اره زنجیری موتوری بنزینی یکی از ابزارهایی است که از آن برای برش و هرس انواع درخت و الوار و تختههای چوبی استفاده میشود. اگر قصد خرید اره موتوری بنزینی زنجیری را داشته باشید، باید قبل از باز کردن جعبه دستگاه و روشن کردن آن، بخشهای مختلف اره موتوری زنجیری را دقیق بشناسید تا درست و اصولی و بدون مشکل از آن استفاده کنید.
تماشا آنلاین ویدئو معرفی بخش های مختلف اره موتوری
تماشا این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!
ما در آیچوب تلاش میکنیم تجربه چندین ساله تیم آیچوب را بی کم و کاست در اختیار شما قرار دهیم. شما میتوانید بعد از خواندن این مقاله از ویدئو اختصاصی آیچوب در مورد بخشهای مختلف اره موتوری زنجیری بنزینی دیدن کنید. همچنین اگر سؤالی در مورد اره موتوری داشتید. در قسمت کامنت های همین نوشته با ما در میان گذارید.
اره موتوری زنجیری بنزینی
اره موتوری زنجیری بنزینی در مدلهای مختلف توسط شرکتهای تولید کننده ابزار به بازار عرضه شده است. بهعنوان مثال شما میتوانید مدلهای مختلف اره موتوری را با توجه به نوع نیاز خود از بازار تهیه کنید. بهعنوان مثال اره موتوریهای برقی و اره موتوریهای زنجیری شارژی و اره موتوریهای زنجیری بنزینی گزینههای هستند که امکان خرید آن را دارید.
این شما هستید که با توجه به نوع نیاز خود و تحقیقاتی که در مورد این دستگاهها انجام دادید اقدام به خرید اره موتوری موردنظرتان را میکنید.
در این مقاله به صورت اختصاصی در مورد اره موتوری زنجیری بنزینی صحبت کرد و بخشهای مختلف آن را به شما معرفی میکنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.
پیشنهاد آیچوب:
معرفی ۸ ابزار برش چوب و اره نجاری که باید بشناسید!
ساطوری اره زنجیری موتوری
ساتوری یکی از مهمترین بخشهای اره موتوری بنزینی است که وظیفه هدایت زنجیر بر روی یک ریل را بر عهده دارد. در واقع ساتوری هدایت کننده زنجیر در یک مسیر مشخص است تا شما بتوانید دستگاه را در راستای خط برش مورد نظرتان خود کنترل کنید.
ساطوریها طولهای مختلفی به بازار عرضه میشود بهعنوان مثال شما میتوانید از ساطوریهای ۲۵ سانتیمتری تا ۴۰ سانتیمتری تا ۴۵ سانتیمتری و حتی ۵۰ و ۶۰ سانتیمتری هم استفاده کنید.
زنجیر بخش دیگری از این فضا هست که به کمک ساطوری در یک مسیر مشخص حرکت میکند. دندانهای تیز موجود بر روی زنجیر دستگاه در اثر چرخش چوب را با قدرت تراش میدهد و عملیات برشکاری انجام میشود.
در واقع شما میتوانید از فضایی که ساطوری و زنجیر در اختیار شما قرار میدهد برای برش چوب استفاده کنید این برش میتواند از قسمت بالای ساطوری یا پایین ساطوری انجام شود و اپراتور با توجه به نوع نیاز خود انتخاب میکند که کدام قسمت از ساتوری گزینه بهتری برای برش چوب است.
گارد محافظ اره موتوری زنجیری
یکی دیگر از بخشهایی که در تمام اره زنجیریها وجود دارد، گارد محافظ آن است. این گارد وظیفه محافظت از جان شما را بر عهده دارد.
در واقع در زمان ایجاد کیک بک در اره موتوری زنجیری انگار با برخورد به دست شما فعال میشود و از برخورد ساتوری و زنجیر به صورت شما جلوگیری میکند.
نمیتوان انتظار داشت این گارد محافظ تمامی موارد ایمنی مورد نیاز را تحت پوشش خود قرار دهد اما از ایجاد خسارت در زمان کیک بک دستگاه به سمت صورت جلوگیری میکند.
لازم به توضیح است در صورتی که اره موتوری به سمت پایین پرتاب شود این گارد هیچ کاربردی ندارد و ممکن است تیغه اره موتوری به پا برخورد کند و دستگاه هیچ مکانیسمی برای کنترل این بخش و حفظ امنیت شما ندارد و این شما هستید که باید از خود مراقبت کنید
بخش موتور اره زنجیری بنزینی
یکی دیگر از بخشهای اره موتوری بنزینی، بخش موتور آن است معمولاً این بخش توسط درپوشها و کاور هایی از دسترس خارج میشود تا گرمای موتور به اپراتور آسیب نرساند و برخورد اشیا خارجی به این بخش عملکرد آن را مختل نکند.
بیشتر اره موتوریهای موجود در بازار یک موتور دو زمانه دارد و برای راه اندازی آن کافی است بنزین و روغن را به نسبت پیشنهادی شرکت تولید کننده با هم ترکیب کنید و در داخل باک دستگاه بریزید.
سپس با استفاده از هندل موجود در کنار موتور اقدام به روشن کردن دستگاه کنید. در زیر کاور موتور بخشهایی مانند شمع و کاربراتور و فیلتر هوا هم وجود دارد .
شما باید به صورت دورهای بخش فیلتر و شمع را سرویس کنیم تا دستگاه در بهترین شرایط عمل کند.
ساسات موتور اره بنزینی
یکی دیگر از بخشهایی که احتمالاً با آن زیاد سر و کار خواهید داشت، ساسات موتور است. در موتورهای دو زمانه معمولاً برای اینکه شما بتوانید استارت سریع و آسان داشته باشید باید از ساسات استفاده کنید.
زمانی که موتور دستگاه سرد است و هنوز روشن نشده باید قبل از هندل زدن و استارت، ساسات را به عقب کشید تا دریچه کاربراتور بسته شود و گاز بنزین برای لحظاتی در کاربراتور محبوس شود. همین گاز کمک میکند تا در زمان احتراق و جرقه زدن شمع موتور دستگاه سریعتر روشن شود.
البته تمامی توضیحات مربوط به استفاده از ساسات حتماً در کاتالوگ دستگاه ای که خریداری میکنید نوشته شده است و شما باید بر اساس استانداردهای توضیحی توسط شرکت تولید کننده اره موتوری بنزینی زنجیری اقدام به روشن کردن دستگاه کنید.
چند ثانیه بعد از روشن شدن موتور باید ساسات را به جلو هل دهید یا به اصطلاح ساسات را بخوابانید تا عملکرد موتور به صورت یکنواخت و استاندارد درآید.
دستههای هدایت و کنترل اره موتوری
برای کنترل و هدایت اره موتوری زنجیری جهت برش کاری، دو دسته بر روی دستگاه تعبیه شده است. یکدست در قسمت جلوی دستگاه وجود دارد که حالت انحنای آن کمک میکند تا بتوانید در زوایای مختلف اره موتوری را به راحتی کنترل کنید. دسته جلوی دستگاه از فلز ساخته شده اسب و در کنار کاربرد هدایتگری به ایمنی دستگاه در اثر برخورد تنه درخت هم کمک میکند.
در قسمت پشت دستگاه هم یک دسته کنترل وجود دارد که شستی گاز بر روی این دسته نصب شده است. شما میتوانید با فشردن این شستی مقدار ورود بنزین به کاربراتور را تنظیم کنید و در نتیجه سرعت موتور و سرعت چرخش زنجیر را کنترل کنید.
در کنار دسته عقبی هم یک کلید صفر و یک وجود دارد که برای خاموش کردن دستگاه باید این کلید را در حالت صفر و برای روشن کردن دستگاه این کلید را در حالت یک قرار دهید.
چنگک فلزی اره موتوری
یکی دیگر از بخشهایی که برای حفظ ایمنی اپراتور در زمینه کار با اره موتوری زنجیری در نظر گرفته شده است، بخش چنگک فلزی میباشد. این بخش کمک میکند که در زمان برش تختهها و تنههای بزرگ درخت برای جلوگیری از کیک بک دستگاه آن را به چوب متصل کنید و در اثر فرو رفتن این چنگال در داخل تنه درخت به حفظ ایمنی شما در زمان کیک بک دستگاه کمک میکند.
همچنین این چنگال کمک میکند تا بتوانید تنههای قطور درخت را به صورت صاف و در یک راستا برش دهید. هر چند که اگر یک اپراتور ماهر در زمان کار با اره موتوری زنجیری باشید بدون وجود این چنگک هم میتوانید چوب را به راحتی در زاویه موردنظرتان برش دهید.
بخش تنظیم شل و سفتی زنجیر اره موتوری
یکی دیگر از بخشهایی که احتمالاً زیاد با آن کار خواهید کرد، بخش پیچ تنظیم شل و سفتی آر زنجیر است . شما میتوانید با استفاده از این پیچ میزان شل بودن یا سفت بودن زنجیر بر روی ارس و تولید را کنترل کنید. شرکتهای تولید کننده اره موتوری پیشنهاد میکنند میزان شل بودن زنجیر اره موتوری حدود ۱ تا ۲ سانتیمتر باشد .
برای این کار لازم است ابتدا دو عدد مهره موجود در قاب کناری دستگاه را کمی شل کنید تا پیچ به راحتی ساطوری را به عقب و جلو حرکت دهد بعد از تنظیم میزان شلی و سفتی زنجیر باید دو عدد مهره موجود در کنار قاب را دوباره سفت کنید.
کمی پایینتر از این پیچ و در قسمت زیر ساطوری یک عدد پیچ دیگری وجود دارد که با چرخاندن آن میتوانید مقدار تزریق روغن به زنجیر دستگاه را تنظیم کنیم.
با توجه به اصطکاک بالای زنجیر و ساتوری شرکتهای تولید کننده بخشی را برای تزریق اتوماتیک زنجیر به ساطوری در نظر گرفتند در واقع این بخش کمک میکند تا زنجیر و ساطوری عمر بیشتری داشته باشند و عملیات چرخش زنجیر به راحتی و نرمی و بیشتری انجام پذیرد.
پیشنهاد آیچوب:
آموزش نصب زنجیر اره موتوری و تنظیم کشش زنجیر اره زنجیری
مخزن بنزین و مخزن روغن اره موتوری زنجیری
در همه اره موتوریهای زنجیری دو زمانه دو مخزن وجود دارد. جایگاه این مخازن با توجه به طراحی دستگاه ممکن است کمی متفاوت باشد. برای نگهداری روغن چرب کننده زنجیر دستگاه اسب و مخزن دیگر برای نگهداری بنزین دستگاه طراحی شده است.
همانطور که در بالا توضیح دادیم بنزین مورد استفاده در موتورهای دو زمانه با روغن ترکیب میشود. ما در نوشتههای پیشین در مورد نسبت مناسب ترکیب بنزین و روغن در موتورهای اره موتوری زنجیری صحبت کردهایم.
سخن پایانی در مورد اره موتوری بنزینی
امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مناسبی در مورد اره موتوری زنجیری بنزینی در اختیار شما قرار دهیم. اگر دوست دارید مقالههای بیشتری در مورد این دستگاه مطالعه کنید و اطلاعاتتان را در مورد اره موتوری بالا ببرید، لطفاً از بخش جستجوی وبسایت آیچوب کلمه اره موتوری را جستجو کنیم.
برای فردی که قصد خرید و یا استفاده از اره موتوری زنجیری را داشته باشد، خواندن مقالههای بیشتر در مورد این دستگاه الزامی است. لطفاً شما هم تجربیات خود از کار با اره موتوری زنجیری را با ما در قسمت کامنت های همین نوشته در میان بگذارید
منبع: تیم آیچوب