خانه

خانه چوبی چه مزایا و استاندارد هایی دارد؟ | عکس خونه چوبی ۲۰۲۴

مزیت خانه چوبی

 زندگی در خانه چوبی به حدی دلپذیر و دلچسب است که بیشتر افراد علاقه به زندگی و حضور در این‌چنین خانه‌هایی دارند. در کنار حس و حال خوبی که با حضور در خانه چوبی می‌توانید داشته باشید، مهم است که از ویژگی‌های کلیدی یک خانه چوبی و تفاوت آن به نسبت خانه‌هایی که با گچ و سیمان ساخته می‌شوند، داشته باشید.

 در این نوشته شما را با ۱۰ برتری خانه چوبی آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- خانه چوبی، عایقی استثنایی و مقاوم در برابر اتلاف انرژی

 برخی از مصالح ساختمانی مانند فولاد، مواد غیرآلی که احتراق‌پذیر نیستند، وقتی گرمایش می‌یابند منبسط می‌شوند که این باعث تضعیف و فروریختن سازه می‌شود.

این در حالی است که چوب تقریباً رفتاری برعکس این حالت را داراست. وقتی گرم می‌شود (البته نه به بیش از حد دمای احتراقش)، چوب خشک می‌شود و واقعاً محکم‌تر می‌شود.

 حالا به مقایسه زیر توجه کنید.

شیشه ۲۳ برابر سریع‌تر از چوب، سنگ مرمر ۹۰ برابر سریع‌تر از چوب، فولاد ۱۶۵۰ برابر سریع‌تر از چوب و آلومینیوم ۷۰۰۰ برابر سریع‌تر از چوب گرما را عبور می‌دهد!

حالا تصور کنید خانه های قدیمی که درب های آلومینیومی داشتند، تا چه اندازه به اتلاف انرژی و عبور دادن سرما و گرما کمک می کردند!

 این بدان معناست که خانه‌های چوبی از کمترین اتلاف انرژی در مقایسه با سایرین برخوردار است. اگر می‌خواهید گرما (سرما) در خانه‌تان باقی بماند و می‌خواهید هزینه کمتری بابت گرمایش (سرمایش) خرج کنید، چوب جایگزینی فوق‌العاده برای آجر، سیمان، یا سنگ است.

در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی، چوب، از نظر اقتصادی جهت عایق بودن بهترین است. همانطور که میدانید در کشور های اروپایی و امریکایی ساخت خانه های چوبی همیشه در اولویت بوده است.

ما در مقاله ای جداگانه به موضوع آکوستیک کردن اتاق پرداخته بودیم.

۲- سرعت در ساخت خانه چوبی و صرفه جویی در هزینه و زمان

 در مقایسه با آجر، سنگ یا سیمان و فلز، سازه‌های چوب واقعاً باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و نتیجتاً باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های نیروی کار می‌شود. به‌خصوص در شرایط جوی سخت مانند باران شدید، شرایط برفی و یخی بسیار کاربردی است چرا که می‌تواند بدون توقف ادامه پیدا کند.

همانطور که می دانید در سازه های بتنی شما به ازای انجام هر بخش از ساخت و ساز، باید زمانی را به خشک شدن و ایجاد استحکام اختصاصی دهید.

 خانه‌های چوبی امکان اصلاح آسان حین و بعد از فرایند ساخت را دارا هست و این به‌خاطر راحتی، تطبیق‌پذیری و مقرون‌به‌صرفه بودنش است که آن را گزینه‌ای محبوب و ارزان کرده است. خانه‌های به شکل بتنی عایق شده، جهت تغییر سازه ساخته شده، ممکن است گران، مشکل‌آفرین و زمان‌بر باشد.

۳- خانه چوبی، دوستدار محیط زیست

 خانه‌های چوبی ساخته شده از درختان، تجدیدپذیر، پایدار و دوستدار محیط‌زیست هستند. سازه‌های چوبی کربن‌دی‌اکسید اتمسفری را جذب می‌کنند و در خود نگه می‌دارند.

 حتی اگر آلودگی ناشی از حمل‌ونقل انتقال درختان را هم در نظر بگیریم از نوع کربن خنثی محسوب می‌شود (نه کربن به اتمسفر انتشار می‌دهد و نه باعث جذب کربن از اتمسفر می‌شود). در حقیقت، چوب تنها مصالح ساختمانی کربن خنثی هست.

چوب به‌عنوان یک منبع طبیعی و قابل تجدیدپذیر، از لحاظ محیط زیستی مزایایی دارد:

۱. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای
در فرایند رشد، درختان از دی‌اکسیدکربن جذب می‌کنند و اکسیژن را آزاد می‌کنند؛ بنابراین، استفاده از چوب به‌عنوان ماده ساختمانی می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند.

۲. قابلیت بازیافت
چوب قابلیت بازیافت و استفاده مجدد دارد. در صورت نیاز به تعویض یا هدم ساختمان چوبی، می‌توان چوب را بازیافت کرده و مجدداً استفاده کرد که این موضوع به کاهش مصرف منابع طبیعی و تولید زباله کمک می‌کند.

۳. انرژی پایین تولید
تولید مصالح ساختمانی چوبی نیاز به انرژی کمتری نسبت به مصالح ساختمانی دیگر دارد. این به معنای کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای آلاینده است.

۴. ذخیره کربن
چوب به‌عنوان یک ماده ذخیره‌کننده کربن عمل می‌کند. درختان در فرایند رشد، کربن را جذب می‌کنند و آن را در ساختار چوب ذخیره می‌کنند؛ بنابراین، استفاده از چوب به‌عنوان ماده ساختمانی می‌تواند به ذخیره کربن کمک کند و در کاهش تأثیرات تغییرات اقلیمی مؤثر باشد.

بااین‌حال، برای حفظ محیط‌زیست و استفاده بهینه از چوب، مهم است که از منابع چوبی قانونی و پایدار استفاده کنیم و به مدیریت منابع چوبی توجه کنیم. همچنین، برای حفظ طول عمر و کیفیت چوب در ساختمان، نیاز به نگهداری و مراقبت مناسب از آن داریم.

عکس کلبه چوبی

 به‌ازای هر یک مترمکعب چوب مصرفی در سازه، از ۸/۰ تن رهایش کربن کاسته می‌شود، بنابراین، اگر خانه‌ای از ۲۰ مترمکعب چوب استفاده کند، این باعث جلوگیری از ۱۶ تن رهایش کربن می‌شود. در متون علمی، ۱۶ تن کربن معادل است با کربن تولیدی ناشی از ۹۰۰۰۰ کیلومتر رانندگی با خودرو. استفاده از چوب در سازه، واقعاً تأثیر مثبتی در تغییرات آب‌وهوایی دارد.

 درختان بالغ، از درختان جوان، درحال‌رشد سریع، کربن کمتری جذب می‌کنند؛ بنابراین در نبرد تغییرات آب‌وهوایی بریدن درختان پیرتر، استفاده از آن‌ها در سازه و کاشتن درختان جاذب کربن جدید به‌جای آن‌ها مفید است.

۴- طیف گسترده چوب برای ساخت خانه چوبی

 با موجود بودن بالغ بر ۵۰۰۰ چوب مختلف جهت انتخاب، قطعاً خواسته‌های طراحان را برآورده می‌سازد. برخی از چوب‌ها برای عایق‌کاری مناسب‌اند، برخی برای مسائل صدا و صوت، رنگ، ظاهر و برای دیگر سازه‌های چوبی، دیواره‌ها، کف‌ها، سقف‌ها و وسایل منزل.

 چوب می‌تواند به هر رنگی رنگ‌آمیزی گردد و می‌تواند درخشنده و صیقلی شود که موجب نمایش هر چه بیشتر ظرافت طبیعی‌اش گردد. چوب می‌تواند تراشیده و بریده شود، چسب و میخ بخورد.

 چوب پتانسیل بسیار بالایی دارد و از نظر زیبایی‌شناختی دلپسند است و می‌تواند بسته به خلاقیت و رؤیاهای هر کسی به کار گرفته شود.

یکی از بهترین چوب ها برای ساخت خانه چوبی در ایران، چوب نراد یا همان چوب روسی است.

۵- خواص مکانیکی و خواص کاری

 چوب اگرچه سبک است؛ اما مقاومت بالایی دارد. برای مثال، چوبی که وزن مخصوص ۶/۰ دارد مقاومت کششی آن ۱۰۰ نیوتن بر میلی‌مترمربع است درحالی‌که فولادی که وزن مخصوص ۸۹/۷ دارد مقاومت کششی آن ۵۰۰ نیوتن بر میلی‌مترمربع است.

مشخص است که وزن مخصوص فولاد بیش از ۱۳ برابر چوب است؛ ولی بااین‌حال مقاومت کششی آن فقط ۵ برابر چوب است! اگر مقاومت کششی را بر وزن مخصوص تقسیم کنیم، عدد حاصله کیفیت ماده و طول پارگی را به ما می‌دهد. ما در نوشته های پیشین به موضوع چگالی چوب پرداخته ایم.

خواص مکانیکی خانه چوبی

«طول پارگی» یا breaking length یعنی نقطه‌ای که ماده تحت وزن خودش پاره می‌شود (می‌شکند). فولادی که در ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد طول پارگی‌اش km 4/5 و فولاد آبدیده km 5/17 است.

وقتی مقاومت کششی فولاد را با نوع چوب صنوبر و لمینت راش مقایسه می‌کنیم، به ترتیب مقاومت کششی آن‌ها km 8/19 و km 3/28 است. اکنون می‌توان بهتر متوجه این نکته شد که چرا کف‌های اکثر سالن‌های ورزشی لمینت کاری است.

 از نظر کاری، می‌توان چوب را به‌راحتی تعمیر و نگهداری کرد. درحالی‌که می‌توان چوب‌های قدیمی را نوسازی کرد، تعمیر و نگهداری سایر مواد بسیار مشکل و هزینه بر است؛ به همین دلیل بیشتر دور ریخته می‌شوند.

 چوب را می‌توان به شیوه‌های زیبا و خلاقانه برید و طراحی‌های فوق‌العاده‌ای ایجاد کرد. ظرافت و پرداخت‌کاری که از چوب حاصل می‌شود می‌تواند یک طراحی معمولی را به یک طراحی خارق‌العاده تبدیل کند.

۶- بررسی ایمنی خانه چوبی

 یکی از چندین دلیلی که چوب هنوز هم علی‌رغم پیشرفت‌های زیاد در مهندسی مورداستفاده قرار می‌گیرد، دوام، وزن و ایمنی آن هست. چوب می‌تواند به‌آرامی خم شود، ویژگی‌ای که آجر آن را ندارد؛ بنابراین اگر فونداسیون به‌آرامی جابه‌جا شود، خانه چوبی می‌تواند با تغییر به‌جای شکسته‌شدن و فروریختن جابه‌جا شود. حتی کوچک‌ترین تغییر در فونداسیون خانه‌های آجری می‌تواند موجب ترک سیمان گردد (که ظاهر خوبی نخواهد داشت).

 یکی از دلایلی که اکثر خانه‌ها در جنوب شرق آمریکا چوبی هستند به این خاطر است که خاک سست است. آجرهای سنگین می‌تواند منجر به فرورفتن زمین شود، بنابراین خانه‌های چوبی سبک ترجیح داده می‌شوند.

عکس خانه چوبی

 

۷- مقاوم خانه چوبی در برابر آب و رطوبت چگونه است؟

 اگرچه بسیاری از چوب‌ها که در معرض آب و رطوبت قرار می‌گیرند موجب تورم آن‌ها می‌شود؛ ولی برخی از انواع چوب‌ها بسیار در برابر آب مقاوم‌اند.

مطالعه‌ای بر روی نرخ‌های جذب چهار نوع مختلف چوب Western Red Cedar (سدر سرخ غربی)، Douglas Fir، Western Hemlock (شوکران غربی) و Sitka Spruce صورت پذیرفت.

چوب‌ها خشک گردیدند تا درصد رطوبتشان بین ۶ تا ۱۰ درصد رسید و سپس در بیرون قرار داده شدند. بعد از یک سال، سطح رطوبت سدر سرخ غربی بین ۹ تا ۱۱ درصد بود، درحالی‌که سایرین بین ۱۴ تا ۲۱ درصد رطوبت داشتند. افزایش در جذب رطوبت سدر سرخ غربی حداقل بود.

پیشنهاد آیچوب:

۸ نکته مهم برای استفاده از چوب در فضای باز و مشکل آب با چوب!

مقاومت خانه چوبی در باران

 این مطالعه نشان می‌دهد که اگرچه برخی از چوب‌ها تمایل به جذب رطوبت دارند، برخی از انواع خاص چوب نیز وجود دارند که این تمایل را ندارند.

مطمئناً برخی از چوب‌ها خصوصاً به دلیل نرخ جذب‌های بالا مورداستفاده قرار می‌گیرند و برخی مانند سدر سرخ غربی به دلیل نرخ جذب‌های پایین مورداستفاده قرار می‌گیرند.

۸- خونه چوبی سالم و طبیعی

 بار الکترواستاتیک: برای برخی از افراد این یک نکته مهم است چرا که آن‌ها عقیده دارند که بارهای الکترواستاتیک از برخی لحاظ ناسالم است. خبر خوب برای این افراد اینکه چوب بار الکترواستاتیکش صفر است!

 در ضمن اگر اتاقی با چوب غیرپوششی پرداخت شود، کمک می‌کند تا رطوبت تنظیم شود که می‌تواند برای افراد با حساسیت تنفسی کمک‌رسان باشد. هم چنین آرامش روانی حاصله از حضور در یک‌خانه چوبی آرام را نمی‌توان نادیده گرفت.

مزیت خانه چوبی

۹- آکوستیک بودن خانه چوبی

 اگرچه چوب به‌عنوان عایق صدایی کامل عمل نمی‌کند، با جذب موج‌های صدا از بیرون رفتن انعکاس صدا به بیرون اتاق جلوگیری می‌کند. در مقایسه با رقبای سازنده‌اش، چوب ثابت می‌کند که در عایق بودن صدا کارایی بیشتری دارد، به‌خصوص زمانی که برای عایق‌کاری بین اتاق‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 همچنین چوب ازآنجایی‌که به شکل طبیعی صدا را خفه می‌سازد در بسیاری از سالن‌های کنسرت در سراسر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد و صدایی عالی در آن اتاق ایجاد می‌کند.

۱۰- ساختمان چوبی زنگ نمی‌زند

چوب دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود. اگرچه می‌تواند به برخی فرم‌ها اکسید شود، ولی این نکته در مقایسه با فلز بی‌اهمیت است و این اکسیداسیون مانند فلزات قابل‌مشاهده نیست. بله درست است که فلزاتی وجود دارند که زنگ نمی‌زنند، اما آن‌ها گران‌تر هستند.

۱۸ ایده جذاب برای علاقه مندان به خانه چوبی مدرن!

 خانه چوبی مدرن چند سالی است موردتوجه علاقه‌مندان به ساخت خانه چوبی قرار گرفته است. به‌روزرسانی روش ساخت در خانه چوبی باعث شده تا علاقه‌مندان بیشتری جذب ساخت یا خرید خانه چوبی شوند.

امروز باتوجه‌به افزایش هزینه‌های ساخت خانه‌های آپارتمانی، اگر یک زمین اختصاصی برای ساخت خانه داشته باشید، احتمالاً داشتن خانه چوبی مدرن برای شما به‌صرفه‌تر از خانه‌های بتونی معمول خواهد بود. هرچند که هزینه‌های ساخت آن تقریباً برابر با دیگر ساختمان‌ها است.

 در نوشته‌های پیشین در مورد مزایای ساخت خانه چوبی مطلبی کامل منتشر کرده بودیم که همه‌ی این مزایا دلایلی است که شما را به داشتن این‌چنین خانه‌های ترغیب می‌کند.

 در این بخش هم ایده‌های جدید برای ساخت خانه چوبی را از سراسر وب گردآوری نموده‌ایم تا اگر علاقه به ساخت خانه چوبی مدرن دارید، از این تصاویر الهام بگیرید و به طراح خود بسپارید که سبک موردپسند شما در طراحی دکوراسیون خارجی و نما خانه چوبی چیست.

 همچنین اگر به دنبال ایده‌های بیشتری هستید، ما در آیچوب مطالب بسیاری در مورد خانه چوبی منتشر کرده‌ایم که با جستجو کلمه خانه چوبی امکان دسترسی به آن‌ها را خواهید داشت.

 

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

خانه درختی چوبی

 

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

خانه جنگلی

 

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

خانه چوبی مدرن

 

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

خانه با نمای چوبی

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

ایده های ساخت خانه چوبی مدرن, خانه چوبی, خانه چوبی مدرن, خانه مدرن چوبی, سبک خانه چوبی مدرن, طرح خانه چوبی مدرن, مدرن سازی خانه چوبی

 

منبع: آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]