ابزارهای فرز, اور فرز, تیغه ابزار برشی, ویدئو

آموزش نصب تیغه اور فرز به روش استاندارد و اصولی + ویدئو

آموزش نصب تیغه اور فرز

 نصب تیغه اور فرز پیچیده نیست؛ اما باید در هنگام بستن تیغه بر روی دستگاه فرز نجاری نکته‌های بسیار مهمی را رعایت کنید که دانستن آن به کارکرد هرچه درست‌تر دستگاه و حفظ ایمنی استادکار و اطرافیانش کمک خواهد کرد.

 یک اشتباه کوچک در زمان نصب تیغه اور فرز موجب ایجاد مشکل برای دستگاه و بروز آسیب برای اپراتور خواهد شد. شاید بستن تیغ اور فرز کاری ساده به نظر برسد؛ اما پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد.

 ما در نوشته‌های پیشین در مورد دستگاه اور فرز نجاری و معرفی کاربرد آن در صنعت چوب و خصوصیات فنی و بخش‌های آن اطلاعاتی منتشر کرده بودیم؛ اما بهتر اسطت یک‌بار دیگر به توضیحات دقیقی از بخش مربوط به جایگاه تیغه و کارکرد هر یک بپردازیم.

 

تماشا ویدئو آموزش نصب تیغه اور فرز

 

تماشای این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می‌شود!

 

 

اورفرز نجاری چیست و چه کاربردی دارد؟
معرفی امکانات و ویژگی‌های اورفرز نجاری و آموزش کار با هر یک
آموزش ویدئویی نحوهٔ کار با اورفرز نجاری
معرفی انواع تیغه اورفرز نجاری
آموزش نصب تیغه اورفرز به روش استاندارد و اصولی
جدول انتخاب دور تیغه برای اورفرز نجاری
اورفرز نجاری را با چه سرعتی حرکت دهیم؟
روش‌های تمیز کردن تیغ اره اورفرز

 

 

چرا نصب تیغه اور فرز به صورت اصولی مهم است؟

 همان‌طور که می‌دانید اور فرز ابزاری است که با استفاده از آن می‌توان طیف گسترده‌ای از ابزارها و طرح‌ها و برش‌کاری و لایه‌برداری را انجام داد. برای انجام این کارها به ابزارهای کمکی به نام تیغه نیاز خواهید داشت. در صنعت صدها تیغه در اندازه‌ها طرح‌های مختلف و برای متریال و سطوح مختلف طراحی و تولید شده است.

 به توجه به تنوع تیغه‌های موجود و تنوع اور فرزها (تنوع در سایز کولت) شما باید روش متفاوتی را در زمان نصب تیغه در نظر بگیرید.

 باتوجه‌به اینکه در دستگاه‌های اور فرز سرعت چرخش اسپیندل دستگاه بین ۲۵ تا ۵۰ هزار دور در دقیقه است، باید نسبت به نصب صحیح تیغه بر روی دستگاه حساسیت ویژه‌ای داشته باشید.

 اگر تیغه دستگاه به هر دلیلی شل شود یا از دستگاه خارج می‌شود که آسیب‌های جبران‌ناپذیری به وجود خواهد آورد و یا اینکه باعث لرزش دستگاه می‌شود.

آشنایی با قسمت های مختلف اور فرز برای نصب تیغه

اور فرز بخش‌های مختلفی دارد که هر یک وظیفه مشخصی دارند. در ویدئوهای قبلی به معرفی بخش‌های مختلف اور فرز پرداخته بودیم؛ اما در این مقاله و ویدئو به معرفی بخش‌هایی که در زمان نصب تیغه با آن سروکار دارید خواهیم پرداخت.

 

کولت اور فرز (Collet)

 

کولت collet اور فرز

 

کولت استوانه ای شیار دار است که در داخل محفظه شفت اسپیندل قرار می‌گیرد و مهره کولت، وظیفه سفت کردن و نگه داشت تیغه اور فرز را بر عهده دارد.

یکی از مقادیر مهم در اور فرز ها، سایز کولت آن است. کولت محل نصب شفت تیغه به روتر هست و با استفاده از شل و سفت کردن مهره کولت امکان نصب یا باز کردن تیغه را داشته باشید.

کولت اور فرز ها در سایزهای ۶. ۸ و ۱۲ میلی متر تولید می‌شوند و شفت تیغه هم در سایزهای ۶ و ۸ و ۱۲ به بازار عرضه می‌شد.

با توجه تفاوت ابعاد این شفت ها و امکان استفاده از تیغه های شفت ۶ در اورفرز های کولت ۱۲ می‌توان با ترفندهایی این کار را انجام داد.

ترفند رایج، استفاده از بوشن است. بوشن یک استوانه فلزی است که بر روی شفت تیغه نصب می‌شود و قطر شفت را افزایش می‌دهد.

به عبارتی بهتر است این‌گونه توضیح دهیم:

در صورت یک اور فرز با کولت ۱۲ داشته باشید و شفت تیغه سایز ۱۲ باشد، بدون نیاز به بوشن امکان نصب تیغه را خواهید داشت؛ اما اگر قطر شفت تیغه ۸ یا ۶ باشد، باید با استفاده از یک بوشن قطر شفت را به ۱۲ میلیمتر برسانید تا عملیات سفت شدن تیغه درست انجام شود.

 

قفل دوکی شکل اور فرز

 

شسی قفل کن اسپیندل

 

قفل دوکی شکل یکی دیگر از بخش‌های اور فرز است که در کنار اسپیندل و بر روی بدنه دستگاه نصب شده است. این قفل یک زبانه فلزی دارد که در زمان نصب تیغه و برای قفل کردن موقتی اسپیندل دستگاه استفاده می‌شود.

تأکید می‌کنیم که از این قفل زمانی استفاده کنید که دستگاه خاموش است. در غیر این صورت موجب شکستن قفل یا شفت اسپیندل خواهد شد.

 

شفت اور فرز

این شفت یک محور رزوه دار است که از یک طرف به موتور دستگاه متصل است از طرف دیگر به بیرون از دستگاه هدایت می‌شود. شفت این امکان را به شما می‌دهد که تیغه را در داخل آن قرار دهید و محکم کنید. قسمت داخلی شفت برای قرار گرفتن پایه تیغه خالی شده و قسمت بیرونی آن رزوه دار است تا شرایط برای نصب پیچ فراهم شود.

 

مهره اور فرز

قسمت داخل مهره دارای رزوه است که این رزوه‌های به شفت موتور پیچ می‌شود. با چرخیدن مهره به دور شفت و حرکت آن به سمت پایین کولت را به پایین هدایت می‌کند و تیغه محکم به کولت می‌چسبد و یک اتصال بسیار عالی تشکیل می‌شود.

 

آموزش بستن تیغه اور فرز

حالا که با بخش‌های مختلف اسپیندل اور فرز آشنا شدید به مرحله نصب تیغه اور فرز می‌رسیم. حتماً این مراحل را درست و قدم به قدم پیش ببرید.

 

دستگاه را از برق جدا کنید

در مرحله اول دستگاه را از برق جدا کنید. اگر دستگاه به برق وصل باشد و به هر دلیلی (حتی یک ثانیه) دست شما به کلید برق برخورد کند، خسارت های جبران ناپذیری رخ خواهد داد.

نه تنها در زمان تعویض تیغه اور فرز و حتی در هر دستگاه دیگر باید مراقب قطع بودن برق دستگاه باشید.

 

دستکش به دست کنید

با توجه به اینکه همه تیغه های اور فرز بسیار تیز و برنده هستند، بدون شک پوشیدن دستکش به مراقبت از شما کمک خواهد کرد. هرچند که می‌توان بدون دستکش هم نصب تیغه اور فرز را انجام داد؛ اما بهتر است دستکش به دست کنید.

 

بوشن تیغه اور فرز

 

تیغه مناسب انتخاب کنید (از بوشن مناسب استفاده کنید)

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، باید با توجه به سایز کولت تیغه مناسب را انتخاب کنید و در صورت مناسب نبودن شفت تیغه، از بوشن مناسب برای افزایش قطر شفت بهره بگیرید.

در مرحله بعد داخل کولت و شفت و مهره را کامل بررسی کنید تا خاک و کثیفی در داخل آن وجود نداشته باشد. چون همین خاک به ظاهر ساده باعث ایجاد اصطکاک و لرزش و بد بسته شدن تیغه می‌شود.

 

قفل کردن شفت فرز

 

مهره کولت را شل کنید

مهره کولت را شل کنید تا دهانه کولت باز شود و امکان قرار دادن تیغه در داخل آن را داشته باشد. در صورتی که شفت تیغه داخل کولت نمی‌رود، احتمالاً مهره بیش از حد سفت شده و باید کمی آن را باز کنید. لازم به توضیح است که نیاز نیست مهره را از جای خود خارج کنید.

 

تغویض تیغ فرز

 

کمی تیغه را به عقب بکشید!

در مرحله بعد تیغه را در داخل کولت قرار دهید و تا انتها به پایین بفشارید.

سپس کمی مهره را با دست سفت کنید تا دیگر نتوانید با دست به این کار ادامه دهید. در این مرحله احتمالاً مهره به قسمت پایین شفت رسیده و کمی مانده تا تیغه کامل سفت شود.

در این زمان تیغه را ۳ تا ۴ میلیمتر به بالا بکشید و حالا با استفاده از آچار مهره را سفت کنید تا دیگر مهره امکان چرخش نداشته باشد.

دلیل این کار را در ویدئو توضیح دادیم.

 

آموزش بستن تیغه اور فرز

 

یک ترفند بسیار مهم!

در زمان نصب تیغه روی اور فرز مراقب روکش روی تیغه باشید. ممکن است برخی تیغه ها در پروسه تولید یک روکش رنگی روی شفت آن‌ها قرار گرفته باشد. معمولاً این روکش ها حدود ۲ تا ۳ میلیمتر روی شفت آمده‌اند.

بسیار مراقب باشید که این روکش در زمان بستن تیغه اور فرز داخل کولت نرود و بیرون از آن باشد.

نکته‌های بسیار مهمی که باید در هنگام بستن تیغه اور فرز باید رعایت کنید

پیچ را با آچار مخصوصی که همراه همه‌ی دستگاه‌های اور فرز هست (آچار ۲۴) به‌خوبی محکم کنید تا در اثر لرزش‌های دستگاه به بیرون پرتاب نشود.

در هنگام بستن تیغه اور فرز حتماً و حتماً و حتماً سیم دستگاه را از برق بکشید.

در هنگام بستن تیغه اور فرز ضامن صفحه را آزاد کنید تا فضای کافی برای استفاده از آچار و تنظیمات تیغه داشته باشید.

پس از بستن تیغه به دستگاه، با دست تیغه را حرکت دهید و یا در حالت بی‌باری دستگاه را روشن کنید تا مطمئن شوید که تیغه به‌خوبی در جای خود محکم شده است.

 

منبع: آیچوب

20 نظر در “آموزش نصب تیغه اور فرز به روش استاندارد و اصولی + ویدئو

  1. 09121088942 گفت:

    سلام و عرض ادب ،استاد بنده برای بارنخست از اور فرز میخوام استفاده کنم.یک سوال مبتدی دارم،آینکه لزوما شفت تیغه میبایست داخل کولت شود،اما کولت شماره هشت از دستگاه ۷۱۰۸رونیکس بسیار کوتاه تر از کولت شماره شش میباشد را بتنهایی در داخل شفت دستگاه بگذاریم؟
    اینکه از کدام طرف کولت،منظور سمت سری با قطر بزرگتر باید به شفت دستگاه ورود کند سپس مهره کولت و شفت تیغه ؟ ویا برعکس از سمت قطر کوچکتر استوانه کولت شفت تیغه وارد می شود؟
    همچنین در کولت نو،شفت تیغه با کمی زحمت و باز شدن شیار تعیبه شده در گولت وارد کولت میگردد؟ یا آنکه بطور حتم سایز شفت تیغه بزرگتر از کولت هشت این دستگاه میباشد.
    چون کولت در طرفین با سایز متفاوتی مواجه هستم،من دقیق نمیدانم طرفی که قطر بیشتری دارد به مهره ۱۷ بستن کولت متصل میگردد و پس از آن شفت تیغه واردش میگردد.

  2. 09365196657 گفت:

    سلام و عرض خدا قوت
    ببخشید عمده کاری که بنده با اور فرز میخام انجام بدم کف تراشی سطوح ترکیبی چوب و رزین نهایتا در ابعاد ۷۰cm در ۱متر هستش، و همچنین لبه گیری و ابزار زنی لبه های کار،(تا حالا کار نکردم و تازه میخام شروع کنم)
    با این تفاسیر میخاستم بدونم فرز مشتی به کارم میاد ؟چون استفاده ازش راحتره، یا حتما باید اور فرز نجاری تهیه کنم؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      بله می تونید با استفاده از فرز مشتی همه این کار هایی که توضیح دادید رو انجام بدید اما در این موردی که توضیح دادید، بدون شک اور فرز نجاری بهترین گزینه هست

    2. وحید شاه کرمی گفت:

      سلام اگر نیاز به کفتراشی یکدست و بدون خطا دارید فقط cnc میتونه اینکارو بکنه اوور فرز چون با دست جابه جا میشه قطعا خطاهای بین میکرو تا حتی میل داره استفاده از گاید های تخت و لبه هم بیفایده هست به هر حال به خاطر تکون هست حتما تا حداقل ۳۰۰ میکرون خطا رو خواهید داشت

  3. ارش گفت:

    سلام.من اورفرزگرفتم که کارکنم برای باراول تیغه ام خریده بودم ازقبل الان شفت تیغه نمیخوره یعنی کلفتره من چیکارکنم؟ابزاری هست مثل تبدیل که بشه ازتیغه استفاده کنم

    1. آیچوب گفت:

      سلام آرش عزیز
      اگه کلف تر باشه، نمی تونید کاری انجام بدید
      اما اگه نازک تر باشه، می تونید از بوشن تبدیل استفاده کنید.

  4. فریبا گفت:

    میشه بفرمایید که من تا مبلغ ۱/۵ چه فرز مشتی میتونم بگیرم که گزینه بهتری باشه؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      خیر
      با توجه به اطلاعاتی که داده شد و با توجه به نیازهای خود ابزاری را انتخاب کنید

  5. امید گفت:

    آیچوب عزیز
    با سلام و ضمن تشکراز زحمات شما در به اشتراک گذاشتن تجربیات و ا
    آموزشهای خوبتون وسایت پرارزشی که ساختین متاسفانه من در نمایش ودانلود تمامی فیلمها وطرحهای رایگان روی سایتتون مشکل داشتم ونتونستم انها را دانلود یا تماشا کنم ممنون میشم بررسی بفرمایید این مشکل از من وگوشی منه یاایرادازسوی شماست گه یا تنظیمات سایتتون فقط روی نمایش بوسیله کامپیوتر تنظیم شده که بدلیل اینکه اینروزها بسیاری از گوشی برای ورود به ایتترنت استفاده میکنند بایدتنظیمات نمایش فیلم ودانلود طرحهای سایت تون تغییر کنه ویا اینکه این عکس وفیلمها ومجوزهاش اکسپایر شده وبایدمجددا این فیلمها وطرحهای رایگان ساخت ویا فیلمهای اشکالات گندگی چوبها یافیلمهای اورفرز وبستن تیغه اور فرز ساختن میز اورفرز وساخت ساعت دیواری وکشتی جنگی.و.ــ را تمدید یا جایگزین کنید
    با ارزوی موفقیت وسلامتی برای شما ومجموعه شما

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      به دلیل تنظیمات پروکسی گوشی شماست که سرورهای سایت آیچوب به دلیل بازدید بالا آی پی های خارج از ایران را بلاک می کنند
      در حال تغییر سرور به سرور قوی تری هستیم که طی چند ماه آینده انجام خواهد شد
      از خط دیگری استفاده کنید
      ما محدودیتی ایجاد نکردیم
      ویدئو ها را در یوتیوب آیچوب ببینید

  6. مسعود گفت:

    ممنون ، بار اول بود میخواستم از اور فرز استفاده کنم ، این مطلب و ویدیو خیلی کاربردی بود و نیاز داشتم بدونم اصولش به چه صورت هست ، ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سپاس از شما

  7. مسعود گفت:

    با تشکر ، برای من بعضی صفحه های آیچوب باز نمیشه ، و بعد از فعال کردن فیلتر شکن میتونم صفحه را بخونم ، این برای من اینجوریه ، یا دولت فیلترش میکنه ؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      متاسفانه این مشکل وجود داره برای بعضی آی پی ها وجود داره…

  8. حسینی گفت:

    با سلام
    امکانی وجود دارد از تیغه ۱۲ برای اور فرزی که سایز ۶ و ۸ را ساپورت می کند استفاده کرد؟
    آیا تیغه های فاق و زبانه و تیغه کابینتی سایز ۸ وجود دارد؟
    ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      خیر
      این کار رو انجام ندید بهتره
      هم به دستگاه فشار میاره، هم اینکه به هیچ عنوان ایمن نیست.

  9. آیچوب گفت:

    درود بر شما حسین عزیز
    بله، ویدئو جدید رو تا دو هفته دیگه آپلود می کنیم.

  10. Reza6009 گفت:

    سپاسگزارم از راهنماییتون

  11. Reza6009 گفت:

    سلام آیا میشه تیغه فرز رو روی دریل بست ویک کار ابتکار انجام داد؟
    از همین جا از مدیرت سایت خوبتون و تمامی کسانی که دراین امر دخیل هستند تشکر میکنم

    1. آیچوب گفت:

      سلام رضا عزیز
      دریل حدود ۲.۰۰۰ وفرز حدود ۲۱.۰۰۰ دور در دقیقه سرعت داره. تیغه های فرز برای این سرعت ساخته شده. پس این تیغه به هیچ عنوان مناسب دریل برقی نیست.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )