اره, برش‌کاری, معرفی ابزار

معرفی ۸ دستگاه برش چوب صنعتی و خانگی | ویدئو فارسی

۸ ابزار مهم برش چوب و اره نجاری

 ابزار برش چوب به ابزارها یا دستگاه‌هایی که از آن‌ها برای برش چوب استفاده می‌شوند، گفته می‌شود. این ابزارها در انواع دستی، برقی و موتوری موجود هستند.

 یک استادکار باید بتواند باتوجه‌به نیاز و شرایط موجود، دستگاه مناسب برای برش چوب را انتخاب کند. انتخاب ابزار برش چوب مناسب بسیار مهم است.

 شما باید بدانید هر چوب ویژگی‌هایی دارد و چه ابزاری در هنگام برش نتیجه مطلوب‌تری به شما خواهد داد. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید با اره عمود بر در راستای یک خط صاف برش را انجام دهید؛ اما آیا عمود بر بهترین گزینه است؟

 آیا ابزار برش چوب بهتری برای این کار وجود دارد؟ در این نوشته شما را با تمامی ابزارهای برش چوب آشنا خواهیم کرد و کاربرد هر یک از این ابزارها را برای شما شرح خواهیم داد. با ما در ادامه همراه باشید.

تماشای آنلاین ویدئو معرفی ۸ ابزار برش چوب و اره نجاری

 

 

تماشا این ویدئو در برخی اپراتور ها با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

 

 

اره دستی نجاری

 اره دستی نجاری یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای برش چوب است که از زمان‌های گذشته تا به امروز مورداستفاده نجارها و فعالان صنعت چوب قرار می‌گیرد.

اره دستی نجاری

اره دستی به‌عنوان قدیمی‌ترین ابزار برش چوب ساختار ساده‌ای دارد؛ اما با همین ساختار ساده در انواع مختلفی طراحی و تولید شده است. اره دستی را می‌توان حتی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهایی دانست که صنعت چوب را متحول کرد و شرایط را برای ساخت لوازم چوبی با سرعت و دقت بالا فراهم کرد.

 از مدل‌های مختلف اره دستی مخصوص چوب می‌توان به اره طولی بر، اره دم‌روباهی، اره دستی دوطرفه، اره ظریف بر، اره مویی دستی، اره روکش بر، اره ژاپنی، اره دستی شاخه زن و… اشاره کرد.

 در ایران معمولاً از اره‌های باغبانی (به‌اشتباه) برای برش چوب در نجاری استفاده می‌شود. اما یکی از بهترین اره‌ها برای برش‌های دقیق و حرفه‌ای، اره ژاپنی نجاری است.

 از اره چوب باغبانی می‌توانید برای برش شاخه و کنده درخت استفاده کنید.

پیشنهاد آیچوب:

معرفی انواع اره دستی نجاری برای برش چوب و کاربرد اره های مخصوص چوب

اره موتوری بنزینی/ برقی

 اره موتوری بنزینی یا برقی ابزار دیگری است که با استفاده از آن می‌توان چوب را به‌راحتی برش داد. از اره موتوری زنجیری برای نصف کردن کنده درخت استفاده می شود.

اره موتوری بنزینی/ برقی

 اگر قرار باشد یک‌تنه یا قطعه چوب نامتوازن را برش دهید، اره موتوری بهترین گزینه است.

 از اره موتوری بیشتر برای برش عرضی تنه درخت استفاده می‌شود؛ اما برخی چوب‌برها با اضافه‌کردن تجهیزاتی به دستگاه اره بنزینی، امکان برش صاف و یکنواخت را در جهت طولی هم فراهم می‌کنند.

 اسلب یکی از محصولات برش طولی درخت با اره موتوری یا اره میزی است. در سایت آیچوب در مورد روش برش اسلب چوبی با استفاده از اره موتوری توضیح دادیم.

 دستگاه برش چوب اره موتوری در دو نوع بنزینی و برقی/شارژی در بازار موجود است. ما در نوشته های قبلی در مورد اره موتوری بنزینی زنجیری توضیحات کامل داده بودیم.

 مدل‌های بنزینی باتوجه‌به سیستم احتراقی، سروصدای زیادی دارند و در کنار آن از قدرت بسیار بالا هم برخوردارند؛ اما مدل‌های شارژی یا سیمی آن که با برق‌کار می‌کنند، صدای کمتری دارند و به همان نسبت از قدرت کمتری برخوردار هستند.

 

اره نواری یا اره فلکه نجاری

 اره نواری یا اره فلکه یکی دیگر از دستگاه‌های برش چوب است که برای برش الوارها و تنه‌های درخت برش شده استفاده می‌شود. البته این دستگاه هم مانند دیگر ابزارهای صنعت چوب در انواع مختلف برای برش چوب تولید شده‌اند.

اره نواری یا اره فلکه نجاری

 اره رام یکی از انواع اره فلکه است که در کارگاه‌های چوب‌بری برای برش تنه‌های درخت بریده شده مورداستفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با استفاده از اره رام گرده‌بینه درخت را به الوار و تخته‌های چوبی تبدیل کنید و در مرحلهٔ بعد از اره فلکه‌ای یا همان اره نواری برای برش تخته‌ها و الوارها در اندازه کوچک‌تر و بادقت بیشتر بهره بگیرید.

 برش اره نواری به‌واسطه ساختار تیغه آن معمولاً صاف و یکنواخت نیست و خطوط اره بر روی چوب باقی می‌ماند.

 البته مدل‌های بسیار مدرن اره نواری که حتی در بازار ایران موجود هستند، به‌واسطه استفاده از تیغه‌های الماسی برش صاف و یکنواخت ایجاد می‌کنند.

 اره نواری در سایزهای ۱۰۰ و ۸۰ و ۶۰ و ۴۰ و حتی کوچک‌تر در بازار موجود هستند. هرچه عدد سایز اره فلکه کوچک‌تر می‌شود قطر فلکه و سایز کلی اره نواری هم کوچک‌تر خواهد شد.

 اره نواری در اندازه‌های کوچک‌تر (۸ اینچ) برای برش چوب‌های نازک و در کارگاه‌های خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این اره‌ها به‌خاطر وجود تیغه با عرض کم این امکان را فراهم می‌کند که به‌راحتی چوب را به‌صورت منحنی و حتی دایره‌ای برش دهند.

اره فارسی بر نجاری

 قابلیت و کارایی اصلی اره فارسی بر، برش چوب در زوایای دلخواه است. همان‌طور که از اسم آن پیداست یکی از اصلی‌ترین موارد استفاده از فارسی بر، برش چوب در زاویه ۴۵ درجه است. یکی دیگر از مهم‌ترین خصوصیت‌های اره فارسی بر، برش صاف و یکنواخت و دقیق چوب است.

اره فارسی بر نجاری

 به عبارتی در فارسی بر سه موضوع خیلی مهم است… برش در زوایای مختلف، برش بدون خطا، برش تمیز و یکنواخت

 البته در فارسی‌برهای امروزی شما امکان تنظیم درجه از ۰ تا ۴۵ و در برخی مدل‌ها تا ۵۲ درجه را خواهید داشت. فارسی‌برهای موجود در بازار این زوایا را در جهت عمودی و افقی برش می‌دهند.

 اگر قرار است یک کارگاه صنعتی و یا حتی خانگی تأسیس کنید، فارسی بر نجاری عضو ثابت کارگاه شما خواهد بود.

 اره فارسی بر در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود. ما در آیچوب آموزش‌های ویدئویی زیادی در زمینه معرفی انواع فارسی بر و روش کار با آن منتشر کردیم.

اره میزی نجاری یا اره دورکن

 اره میزی یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های برش چوب است که در کارگاه‌های مدرن بسیار زیاد مورداستفاده قرار می‌گیرد. در واقع این دستگاه کمی گران‌تر از سایر ابزارهای برش است.

اره میزی نجاری یا اره دورکن

 این دستگاه برای برش تخته‌ها و الوارهای چوبی صاف یکنواخت گزینه‌ای مناسب است. در ایران باتوجه‌به استفاده از ورق‌های MDF در ساخت کابینت، اره میزی طرف‌داران زیادی پیدا کرده است. شما با نصب تیغه‌های مخصوص چوب بر روی اره میزی به‌راحتی می‌توانید چوب را هم برش دهید.

 اره میزی در ابعاد و اندازه‌های مختلف وجود دارد. مدل‌های صنعتی و حرفه‌ای آن برای برش ورق‌های بزرگ تا طول ۳۸۰ سانتی‌متر و مدل‌های کوچک آن برای استفاده در کارگاه‌های متوسط و خانگی طراحی شده‌اند. این ابزار قابلیت برش ورق‌ها در ابعاد و زوایای دقیق دارد.

پیشنهاد آیچوب: اره میزی نجاری (اره رومیزی) چیست و چه کاربردی دارد؟

اره گرد بر یا اره دیسکی نجاری

 اره گرد برقی دستی یا اره نفوذی دستگاه قابل‌حملی است که امکان نصب تیغه‌های مختلف مخصوص برش چوب و MDF بر روی آن خواهید داشت.

اره گرد بر یا اره دیسکی نجاری

 اره گرد بر در مدل‌های شارژی و برقی در بازار ایران موجود است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اره دیسکی، برش چوب به‌صورت صاف و یکنواخت است.

 درصورتی‌که نیاز به برش‌های طولی صاف داشتید، اره دیسکی یا اره گرد گزینه بسیار خوبی است. در آیچوب مطالب زیادی در مورد اره گرد بر منتشر کرده‌ایم.

 اگر با روش‌های استفاده از این دستگاه آشنا باشید، بسیاری از برش‌ها را به‌سادگی با اره دیسکی انجام خواهید داد. برش‌ها در اره نفوذی با اره گرد بر برقی، به‌صورت خطوط صاف است که شما می‌توانید این برش‌های صاف را به‌صورت زوایای ۰ تا ۴۵ درجه تنظیم کنید.

شابلون‌های مخصوصی برای اره گرد بر وجود دارد که به شما امکان می‌دهد یک برش صاف و بی‌نقص داشته باشید.

پیشنهاد آیچوب: اره دیسکی یا اره گرد بر نجاری چیست؟

ابزار برش چوب اره چکشی یا عمودبر

 اگر در نظر دارید تخته چوبی را در مسیر دلخواهتان برش دهید، اره چکشی یا همان اره عمود بر بهترین گزینه برای این کار است. برش منحنی و نامنظم کاری است که اره چکشی به‌راحتی انجام می‌دهد.

ابزار برش چوب اره چکشی یا عمودبر

 شما می‌توانید با انتخاب تیغه مناسب برش باکیفیت انجام دهید. با استفاده از اره عمود بر امکان برش زاویه‌ای دارید؛ اما در واقع به نظر نمی‌رسد کسی از برش زاویه‌ای این اره راضی بوده باشد و در حد یک امکان در دستگاه قرار داده شده است.

 اگر نیاز به برش فلز یا استیل یا آلومینیوم داشته باشید، می‌توانید تیغه مخصوص فلز تهیه کنید و به‌راحتی این متریال را برش دهید.

 برای برش خط صاف زیاد به اره چکشی فکر نکنید، جز اینکه مجبور باشید. اگر شما استادکار ماهر باشید و حتی از شابلون استفاده کنید، باز هم نمی‌توان به صاف برش‌دادن اره چکشی اطمینان داشت. هر چه ضخامت چوب بیشتر باشد، تیغه تمایل بیشتری به منحرف‌شدن پیدا می‌کند!

 اگر کارگاه نجاری دارید، مطمئناً وجود اره عمود بر یا اره چکشی به برش چوب در موارد خاص کمک خواهد کرد.

پیشنهاد آیچوب: عمود بر نجاری یا اره چکشی چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه برش چوب اره مویی

 اره مویی ابزار برش چوب دیگری است که بیشتر برای برش ورق‌های نازک چوبی کاربرد دارد. از این ابزار برای برش‌های ظریف استفاده می‌شود.

دستگاه برش چوب اره مویی

 همچنین اگر سازنده لوازم تزئینی و کوچک چوبی باشید، اره مویی برای برش دایره‌ای و قوسی بسیار مناسب است. اره مویی چوب‌هایی تا ضخامت ۵ سانتی‌متر را برش می‌دهد.

 البته اره مویی‌هایی هستند که تا ۷ سانتی‌متر هم برش دهند؛ اما در واقع انتظار ما از اره مویی برش چوب در این اندازه نیست.

 اگر معرق‌کار باشید حتماً با اره مویی آشنا هستید. اره مویی برقی نمونه صنعتی و اره مویی دستی است. اره مویی برقی در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند.

خوشبختانه اره مویی‌های ساخت ایران با همان ساختار قدیمی و بسیار سنگین گزینه خوبی برای کار هستند.

پیشنهاد آیچوب: حل مشکل تیغ گیر اره مویی نجاری به همین سادگی!

سخن پایانی

 دستگاه‌های و ابزارهای زیادی برای برش چوب وجود دارند و حتی شما می‌توانید از ابزارهای خویش ساز و ابتکاری هم برای برش چوب بهره بگیرید.

 پرسش پایانی ما از شما عزیزان همراه آیچوب این است که در کارگاه شما پرکاربردترین ابزار برای برش چوب چیست؟ شما از چه ابزاری برای برش چوب استفاده می‌کنید؟

منبع: آیچوب

17 نظر در “معرفی ۸ دستگاه برش چوب صنعتی و خانگی | ویدئو فارسی

  1. فرهاد گفت:

    سلام. خسته نباشید. بهترین گزینه برای کارای چوبی و ام دی اف خونگی چیه؟ در حد ساخت وسایل و اسباب دم دستی و ابتدایی (میز و صندلی و چهارپایه و کمد و … ام دی اف) ممنون.

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      بهترین گزینه و اولین گزینه آموزش دیدن هست
      پس از یک سال آموزش و شاگردی متوجه بسیاری از سوالات خواهید شد

  2. reza گفت:

    سلام برای تولید ظروف چوبی در خانه چه ابزار هایی نیاز هست

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      در این مورد ویدئو منتشر خواهیم کرد

  3. محمدعلی کوه نورد گفت:

    برای تبدیل اسلایس های چوب با ضخامت چند سانت به ضخامت چند میل ( چوب های معرق ) از چه دستگاهی استفاده می کنند؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      می تونید از اره فلکه (اره نواری ) استفاده کنید

  4. فریبا گفت:

    سلام
    برای اینکه چوب برش خورده ( مثلا مکعبهای قطور هفت هشت سانتی) را به لایه هایی با قطر کم تر( مثلا یک سانتی) ببریم، از چه اره ای باید استفاده کنیم؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      از اره فارسی بر استفاده کنید

    2. آیچوب گفت:

      سلام
      فارسی بر

      1. محمدعلی کوه نورد گفت:

        برای تبدیل اسلایس های چوب با ضخامت چند سانت به ضخامت چند میل ( چوب های معرق ) از چه دستگاهی استفاده می کنند؟

        1. آیچوب گفت:

          درود بر شما
          می تونید از اره فلکه (اره نواری ) استفاده کنید

  5. موسوی گفت:

    سلام و تشکر بابت مطالب خوبتون سوالی داشتم اینکه چه ابزاری میتونید معرفی کنید که هم ارزون باشه و نسبتا کاربردی واسه برش چوب تو خونه

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      با چه بودجه ای؟

  6. اخلاقی پور گفت:

    اره مویی بزرگ برقی برای برش چوب با ضخامت تا ۱۰ سانت چی پیشنهاد می کنید متشکرم

    1. آیچوب گفت:

      سلام دوست عزیز
      از مدل های ایرانی استفاده کنید.
      اما 10 سانتی متر خیلی زیاده…

  7. محمد گفت:

    اره میزی و اره فلکه
    ابزار های پرداخت چوب هم خوبه اگر اشاره کنید.

  8. سهیل گفت:

    با سلام
    از اره گرد بر کاربردی ترین و راحترین دستگاه برش البته کارگاه ندارم تو خونه گاهی کار چوب انجام میدم

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]