ابزارهای فرز, مینی فرز, ویدئو

5 تفاوت مینی فرز و سنگ فرز بزرگ؟ کدام را بخرم؟! + ویدئو فارسی

تفاوت مینی فرز و سنگ فرز بزرگ

 تفاوت مینی فرز و سنگ فرز بزرگ یکی از چالش‌های خرید دستگاه فرز است. ممکن است در زمان خرید مینی فرز یا خرید سنگ فرز این سؤال برای شما به وجود آید که فرق بین مینی فرز و فرز سنگ بزرگ چیست و چطور می‌توانید بدون اعتنا به ادعای فروشنده خودتان تشخیص دهید.

 با جستجو در فروشگاه‌های اینترنتی فروش ابزار و پیج‌های اینستاگرامی فروش ابزار متوجه شدیم که بعضی فروشنده‌ها ها مینی فرزهایی را با عنوان سنگ فرز بزرگ معرفی می‌کنند که امیدواریم از سر ناآگاهی باشد!

 در این آموزش آیچوب پنج تفاوت بین مینی فرز آهنگری و فرز سنگ‌بری با فرزهای بزرگ را بررسی می‌کنیم تا به‌راحتی و بدون توجه به ادعای فروشنده بتوانید تشخیص دهید.

ویدئو تفاوت مینی فرز و سنگ فرز

در این ویدئو پنج تفاوت اساسی مینی سنگ و فرز های بزرگ را کامل و با نشان دادن جزئیات شرح دادیم.

 

 

تماشای این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می‌شود!

فرق اول: مینی سنگ بیشتر از 3 کیلو وزن ندارد

 واضح‌ترین فرق این دو در وزن دستگاه‌ها است. در مینی فرزها وزنی بین 1 کیلو 200 گرم تا نهایتاً 3 کیلوگرمی داریم که به وزن متوسط یک کیلو 700 گرم را می‌توانیم برای مینی فرزهای مرسوم امروز بازار ایران در نظر گرفت. این وزن در مینی فرزهای دسته‌بلند بین دو تا 3 کیلو هست.

 اما فرزهای بزرگ وزنی بیشتر از 4 کیلو و حتی تا 7 کیلو دارند که رنج متوسط 5/5 کیلو را می‌توان برای فرزهای سنگ‌بری و آهنگری موجود در بازار ایران در نظر گرفت.

فرق دوم: تفاوت اندازه توان فرز بزرگ یا مینی سنگ

 توان در اینجا به معنی توان وات یا در اصطلاح عامیانه میزان برق مصرفی دستگاه است. هر چه توان که با P نشان داده می‌شود و با واحد وات (watt) سنجش می‌شود بیشتر باشد.

 به عبارتی این دستگاه جریان بیشتری مصرف می‌کند و در طرف دیگر توان مکانیکی بیشتری تحویل می‌دهد که این توان در مینی فرزها و فرزها خود را به‌صورت گشتاور بیشتر یا زور بیشتر صفحه نشان می‌دهد.

 تفاوت اصلی این دو فرز در توان آن‌ها است. مینی فرزها جثه کوچکی دارند و حداکثر توانی که روی پلاک آن‌ها نوشته می‌شود حدود 2000 وات است و متوسط این عدد در بین مینی فرزهای موجود در بازار ایران را می‌توان 1700 وات در نظر گرفت.

 اما در فرزهای بزرگ عدد توان بیشتر و بین 2000 تا 2500 وات است که برای فرزهای بزرگ این عدد را می‌توان به طور متوسط 2250 وات در نظر گرفت.

 توجه کنید که باتوجه‌به برندهای ریزودرشت بازار و ورود برندهای بی‌نام‌ونشان و برندهای فیک و طرح برند اصلی بسیار دیده شده که عدد توان نوشته شده روی پلاک بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و عدد واقعی گاهی تا نصف این مقدار هم نیست.

تفاوت مینی فرز و فرز بزرگ

فرق سوم: تفاوت سرعت اسپیندل مینی سنگ با سنگ فرز بزرگ

 عمده‌ترین اختلاف بین این دو را شاید بتوان در این عدد بیان کرد. مینی فرزها دور بیشتری نسبت به فرزهای بزرگ دارند که این یک استاندارد ایمنی جهانی است.

 متوسط سرعت مینی فرزها بین 10 هزار تا 12500 دور بر دقیقه است که این سرعت در فرزهای بزرگ حدود 6500 در تا 8500 دور بر دقیقه است.

 برای مثال برای صفحات 180 میلی‌متر یا 7 اینچ بیشترین سرعت فرز نباید بیشتر از 8500 دور بر دقیقه (rpm) و برای صفحات 230 میلی‌متر یا 9 اینچ این تعداد باید حداکثر 6650 دور بر دقیقه باشد.

 اما در مینی فرزها مثلاً برای صفحات 5 اینچی ماکزیمم دور 12000 دور بر دقیقه و برای صفحات 6 اینچ حداکثر 10 هزار دور خواهد بود.

 رعایت این محدودیت‌ها ارتباط مستقیمی با ایمنی کاربر دارد و احتمال کیک بک و یا شکستن صفحه برشی ناشی از نیروی گریزازمرکز را کاهش می‌دهد.

 دقت کنید که مینی فرز دیمر دار نمی‌تواند جایگزین فرز با دور کمتر باشد چرا که با دیمر کردن دور در مینی فرزها قدرت آن‌ها نیز به‌شدت کاهش می‌یابد.

فرق چهارم: قطر صفحه در مینی فرز و فرز سنگ بزرگ متفاوت است

طبق یک قانون ایمنی تائید شده باید تناسبی بین قطر صفحه و تعداد دور آن وجود داشته باشد که آن را تناسب سرعت می‌نامند.

در این تناسب هر چه قطر صفحه بیشتر باشد باید دور آن کمتر شود؛ بنابراین در مینی فرزها که دور بیشتری دارند باید قطر صفحه نیز کمتر باشد.

طبق این قاعده اندازه صفحه در فرز های بزرگ از 7 تا 9 اینچ معادل با 180 تا 230 میلی متر است ولی در مینی فرز ها قطر صفحه بین 4 تا 6 اینچ معادل با 110 تا 125 میلی متر است.

فرق پنجم: سوئیچ روشن و خاموش مینی سنگ و فرز تفاوت دارد

 یک فرق ظاهری بسیار مشهود بین فرزها و مینی فرزها تفاوت در جایگاه سوئیچ یا کلید روشن و خاموش دستگاه است. در همه مینی فرزها دکمه روشن و خاموش در بالای دستگاه کمی عقب‌تر از گیربکس و در محدوده حرکت شست کاربر قرار دارد.

 اما در فرزهای بزرگ این کلید در روی دسته و در انتهای دستگاه قرار دارد. چرا که به دلیل نیاز به توان بیشتر قطر استاتور موتور و گیربکس در فرزهای بزرگ بیشتر شده و در صورت قراردادن کلید روی بدنه امکان دسترسی کاربر به آن وجود نمی‌داشت.

 البته در مینی فرزهای دسته‌بلند هم برای داشتن کنترل بیشتر و ایمن‌تر کلید را روی دسته قرار دارد.

سوئیچ روشن و خاموش مینی سنگ و فرز

خرید مینی سنگ فرز یا خرید سنگ فرز بزرگ؟

 این سؤال وقتی پیش می‌آید که تصور درستی از کاری که قصد انجام آن داریم نداشته باشیم و باید گفت که پاسخ این سؤال هیچ‌وقت یک جواب سریع نیست.

 اما باتوجه‌به تجربه پیشنهاد می‌کنیم اگر برای کاربری خانگی یا کارگاه‌های کوچک قصد انتخاب بین مینی سنگ و سنگ فرز را دارید، انتخاب بهتر می‌تواند مینی فرز باشد.

خرید مینی سنگ فرز

 

 کار با مینی فرز باتوجه‌به اندازه و صفحه کوچک‌تر و وزن سبک‌تر امکان کنترل بیشتری به شما داده و ایمنی بیشتری را نسبت به فرزهای بزرگ برایتان فراهم می‌کند.

 در ادامه کار اگر احساس نیاز توان بالاتر یا عمق برش بیشتر داشتید می‌توانید سنگ فرز بزرگ را با درنظرگرفتن دیگر مؤلفه‌های خرید در لیست خریدتان قرار دهید.

سخن پایانی

 پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر از تفاوت‌های این دو دستگاه، ویدئو منتشر شده در همین مقاله را تماشا کنید. مطمئناً توضیحات ما در ویدئو به‌مراتب بیشتر و کامل‌تر از توضیحات متنی است.

 لطفاً شما هم اگر تجربیاتی از تفاوت بین این دو دستگاه دارید در قسمت کامنت همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]