دکوراسیون, کابینت

معرفی انواع سبک صفحه تاپس کابینت چوبی و MDF

انواع صفحه کابینت چوبی

 امروزه کابینت بخشی جدانشدنی از یک آشپزخانه است. یکی از قسمت‌های مهم کابینت آشپزخانه، صفحه کابینت یا صفحه تاپس است.

 مهم نیست کابینت چوبی داشته باشید یا ام‌دی‌اف و یا فلزی… برای هر یک از این کابینت‌ها صفحه میزی نیاز دارید که امکان قراردادن لوازم یا استفاده به‌عنوان میز کار را داشته باشید.

 برای انتخاب صفحه کابینت مناسب آشپزخانه خانه‌تان، گزینه‌های مختلفی پیش رو دارد و شما می‌توانید باتوجه‌به سبک طراحی دکوراسیون یا طرح و جنس کابینت، صفحه مناسب آن را انتخاب کنید.

 انواع صفحه تاپس کابینت آشپزخانه به بیش از 10 مورد می‌رسد و شما مختار هستید که هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید. در این نوشته به معرفی انواع صفحه کابینت و معایب و مزایا هر یک خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

 همان‌طور که جنس صفحه‌های کابینت متفاوت است، ویژگی‌ها و قابلیت‌های هرکدام از آن‌ها هم متفاوت هست. به‌عنوان مثال برخی صفحه کابینت‌ها بسیار مقاوم هستند و برخی دیگر زود خراش می‌گیرند یا توان زیادی برای تحمل فشار بار زیاد را ندارند. همچنین برخی صفحه کابینت‌ها گران‌تر و برخی دیگر ارزان‌تر هستند.

پیشنهاد آیچوب:

کابینت ممبران چیست و چگونه ساخته می شود؟ | کابینت چوبی یا ممبران؟

صفحه کابینت کورین

صفحه کابینت کورین

 

 کورین یک ماده مصنوعی مهندسی شده همانند کوارتز است. کورین از ترکیب پلیمرهای اکریلیک با سایر مواد معدنی و سنگی تولید می‌شود. مخلوط مواد به قالب‌هایی برای ایجاد ورق‌های کورین ریخته می‌شوند.

 در کابینت‌سازی از صفحه‌های کورین برای ساخت صفحه تاپس استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از صفحه کورین، استفاده به‌عنوان صفحه رویه میز جزیره آشپزخانه است.

 این صفحه‌ها باتوجه‌به ابعاد میز کار یا کانتر برش می‌شوند و عملیات ساخت و پرداخت آن باتوجه‌به شرایط موجود انجام می‌شود. صفحه کابینت کورین به دلیل نداشتن هیچ خلل و فرجی، باکتری‌ها را در خود نگه نمی‌دارد. همچنین اگر این صفحه‌ها به هر دلیلی آسیب ببینند، قابل‌تعمیر هستند.

 روش ساخت صفحه کورین به‌گونه‌ای است که هیچ درز و شکافی در آن باقی نمی‌ماند و به همین دلیل نگران نفوذ آب به داخل کابینت نخواهید بود. شرکت‌های تولیدکننده صفحه کورین، طیف گسترده‌ای از طرح و رنگ را باتوجه‌به سلیقه مشتری به بازار عرضه می‌کنند و شما انتخاب‌های زیادی پیش روی خودتان دارید.

 در زمان انتخاب صفحه برای کابینت‌های ممبران معمولاً از صفحه کورین استفاده می‌شود.

صفحه کابینت گرانیتی

صفحه کابینت گرانیتی

 گرانیت یکی از روش‌های قدیمی برای ساخت صفحه کابینت بوده است. درگذشته قیمت صفحه کابینت یا همان صفحه تاپس گرانیت گران بوده است؛ اما با ورد نسل جدید صفحه کابینت و به‌خصوص سنگ‌های مهندسی شده، قیمت آن کاهش‌یافته است و طرف‌داران زیادی ندارد.

 معمولاً زمانی سنگ گرانیت به‌عنوان صفحه تاپس کابینت انتخاب می‌شود که گزینه دیگری پیش روی شما نباشد. سنگ گرانیت ظاهر قدیمی‌تری به آشپزخانه‌تان خواهد داد. سنگ‌های گرانیت دارای رگه‌هایی از رنگ طلایی در ظاهر خود هستند و معمولاً پس از صیقل‌دادن، ظاهر شلوغ و درهمی دارند.

 از مزایا این صفحه می‌توان به مقاومت و دوام بالای آن، دردسترس‌بودن و قیمت مناسب، بدون نیاز به تعمیر و نگهداری، مقاومت در برابر گرما و… اشاره کرد. همچنین از معایب آن هم می‌توان به نصب بسیار مشکل، وزن بسیار زیاد، امکان شکست یا ترک در زمان نصب، نصب مشکل و نیازمند به نیروی فنی و ماهر و… اشاره کرد.

پیشنهاد آیچوب:

نورپردازی کابینت + نکته های قبل از نورپردازی

صفحه کابینت کوارتز

صفحه کابینت کوارتز

 صفحه کابینت کوارتز کامپوزیت پیشرفته‌ای از مواد طبیعی شامل 7% رزین پلی‌استر و 93% بلور طبیعی کوارتز است. کوارتز طبیعی موجود در ترکیب این نوع صفحات با توجه به‌سختی بسیار بالای این ماده، مقاومت بالایی را نسبت به خراش ایجاد نموده و خواص فیزیکی و شیمیایی بسیار متمایزی به این محصول می‌دهد.

 جالب است بدانید تنها الماس و کوارتز می‌توانند بر روی صفحه کابینت ساخته شده از کوارتز، خش ایجاد نمایند.

 سنگ‌های کابینتی ساخته شده از کوارتز، معمولاً دارای 90 درصد از مواد کوارتز هستند و مابقی حجم آن‌ها از انواع پلیمرها، رنگ و رزین تشکیل می‌شود که باعث بالارفتن استحکام و ماندگاری آن‌ها خواهد شد.

 کوارتز یکی از سخت‌ترین و مقاوم‌ترین مواد طبیعی است که درجه سختی آن هفت است درحالی‌که درجه سختی الماس نه است.

 از مزایای صفحه تاپس کوارتز می‌توان مقاومت در برابر آب، وجود یک صفحه صاف و بدون نقص، قابلیت سفارشی‌سازی در هر ابعاد اندازه، مقاومت در برابر گرما و اسید، ظاهر زیبا و… اشاره کرد و همچنین مواردی مانند قیمت بالا و وزن زیاد از معایب صفحه تاپس کوارتز هستند.

 تا به اینجای کار با صفحه‌های سنگی و مهندسی شده مورداستفاده برای صفحه تاپس کابینت آشنا شدید. در ادامه به مبحث شیرین صفحه چوبی کابینت و انواع آن خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

 صفحه کابینت چوبی ایده‌هایی قدیمی و خاص برای پوشش میز کابینت هستند که هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شوند. درحالی‌که طراحان ایده‌های مختلفی از کابینت آشپزخانه و حمام و سرویس بهداشتی را با متریال مختلف طراحی و ایده‌پردازی می‌کنند؛ اما بازهم چوب با اختلاف زیاد یکی از بهترین مواد برای اجرای سازه‌های این‌چنینی است.

 صفحه کابینت‌های چوبی در جایگاه مواد دوستدار محیط‌زیست قرار می‌گیرند و اگر از چوب مناسب (صنعتی) و ساختار مناسب استفاده شود، صفحه تاپس چوبی گزینه‌ای بسیار خوب است. در ادامه انواع صفحه تاپس چوبی را به شما معرفی خواهیم کرد.

 البته برخی از این صفحه‌ها چوب طبیعی نیستند؛ اما از چوب در ساختار آن‌ها استفاده شده است.

صفحه کابینت ام دی اف

صفحه کابینت ام دی اف

 صفحه کابینت ام‌دی‌اف یکی از پر کاربردترین و پرمصرف‌ترین انواع صفحه کابینت مورداستفاده در صنعت چوب است. همان‌طور که از نام این صفحه پیداست، ساختار کلی آن از ام‌دی‌اف (MDF) و یک رویه (روکش) لمینت برای محافظت و زیبایی بر روی آن چسبانده شده است.

