بتونه, رنگ‌کاری, مواد مصرفی صنعت چوب

بتونه حرارتی چوب چیست و چه مزایایی دارد؟! + ویدئو

خرید بتونه نفنگی چوب

 بتونه حرارتی یکی از انواع بتونه چوب هست که در سال‌های اخیر طرف‌دارانی در میان دوستداران هنر صنعت چوب پیدا کرده است. اگر علاقه‌مند به هنر صنعت نجاری و چوب باشید احتمالاً در یوتیوب یا اینستاگرام ویدئوهای اجرای مواد پرکننده و درزگیر توسط تفنگ حرارتی روی چوب را دیده‌اید. در این پست آیچوب نگاهی کوتاه به این روش نوین خواهد داشت.

 باتوجه‌به ذات چوب، در حین اجرای پروژه‌ها همیشه به خلل‌وفرج و درزهایی در چوب بر می‌خوریم که معمولاً موردپسند ما نیستند و بخشی از توان و زمان را صرف برطرف‌کردن آن می‌کنیم. روال معمول هم ساخت یا خرید بتونه‌های همرنگی (مل و سیریش) برای پوشاندن این سوراخ‌ها و آماده‌شدن برای پرداخت نهایی و پوشش پایانی است. این فرایند معمولاً زمان‌بر هست و در نهایت هم ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود.

 با شنیدن نام بتونه چوب، ترکیب خاک‌اره، چسب چوب و گل‌های رنگی به ذهن خطور می‌کند. ترکیب اپوکسی و رنگ‌های فوری هم از جمله راه‌های متداولی هست که پیشنهاد می‌شود. راه‌هایی که یا زمان بر هستند و یا ارزان نیستند؛ اما آیا راه میان‌بر هم هست؟!

شرکت “Rangate” چندی پیش محصولی با نام “Knot Filler” را ارائه کرد. محصولی با عملکردی بسیار سریع و ساده. در این روش با استفاده از تفنگ حرارتی میله‌های نایلونی پلی‌آمید ذوب شده و درزها را پر می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: آموزش بتونه‌گیری درز و ترک چوب با خاک MDF

کمی درباره “Rangate“

این محصول توسط کمپانی ” Rangate ” ساخته شده است. ” Rangate ” از ۲۰۰۷ در امریکا و درزمینهٔ ساخت درب و پنجره‌های چوبی و ساخت تیغه‌های فرز مخصوص آن فعالیت می‌کند. این شرکت نه‌چندان بزرگ «موفقیت خود را با موفقیت مشتریانش در استفاده از ابزار و دانش می‌سنجد». مرام‌نامه این شرکت می‌گوید «مهم نیست چه مقدار از ما خرید می‌کنید یا کسب‌وکارتان چقدر بزرگ هست، ما موظف به خدمت‌رسانی و پشتیبانی به شما هستیم. پشتیبانی بیش از آن چیزی که نیازمند آن هستید».

 پ.ن: دقیقاً همانند خودروسازهای ایرانی!

هیچ بتونه ای مزایای ” Knot Filler ” را ندارد!

ادعای بزرگی است که رانگیت مطرح کرده است. غیرسمی بودن، اجرای سریع در کمتر از یک دقیقه و دارابودن طیف‌های رنگی مختلف از مزیت‌های رقابتی این محصول هست که شرکت تولیدکننده ادعا کرده است.

سرعت اجرای بتونه حرارتی

پر کردن درزها، شکاف، جای میخ و زدگی‌های چوب در این روش کمترین زمان ممکن را خواهد برد. پس از انتخاب میله چسب با رنگ مناسب و اجرای آن، بتونه در کمتر بیست ثانیه خشک شده و آماده پرداخت می‌شود. ساعت‌ها وقت باارزش از این طریق صرفه‌جویی می‌شود.

آسانی استفاده از بتونه حرارتی

نیازی به هیچ‌گونه ترکیب و مواد اضافی یا ابزاری خاص نیست. تنها تهیه میله بتونه (خوراک تفنگ حرارتی) مناسب و استفاده از تفنگ حرارتی کفایت می‌کند.

مناسب برای هر کاری

این محصول برای هر پروژه یا سازه‌ای می‌تواند مفید باشد. در انواع رنگ‌ها موجود است. در دو نوع نرم و انعطاف‌پذیر برای استفاده در قوس‌ها، زاویه‌ها و یا نمونه‌های سخت‌تر برای استفاده در مکان‌هایی که نیاز به مقاومت بیشتری دارند تولید شده است. همچنین سازگاری لازم برای استفاده در فضاهای بیرونی و فضای درونی را نیز دارند.

طیف های رنگی بتونه

با این محصول دیگری نیازی به ساخت همرنگی نیست. این محصول در حال حاضر در ۱۴ طیف رنگی پر مصرف و پر طرف‌دار تولید شده است. می‌توانید درزها و شیارهای چوب را به‌صورت همرنگی اجرا کرده و یا با رنگ‌هایی تیره‌تر برجسته کنید.

بتونه فوری چوب

پرداخت نهایی

باتوجه‌به ترکیبات بتونه حرارتی می‌توانید به‌راحتی و بدون هیچ ریسکی اقدام به برش، سمباده کاری یا رنگ‌کاری نهایی کنید. در این محصول تغییر رنگ ناشی از جای بتونه در پوشش نهایی دیگر آزار دهنده نخواهد بود.

غیر سمی بودن

بر خلاف بسیاری از بتونه ها دیگر نیازی به استفاده از عینک و ماسک برای محافظت در برابر بخارهای سمی یا گرد و غبار نیست.

 

تماشای آنلای ویدئو نکته های ایمنی کار با دستگاه بتونه حرارتی وودریپیر

 

 

تماشا این ویدئو در برخی اپراتور ها با ترافیک نیم بها محاسبه می شود! 

چگونه بتونه حرارتی “Knot Filler” مناسب را انتخاب کنیم؟

 در حال حاضر ۱۴ طیف مختلف رنگی تولید شده است و رنگ‌های پرکاربرد و محبوب در این پرکننده (بتونه) عبارت‌اند از سیاه، ماهاگونی، گردویی، نیمه شفاف و بلوطی (oak). از این رنگ‌ها می‌توان در پروژه‌هایی مانند تاپ میزها، کارهای روستیک و اسلب چوبی، مبلمان و دیگر پروژه‌های کوچک و بزرگ چوبی استفاده کرد. طیف مختلف رنگ‌ها این امکان را می‌دهد که درز و شکاف‌ها را به‌صورت همرنگی یا با کنتراستی دیگر درزگیری کنید.

 تمامی رنگ‌ها در این بتونه امکان برش، سنباده‌کاری و درنهایت رنگ‌کاری را دارند. باتوجه‌به نقطه ذوب پایین آن‌ها خیلی سریع آماده استفاده شده و باعث افزایش چشمگیر سرعت کار خواهند شد.

 علاوه بر رنگ سه رنج دمایی ۱۴۰، ۱۶۰ و ۲۱۰ درجه سانتی‌گراد از این بتونه حرارتی وجود دارد. در ۱۴۰ درجه میله‌های بتونه (خوراک تفنگ حرارتی) در این دما ذوب شده و پس از سردشدن خاصیت انعطاف‌پذیری خوبی دارند.

 در نوع ۲۱۰ درجه دمای ذوب بالاتر بوده و پس از سردشدن بسیار سفت خواهد شد. این نوع بتونه در مواردی که تحت‌فشار بیشتری قرار دارد؛ مانند کف‌پوش‌های چوبی بسیار مناسب هست. همچنین سنباده خوری خوبی دارد. نوع ۱۶۰ حالت بینابینی داشته و به‌سختی بتونه‌های ۲۴۰ و به نرمی بتونه‌های ۱۴۰ درجه نیست. جدول زیر رنگ و میزان دمای موردنیاز را مشخص نموده است.

آموزش استفاده از بنومه حرارتی وودریپیر

 

برای استفاده از بتونه حرارتی به چه ابزاری نیاز داریم؟

 تفنگ حرارتی با امکان تغییر حرارت و با قابلیت پشتیبانی میله‌های ۱۲ میلی‌متری

 بلوک سردکننده آلومینیومی (یک‌تکه قوطی آلومینیومی صیقلی!)

 مغار مخصوص برداشتن بتونه‌های اضافی روی کار

چگونه از بتونه حرارتی ” Knot Filler ” استفاده کنیم

  1. میله نایلونی پلی‌آمید (خوراک تفنگ حرارتی یا همان بتونه) را در تفنگ حرارتی قرار می‌دهیم و آن را روشن می‌کنیم.

  2. دمای تفنگ حرارتی را روی میزانی که در جدول (جدول بالا) مشخص شده است می‌رسانیم. هر رنگ همان‌طور که اشاره شد می‌تواند نقطه ذوب متفاوتی داشته باشد. در صورت انتخاب دمایی بیشتر از دمای استاندارد در بتونه شما حباب ایجاد می‌شود. با استفاده از تفنگ حرارتی شیارها، درزها، زدگی و سوراخ‌های روی چوب را پر کنید. مطمئن شوید کمی بیشتر از بتونه استفاده می‌کنید تا پس از نفوذ ایجاد چاله نکند.

  3. از بلوک خنک‌کننده (تکه‌ای شمش یا صفحه آلومینیوم با سطح صیقلی است) برای فشار روی بتونه و خنک‌کردن بتونه استفاده کنید. بلوک را ۱۰ تا ۶۰ ثانیه فشار دهید. این زمان بسته به عمقی که بتونه نفوذ می‌کند متفاوت است؛ اما عموماً این زمان کمتر از ۲۰ ثانیه است.

  4. با استفاده از مغار مخصوص اضافه‌های بتونه روی کار را بردارید. (مغار بسیار ساده‌ای هست؛ اما دقت کنید همیشه تیز باشد. می‌توانید با تغییر تیغه برای چپ یا راست‌دست بودن آن را تنظیم کنید)

  5. با یک دست سنباده نرم می‌توانید یکنواختی بیشتر و بهتری بین رنگ بتونه و رنگ زمینه چوب به دست بیاورید.

بتونه حرارتی مخصوص چوب

 

چه تعداد سوراخ را می توان با یک میله بتونه پر کرد؟!

تقریباً می توان ۱۹ سوراخ مکعبی شکل با ابعاد ۱.۲۵ سانتیمتر مکعب را با یک بار استفاده کامل از یک میله بتونه پر کرد. هر میله ۲۹۵ میلیمتر طول دارد و ۱۲ میلیمتر قطر.

آیا امکان پرداخت بتونه و رنگ کاری آن هست؟

بله. می توان پس از خشک شدن بتونه، چوب را برش داد یا با استفاده از سنباده پرداخت نمود. در مورد سنباده بهترین گزینه پیشنهادی این است که ۹۰% عملیات سنباده کاری سطح قبل از استفاده از بتونه حرارتی انجام شود و تنها ۱۰% باقی مانده را پس از خشک شدن بتونه انجام دهیم.

آیا این بتونه ” Food Safe ” است؟

 طبق اعلام سازنده این بتونه به “FDA” امریکا برای ایمنی غذایی جهت آزمایش فرستاده نشده است؛ اما طبق برآورد آزمایشگاهی به شماره “IKEA IOS-MAT-0054” غیرسمی گزارش شده است.

 چرا بتونه حرارتی حباب می‌زند؟
تنها دلیل حباب زدن بتونه حرارتی گرمای بیش از حد آن است. باتوجه‌به موارد اشاره شده در بالا هر رنگ حرارت تعیین شده خود را دارد. برای کنترل حرارت حتماً تفنگ حرارتی شما باید دیمر و نشانگر گرما داشته باشد.

 آیا از بتونه حرارتی “Knot Filler” می‌توان در فضای بیرون استفاده کرده؟
بله. این ماده در واقع برای استفاده در صنعت قایق‌سازی ساخته شده بود؛ بنابراین در محیط‌های خیس قابل‌استفاده است؛ اما برای محیط‌های بسیار گرم و داغ توصیه نمی‌شود.

 آیا فقط باید از تفنگ حرارتی مخصوص این بتونه استفاده کرد؟
خیر. هر تفنگ حرارتی (تفنگ چسب‌های حرارتی) که قطر تغذیه آن ۱۲ میلیمتر باشد و قابلیت کنترل دما را داشته باشد قابل‌استفاده است.

نکات ایمنی استفاده از بتونه حرارتی “Knot Filler”

  •  تفنگ حرارتی را در حالت خوابانده یا سربالا استفاده نکنید.
  •  پس از بتونه ریزی تفنگ حرارتی را روی پایه مخصوص خود قرار دهید.
  •  نازل خروجی تفنگ حرارتی هنگام کار و کمی پس از آن داغ است. از تماس با آن خودداری کنید.
  •  ۳ تا ۴ دقیقه قبل از بتونه ریزی تفنگ حرارتی را روشن کنید.
  •  مغار پرداخت بتونه بسیار تیز است؛ بنابراین پس از استفاده آن را از کنار دست خود خارج کنید.
  •  مغار را در مکانی مناسب طوری که تیغه آن با دیگر ابزار برخورد نداشته باشد نگهداری کنید.
  •  بلوک آلومینیومی را همواره تمیز نگه دارید.
  •  پس از استفاده نازل تفنگ حرارتی را تاحدامکان تمیز کنید.

منبع: آیچوب

خرید بتونه حرارتی چوب

برای خرید این بتونه می توانید از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید.

برای خرید یا اطلاعات بیشتر

01142254775

09378241269

سایت ایران وود ریپیر
woodrepair.ir

اینستاگرام
instagram.com/choobrepair



8 نظر در “بتونه حرارتی چوب چیست و چه مزایایی دارد؟! + ویدئو

  1. زینو گفت:

    پس اگر هست یک فروشگاه در مشهد معرفی کنید.که نیست

    1. آیچوب گفت:

      برای خرید بتونه حرارتی می تونید از نماینده وودریپیر دانمارک در ایران این دستگاه رو تهیه کنید.

      https://www.instagram.com/choobrepair/

  2. حسین گفت:

    سلام
    یک شرکت این محصول وارد کرده اما قیمتش باللست ۱۹۰۰

    1. آیچوب گفت:

      این قیمت با توجه به نرخ ارز، منطقی است. لطفا به قیمت دلاری دستگاه ها هم توجه داشته باشید.

  3. محسن گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    من کلی گشتم اما غیر از رنگ سفید چیزی پیدا نکردم،حتی تو تهران،کجا میتونم از همون طیف های رنگی که میگید رو تهیه کنم؟ ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سلام محسن گرامی
      شرکت های مختلفی در این زمینه فعالیت دارند. البته این مدل هنوز وارد ایران نشده و ما فعلا معرفی کردیم…
      اگر وارد شد، حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد.

      1. سحر گفت:

        سلام پس چرا تبلیع کردید؟؟!

        1. آیچوب گفت:

          سلام
          این محصول وارد ایران شده و به راحتی قابل خرید هست
          woodrepair.ir

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]