آموزش, ابزارهای فرز, فارسی‌بر, معرفی ابزار, ویدئو

ویدئوی آموزش تنظیم زاویه فارسی‌بُر | ساخت کلیشه 15 درجه

آموزش تنظیم زاویه فارسی بر

 در این آموزش یاد می‌گیریم هر فارسی‌بر چقدر محدودیت دارد و همچنین دو روش اجرای زاویه‌های خاص با فارسی‌بر را آموزش خواهید دید.

 آموزش قبلی با موضوع محاسبه و اجرای زاویه‌ها در فارسی‌بر با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و تصور بسیاری از خریداران احتمالی فارسی‌بر که آموزش درستی ندیده بودند را به‌خوبی اصلاح کرد.

 در این آموزش اما کمی پا پیش گذاشتیم و به محاسبه و اجرای زاویه‌هایی پرداختیم که به‌صورت معمول و پیش‌فرض امکان اجرای آن با فارسی‌بر را نداریم.

 چطور می‌توانیم زاویه‌هایی مانند 20 و 35 درجه را در فارسی‌بر برش دهیم؟ برای داشتن چنین زاویه‌هایی در تیراژ و به‌صورت سری و یا به‌صورت تکی چه‌کار کنیم؟

آموزش تنظیم فارسی بر نجاری

  چرا امکان اجرای مستقیم این زاویه‌ها در فارسی‌بر را نداریم؟ چطور با دیدن عددهای روی فارسی‌بر حداقل زاویه و محدودیت را محاسبه کنیم؟

 در این آموزش به این سؤالات به‌روشنی پاسخ دادیم.

دستگاه فارسی‌بر چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

فارسی‌بر (به انگلیسی: Mitersaw) یک ابزار بسیار دقیق و پرکاربرد نجاری است که برش‌های کوتاه، دقیق و غیر منحنی را روی چوب یا انواع متریال‌های دیگر انجام می‌دهد. این برش‌ها می‌توانند صاف یا تحت زاویه یا اریب و یا ترکیبی از هر کدام باشند.

آموزش تنظیم زاویه فارسی‌بر نجاری

 اگر فکر می‌کنید تنظیم فارسی‌بر این‌طور است که هر زاویه ای را که بخواهیم اجرا کنیم، آن را تقسیم بر دو می‌کنیم و بعد نشانگر فارسی‌بر را روی آن عدد قرار می‌دهیم باید گفت که کاملاً اشتباه است!

 روال رایج هم این‌طور است که زاویه را با خط روی چوب ترسیم می‌کنند و بعد بدون توجه به اعداد روی فارسی‌بر از روی خط برش را اجرا می‌کنند.

 این روش بسیار کم‌دقت ولی سریع است؛ اما در کارهای اصولی و دقیق مانند ارسی‌سازی و قرنیز کاری و گره چینی که نیازمند دقت بالایی هستیم این روش پاسخگو نیست.

 تنظیم زاویه فارسی‌بر کمی پیچیده‌تر از چیزی است که تصور می‌شود؛ اما خوشحالیم که در دو ویدئو آموزشی که با این موضوع تهیه کردیم همه چیز را کامل آموزش دادیم.

ویدئوی آموزش برش زوایای خاص با استفاده از فارسی‌بر

در این ویدئو تمام نکاتی که در این مقاله می‌خوانید را به صورت عملی انجام دادیم تا درک آن برای بیننده و خواننده این مقاله بسیار سریع تر و با چالش کمتری همراه باشد. توضیح این آموزش در متن کمی مشکل است که تلاش کردیم با این ویدیوی آموزشی درک آن را بسیار راحت تر کنیم.

 

 

تماشا این ویدئو در برخی اپراتور ها با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

 

پیشنهاد مطالعه آموزش‌های بیشتر در مورد فارسی‌بر نجاری:

راهنمای کامل انتخاب و خرید فارسی‌بر نجاری
آموزش کار با فارسی‌بر برای تازه‌کارها و آماتورها
راهنمای انتخاب و خرید تیغ مناسب برای اره فارسی‌بر
آموزش نحوه نصب و تعویض تیغ اره فارسی‌بر
آموزش تنظیم زاویه فارسی‌بر | ساخت کلیشه ۱۵ درجه
نحوه اجرای زاویه‌های بسیار دقیق با فارسی‌بر
انواع روش‌های برش در فارسی‌بر نجاری
نحوه برش سری‌کاری با اره فارسی‌بر نجاری
اصلی‌ترین دلیل خطای اره‌های فارسی‌بر چیست؟
آموزش ساخت شابلون برای برش دوبل چوبی با فارسی‌بر

 

چرا با فارسی‌بر نمی‌توانیم همه زاویه ها را برش کنیم؟

 تا حالا یاد گرفتیم که با یک فرمول ساده و دقیق زاویه ای که برای برش نیاز داریم را محاسبه کنیم. با یک مثال چالشی شروع کنیم.

 فرض کنیم می‌خواهیم دو قطعه قرنیز یا زهوار یا چوب را طوری برش دهیم که با هم زاویه 50 درجه‌ای داشته باشند.

در این صورت و طبق فرمول 180 را از 50 کم می‌کنیم و حاصل را تقسیم بر دو می‌کنیم که می‌شود 130 تقسیم بر دو و برابر با 65 درجه می‌شود.

یعنی نشانگر درجه فارسی‌بر را باید روی 65 قرار دهیم؛ اما یک مشکل بزرگ داریم! چنین عددی روی فارسی‌بر ما نیست!

کم ترین زاویه ای که فارسی‌بر می‌تواند اجرا کند چند درجه است؟

 همان‌طور که در تصویر مشخص است زاویه سمت راست فارسی‌بر ماکزیمم عدد 60 و سمت چت معمولاً ماکزیمم عدد 55 را نشان می‌دهد. محدودیتی که در همه فارسی‌برها وجود دارد. پس چطور باید این زاویه‌ها را اجرا کنیم؟

 بنابراین به‌راحتی می‌توانیم به این نتیجه برسیم که وقتی روی خط کش فارسی‌بر عدد 60 درجه به‌عنوان بیشترین عدد درج شده است این معنی را می‌دهد که ما به‌عنوان کاربر کمترین زاویه ای که می‌توانیم برش دهیم 30 درجه است.

 که با کنار هم قرارگرفتن دو قطعه برش شده به ما زاویه 60 درجه را می‌دهد و زاویه‌های کمتر از 30 درجه مانند 25 و یا 15 درجه را نمی‌توانیم با فارسی‌بر برش دهیم.

 اگر مطابق با فرمولی که قبلاً آموزش دادیم هم جلو رویم این‌طور دقیقاً به همین عدد که محدودیت فارسی‌بر است می‌رسیم.

(دقت کنید که طبق توضیحاتی که قبلاً ارائه دادیم این عدد محاسبه شده با عدد نشان‌داده‌شده روی فارسی‌بر متفاوت است – مراجعه کنید به مقاله آموزش محاسبه زاویه برش در فارسی‌بر)

 برای درک کامل این آموزش مطالعه مقاله بالا را پیشنهاد می‌کنیم.

آموزش زاویه کوچک با فارسی بر

چگونه زاویه های کوچک و خاص را با فارسی‌بر اجرا کنیم؟

در جواب این چالش دو پاسخ داریم که با توجه به نوع پروژه هر کدام را می‌توانید اجرا کنید.

راه اول ساختن یک کلیشه برای برش همان زاویه خاص است و این روش را برای وقتی پیشنهاد می‌کنیم که از یک زاویه خاص به تعداد زیادی و به صورت تیراژ و سری نیاز دارید.

بر می‌گردیم به مثال بالا که زاویه 65 درجه روی فارسی‌بر را باید می‌زدیم. راهکار اما بسیار ساده است و کافی است مراحل توضیح داده شده زیر را دنبال کنید:

  1. زاویه متمم 90 عدد 65 را محاسبه کنیم؛ یعنی به 65 چقدر اضافه کنیم که بشود 90 که پاسخ با حاصل تفریق 90 از 65 به راحتی به دست می‌آید که عدد 25 بر مبنای درجه جواب این تفرق ساده می‌شود.
  2. فارسی‌بر را روی 25 درجه قرار می‌دهیم.
  3. یک تکه تخته ام دی اف که از چهار طرف گونیا شده را به فنس فارسی‌بر تکیه دهید و با گیره نگه دارنده کاملاً فیکس کنید.
  4. فارسی‌بر را روشن کنید و تکه ام دی اف را برش دهید.
  5. حالا بدون اینکه ام دی اف برش خورده را جدا کنید فارسی‌بر را به زاویه صفر در جه بر گردانید.
  6. قطعه کار اصلی را به کلیشه ای که ساختید تکیه دهید و با زاویه صفر فارسی‌بر شروع به برش کردن کنید. اکنون تمام قطعاتی که می‌سازید زاویه 25 درجه دارند.

اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که می‌توانید با تغییر زاویه فارسی‌بر به سمت راست (اعداد مندرج راست) و اضافه کردن عدد آن به عدد 25 زاویه های بیشتری هم برش بزنید و با حرکت فارسی‌بر به سمت چپ زاویه های 0 تا 25 درجه را هم برش بزنید که البته برای چنین کاری راهکار دوم را پیشنهاد می‌کنیم که توضیح خواهم داد.

زاویه 25 درجه با فارسی بر نجاری

راه حل دوم برش زاویه های کوچک با استفاده از کلیشه 45 درجه

در این روش امکان داشتن گستره بیشتری از زاویه ها را می‌دهد و از کلیشه 45 درجه طبق راهنمای زیر استفاده می‌کنیم.

  1. فارسی‌بر را روی زاویه 45 درجه تنظیم کنید.
  2. یک تکه تخته ام دی اف که از چهار طرف کاملاً گونیا باشد را به فنس فارسی‌بر تکیه دهید و با گیره محکم کنید.
  3. فارسی‌بر را روشن کنید و تخته را برش دهید (تخته را جابجا نکنید).
  4. تیغه فارسی‌بر را به حالت صفر بر گردانید.
  5. قطعه کار اصلی را به کلیشه 45 درجه تکیه دهید و شروع به برش کنید.

در ویدئویی که برای این آموزش ساختیم مراحل گفته شده را به صورت عملی اجرا کردیم و پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر حتماً ویدئو دیده شود.

توضیح کامل این روش در ویدئوی آموزشی بیشتر و بهتر توضیح داده شده و به صورت عملی دو زاویه 15 و 25 درجه را اجرا کردیم.

دیدن ویدئوی آموزشی که برای این موضوع تهیه کردیم را برای درک بهتر موضوع پیشنهاد می‌کنیم.

 

آموزش فارسی بر قرنیز چوبی

آموزش فارسی‌بر قرنیز

 روشی که در این مقاله آموزش داده شد کاربرد بسیاری در فارسی‌بر کردن قرنیز و زهوار دارد. در نصب قرنیز و زهوار مثلاً روی درب‌های جامی نیاز به زاویه‌های خاصی خواهید داشت که با روشی آموزش‌داده‌شده به‌راحتی و بادقت بسیار بالایی قابل‌اجرا است.

 دقت داشته باشید که در برش قرنیز باتوجه‌به این که یک طرف کار ابزار خورده است (جای پرداخت تیغه) و سمت دیگر آن معمولاً گونیا است نمی‌توانید با پشت‌ورو کردن آن برش‌های دقیق و ایمنی داشته باشید.

مشاوره رایگان آموزش استفاده از دستگاه فارسی‌بر نجاری

 در این پست تلاش کردیم یکی دیگر از تکنیک‌های استفاده از فارسی‌بر نجاری را به‌صورت کامل آموزش دهیم تا علاقه‌مندان به هنر صنعت چوب و نجاری بتوانند با دید بهتری نسبت به کاربری این دستگاه بسیار پر کاربرد اقدام کنند.

 اگر پس از مطالعه کامل آموزش و دیدن ویدئوی آن باز هم سؤالی برایتان پیش آمد، در قسمت نظرات این مقاله می‌توانید سؤالات خود را بپرسید.

منبع: آیچوب

2 نظر در “ویدئوی آموزش تنظیم زاویه فارسی‌بُر | ساخت کلیشه 15 درجه

  1. محسن گفت:

    سلام خسته نباشید ممنون از آموزش های مفیدتون
    میخواستم دوقطعه به وصل کنم که زاویه بین اونا ۶۵ درجه باشه التبه برش اریب باید رو چه عددی تنظیم کنم که این زاویه رو بهم بده ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      فکر می کنید در این آموزش چه چیزی آموزش داده شده؟!

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )