ابزارهای سنباده‌زنی, سنباده‌زن گرد لرزان, ویدئو

۷ اشتباه در زمان کار با سنباده‌کاری با سنباده گرد لرزان + ویدئو فارسی

اشتباه کار با سنباده گرد لرزان

 سنباده‌کاری با سنباده گرد لرزان نکته‌های مخصوص به خود را دارد. معمولاً افرادی که برای اولین‌بار اقدام به خرید سنباده گرد لرزان می‌کنند، تجربه چندانی از کار با آن ندارند و سنباده‌کاری را به‌درستی انجام نمی‌دهند.

 همین نداشتن تجربه کافی و اشتباه در سنباده‌کاری موجب خرابی زودتر از موعد سنباده گرد لرزان می‌شود.

 در این نوشته و مقاله به اشتباه‌های رایج کار با سنباده گرد لرزان خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

 همچنین پیشنهاد می‌کنیم ویدئو اختصاصی آیچوب از کار با سنباده گرد لرزان را که با شما به اشتراک گذاشتیم را مشاهده کنید. مطمئناً دیدن ویدئو فارسی آموزش عملی به‌مراتب بهتر از خواندن مقاله است.

تماشا ویدئو اشتباه کار با سنباده گرد لرزان

 

 

تماشای این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می‌شود!

 

پیشنهاد مطالعه آموزش‌های بیشتر در مورد سنباده گرد لرزان نجاری:

راهنمای خرید دستگاه سنباده‌زن برقی برای کارگاه نجاری
روش‌های سنباده‌زنی چوب با دست و بدون نیاز به ابزار برقی!
معرفی انواع سنباده چوب مورد استفاده در رنگ‌کاری چوب
سنباده گرد لرزان چیست؟ + راهنمای خرید
نحوه استفاده از سنباده گرد لرزان
اشتباهات رایج در سنباده‌کاری با سنباده گرد لرزان
تفاوت سنباده گرد لرزان و تخت لرزان چیست؟ کدام یک مناسب کار شماست؟

 

 

سنباده‌کاری لبه چوب

 سازه‌های چوبی در طرح‌ها و مدل‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند و روش سنباده‌کاری در هر یک از این سازه‌ها متفاوت از دیگری است. در واقع باید باتوجه‌به نوع پروژه و نوع چوب و نوع دستگاه اقدام به استراتژی درست در سنباده‌کاری چوب کنید.

 در برخی سازه‌های چوبی بخش‌های تیز و لبه داری وجود دارند که نیاز به سنباده‌کاری این بخش دارد. نکته مهم اینجاست که سنباده گرد لرزان برای سنباده‌کاری طولانی‌مدت لبه کار مناسب نیست و پد سنباده به‌سرعت ورق پشت کرکی سنباده را رها می‌کند و دیگر امکان استفاده از آن ورق سنباده را نخواهید داشت.

استفاده از سنباده پشت کرکی سوراخ دار

 اگر تجربه این کار را داشته باشید حتماً می‌دانید که سنباده‌کاری لبه به‌شدت به ورق سنباده آسیب می‌رساند و موجب ایجاد هزینه‌های تولید بیشتر می‌شود.

 راهکار چیست؟

 پیشنهاد می‌کنیم برای سنباده‌کاری لبه‌های کار و سنباده‌کاری لبه‌های تیز از سنباده تخت لرزان استفاده کنید. چون سنباده پارچه‌ای نصب شده روی سنباده تخت لرزان مقاومت بسیار بالایی دارد و به دلیل متصل بودن به گیره سنباده تخت، به‌سادگی از جای خود جدا نمی‌شود.

 همچنین می‌توانید در زمان کار با سنباده گرد لرزان، سنباده‌کاری لبه کار را به آخرین بخش موکول کنید تا در صورت خرابی سنباده، به کارتان آسیب وارد نشود.

سنباده کاری لبه کار با سنباده گرد لرزان

فشار بیش از حد به سنباده گرد لرزان

 ایجاد فشار بیش از حد به دستگاه مشکلی شایع هست که توسط اپراتورهای ناشی و بی‌مسئولیت زیاد انجام می‌شود. همه دستگاه‌ها یک توان و قدرت و محدودی دارند و ما حق نداریم برای پیش برد سریع‌تر کارهای خود به دستگاه بیش از حد فشار وارد کنیم.

 این اشتباه است که فکر کنیم ایجاد وزن زیاد روی سنباده گرد لرزان موجب سنباده‌کاری سریع‌تر و باکیفیت‌تر خواهد شد. شما می‌توانید با انتخاب گرید مناسب سنباده و صرف وقت بیشتر برای سنباده‌کاری، به نتیجه‌ای به‌مراتب بهتر از سنباده‌کاری با فشار زیاد خواهید رسید.

 پیشنهاد می‌کنیم به‌آرامی فرایند سنباده‌کاری را انجام دهید و تلاش کنید از گرید پایین سنباده (مثلاً سنباده ۱۰۰) شروع باتوجه‌به نوع پروژه تا سنباده‌های ۲۲۰ و بالاتر هم ادامه دهید.

 البته تأکید می‌کنیم که این مورد کاملاً بستگی به نوع پروژه دارد.

از سنباده با گرید مناسب استفاده نکردید!

 در بالا توضیح دادیم که برای جلوگیری از فشار زیاد به دستگاه سنباده گرد لرزان باید تناسب نوع سنباده با مرحله سنباده‌کاری را رعایت کنید. اجازه دهید کمی بیشتر در این مورد توضیح دهیم.

 وقتی یک سازه چوبی توسط نجار ساخته می‌شود، معمولاً ایرادات ظاهری مانند فاصله بین چوب‌ها، سوراخ، محل پیچ، محل میخ، پستی‌وبلندی و… وجود دارد.

 در ابتدای کار این پستی و بلندی‌ها خیلی زیاد و سنگین هستند و شما باید با سنباده‌ها زبر (گرید پایین مثلاً سنباده ۸۰) اقدام به سنباده‌کاری سطح کار کنید تا لایه‌برداری با سرعت بیشتر انجام شود.

 شاید بتوان با سنباده نرم (گرید ۲۲۰) سنباده‌کاری را شروع کرد؛ اما سرعت در رسیدن به نتیجه به‌مراتب کمتر از حالت استاندارد است.

 در ویدئو آموزش کار با سنباده گرد لرزان توضیح داده بودیم که سنباده‌کاری ورق‌های روکش (چوبی) شده باید بادقت بسیار بیشتری انجام شود. استفاده از سنباده با گرید پایین ممکن است موجب کچلی و نابودی روکش شود و در صنعت چوب این اتفاق ناخوشایند است.

گرید مناسب سنباده برای سنباده گرد لرزان

استراحت ندادن به دستگاه و عدم توجه به سرویس و نگهداری

 همه دستگاه‌های برقی دارای موتور هستند و همان‌طور که می‌دانید موتورها پس از مدت زمانی گرم می‌شود. همین گرم‌شدن و شاید بهتر است بگوییم داغ‌شدن موتور و مستهلک شدن زودهنگام آن کمک می‌کند. همچنین اگر وزن خود را روی دستگاه بگذارید و سنباده‌کاری‌های سنگین را انجام دهید به داغ‌شدن زودهنگام آن کمک خواهید کرد.

 پیشنهاد می‌کنیم هر ۱۵ دقیقه سنباده‌کاری به سنباده گرد لرزان دو دقیقه استراحت دهید و با استفاده از بادپاش گردوخاک ناشی از سنباده‌کاری را پاک کنید. در این حالت دستگاه عملکرد بهتری خواهد داشت و انتظار می‌رود سالیان بیشتر همراه شما باشد.

سرویس و تمیز کاری سنباده گرد لرزان

کج نگه داشتن سنباده برای سنباده‌کاری نقطه ای

 یکی از کارهای اشتباه و بعضاً پرتکرار توسط افرادی که با سنباده گرد لرزان کار می‌کنند، سنباده‌کاری به‌صورت زاویه‌دار است. در این حالت اپراتور به خیال اینکه سنباده‌کاری را سریع‌تر انجام دهد، دستگاه را به‌صورت زاویه دار در دست می‌گیرد و شروع به سنباده‌کاری می‌کند.

 شاید در نگاه اول و برای لحظاتی این روش کارراه‌انداز باشد؛ اما در بلندمدت باعث خرابی زودهنگام پد سنباده گرد لرزان و ورق سنباده می‌شود.

 به همین جهت همیشه پیشنهاد می‌کنیم در زمان سنباده‌کاری با سنباده گرد لرزان دستگاه را به‌صورت صاف و یکنواخت روی سطح کار قرار دهید و شروع به سنباده‌کاری کنید.

کج نگه داشتن سنباده برای سنباده کاری

عدم تعویض به موقع سنباده

 گاهی اوقات برخی هزینه‌های اندک را چنان در ذهن خود بزرگ می‌پنداریم که گویی در محاسبات و سود و زیان خود به آن توجه نکرده‌ایم.

 ورق سنباده گرد لرزان هزینه چندانی ندارد. برای یک ورق خوب سنباده گرد لرزان (در آبان ۱۴۰۱) حدود ۱۰ هزار تومان پرداخت می‌کنید. این عدد در برابر سود تولید و فروش محصول چیزی نیست.

 به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم برای تعویض و تهیه ورق جدید به فکر هزینه آن نباشید و با خیال راحت ورق سنباده را برای رسیدن به نتیجه بهتر تعویض کنید.

 پیشنهاد می‌کنیم از سنباده‌های مصرف شده گرید پایین (زبر) که الان نرم شده‌اند برای سنباده‌کاری دست‌های پایانی استفاده کنید.

تعویض ورق سنباده

فقط سنباده‌کاری با سنباده گرد لرزان کافیه!

 یکی دیگر از اشتباهات رایج در سنباده‌کاری با سنباده گرد لرزان آن است که فکر می‌کنیم سنباده‌کاری با این دستگاه آخرین مرحله است.

 درصورتی‌که دوست دارید به نتیجه بهتری از آنچه که هست برسید، پیشنهاد می‌کنیم بعد از اتمام سنباده‌کاری با گرد لرزان، حتماً با دست و سنباده بسیار نرم شروع به سنباده‌کاری کنید.

 سنباده‌کاری با دست هم نکته‌ها آموزش مخصوص به خود را دارد که در مقالات آیچوب به آن پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم در قسمت جستجو سایت این مقاله را پیدا کنید.

 اما در همین بگوییم که در زمان سنباده‌کاری با دست باید جهت حرکت دست دقیقاً هم‌راستا با جهت رگه چوب باشد.

سنباده کاری با سنباده گرد لرزان

متصل نکردن کیسه جمع آوری گرد و غبار

 یکی دیگر از اشتباهات معمول، باز کردن کیسه گرد و غبار از روی دستگاه است. به‌هیچ‌عنوان این کار را انجام ندهید.

 اولویت اول این است که لوله مکنده گرد و غبار را به اگزوز خروجی نصب کنید و مکش گرد و غبار در بهترین حالت انجام شود.

 اما اگر این امکان را ندارید، حتماً کیسه گرد و غبار را روی دستگاه نصب کنید تا بخش زیادی از خاک حاصل از سنباده‌کاری را جمع کند.

 این خاک‌ها اگر در هوا جمع شود، بسیار خطرناک و آسیب‌زا برای ریه‌های شما هستند. خاک برخی چوب‌ها سمی هستند و باعث عفونت در چشم و ریه می‌شوند.

کیسه جمع آوری گرد و غبار در سنباده گرد لرزان

سخن پایانی

تا به اینجای کار ما تجربه خود از اشتباهات رایج کار با سنباده گرد لرزان با شما در میان گذاشتیم. لطفاً شما هم تجربیات خود از کار با این دستگاه را در قسمت دیدگاه‌های این نوشته در میان بگذارید.

 

منبع: آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )