آموزش, ابزارهای فرز, اور فرز, معرفی ابزار, ویدئو

معرفی امکانات اور فرز نجاری و آموزش کار با هر یک + ویدئو

قسمت های مختلف اور فرز

 امکانات اور فرز نجاری بین بیشتر این دستگاه‌ها مشترک است که دانستن کاربرد هر یک از بخش‌های اور فرز به انجام درست کار با آن و حفظ ایمنی اپراتور کمک می‌کند. در این مقاله به معرفی کاربرد هر یک از بخش‌های اور فرز نجاری خواهیم پرداخت.

 برای بسیاری از نجارها اور فرز را به‌عنوان یکی از بهترین و کارآمدترین ابزارها است. با استفاده از اور فرز نجاری امکان اجرای انواع طرح و ابزار را روی سطح چوب دارید.

 به‌عنوان‌مثال می‌توان کارهایی مانند سوراخ‌کاری، شیار زنی، پرداخت، کف تراشی، سوراخ‌کاری و… را روی سازه‌های چوبی انجام داد.

 

بخش های مختلف اور فرز

 

طراحی مهندسی اور فرز به حدی جذاب و چندوجهی است که به‌راحتی امکان استفاده از آن در شرایط مختلف را خواهید داشت. از اور فرز می‌توانید به‌صورت دستی و یا حتی با نصب زیر میز هم استفاده کنید.

 

بخش‌های مختلف اور فرز نجاری؟

روتر ها یا اور فرز ها در مدل‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. به همین دلیل اور فرز ها با تجهیزات مختلفی به فروش می‌رسند. ممکن است دستگاه از نوع پلانج (جدا شونده) باشند یا از نوع معمولی و استاندارد.

از نظر کلی این دستگاه‌ها ساختار و عملکرد بسیار شبیه به هم دارند. در این مقاله به معرفی اور فرز های معمولی و استاندارد خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

 

تماشا ویدئو بخش‌های مختلف اور فرز

 

 

تماشا این ویدئو برای شما با ترافیک نیم بها محاسبه می‌شود!

 

پیشنهاد مطالعه آموزش‌های بیشتر در مورد اورفرز نجاری:

اورفرز نجاری چیست و چه کاربردی دارد؟
معرفی امکانات و ویژگی‌های اورفرز نجاری و آموزش کار با هر یک
آموزش ویدئویی نحوهٔ کار با اورفرز نجاری
معرفی انواع تیغه اورفرز نجاری
آموزش نصب تیغه اورفرز به روش استاندارد و اصولی
جدول انتخاب دور تیغه برای اورفرز نجاری
اورفرز نجاری را با چه سرعتی حرکت دهیم؟
روش‌های تمیز کردن تیغ اره اورفرز

 

 

دسته حمل اور فرز

دسته حمل اور فرز

 

اور فرز ها در مدل‌های دسته دار (دو دسته) و بدون دسته تک دسته به بازار عرضه می‌شوند؛ اما اور فرز های استاندارد دارای دو دسته حمل هستند. در گذشته این دسته ها در پایین‌ترین قسمت نصب می شدند؛ اما به واسطه خطراتی که ایجاد می‌کرد، این دسته ها به میانه (وسط) دستگاه منتقل شد تا امکان کنترل بهتر دستگاه را داشته باشید.

 

موتور اور فرز نجاری

 

اور فرز ها دارای یک موتور الکتریکی هستند که به صورت عمودی روی دستگاه نصب می‌شوند. در انتهای این موتور یک کولت وجود دارد که امکان نصب تیغه را روی آن را خواهید داشت. نوع موتور اور فرز بر قدرت باربرداری و نوع استفاده از دستگاه تأثیر دارد.

توان واقعی ورودی و خروجی موتور بر حسب وات نمایش داده می‌شود و بر روی پلاک دستگاه این موارد درج شده است.

 

شستی قفل کن اسپیندل

شستی قفل کن پایه اور فرز

 

بین اسپیندل و کولت یک شستی وجود دارد که وظیفه قفل کردن محور اسپیندل را بر عهده دارد. برای نصب تیغه روی کولت و بستن مهره آن، باید شستی قفل کن را به پایین بفشارید و سپس با استفاده از آچار مهره را سفت کنید تا تیغه کامل سفت شود.

 

محفظه زغال اور فرز

محفظه زغال اور فرز

 

در کناره بدنه موتور اور فرز دو محفظه وجود دارد. با باز کردن این محفظه ها به زغال دستگاه دسترسی دارد. در صورتی که بعد از چند ماه کار کردن با اور فرز، دستگاه ناگهان خاموش شد، یکی از مهم ترین دلایل خرابی زغال دستگاه است.

 

غلتک دیمر اور فرز

غلتک دیمر اور فرز

 

از دیگر امکانات اور فرز می توان به دیمر دستگاه اشاره کرد. برای استفاده از اور فرز در شرایط مختلف و تیغه ها و ابزارهای متنوع، نیاز به تنظیم سرعت موتور دستگاه را دارید. در بیشتر اور فرز های نجاری موجود در بازار یک غلتک دیمر تنظیم سرعت وجود دارد که می‌توانید در گام های مختلف سرعت موتور را تنظیم کنید.

به عنوان مثال اگر قرار باشد از اور فرز به عنوان ابزار سنباده زنی استفاده کنید، باید سرعت دستگاه را به حداقل برسانید. همچنین برای استفاده از تیغه های مختلف نیاز به تنظیم سرعت خواهید داشت. پیشنهاد می‌کنیم به مقاله‌ای که در این زمینه منتشر کردیم مراجعه کنید.

 

کولت collet اور فرز چیست؟

مهره کولت و فشنگی کولت

 

کولت در واقع یک لوله فولادی است که به اسپیندل اور فرز متصل شده است. با استفاده از مهره کولت و فشنگی کولت می‌توان تیغه های مخصوص اور فرز را نصب و آماده کار کرد. قطر کولت در دستگاه‌های مختلف، متفاوت است. با توجه به نوع اور فرز و قدرت و توان آن شرکت های تولید کننده اور فرز قطر کولت آن را مشخص می‌کنند.

شما باید با توجه به قطر کولت اقدام به انتخاب تیغه مناسب کنید.

در ویدئو بالا توضیح دادیم که در صورت تناسب نداشتن قطر کولت با قطر شفت تیغه، چه راهکار هایی وجود دارد.

 

کفی اور فرز

صفحه کفی اور فرز

 

صفحه پایینی یا کفی اور فرز در واقع به عنوان پایه اور فرز عمل می‌کند. در مرکز این کفی یک سوراخ وجود دارد که محل خروج تیغه و تنظیم ارتفاع آن با توجه به نوع ابزار یا پروژه است. مقدار اختلاف ارتفاع تیغه از این صفحه، مشخص کننده مقدار باربرداری از چوب است.

به عبارتی هرچه تیغه از این صفحه بیرون تر باشد، باربرداری با شدت بیشتری انجام می‌شود.

این کفی با استفاده از دو ستون فلزی به بدنی اصلی متصل شده است و این دو ستون یا محور فلزی وظیفه بالا و پایین کردن کفی را بر عهده دارند.

بر روی کفی اور فرز یک صفحه کمکی دیگر نصب شده است که در ادامه توضیحات بیشتر در مورد آن خواهیم داد.

این کفی نقش مهمی را در استفاده های خلاقانه از اور فرز ایفا می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از پیج ها و شیارها و حفره‌های موجود در این کفی، استفاده های خلاقانه‌ای از آن داشته باشید.

در قسمت زیر کفی مهم محل پیچ هایی وجود دارد که یکی از کاربردهای آن اتصال اور فرز به زیر میز است تا مانند فرز میزی از آن استفاده کنید.

 

صفحه کفی اور فرز

کفی اور فرز

 

یکی دیگر از امکانات اور فرز، صفحه زیرین است. صفحه زیرین صفحه اصلی ضخامت بسیار کمتری دارد و یکی از مهم ترین کاربردهای آن محافظ از قطعه کار در برابر آسیب‌های ناشی از برخورد کفی با چوب است. این محافظت به واسطه صیقلی بودن سطح آن انجام می‌شود.

همچنین صفحه فرعی از ایجاد خط و خش روی کفی در اثر برخورد با میخ و پیچ جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از کاربردهای این صفحه، استفاده از آن برای نصب اور فرز روی میز فرز و افزایش کاربردهای اور فرز است.

 

برجک های تنظیم عمق اور فرز

برجک تنظیم ارتفاع اور فرز

 

یکی دیگر از بخش‌های اور فرز، برجک تنظیم عمق آن است.

شما می‌توانید با استفاده از این برجک گام های باربرداری را در هر مرحله تنظیم کنید. با تنظیم این گام ها دیگر نیازی به اندازه گیری مقدار باربرداری نیست و همان‌طور که در ویدئو مشاهده می‌کنید در کمترین زمان ممکن این کار انجام می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم با مشاهده ویدئو اختصاصی آیچوب در مورد اور فرز نجاری دقیقاً روش انجام این کار را تماشا کنید.

 

کلید خاموش و روشن

کلید خاموش و روشن اور فرز

 

برای خاموش و روشن کردن اور فرز یک کلید روی بدنه آن نصب شده است که زبانه بلندی دارد. با استفاده از این کلید، امکان خاموش و روشن کردن دستگاه را خواهید داشت. این کلید به گونه اس طراحی شده است که با دست چپ آن را خاموش و روشن کنید.

قاب محافظ اور فرز

قاب محاف اور فرز نجاری و امکانات اور فرز

 

برای حفاظت اپراتور در برابر پرتاب تراشه و خاک، یک محافظ از نوع طلق به همراه دستگاه وجود دارد که امکان نصب آن را دارید. متأسفانه این قاب معمولاً یا استفاده نمی‌شود و یا اینکه بعد از مدت زمان کوتاهی شفافیت خود را از دست می‌دهد و دید کافی به قطعه کار نخواهید داشت.

نکته مهم اینجاست که در هر صورت باید از عینک محافظ در زمان کار با اور فرز استفاده کنید و استفاده از عینک محافظ و گوشی محافظ باید اولویت شما باشد.

 

اور فرز رونیکس

 

سخن پایانی در مورد بخش‌های مختلف اور فرز

در این مقاله به معرفی بخش‌های مختلف اور فرز های استاندارد موجود در بازار صحبت کردیم. اور فرز ها در مدل‌های مختلفی در بازار موجود هستند و ممکن است امکاناتی کمتر یا بیشتر از توضیحات ما در ویدئو یا مقاله داشته باشند.

پیشنهاد می‌کنیم توضیحات کامل ما در این مورد را در ویدئو اختصاصی آیچوب در مورد بخش‌های مختلف اور فرز تماشا کنید.

لطفاً اگر تجربه‌ای در مورد دستگاه اور فرز نجاری دارید با ما در قسمت کامنت های همین پست به اشتراک بگذارید.

 

منبع: آیچوب

 

3 نظر در “معرفی امکانات اور فرز نجاری و آموزش کار با هر یک + ویدئو

  1. محمد تقی قربان‌زاده گفت:

    سلام و درود برشما و سپاس فراوان از بابت آموزش های بسیار ارزنده ، برای محافظت بیشتر و کارا از اون طلق محافظ میتوان از لیبل های شفاف شبیه آنچه روی گلس گوشی موبایل هاست ،بهره برد.

  2. رضا گفت:

    با سلام ازتوضیح هات بسیار شفاف وروشن بسیارمتشکرم

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      سپاس از همراهی شما

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )