اره, اره نواری/فلکه, معرفی ابزار

تا کی قرار است اره نواری نجاری بی‌کیفیت در ایران تولید شود؟!

اره فلکه نجاری

 اره نواری نجاری یکی از دستگاه‌های پرکاربرد صنعت چوب است که در مدل‌های مختلف تولید می‌شود. یکی از پرکاربردترین مدل‌های اره فلکه اره‌های ایستاده است که در سایزهای مختلف تولید می‌شود. از اره‌های کوچک در اشل خانگی رفته تا مدل‌های ۶۰ و ۸۰ و ۱۰۰ که در کارگاه‌های نجاری استفاده می‌شوند.

 البته مدل‌های مختلف اره نواری محدود به این موارد نیست و مدل‌های افقی آن هم در صنعت استفاده می‌شود که با نام ((اره رام)) شناخته می‌شوند.

 این دستگاه هم مانند دیگر ابزار نجاری، در گذر زمان دستخوش تغییرات مثبت شده است و تولیدکنندگان اره فلکه‌ای با به‌کارگیری ایده‌هایی نو، در طراحی و تولید اره نواری نجاری، کارکرد و بازدهی این دستگاه نجاری را به‌مراتب افزایش داده‌اند.

 در صنعت چوب اره نواری با نام‌هایی مانند اره فلکه هم شناخته می‌شوند.

ساخت و تولید اره فلکه نجاری در جهان

 همان‌طور که در بالا اشاره شد، تولیدکنندگان اره نواری از زمان اختراع آن تا به امروز تلاش کرده‌اند با اضافه‌کردن امکاناتی در این دستگاه، قابلیت و کارایی آن را بهبود ببخشند.

 به‌عنوان‌مثال می‌توان به ماشین اره نواری برش نازک چوب DSB_Compact310 وینتر اشتایگر اشاره کرده که تمامی موارد مربوط به تنظیم ارتفاع برش، سرعت برش، حرکت قطعه و… را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد و کاربر کافی است فقط تخته چوبی را در مسیر برش قرار دهد و تنظیمات مربوط به برش را از طریق صفحه لمسی به دستگاه دهد.

ساخت و تولید اره نواری نجاری در ایران

 تولیدکنندگان ایرانی اره نواری نجاری هم از گذشته تا به امروز دستی بر آتش دارند و باتوجه‌به ساختار ساده و توان فنی اساتید، اقدام به تولید اره نواری نجاری کرده‌اند.

 تولیدکنندگان اره نواری در سه شهر اصفهان، تبریز و تهران سرآمد تولیدکننده اره نواری در کشور بوده‌اند و هنوز هم پس از گذشت چند دهه می‌توان دستگاه‌های فعال، سالم و دقیق تولید شده در دهه‌های گذشته را در کارگاه‌های نجاری پیدا کرد.

 برخی از این سازنده‌ها در این سال‌ها دیگر اقدام به تولید نکرده‌اند و شرکت‌های دیگری تلاش کردند با کپی کردن صرف از ساختار قدیمی اره نواری نجاری، روند تولید را ادامه دهند.

 بیشتر این کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی، چند دستگاه اصلی نجاری (اره نواری، رنده میزی، سه کاره، گندگی، فارسی بر ایستاده، فرز میزی و…) را تولید کرده‌اند. تا به اینجای کار همه چیز درست است؛ اما یک نکته که بلای جان تولیدات داخلی است، جلب‌توجه می‌کند…

 عدم تغییر و پسرفت!

 همان‌طور که می‌دانید در همه جای دنیا مرسوم است که تولیدکنندگان سعی می‌کند محصولات تولیدی خود را پس از گذشت زمان و در طی روند تولید به‌روز و باز طراحی کنند.

 این به‌روز کردن محصولات مطمئناً در راستای افزایش کارایی و کیفیت دستگاه باشد. در بیشتر موارد در ورژن جدید یک دستگاه تلاش می‌شود ایرادات مدل قبلی برطرف شود و موازی با آن امکانات جدیدی نیز به دستگاه افزوده شود؛ اما متأسفانه داستان قدیمی خودرو سازی ایران هم به تولید کنندگان داخلی اره نواری نجاری سرایت پیدا کرده است و تولید کنندگان به‌روز رسانی دستگاه‌های تولیدی را در کم کردن کیفیت مواد و ساخت پیش می‌برند.