 صفحه کابینت در ضخامت‌های مختلفی مانند 3.2 سانتی‌متر، 5 سانتی‌متر و 7 سانتی‌متر تولید می‌شوند. طول صفحه تاپس ام‌دی‌اف 410 سانتی‌متر است و در عرض‌های 55 و 60 و 65 و 75 و 90 سانتی‌متر و البته عرض‌های سفارشی تولید می‌شوند.

 تقریباً همه نجارهای ایرانی با این صفحه‌ها کار کرده‌اند و در بیشتر چوب‌فروشی‌ها یا ورق فروشی‌ها به این صفحه‌ها دسترسی دارد. صفحه 60 هم یکی از پرکاربردترین صفحه‌های مورداستفاده در میان اساتید نجاری ایرانی است.

پیشنهاد آیچوب:

آموزش نصب هود آشپزخانه با استاندارد های کابینت ایران!

صفحه تاپس با ورق فینگر جوینت

صفحه کابینت با ورق فینگر جوینت

 ورق فینگر جوینت ورق یک لایه چوبی است که با اتصال تکه چوب‌های طبیعی ساخته می‌شود. در این روش تخته‌های چوبی بزرگ به تکه چوب‌های کوچک تبدیل می‌شوند و از اتصال این تکه چوب‌ها در کنار صفحه، فینگر جوینت تشکیل می‌شود.

 دلیل نام‌گذاری ورق فینگر جوینت، استفاده از اتصال انگشتی یا فینگر جوینت در قطعات آن است. ورق فینگر جوینت برخلاف ورق تخته فشرده (نئوپان) و MDF، دارای ساختار تمام چوب است و طبیعی بودن چوب در آن کاملاً مشهود است.

 در این سال‌ها شرکت‌های تولیدکننده ورق‌های فینگر جوینت، در کنار تولید پنل فینگر جوینت، اقدام به تولید صفحه تاپس فینگر جوینت هم کرده‌اند. این صفحه‌ها بسیار زیبا هستند و از چوب طبیعی برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

 از مزایای صفحه کابینت فینگر جوینت می‌توان به مقاوم در برابر رطوبت، رنگ‌پذیر بودن، طبیعی بودن و استفاده از چوب‌های پرتی اشاره کرد.

 خوشبختانه صفحه تاپس فینگر جوینت در ایران تولید می‌شود و امکان تهیه آن را دارید. در ایران صفحات Finger joint از چوب راش، ساپلی، بلوط، گردو، ایروکو، کاج، اکاسیا و… به فروش می‌رسد. برخی از این صفحات وارداتی و برخی دیگر در ایران تولید می‌شود.

پیشنهاد آیچوب:

ایده های ساخت تاپس چوبی (Wooden Tops) صفحه ی چوبی کابینت

صفحه کابینت تمام چوب، سالید

صفحه کابینت تمام چوب، سالید

در صفحه کابینت تمام چوب، نجار با استفاده از پرس پروفیل‌های چوبی به یک صفحه یکدست و صاف دست پیدا می‌کند که از نظر ظاهری کمی شبیه به صفحه تاپس فینگر جوینت است؛ اما ابعاد پروفیل‌های آن کمی بزرگ‌تر است.

این صفحه هم زیبایی مخصوص به خود را دارد؛ اما اگر چوب مورد استفاده خشک نباشد، مشکلات زیادی پیش خواهد آمد.

 

صفحه کابینت اسلب

صفحه کابینت اسلب

 صفحه کابینت ساخته شده از اسلب هم یکی دیگر از انواع صفحه کابینت مورداستفاده توسط کابینت کارها است. در بازار ایران مجموعه‌های خدماتی به برش چوب برای به‌دست‌آوردن اسلب روی آورده‌اند. همین ورق‌های چوبی به‌دست‌آمده از برش طولی چوب، شرایط را برای استفاده به‌عنوان صفحه تاپس چوبی را فراهم می‌کند.

 اگر به اسلب و ایده‌های اجرا شده با اسلب علاقه دارید، می‌توانید اسلب موردنظرتان را تهیه و بر اساس ابعاد موردنظرتان برش کنید. برای عرض‌های 60 تا 70 سانتی‌متر اسلب‌های بسیار زیادی در بازار موجود است.

صفحه تاپس رزین اپوکسی

صفحه کابینت رزین اپوکسی

 امروزه با ورود رزین اپوکسی به بازار ایران و ایده‌های بی‌شماری که می‌توان با این ماده ساخت، صنعت چوب هم از این ماجرا دور نمانده و پای رزین به صنعت چوب هم باز شده است.

 شما می‌توانید با ترکیب چوب و رزین ایده‌های بسیار زیادی خلق کنید. به‌عنوان‌مثال با ترکیب اسلب چوبی و رزین می‌توان به صفحه کابینت رزینی زیبا و شیک دست‌یافت.

مزایا صفحه کابینت چوبی

 بدون صفحه کابینت چوبی (از هر نوعی باشد) نمای متفاوت و زیبایی به آشپزخانه خواهد داد. در این بخش به معرفی مزایای نصب صفحه کابینت چوبی (چوب طبیعی) اشاره خواهیم کرد. صفحه کابینت‌هایی مانند اسلب، تمام چوب و فینگر جوینت در دسته صفحه تاپس طبیعی به‌حساب می‌آیند.

 صفحه کابینت چوبی به زیبایی هر چه بیشتر خانه تا کمک خواهد کرد.

 صفحه کابینت چوبی قیمت مناسب‌ترین نسبت به صفحه کورین و کوارتز دارد.

 صفحه کابینت چوبی طبیعی هست و ماده شیمیایی خطرناکی در ساختار آن وجود ندارد.

 صفحه کابینت چوبی قابل‌بازیافت است و در پروسه تولید آن به طبیعت آسیب کمتری وارد می‌شود (البته اگر چوب صنعتی باشد)

 صفحه کابینت ساخته شده از چوب به‌سادگی نمی‌شکند و مقاومت خوبی دارد. درصورتی‌که مشکلی برای این ورق‌های پیش بیاید می‌توان این مشکل را با کمک یک نجار یا رنگ‌کار چوب برطرف کرد.

 چوب نرم است و از قراردادن ظرف و بطری شیشه‌ای و… بر روی آن هراس ندارید.

معایب صفحه کابینت چوبی

 اگر در پروسه ساخت صفحه کابینت چوبی تمهیدات لازم را نیندیشید، ممکن است این صفحه‌ها ترک بگیرند یا دفرمه شوند.

 اگر از پوشش‌های مناسب (روغن گیاهی مخصوص چوب) استفاده نکنید، در اثر رطوبت و آب مورداستفاده در آشپزخانه به‌سادگی این ورق‌ها آسیب می‌بینند. البته هر چیزی که زیبایی دارد، به نگهداری و مراقبت بیشتری هم احتیاج دارد.

 چوب موجود در کنار سینک ظرف‌شویی ممکن است در اثر پوشش نامناسب آسیب ببینند. در نوشته آموزش نصب سینک ظرف‌شویی به این مورد اشاره کرده بودیم.

 چوب در برابر گرمای زیاد ظروفی که با گرمای زیاد در تماس هستند، مقاومت چندانی ندارد و احتمال سوختن چوب یا رنگ آن زیاد هست. البته در میان ورق‌های توضیح داده شده در این نوشته فقط صفحه تاپس سنگی مقاومت گرمایی زیاد دارد.

سپاس از اینکه تا به این لحظه همراه ما بودید، لطفا شما تجربه خود در مورد صفحه تاپس را با دیگر عزیزان در قسمت دیدگاه های همین نوشته در میان گذارید.

گردآوری و تنظیم: آیچوب

یک نظر در “معرفی انواع سبک صفحه تاپس کابینت چوبی و MDF

  1. گروه معماری نِست گفت:

    بسیار عالی خیلی خیلی بروز و جدید بود ممنون????????????

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )