آموزش, اتصالات, پیچ‌بند, تکنیک‌های کار با چوب, میخ و پیچ

روش استاندارد بستن پیچ روی چوب چیست؟ چطور چوب را پیچ کنیم؟!

استاندارد های پیچ کردن چوب

 بستن پیچ روی چوب و ورق‌های چوبی مانند ام‌دی‌اف و لترون و پلای وود پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد. شاید در نگاه اول سوراخ‌کردن چوب امری ساده به نظر برسد؛ اما بستن پیچ در چوب به این سادگی نیست.

 باتوجه‌به اینکه بستن پیچ در چوب یکی از رایج‌ترین کارها در صنعت چوب است، بهتر است از روش‌های استاندارد و حرفه‌ای برای بستن پیچ چوب استفاده کنید.

 

آموزش بستن پیچ روی چوب

 

 اگر بتوانیم پیچ را در بهترین و استانداردترین حالت ممکن روی چوب ببندیم و دو قطعه چوبی را به هم متصل کنیم، در درازمدت موجب افزایش طول عمر سازه و کاهش هزینه تعمیر و نگه‌داری می‌شود. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا اطلاعات جالبی در مورد بستن پیچ در چوب را با شما به اشتراک بگذاریم.

 مواردی که شاید ساده به نظر برسند؛ اما تأثیر بسزایی در کیفیت کار شما خواهد داشت.

 

تماشا ویدئو آموزش بستن پیچ روی چوب

ترافیک برای مشاهده این ویدئو نیم بها محاسبه می شود

 

چه پیچی مناسب کار شماست؟

 شما به‌عنوان یک نجار باید تصمیم بگیرید که از چه نوع پیچی برای اتصال دو قطعه چوبی استفاده کنید. نوع پیچ و روش بستن پیچ در سازه‌های چوبی بزرگ و کوچک (ظریف) متفاوت است. همچنین باید در نظر داشته باشید که در سازه‌های چوبی فضای باز و بسته هم انتخاب درست نوع پیچ امری مهم است.

 پیچ ام‌دی‌اف یکی از پرمصرف‌ترین پیچ‌های موجود در بازار است. البته شما می‌توانید پیچ چوب را در آلیاژها و سایزهای مختلف و برای کاربردهای خاص انتخاب کنید. در مقاله‌های پیشین آیچوب در مورد پیچ‌های مورداستفاده در صنعت چوب توضیح داده بودیم.

 

سوراخ کردن چوب برای بستن پیچ!

شاید فکر کنید برای پیچ‌کردن دو قطعه چوبی به هم فقط کافی است پیچ را در محل موردنظرتان قرار دهید و با پیچ بند آن را بچرخانید. اما این تصور درست نیست. اگر یک‌بار این کار را امتحان کنید به نتیجه خواهید رسید که این کار به‌سادگی انجام نمی‌شود.

 

سوراخ کردن چوب و ام دی اف با مته خزینه

 

اگر پروژه ظریف و دقیق داشته باشید باید قبل از پیچ کردن چوب بالایی را با استفاده از مته سوراخ کنید تا پیچ به راحتی از چوب اول عبور کند و به چوب دوم برسد. سپس با فشار دو قطعه چوبی به هم متصل شوند.

در واقع سوراخ کردن چوب اولی به رزوه ها اجازه می دهد به جای جدا کردن الیاف چوب از هم، دیواره را تراش دهد و به چوب بعدی برسد.

در پروژه های سنگین مانند ساخت آلاچیق هم سوراخ کردن چوب اول به پیچ کردن راحت چوب کمک می کند؛ اما به دلیل بزرگ و حجیم بودن اندازه چوب تاثیر سوراخ راهنمای پیچ زیاد به چشم نمی آید.

 

برای سوراخ راهنما پیچ چوب چه استاندارد هایی را رعایت کنیم؟

 برای سوراخ‌کردن محل پیچ چوب باید به سایز (قطر) مته توجه ویژه‌ای داشته باشید. در واقع باید مته ای استفاده کنید که قطر آن هم اندازه یا مقداری کم‌تر از بدنه پیچ باشد.

 اگر قطر مته هم اندازه پیچ باشد فشار و ارتباط درست با چوب اولی برقرار نمی‌شود. اما اگر قطر سوراخ کمی کمتر از قطر پیچ باشد در زمان بستن پیچ رزوه‌های آن با دیواره سوراخ اتصال برقرار می‌کنند. در واقع بهتر است بگوییم پیچ نباید در داخل سوراخ راهنما لق بزند و آزادانه چرخش داشته باشد.

 

بستن پیچ روی چوب و ام دی اف

 

 * طول سوراخ‌کاری محل پیچ هم بستگی به طول پیچ دارد. شما بایدبه اندازه طول پیچ، روی چوب سوراخ راهنما ایجاد کنید.

 * در هنگام سوراخ‌کاری اجازه دهید مته در حالت خارج‌شدن هم چرخش داشته باشد تا باربرداری سوراخ‌کاری در تمیزترین حالت ممکن انجام شود. وقتی مته درزمان بیرون آمدن هم چرخش دارد، خاک و براده حاصل سوراخ‌کاری را به بیرون هدایت می‌کند تا فضای داخل سوراخ راهنما تمییز شود.

 * اگر دوست دارید تاج پیچ با سطح چوب هم اندازه (همسطح) باشد، باید از مته خزینه استفاده کنید. مته خزینه در همه ابزار یراقی‌ها موجود هست و یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورداستفاده توسط کابینت‌سازها و نجارها است.

 

استاندارد سوراخ کاری با مته خزینه

 

 * در هنگام سوراخ‌کاری با مته خزینه مراقب باشید که عمق ایجاد شده بیش از حد نباشد. باید در حدی سوراخ ایجاد کنید که پیچ همسطح یا حداکثر یک میلیمتر پایین‌تر از سطح چوب باشد. در صورت عمیق‌شدن بیش از حد محل سوراخ راهنما مته خزینه، در مرحله بتونه‌کاری با مشکل موجه خواهید شد و مجبورید زمان بیشتری برای حل مشکل صرف کنید.

 * اگر مشکلی با بالازدن پیچ از روی چوب ندارید، می‌توانید از پیش‌های سر تخت استفاده کنید که در این حالت پیچ از سطح چوب بالاتر خواهد آمد.

 

مته سوراخ کردن چوب

 

* هیچ‌وقت در زمان پیچ‌کردن چوب با دریل شارژی، دست خود را در محدوده ۱۰ سانتی‌متری آچار پیچ گوشتی (سه نظام پیچ گوشتی شارژی) قرار ندهید. متأسفانه نمونه‌های زیادی را شاهد بودیم که در زمان بستن پیچ اپراتور تمرکز و تعادل کافی نداشته است و به‌شدت آچار به دست اپراتور برخورد کرده است. (نمونه این مشکل خودم بودم!)

 

تنظیم گشتاور پیچ بند شارژی

 

 * برای تنظیم یقه کنترل گشتاور پیچ‌گوشتی شارژی پیشنهاد می‌کنیم عدد یقه را در حال متوسط قرار دهید. در صورتی که نیاز به فشار بیشتر داشتید، پیشنهاد می‌کنیم عدد گشتاور را در حالت بیشترین قرار دهید.

 * در صورتی که زمان بستن دو قطعه چوبی بین دو تخته فاصله ایجاد شد، پیچ را یک‌بار باز کنید و دوباره ببندید تا این فاصله از بین رود و اتصال کامل برقرار شود. البته در صورتی که از مته مناسب برای سوراخ کردن محل پیچ استفاده کنید، مشکلی ایجاد نخواهد شد. در واقع کارکرد اصلی سوراخ راهنما جلوگیری از ایجاد این مشکل است.

آموزش بستن پیچ چوب

 

 * نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که هرچه تراکم چوب بیشتر باشد، احتمال شکست پیچ بیشتر است. در صورتی که نیاز به ایجاد فشار زیاد برای سازه‌های ساخته شده با چوب‌های چگال هستید حتماً از پیچ با آلیاژ مناسب استفاده کنید.

 به‌عنوان‌مثال برای اتصال دو قطعه چوب بلوط باید مراقب باشید تا در اثر فشار زیاد پیچ بند شارژی، پیچ ام‌دی‌اف نشکند. چون چوب بلوط به قدری چگال و متراکم است که خللی در ساختار آن ایجاد نمی‌شود. اینجاست که باید با استفاده از مته خزینه و سوراخ راهنما پیچ از شکستن پیچ جلوگیری کنید

پیچ کردن MDF

 

جمع بندی پایانی بستن پیچ در چوب

همانطور که در بالا دیدید بستن پیچ روی چوب به همین سادگی که فکر میکردیم نبود. همه نجار ها دوست دارند سازه های چوبی با کیفیت بسازند. برای رسیدن به این کیفیت فقط کافی است استاندارد های پیچ کردن چوب را رعایت کنید.

لطفا شما هم اگر تجربه ای در زمینه بستن پیچ درچوب دارید با ما در قسمت کامنت های همین مقاله به اشتراک بگذارید.

 

منبع: تیم آیچوب

 

4 نظر در “روش استاندارد بستن پیچ روی چوب چیست؟ چطور چوب را پیچ کنیم؟!

  1. Haadi گفت:

    سلام وقتی می خواهیم لولا گازور به درب ام دی اف نصب کنیم با پیچ یک پیچ چرا از نوک تیزی پیچ هرز میشه چه فشاری باید به پیچ با دریل بیاوریم که پیچ در جای خود محکم بشه ممنون از راهنمایتون

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما هادی عزیز
      مشکل خاصی وجود نداره
      با سرعت کم و از آچار پیچ گوشتی قد بلند تر استفاده کنید
      احتمالا مشکلتون حل بشه

  2. حمیدرضا گفت:

    خیلی ویدیو خوبی بود. امروز برای اولین بار نجاری کردم و دقیقا همین مشکلی که گفتید برام پیش اومد و بعد از پیچ کردن، چوب شکست. نکات خیلی خوبی از این ویدیو یاد گرفتم. ممنون.

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      بسیار عالی
      خوشحالیم از این بابت

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]