عقب گرد در تولید اره فلکه!

 مقایسه بین اره نواری تولید شده در ۴۰ سال پیش با اره نواری تولید شده در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد تولیدکننده‌ها حتی ۵ درصد هم در ساختار دستگاه و امکانات آن تغییری ایجاد نکرده‌اند و اگر هم تغییر ایجاد شده باشد، در جهت افت کیفیت و متریال مورداستفاده در دستگاه بوده است.

 گویی این عزیزان در تولید خود برنامه‌ای به نام تحقیق و توسعه (R&D) ندارد! زیاد سخت نگیرید نیاز نیست این دوستان هزینه‌های هنگفتی بابت تشکیل تیم تحقیق و توسعه در نظر بگیرند.

 فقط کافی است در مرورگر موبایل خود کلمه Band Saw را جستجو کنند و به تصاویر دستگاه‌های تولید شده توسط دیگر شرکت‌ها نگاهی بیندازند.

 همین تولیدکننده‌های داخلی ممکن است نقدهای زیادی به صنعت خودروسازی داشته باشند اما بهتر است کمی به روند تولید محصولات خودشان نگاهی بی اندازند تا بدانند آن‌ها چند قدم از تولید کنندگان پراید هم عقب‌تر هستند.

 متأسفانه شرایط بازار به حدی ملتهب است که امکان حضور شرکت‌های تولید کننده ابزار نجاری به‌سادگی فراهم نیست و وارد کننده‌ها مجبورند با مشکلات واردات دست و پنجه نرم کنند و محصولات باکیفیت خارجی را باقیمت بالا در اختیار خریداران قرار دهند.

 ازآنجایی‌که شرایط اقتصادی کشور به حدی آشفته است که استادکار نجار ایرانی هدفی جز گذران امورات زندگی ندارد و ارتقا تجهیزات و ابزارآلات نجاری در جامعه ما هزینه اضافی ناپرهیزی به‌حساب می‌آید. ازاین‌رو استادکاران ما مجبورند با حسرت به دستگاه‌های به‌روز و حرفه‌ای که برای یک جوان ۱۸ساله آمریکایی اسباب بازی است نگاه کنند.

 این نگاه‌های حسرت آلود نتیجه‌ای جز سرخوردگی در بر ندارد!

اره نواری نجاری

وظیفه‌ی تولید کنند چیست؟

 مطمئناً تولید کننده نباید دغدغه‌ای داشته باشد جز اینکه دستگاه تولیدی‌اش را به گونه‌ای بهبود ببخشد که کاربر در زمان استفاده از آن نجار، کمترین مشکل را داشته باشد.

 اینکه تولید کننده داخلی یک دستگاه را با همان تکنولوژی صد سال قبل تولید می‌کنند فقط یک معنی دارد! من فقط به منفعت شخصی خود می‌اندیشم و مشتری برای من هیچ ارزشی ندارد!

 مگر قرار دادن چند بلبرینگ برای کنترل تیغه دستگاه و تعبیه یک خروجی برای مکش خاک اره بخشی از تحریم‌های آمریکاست؟! مشکل خودمان است. وقتی هیچ توقعی از تولیدکننده نداریم و خرید جنس بی‌کیفیت عادت داریم شرایط به همین‌گونه پیش خواهد رفت. مطمئناً هر کس باید به سهم خود در راستای پیشرفت و حق طلبی قدم بردارد.

پیشنهادهایی برای بهبود کارایی و امکانات اره نواری نجاری

 با جستجوی در فضای مجازی متوجه خواهید شد که تولیدکننده‌های دیگر در سراسر جهان تلاش کرده‌اند با ایجاد امکانات و شرایط بسیار کوچک و کم‌هزینه، روند کار با دستگاه را بهبود بخشند در ادامه به چند راهکار بسیار ساده و ارزان‌قیمت برای افزایش کارایی و کیفیت دستگاه اشاره خواهیم کرد.

 پیشنهادهایی که قرار است در ادامه به آن اشاره کنیم حاصل تحقیقات چند ساله ما نیست! شما می‌توانید با یک جستجوی ساده در فضای مجازی به تفاوت‌های اره فلکه تولید شده در ایران و سایر کشورها پی ببرید.

خروجی مکش گردو غبار

 در همه کشورهای دنیا یکی از مهم‌ترین موردی که تولیدکننده به آن می‌اندیشد حفظ سلامت کاربر در زمان استفاده از دستگاه است. کنترل گردوغبار ناشی از کارگاه دستگاه هم یکی از این موارد است که در زمان تولید اره فلکه نجاری در همه جای دنیا به‌غیراز ایران به آن توجه ویژه می‌شود.

خروجی مکش گردو غبار اره فلکه

 تولیدکننده عزیز ایرانی می‌تواند با قرار دادن چند سوراخ کوچک در قسمت صفحه دستگاه و قرار دادن یک خروجی در قسمت پایه دستگاه ۹۰ درصد خاک اره و گردوغبار ایجاد شده در زمان برش را به سمت مکنده هدایت کند.

 اگر در نمایشگاه‌های بین‌المللی که در داخل ایران هم برگزار می‌شود به دستگاه‌های اره فلکه‌ای ایتالیایی، آلمانی و حتی چینی نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که تیغه دستگاه به‌صورت کامل در داخل بدنه اره فلکه پوشش داده شده است و شما فقط امکان دیدن تیغه در قسمت صفحه برش را دارید و همین امر است که مانع از پرتاب شدن خاک اره به هوا و طرفین می‌شود.

 این پوشش به ایمنی کاربر در زمان پاره شدن تیغه اره فلکه هم کمک می‌کند.

بلبرینگ هدایت تیغه اره نواری

 همان‌طور که می‌دانید در اره فلکه بخشی برای کنترل حرکت تیغه به چپ و راست و عقب و جلو وجود دارد.

 این بخش مانع از آن می‌شود که تیغه اره نواری در زمان برش به چپ و راست و عقب و جلو متمایل شود و محاسبات شما برای برش را بر هم زند متأسفانه تولید کننده ایرانی همان‌طور که انتظار می‌رود این بخش را برای شما خالی نگه می‌دارد تا شما باسلیقه خود این بخش را پر کنید!

بلبرینگ تیغه اره نواری

 استاد کار ناچار ایرانی هم مجبور است با استفاده از دو تکه چوبی تیغه اره فلکه را کنترل کنند و همان‌طور که پیش بینی می‌شود تنظیمات نادرست برای قراردادن این تکه‌های چوبی هم به دستگاه و تیغه فشار بالایی وارد می‌کند.

 در دستگاه‌های وارداتی معمولاً تولیدکننده‌ها از ۳ عدد بلبرینگ برای کنترل تیغه استفاده می‌کند این بلبرینگ‌ها در کنار کنترل حرکت تیغه، مانع از ایجاد اصطکاک زیاد می‌شود و این اصطکاک کم کارایی دستگاه را به‌مراتب بالاتر می‌برند.

باند دور فلکه اره نواری نجاری

 اگر کتاب‌های قدیمی نجاری و آشنایی با ابزار و تجهیزات مورد استفاده در کارگاه‌های نجاری را خوانده باشید، بخشی نظر شما را به خود جلب خواهد کرد و آن و باند دور فلکه است.

 همان‌طور که پیش بینی می‌شود تولید کننده ایرانی به این نتیجه رسیده است که وجود این باند در دستگاه اره فلکه نجاری اضافه است و به تشخیص ایشان باید این بخش از دستگاه حذف شود.

باند دور فلکه اره نواری نجاری

 در این زمان نبوغ به حد اعلای خود می‌رسد! در زمانی که تولید کننده‌ها به هر بهانه‌ای یک بخش به‌عنوان آپشن یا امکانات به دستگاه خود اضافه می‌کنند، تولید کننده ایرانی بخش‌هایی را به اختیار خود حذف می‌کند!

 این باند امروزه در حرفه‌ای‌ترین دستگاه‌های برش وجود دارد و استفاده از آن امری ضروری است یکی از مهم‌ترین وظایف باند فلکه در دستگاه‌های اره فلکه نجاری، کاهش محسوس صدای دستگاه است. اگر دستگاه اره فلکه نجاری را بدون تیغه روشن کنید متوجه می‌شوید که حدوداً ۹۰ درصد صدای دستگاه مربوط به چرخش تیغه روی فلکه است.

فرچه تمیزکاری فلکه در اره فلکه نجاری

 اگر از اره نواری استفاده کرده باشید می‌دانید که گردوخاک و خاک‌اره ناشی از برش همراه با تیغه به فلکهٔ پایینی انتقال پیدا می‌کند و استادکار مجبور است با استفاده از کاردک فلزی خاک اره را از روی فلکه بردارد.

فرچه تمیزکاری فلکه در اره فلکه نجاری

 در دستگاه‌های مدرن امروزی تولید کننده‌ها با قرار دادن یک فرچه یا قلم مو بر روی فلکه مانع از جمع شدن خاک اره بر روی فلکه (به‌خصوص فلکه پایینی) شوند و در زمان چرخش دستگاه عملیات پاک‌سازی هم مداوم انجام می‌شود.

 همان‌طور که در تصویر می‌بینید نصب فرچه این‌چنینی کاری عجیب و غریب نیست و هزینه هنگفتی هم ندارد. تحریم هم نیستیم!

تا کی قرار است اره نواری نجاری بی‌کیفیت در ایران تولید شود؟!

 تا زمانی که ما به‌عنوان خریدار محصول مطالبه‌گر نباشیم و توقعات خود را به‌عنوان مشتری و کسی که پول پرداخت می‌کند به تولیدکننده منتقل نکنیم، وضعیت به همین صورت پیش خواهد رفت. پس مطالبه گری را به عنوان یکی اصول اساسی در پیشرفت یک جامعه باید بپذیریم.

 تا وقتی مطالبه گری نباشد، دغدغه‌ای برای فروشنده در تغییر وجود ندارد و همچنان فکر می‌کند با تغییر رنگ محصولات، خلاقیت به خرج داده است.

 مسئولین باید شرایطی را به وجود آورند که با ورود آسان ابزار و ماشین‌های صنایع چوب، بازار رقابتی به وجود آید و این رقابت مطمئناً به سود تولیدکننده و مصرف کننده است.

سخن پایانی

 مواردی که به آن اشاره شد از ابتدایی‌ترین امکانات است که یک دستگاه اره نواری نجاری باید آن‌ها را دارا باشد. ما در این نوشته فقط به چهار مورد امکاناتی که تولید کنندگان این دستگاه می‌توانند با کمترین هزینه ممکن آن را بر روی دستگاه تولیدی خود نصب کنند اشاره کردیم.

 لازم به ذکر است ساده‌ترین دستگاه‌های موجود در بازارهای کشورهای اروپایی و آمریکایی و چینی امکاناتی به‌مراتب بیشتر از آن چیزی که ما به آن اشاره کرده‌ایم دارند.

 شما عزیزان به‌عنوان مشتریان خرید دستگاه اره نواری نجاری و تولیدکنندگان به‌عنوان متولیان و تولید و طراحی و ساخت این دستگاه به مواردی که به آن اشاره کردیم دقت نظر داشته باشید.

 اگر شما تولید کننده ایرانی می‌شناسید که حداقل این چهار مورد را در زمان تولید اره نواری رعایت کرده باشد به ما معرفی کنید. ما در آیچوب به سهم خود تلاش می‌کنیم تلنگری به تولید کننده ایرانی بزنیم.

 شما هم می‌توانید با اشتراک گذاری این مطلب و درج دیدگاه‌های خود در مورد تولیدات ایرانی و به‌خصوص تولید اره نواری نجاری درخواست خود برای یک دستگاه مناسب مطرح نمایید.

منبع: آیچوب

29 نظر در “تا کی قرار است اره نواری نجاری بی‌کیفیت در ایران تولید شود؟!

  1. 09121088942 گفت:

     
     سلام و عرض ادب، نخست پیشنهاد برای لاستیک دور فلکه: هم‌وطن با استفاده از متریال پلی‌اورتان با گرید نرم و مناسب می‌توانید بسازید و می‌توانید از فروشگاه‌های اینترنتی نوار چسبی با ضخامت و نرمی متفاوت عین چسب نواری شفاف تهیه کنید.
    می‌توانید حضوری خیابان اکباتان ابتدای خیابان حدوداً روبروی خیابان اصلی چراغ‌برق مغازه‌ای توسط دو برادر متشخص اداره می‌شود فروشنده سیلیکون رابر و انواع چسب‌ها و نوارهای اورتانی و قالب‌سازی هستند تهیه کنید.

    پیشنهادهای ابتکاری ساده‌تر از چسب نواری دوطرفه با ضخامت مناسب استفاده کنید؛ چون معمولاً چسب دو طرفه‌ها خیلی قوی نیست و بسیار نرم و رابر مانند هستند بسیار مساعد انجام این وظیفه هستند بسیار عالی است تا دولایه حتی با ارتفاع سطح کمی کشید دور فلکه علاوه بر صدا به‌صورت علمی هم در حقیقت محافظ عالی برای عدم استهلاک تیغه اره نواری بوده و هم کاهش قابل‌توجه صدا که کارشناس ارشد محترم سایت اشاره داشته‌اند و حتی متقدم با دو پله کردن به‌نوعی علامت‌دار شدن قوی‌تر سطح دوار فلکه درست جایی که عمیق‌ترین نقطه تیغه نواری روی فلکه می‌نشیند می‌گردد.

     نکته ضعف عظیم توسعه صنعت: می خانه اگر ساقی صاحب‌نظری داشت می‌خواری و مستی ره و رسم دگری داشت.
     نخست عدم خواست قلبی حکومت در قبال صنعتی‌شدن . واقعاً هیچ یک از قوانین نوین دانشمندان قوانین مملکت ما هدف اصلی‌شان برخلاف شعار پشتیبانی از صنعت نبوده. همه مشکلات همین هست. هدف اصلی حتی در دانشگاه‌ها و پرورش متخصص و مهندس برای متولی همیشگی حکومت و قیم ملت فقط بهترین معامله‌گر تخصصی هست.
    نخست زبان روسی و چینی فراگیرد علاوه بر تخصص تا بهتر با فروشندگان مخلص چینی امر مهم تجارت را برای کشور و ملت انجام دهد و یک دلال کارشناس علمی عالی باشد در خدمت خلق و بندگی غیر خالق متعال. متخصص‌ترین از دید؛ ولی ملت تولیدکننده نیست. کسی هست که بهترین مشاوره جهت خرید ترنسفر راه‌های پرداخت مالیات و رعایت قوانین متمدن گمرکی به تاجر محترم و محترمه است.

     بنده پای نظراتم هستم و با دلیل و مدرک و قضاوت عادلانه. بنده مهندس ارشد برنامه‌نویسی هستم. نه سیاست‌مدار و نه مهندس عالی مکانیک و صنایع ولی علاقه‌مند به تولید طراحی استانداردسازی و نظام‌نامه نویسی استاندارد صنایع البته دوره‌های تخصصی ممیزی و نوشتن نظام‌نامه استاندارد ایزو های تخصص فنی مهندسی هستم. هیچ ادعای علمی ندارم؛ چون بهتر از هر ناظری می‌دانم در مقابل حتی همین جمع نادان‌ترین و کمترین دانش برخوردار و…
     ارادتمند شما دوستان مهندس فریدون صلاح‌الدین.

  2. ابوالفضل گفت:

    سلام و وقت بخير ببخشيد ميخواستم بدونم بنده كه كرمان هستم جايي هست كه بتونم پولي اره فلكه تهيه كنم ؟اخه اره اي كه داشتيم پوليش شكسته منظورم همون دوتا فلكه ي بزرگي هست كه تيغ اره روشون دور ميزنه آيا شما كسي را ميشناسيد كه اين لوازمات را به صورت انلاين بفروشه ؟خيلي ممنونم از زحماتتون

    1. آیچوب گفت:

      سلام. پولی که همه جا هست. فلکه را از ماشین سازی ها باید استعلام بگیرید. ساخت اره فلکه در ایران همچنان رواج دارد بنابراین خرید آن از کانال فروشندگان فلکه که مستقیم از کارخانه خرید می کنند دشوار نیست. به صورت آنلاین جایی سراغ نداریم.

  3. ALIREZA گفت:

    تا زمانی که سایه **** بالاسر ما هست انسانیت درون ما مرده وکسی جهت رضای خدا و کار با کیفیت و خوب کار نمیکند

  4. خسرو گفت:

    با درود
    در خصوص باند دور اره فلکه میخواستم بدونم که از کجا میشه تهیه کرد ؟آیا مجموعه شما برای فروش داره این باند رو ؟
    و اینکه بهترین نوع فلکه برای اره چه نوع فلکه ای هست ؟ یا چه مشخصاتی باید داشته باشه .
    با سپاس
    خسرو

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما خسرو عزیز
      ما در زمینه فروش فعالیت نداریم
      برای خرید این باند می تونید به حسن آباد مراجعه کنید.
      اره فلکه های ایتالیایی د رحال حاظر در بازار ایران حرف اول رو می زنند.

      1. خسرو گفت:

        سپاس ????????

  5. علی اکبر گفت:

    بنده یک دستگاه اره نواری ساختم با 3 تا فلکه ،بالا ،پایین ،و یک فلکه سمت چپ اضافه کردم به سایز 30
    که فضای دهنه برش کار بیشتر بشه ! کار خوبی از اب در اومد، مثل ساعت کار میکنه یه سری ایراداتی هم داره که باید به مرور رفعش کنم ایا به نظرتون اگر به تعداد بسازم فروش میره؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما علی اکبر عزیز
      لطفا تصاویر دستگاهی که ساختید رو در اینستاگرام آیچوب یا ایمیل آیچوب ارسال کنید تا بررسی بیشتری انجام بدیم.

  6. علی اکبر گفت:

    الان در حال حاضر چه مارک اره فلکه ای خوبه؟

    1. آیچوب گفت:

      برند های ایرانی 90 درصدشون شبیه به هم هستند و امکانات و کیفیت متفاوتی ندارند.
      برای همین نمی تونیم برند خاصی رو معرفی کنیم تا زمانی که تحقیق کافی داشته باشیم و به نتیجه قطعی برسیم.

  7. محسن گفت:

    سلام وقتتون بخیر این مبحثی که شما در خصوص دستگاه اره نواری عنوان کردید فقط مختص به اره نواری نیست تمام دستگاه هایی که ساخت داخل هستن این مشگلات رو دارن مثل دستگاه های کف رند برش گندگی که وقتی با دستگاه کف رند ایرانی رنده میکنی ببخشید حالت بهم میخوره این مسعله برمیگرده به چند قضیه ۱. بیسواد بودن نجار ها و نداشتن وجدان کاری ۲.عرضه و تقاضا ۳. بیسواد بودن تولید کننده های داخلی چون سازنده اصلا سواد نجاری به روز رو نداره و داره دستگاه تولید میکنه اون شخص یه تراشکاره داره دستگاه نجاری تولید میکنه داخل عکس میبینه و کپی میکنه و بی وجدان بودن ۴. حتی حاضر نیستن از اساتید مطرح و طراح های صنعتی برای ظاهر دستگاه کمک بگیرن بخام مثال دستگاه های دورکن به نام ( س ) که حاضر نشده سازنده از یک طراح صنعتی برای حداقل ظاهر دستگاه استفاده کنه و …..

  8. مهدی داداش زاده گفت:

    من به عنوان یه نفر که تو ایران دستگاه تولید کرده این حرف رو میزنم.
    مردم ما واسه جنس ایرانی پول نمیدن. واسه همون باید ارزونترین حالت ممکن رو تولید کنیم.
    و اینکه مردم ما بهره هوشی کافی واسه دستگاه جدید رو ندارن. وقتی یه نوآوری یا آپشن اضافه میکنیم به دستگاه، تنها واکنشی که می بینیم منفی هستش.
    از یه طرف هم رقابت با غولهایی مثل دیوالت و ماکیتا خیلی سخته.یه بار برید قیمت الکتروموتور رو تو بازار بپرسید. یه الکتروموتور یک اسب در میاد نزدیک ۸۰۰ هزار تومن.

    1. علی خدادادی گفت:

      سلام دوستان.. همگی خسته نباشید من هم چندین سال مشغول تولید مصنوعات چوبی بودم و واقعا نود درصد خریداران دنبال بی کیفیت ترین و ارزانترین هستند.. واقعا اگر کسی باشه توی زمینه تولید ماشین آلات نجاری سرمایه گذاری کنه من چندین سال که دارم طراحی دستگاه میکنم..

  9. علی دماغ سوخته گفت:

    سلام . پای دینداری که میشه متاسفانه ما ایرانیها از همه دنیا مسلمانتر و بهتریم ولی در عمل از کفار هم بدتر . مشتری مداری مخصوصا پای تولیدات داخلی میاد وسط در حد صفره و هیچکس جوابگوی هیچ چیز نیست چون احتیاج داریم و جنس مرغوب هم نمی تونیم بخریم مجبوریم به همی اجناس بنجل تن در بدیم این مشکلات تقریبا لاینحله مگر اینکه تولید کننده احساس خطر ور شکستگی کنه و یا اینکه اونها مجبور کنن که کیفیت کار رو بالا ببرن

  10. امیر گفت:

    حرف شما کاملا درسته وقتی یه اره فلکه نه اینچ دیوالت حدود بیست میلیون قیمت میخوره مجبور میشه آدم که از نوع ارزونتر استفاده کنه بنده در یوتیوب که سرچ میکردم کارگاه هاشونو که میدیدم حسرت میخوردم تمام دستگاها برند مطرح و خود فرد حین کار چه تعریف میکرد کسانی که یکبار از برند میلواکی یا دیوالت یا ریجید و ریوبی استفاده کردند میدونن که دیگه برند های چینی یا ایرانی چه آشغال هایی هستن

  11. @iran_ghanvat گفت:

    چند وقته دارم دنبال اره فلکه متابو ۴۰۰ وات مدل BAS261میگردم نیست. بازار ابزار اینترنتی رو شخم زدم . چندین جا تماس گرفتم . چند جا حضوری رفتم. وقتی جنس با کیفیت نیست ،تولید کننده داخلی واسه خودش هر چه دلش خواست میسازه و مصرف کننده مجبوره بخره .

    1. آیچوب گفت:

      من در نمایشگاه نوین چوب این سایز اره رو دیده بودم. حتما چک کنید احتمالا قیمتش ارزان تر هم باشه…

  12. بهزاد گفت:

    ممنون از مقاله عالی که نوشتید. در واقع حرف دل من را زدید این مشکلات نه تنها در مورد اره فلکه بلکه در سایر ماشین الات هم مشهود است
    این مشکلات اونقدر من را آزاز داد که حتی پیش یکی از یک سازنده های اره فلکه رفتم و ازش خواستم به سفارش و هزینه من یکی بسازد اما حاضر نشد انجام بد هد
    من دو دلیل برای این مساله پیدا کردم
    ۱- بی سوادی و عدم استفاده از نیروی متخصص سازندها که اکثرا تجربی و با کپی کاری تولید می کنند
    ۲- بی نظمی و نادانی اکثر نجار ها که باز هم از بی سوادی اونها ناشی می شود . مثلا نجاری حاضر نیست برای وسایل برقی خودش یه دو شاخ یا پریز برق مناسب تهیه کنه
    و سالها با فرو کردن سیم های لخت برق به داخل یک پریز پوسیده که از حرارت سیاه شده کار انجام می دهد. هرگز استفاده از دستگاه مناسب حتی به فکرش هم خطور نمی کند

    1. آیچوب گفت:

      بله بهزاد گرامی.
      مشکل از تفکر دم دستی و جهان سومی هست.

    2. محسن گفت:

      کاملا با حرف شما موافقم

  13. مهدی گفت:

    فقط اگه امکانش هست برای باند دور فلکه یه راه و روشی معرفی کنید که حداقل خودمون این اپشنو واسه خودمون بذاریم ممنون میشم

    1. آیچوب گفت:

      این باند در بازار ایران موجود هست. اما فروش اینترنتی ندارن متاسفانه.
      پیگیر میشیم و اگر خبری شده، اطلاع رسانی می کنیم.

      1. مهدی گفت:

        ممنون میشم اطلاع بدین

  14. مهدی گفت:

    با سلام ممنون از مطالب مفیدی که در اختیار علاقه مندان قرار دادید . من به تازگی اره فلکه ایرانی خریدم قبل از بررسی دستگاه کاتالوگ دستگاه رو اومدم ببینم که متاسفانه توی ۴ برگه تحریر معمولی داده بودن تایپ و تکثیری سر کوچشون کپی گرفتن اخه یه کاتالوگ مگه چقد هزینشه بخدا من حاضرم بدون دریافت هزینه براشون طراحی کنم و چاپش توی تعداد چیزی در نمیاد . بقیه مواردی که فرمودیدم که متاسفانه شامل میشه و بدتر از همه گونیای بدش بود که باید از اول بشینم یه راهکاری برای ساخت و اجرای یه گونیای بهتر بکنم

    1. آیچوب گفت:

      سلام مهدی عزیز
      بله کاملا درسته

  15. محمد گفت:

    متاسفانه در طول سالها تو هر زمینه ای به اجبار بد را انتخاب میکنیم وگرنه از لحاظ اقتصادی مجبوریم در آینده نزدیک به بدتر راضی بشیم.
    حدود دو سال پیش یه اره فلکه آلمانی خریدم و چون جزییات خاصی داشت به شرکت سازنده ایمیل فرستادم و درخواست فایل راهنما کردم. مثل اکثر شرکت های خارجی زود جواب دادن و فایل راهنما رو ارسال کردن. و جالبه که سال ساخت دستگاه پرسیدم و بر اساس سریال دستگاه جواب دادن ۱۹۷۶
    ساخت آلمان غربی. کیفیت ساخت با نمونه وطنی غیر قابل مقایسه .
    اینجا هست که مشخص میشه عقب موندگی تکنولوژی ما چیزی خیلی خیلی فرا تر از صد سال هست.
    با این حال اخیرا یک شرکت ایرانی تولید اره فلکه اقدام به ساخت اره هایی با ایمنی بالا و محافظ مناسب برای تیغه کرده. من از کیفیت ساختش اطلاعی ندارم. و شاید بخاطر ضعف تبلیغات شناخته نشده. بهتره مصرف کنندگان بخاطر امنیت و سلامتی خودشون از این محصولات حمایت و استقبال کنن. قطعا باعث میشه سایر تولید کنندگان با کم شدن فروش احساس خطر کنند و وارد رقابت شوند.
    با تشکر

  16. ahmad گفت:

    دلیل که زیاد می شه گفت ..شاید نبود بازار رقابتی به هر دلیل مهمترین آن باشد، خرید کالای ارزان به هر قیمتی یکی از مشکلات تولید در این کشور شده در هر صنفی که نگاه می کنید متوجه می شوید کالای ارزان گوی سبقت را گرفته حتی در خودروسازی هم پراید بیشترین فروش را دارد و دلیل مهمش هم قیمت ارزان است، نبود یک شرکت پدر مادر دار در صنعت چوب ، متاسفانه شرکتهای تولیدی اینقدر کوچک هستند که حتی به زهوار کنار ماشین هم طمع دارند، اینکه یک سوراخ ایجاد بشه یا یک فرچه بسته بشه احتیاج به طراحی در نوع قالب چه پرس کاری یا ریخته گری داره و تا زمانی که برای این کار الزامی نباشه مطمئنا این کار انجام نمی شود هر چند این شرکتها اینقدر کوچکند که همه چیز با دست انجام می شود

  17. امین گفت:

    اختلاف قیمت کلاهای خارجی و اروپایی با ابزار آلات داخلی به حدی هست که بازار انحصاری برای تولید کننده ایجاد کرده بعد هم نبود نظارت و اداره استاندارد معتبر که کیفت کالا رو بسنجه و جلوی ورود کالا نا مرغوب رو بگیره میتونه از دلائل پیش اومدن این وضع باشه

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )