اره, اره عمودبر/چکشی, برش‌کاری, معرفی ابزار

علت کج بریدن چوب در اره عمود بر نجاری چیست؟ تنظیم اره عمود بر

علت کج بریدن چوب در اره عمود بر نجاری

 برش کج اره عمود بر یا کج بریده شدن چوب در زمان‌ برش با اره چکشی دلایل مختلفی دارد. هرچند که اره عمود بر یک دستگاه برای برش تمیز و دقیق نیست و انتظار زیادی از این دستگاه برای برش یکنواخت نداریم؛ اما برش کج با اره عمود بر را نمی‌توان تحمل کرد.

 مهم نیست تا چه اندازه در صنعت چوب تسلط و مهارت داشته باشید، اره عمود بر یکی از ابزارهایی هست که به‌عنوان یک هنرمند احتمالاً در کارگاه خود دارید.

معمولاً کج بریدن در زمان برش با اره عمود بر زمانی اتفاق می‌افتد که ضخامت چوب زیاد باشد. منظور از ضخامت زیاد، ضخامتی بین 4 تا 7 سانتی‌متر است.

تماشا ویدئو دلایل کج بریدن چوب با اره عمود بر

 

 

تماشا این ویدئو در برخی اپراتور ها با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

  منظور از برش کج چوب این هست که زمانی که چوب را برش می‌دهید در بالای قطعه کار و محلی که نسبت به آن دید دارید خط صاف مشاهده می‌شود؛ اما زمانی که برش به پایان می‌رسد، محل برش شیب‌دار برش شده است.

 در ادامه به دلایل کج بریده شدن چوب با اره عمود بر می‌پردازیم. با ما در ادامه همراه باشید…

زاویه صفحه اره چکشی تنظیم نیست!

 اگر اره چکشی یا همان اره عمود بر شما چوب را کج برش می‌دهد، در مرحله اول به دنبال ایراداتی مانند به‌هم‌خوردگی تنظیم زاویه صفحه اره عمود بر باشید، همان‌طور که در ویدئو معرفی اره عمود بر توضیح دادیم، صفحه این دستگاه قابل‌تغییر زاویه به چپ و راست را دارد و می‌توان زاویه برش را با تنظیم این صفحه، تغییر داد.

پیشنهاد آیچوب:

اره عمود بر چیست؟ ویدئو آموزش ۰ تا ۱۰۰ اره چکشی برقی نجاری

زاویه صفحه اره چکشی

شاید عمدی یا سهوی، صفحه بر روی زاویه 0 (صفر) درجه تنظیم نشده باشد. پس قبل از برش چوب با اره عمود بر، زاویه صفحه را بررسی کنید.

با استفاده از آچار آلن پیچ این صفحه را کمی باز کنید و با استفاده از گونیا و یا با استفاده از فرورفتگی‌هایی که روی صفحه وجود دارد، صفحه را در زاویه مناسب تنظیم کنید.

فشار بیش در زمان برش با اره چکشی

  برای برش چوب با استفاده از اره عمود بر، باید دستگاه را با کمک نیروی دستتان به سمت جلو یا در جهت موردنظرتان حرکت دهید.

در زمان برش چوب‌های ضخیم، اگر بیش از حد به دستگاه نیرو وارد کنید و سعی داشته باشید با ایجاد نیروی زیاد چوب را سریع‌تر برش کنید، احتمال اینکه تیغه به چپ یا راست منحرف شود بسیار زیاد هست.

یکی از مهم‌ترین دلایل برش کج اره عمود بر فشار بیش از حد به دستگاه است. تأکید می‌کنیم به این موردتوجه ویژه‌ای داشته باشید.

خرابی تیغه اره چکشی

یکی دیگر از مواردی که موجب برش کج چوب می‌شود، مشکلات تیغه اره عمود بر هست. در این دستگاه کارایی درست تیغه حرف اول را می زند. اگر بتوانید از تیغه مناسب و سالم استفاده کنید، احتمال اینکه برش کج داشته باشید بسیار پایین هست. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که در آن تیغه باعث برش شیب دار با اره چکشی می‌شود.

در زمان خرید تیغه اره چکشی هم دقت زیاد داشته باشید. همیشه از تیغه های با کیفیت استفاده کنید تا برش با کیفیت داشته باشید. ما در مقالات قبلی به معرفی انواع تیغه مخصوص اره عمود بر پرداختیم.

تیز نبودن تیغه اره عمود بر

نکته اول اینکه اگر خط برش در حالت عمودی کج ایجاد شد، احتمالاً تیغه کند شده است و امکان باربرداری دقیق و تمیز را ندارد. تیغه تیز نه تنها چوب را صاف برش می‌دهد، بلکه باعث برش یکنواخت سریع چوب هم خواهد شد. با توجه به اینکه تیغ اره عمود بر قیمت چندانی ندارد، پیشنهاد می‌کنیم همیشه از تیغه‌های تمیز و تیز استفاده کنید.

ما در آیچوب شرکت های تولید کننده معتبر تیغه اره عمود بر را معرفی کردیم و پیشنهاد می کنیم با یک جستجو ساده این تولید کننده های دست اول را پیدا کنید.

پیشنهاد آیچوب:

آموزش استفاده و کار با اره عمود بر نجاری (اره چکشی) ۰ تا ۱۰۰ + ویدئو

 

دندانه‌های ریز تیغه اره عمود بر

همان‌طور که می‌دانید تیغه‌اره عمود بر در مدل‌های مختلف برای کارایی‌های مختلف تولید شده‌اند و هم اکنون در بازار ایران هم موجود هستند.

دلایل کج بریدن اره عمودبر

 برخی تیغه‌های اره عمود بر دارای دندانه‌های تیز هستند. نکته اول اینکه تیغه‌هایی با دندانه‌های بسیار ریز، معمولاً مخصوص فلز هستند؛ اما برخی تیغه‌های چوب هم دندانه‌های ریز دارند و برای برش ورق‌های نازک (کم ضخامت) چوب بسیار مناسب هستند.

به‌عنوان‌مثال اگر از تیغه دندانه درشت چوب برای برش ورق سه‌لایی (3 میلی‌متر) استفاده کنید، احتمال شکست و لاشه شدن لبه‌های کار بسیار بالا است.

 همچنین اگر از تیغه‌هایی با دندانه‌های ریز برای برش چوب‌های ضخیم استفاده کنید، احتمال کج بریده شدن چوب هم بسیار بالا است.

کج شدن تیغه اره عمود بر

 اگر همه‌ی موارد بالا درست هست، به دنبال ایرادی فیزیکی مانند کج‌شدن تیغه در اثر ضربه یا فشار زیاد باشید. شاید به هر دلیلی تیغه حالت صاف و یکدست خود را ازدست‌داده باشد و همین ناصافی موجب زاویه‌دار برش شدن چوب باشد. این ایراد بسیار ساده هست و می‌توانید با چشمان خود مقدار کجی تیغه را مشاهده کنید.

 معمولاً تیغه‌های اره عمود بر در اثر برش‌های طولانی‌مدت داغ می‌شوند و همین مورد به کج‌شدن سریع آن کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم از تیغه‌های باکیفیت برای این پروژه‌ها استفاده کنید.

پیشنهاد آیچوب:

مقایسه و تست اره عمود بر بوش و آاگ و متابو + ویدئو تست فارسی

خارج شدن تیغه از غلتک هدایت

این مشکل معمولاً به چشم نمی‌آید و حتی برخی دوستان باتجربه کاری بالا هم با آن مواجه می‌شوند و دیر متوجه این ایراد می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید تیغه‌اره چکشی در زمان رفت‌وبرگشت بر روی یک غلتک فلزی حرکت می‌کند و این غلتک با کنترل تیغه در درون شیار خود، مانع از حرکت به چپ و راست یا عقب رفتن تیغ اره می‌شود.

عات کج بریدن اره چکشی

گاهی در اثر ضربه یا نصب اشتباه تیغه یا فشار زیاد در هنگام برش، تیغه از درون شیار غلتک خارج می‌شود و در کنار غلتک شروع به حرکت به بالا و پایین می‌کند. معمولاً باتوجه‌به فشار کار زیاد یا عدم تمرکز، اپراتور متوجه این موضوع نمی‌شود و شاید ساعت‌ها و روزها به همین منوال برش‌کاری انجام شود.

همیشه قبل از برش، تیغه را چک کنید که در درون شیار غلتک حرکت کند.

قدرت کم موتور اره عمود بر

 یکی دیگر از مواردی که باعث برش کج می‌شود، قدرت پایین موتور هست. همه اره عمود بر های موجود در بازار پرقدرت نیستند و شرکت‌های تولیدکننده باتوجه‌به مشتریان هدف خود و مقدار هزینه‌ای که می‌توانند برای خرید اره عمود بر کنند، اقدام به ساخت ابزار با توان متفاوت می‌کنند.

 برخی دستگاه‌ها قدرت و سرعت زیاد ندارند و نباید در هنگام برش به آن‌ها فشار زیاد وارد کرد. اگر دستگاه با قدرت موتور کم دارید، تلاش کنید باحوصله و آرام دستگاه را به جلو حرکت دهید تا کمترین فشار به دستگاه و تیغه وارد شود. ایجاد فشار زیاد در این دستگاه‌ها موجب برش کج چوب خواهد شد.

 در کل برای اجرای یک برش سالم و تمیز و یکنواخت، به دستگاه فشار وارد نکنید.

چگالی زیاد چوب اره چکشی

 اگر چگالی چوب زیاد باشد، تیغه به‌سختی در داخل چوب حرکت می‌کند و احتمال اینکه برش کج انجام دهد، بسیار بالا است. شما در زمان برش چوب‌هایی مانند بلوط و راش و گردو و… باید باتوجه‌به چگالی بالای چوب اقدام به انتخاب تیغه و سرعت حرکت دست و… کنید.

 در واقع برای برش این چوب‌ها باید بسیار باحوصله باشید. باید دست خود را بسیار آرام روبه‌جلو حرکت دهید و سرعت برش دستگاه روی حداکثر عدد ممکن باشد.

 به‌عنوان‌مثال برش چوب‌هایی مانند راش و بلوط و گردو که ضخامتی بیشتر از ۴ سانتی‌متر داشته باشد، بسیار سخت و زمان بر است.

ضخامت زیاد چوب

اگر چوب با ضخامت زیاد را با استفاده از اره چکشی برش می دهید، انتظار این را داشته باشید که برش کج انجام شود. به عبارتی در این حالت از بالا شما برش صاف مشاهده می کنید اما در قسمت زیر چوب تیغه منحرف می شود و برش به صورت زاویه دار و نامناسب انجام می شود.

تلاش کنید از هر ابزار در جایگاه مناسب خودش استفاده کنید. برای برش های ضخیم اره نواری گزینه مناسب تری است.

 

دلایل برش کج با اره عمود بر

سخن پایانی دلایل برش کج با اره عمود بر

هر یک از ابزارهای نجاری استانداردهای مخصوص به خودشان را دارند و به‌مرورزمان تجربیاتی از کار با آن‌ها به دست خواهید آورد. ما تلاش می‌کنیم باتوجه‌به تجربیات خود، هر آنچه می‌دانیم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شما می‌توانید با ابزار استاندارد و سالم و کاربری درست از آن به نتیجه‌ای درست برسید.

 لطفاً شما هم اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، با ما در دیدگاه‌های همین نوشته به اشتراک بگذارید.

منبع: آیچوب

8 نظر در “علت کج بریدن چوب در اره عمود بر نجاری چیست؟ تنظیم اره عمود بر

  1. عباس گفت:

    سلام خسته نباشید مطالب مفید هست مشکل اره جای هست که تیغه درجای که قرار می‌گیرد کج هست در واقع سوراخ مماس با خط نیست چطور میشه جای تیغه را راست کرد سپاسگزارم

    1. آیچوب گفت:

      سلام عباس عزیز
      پیشنهاد می کنم این مورد رو با تعمیرکار هماهنگ کنید. اطلاعی از مدل و ساختار و مشکل دقیق نداریم.

  2. علیرضا گفت:

    با سلام خدمت استاد جان.
    اره عمود بر توسن ۵۷۵۰ قیمتش با بوش ۸۰۰۰eتقریبا براره. خواستم نظرتون رو راجع به خریدشون بدونم که بوش بخرم یا توسن .فیلم رو دیدم ولی توسن رو مقایسه نکردین ممنونم اگه جواب بدین. سپاس بیکران

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      بوش بهتر هست

  3. عسکری گفت:

    یکی از علل اصلی این اتفاق داغ شدن تیغه هست که باعث کج شدن برش میشه که بهش اشاره نکردید!!!

    1. آیچوب گفت:

      بله جناب عسگری
      درست می فرمایید. این مورد هم اضافه خواهد شد.

    2. مجتبی گفت:

      داغ شدن تیغه معلول کج شدن برش هست نه علتش
      کج شدن برش باعث می شه کناره های تیغه با شدت به چوب کشیده بشن و داغ بشه یا در موارد بد تر لبه چوب سیاه بشه

  4. عفیل عجم اکرامی گفت:

    بسیار عالی. هرچند من یکی همه ی این نکات را با اختراع کردن دوباره ی چرخ بدست آوردم.!!!!

    یک نکته مهم دیگر اینکه در حالتی که با دکمه ی تنظیم غلتک ، تنظیم را در حالت اول( مثلا روی دستگاه کرون، چون بعضی مدلها برعکس این هست) و در این حالت چون غلتک با تیغ اره درگیری حداکثری ایجاد میکند، و در حقیقت به مهار تیغ کمک میکند ، باعث برشی دقیقتر شده اما از سرعت برش میکاهد و برعکس این هرچه تیغ رهاتر و آزاد تر باشد برشی سریعتر اما با دقت کمتر خواهیم داشت و احتمال انحراف و برش شیبدار بیشتر میشود.

    با تشکر از آی چوب عزیز

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )