تر استفاده نمود (مثلاً باتری ۲۴ برای دریل پیچ بند ۱۲ دیوالت!)

در بعضی فروشگاه‌ها (خارج از ایران) یک ابزار شارژی را می‌توانید با باتری و یا بدون آن سفارش دهید. با توجه به ارزان‌تر بودن ابزار بدون باتری (در مواردی اختلاف ۵۰ درصدی دارد!) پیشنهاد خوبی برای خرید می‌تواند باشد.

نوع بدون باتری ابزار را بخرید و از باتری ابزاری که قبلاً داشته‌اید به‌صورت اشتراکی استفاده کنید.

هزینه واقعی خرید ابزار برقی را در نظر بگیرید!

قیمت نهایی ابزاری که می‌خرید همیشه بیشتر از قیمتی هست که برای آن می‌پردازید!

می‌توان گفت بسیاری از ابزارهای برقی به‌محض خرید قابلت استفاده ندارند و اغلب اوقات نیاز به خرید لوازم یدکی اضافه چون تیغه، مته، صفحه سنباده یا ساب و … داریم.

بنابراین دقت کنید مدلی که خرید می‌کنید دارای چه ابزار و وسایلی همراه خود است و هزینه بقیه لوازم اضافی که باید خریداری شود چقدر می‌شود. این هزینه را حساب کنید تا بتوانید به اندازه بودجه‌تان خرید کنید.

به تجربه ثابت شده ابزارهای همراه لوازم برقی (مانند مته و سر پیچ و صفحات ساب و برش) کیفیت پایینی دارند و باهدف جلب خریدار قرار داده شده‌اند.

برای چه پروژه‌ای نیاز به این ابزار دارید؟

سؤال اساسی قبل از خرید هر ابزاری همین است! این ابزار را برای چه کاری می‌خواهید؟!

اگر پروژه مهم و سختی دارید قطعاً خرید یک ابزار بادوام (و درنتیجه گران!) مناسب شما خواهد بود و ابزاری معمولی پاسخگوی آن پروژه نخواهد بود.

بسیاری از برندهای معروف و محبوب ابزار چنین دسته بندی از ابزارهای تولیدی خود دارند! مثلاً برند ماکیتا ابزارهای مک تک (Maktech) و سری SSP و برند معروف بوش سری سبز بوش را تحت عنوان محصولاتی اقتصادی تولید می‌کنند.

ابزار بوش سبز رنگ

و در پایان توصیه می‌شود دوام و کیفیت ابزار را فدای هزینه کمتر نکنید. یک ابزار بادوام و خوش ساخت قطعاً در دراز مدت نتیجه بهتری خواهد داشت.

منبع: آیچوب

4 نظر در “۶ نکته مهمی که قبل از خرید ابزار برقی باید بدانید!

  1. ali.farsavi گفت:

    سلام خسته نباشید.برای کار برقی و نصبیجات و دوربین چه دریل شارژی و چه دریلی رو پیشنهاد میدین؟؟؟اسم دقیقا لطف کنید

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      جستجو برای خرید ابزار بعهده شما هست
      ما نمی توانیم به جای شما چنین فرصتی را هزینه کنیم
      با توجه به خواسته ها و نیاز ها و با توجه به نکاتی که آموزش داده شد انتخاب کنید

  2. امیر گفت:

    سلام.. اره گردبر کم صدا و پرقدرت چه مارک و مدلی رو پیشنهاد میفرمایید؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام امیر.
      همه اره گردبرها صدای زیادی دارند ( بیش از 80 دسیبل)
      حتی در حالت بی باری هم صدای زیادی تولید می کنند.
      در مورد قدرت هم باید گفت گه به تنهایی ملاک خوبی نیست.
      کف انتخاب می تواند ماکیتا باشد. پشنهاد های بهتری چون دیوالت، متابو،بوش و میلواکی هم گزینه های قابل اعتمادی برای خرید هستند.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )