معرفی ابزار

با این ۲۳ گجت نجاری سرعت و کیفیت کارتون رو افزایش بدید!

خرید گجت های نجاری

 گجت نجاری ابزارهایی هستند که برای افزایش سرعت و دقت در نجاری مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 ابزارک (گجت) های مختلفی در صنعت و به‌خصوص صنعت چوب وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان سرعت و کیفیت در کار را افزایش داد. در نوشته‌های پیشین در مورد انواع گجت مطلبی منتشر کرده بودیم. بیشتر ابزارک‌هایی که در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام مشاهده می‌کنید در بازار ایران موجود نیستند و دسترسی به آن‌ها مشکل است.

در نجاری و صنایع چوب همچون دیگر صنایع همواره ابتکاراتی برای بهبود این صنعت رخ می‌دهد، گاهی این بهبودها هرچند کوچک اما هوشمندانه و بسیار کارا بوده‌اند. ابزارک‌هایی برای برش، اندازه‌گذاری و اندازه برداری، سوراخ‌کاری، اجری انواع اتصال، اسمبل قطعات، پرداخت و رنگ‌کاری، تیزکردن و جلادهی و… . وجود دارند که موجب افزایش دقت در سرعت و کیفیت کار خواهند شد. به این ابزارک‌ها گجت گفته می‌شود.

گجت (Gadget) گجت چیست؟

 گجت یا ابزارک (به انگلیسی: Gadget) به وسایل و تجهیزات کوچک و تازه اختراعی گفته می‌شود که در آن تکنولوژی نویی بکار رفته باشد و برای انجام کارهای مخصوصی مناسب باشد. ابزارک‌هایی (Gadgets) که قسمت‌های متحرک داشته باشند را برخی اوقات دستگاهک (gizmo) می‌گویند.

 گجت‌ها الزاماً اختراعی جدید یا کشف دوباره چرخ نیستند. یک گجت می‌تواند نگاهی متفاوت از زاویه‌ای جدید برای حل مشکل یا آسان‌تر شدن انجام کاری باشد.

 در این پست به معرفی چند گجت (ابزارک) پرکاربرد و رایج در صنعت چوب و نجاری خواهیم پرداخت. لطفاً با آیچوب تا پایان همراه باشید:

اما در این نوشته مجموعه‌ای از گجت نجاری یا همان ابزارک‌های موجود در بازار ایران را به شما معرفی می‌کنیم که مناسب برای استفاده در صنعت چوب کارگاه‌های نجاری هستند. با ما در ادامه همراه باشید.

تماشا ویدئو معرفی ابزارک های نجاری

 

تماشا این ویدئو برای شما با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

گیره انبری نجاری

گیره انبری نجاری

 همان‌طور که از شکل ظاهری این ابزار پیداست از آن برای نگه‌داشتن دو قطعه در کنار هم استفاده می‌شود. این گیره انبری با برند نوا NOVA در حال حاضر به بازار عرضه می‌شود. ساختار این ابزار بسیار ساده است. بدنه آن از جنس پلاستیک مقاوم ساخته شده و فنر بسیار قوی دارد که دو قطعه کار را به‌راحتی در کنار یکدیگر نگه می‌دارد.

 اگر سرعت در اتصال دو قطعه کار برای شما مهم است و این قطعه‌ها اندازه نسبتاً کوچک دارند، استفاده از گجت نجاری گیره انبری را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در غیر این صورت پیچ‌دستی و یا گیره اتوماتیک گزینه بعدی هستند.

شابلون سوزنی

خرید شابلون سوزنی

 این ابزارک جالب و دوست‌داشتنی را حتماً در کارگاه خود داشته باشید. با استفاده از شابلون سوزنی می‌توانید در زمان تولید یا نصب سازه‌های مختلف به‌عنوان شابلون استفاده کنید. حتماً کلیپ‌های مختلفی از این شابلون را در اینستاگرام دیده‌اید؛ اما امروز به لطف ابزار سعید این محصول هم وارد بازار ایران شده است.

 این شابلون در دو نوع معمولی و قفل‌شونده موجود است. در مدل قفل‌شونده، بعد از به‌دست‌آوردن محل برش، با استفاده از دو اهرمی که در چپ و راست شابلون وجود دارد، امکان قفل‌کردن شابلون را دارید تا سوزن‌های آن تکان نخورند.

هرز بازکن پیچ چوب

خرید هرز بازکن پیچ چوب

  همان‌طور که می‌دانید یکی از مشکلات پیش روی اساتید در زمان باز و بسته کردن پیچ‌ها هرز شدن تاج آن است. متأسفانه باز کردن پیچ هرز شده بسیار مشکل هست و در برخی موارد حتی باز نشدنی…

با استفاده از این کیت می‌توان انواع پیچ با تاج هرز شده را باز کرد. روش کار هم بسیار ساده هست. با استفاده از یک سر (مته) سوراخ کوچک ایجاد می‌کنید و با استفاده از سر دیگر (مته مارپیچ) پیچ را باز می‌کنید. باتوجه‌به قیمت پایین این کیت پیشنهاد می‌کنیم در جعبه‌ابزار خود حتماً از این ابزارک استفاده کنید.

گجت نجاری رابط تبدیل شفت فرز میزی

 

خرید رابط تبدیل شفت فرز میزی

 

 برای باربرداری و ابزارزنی در صنعت چوب می‌توانید از تیغه‌های مختلف استفاده کنید که این تیغه‌ها در مدل‌های مختلف (صدها مدل) در بازار موجود هستند. باتوجه‌به عمومیت استفاده از اور فرز، تنوع تیغه‌های این دستگاه هم به‌مراتب بیشتر از فرز میزی یا فرز صندوقی است.

 شفت فرز صندوقی به مراتب بزرگ‌تر از شفت اور فرز هست و امکان استفاده از تیغه اور فرز در فرز صندوقی وجود ندارد. با استفاده از تبدیل شفت فرز میزی می‌توان فضای مورد نیاز برای نصب تیغه اور فرز را فراهم کرد. این ابزارک در ایران و با استفاده از دستگاه‌های تمام اتوماتیک و دقیق ساخته می‌شود.

رابط ارتفاع دهنده اور فرز

این ابزارک هم بسیار شبیه به ابزارک بالا است. با استفاده از رابط ارتفاع دهنده می‌توان عمق باربرداری در اور فرز را تا 10 سانتی متر افزایش داد.

همان‌طور که می دانید برای باربرداری با اور فرز محدودیت داریم و نمی‌توان بیشتر از محدوده حرکتی پایه اور فرز، باربرداری انجام داد. در این موارد می‌توان از این رابط برای باربرداری در عمق بیشتر را انجام داد. البته حتماً می دانید که باربرداری با اور فرز باید به مقدار کم انجام شود.

شابلون میانه یاب

خرید شابلون میانه یاب

اگر در صنعت چوب فعال باشید، حتماً می دانید که شابلون‌ها نقش مهمی در بهبود عملکرد شما در زمان ساخت سازه‌های چوبی ایفا می‌کنند. پیچیده‌ترین کارها را می‌توانید با استفاده از شابلون‌ها ساده سازی کنید. با استفاده از شابلون میانه یاب می‌توان میانه یا مرکز پروفیل‌های چوبی را پیدا کرد.

یک سوراخ در مرکز این شابلون وجود دارد که با قرار دادن مداد در داخل آن و کمک از دو پایه‌ای که در زیر آن وجود دارد، می‌توان دقیقاً در وسط پروفیل خط کشید

همچنین پله‌هایی در اطراف شابلون وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان از لبه شابلون به فاصله‌های 1 و 2 و 3 و 4 سانتی متر خط کشید. قابلیت‌هایی مانند خط کشی در زوایای 90 و 45 درجه هم در این شابلون وجود دارد.

رابط پیچ بند شارژی

خرید رابط پیچ بند شارژی

برای ساخت سازه‌های چوبی همیشه پیچ‌ها در دسترس نیستند. پیچ بند به‌عنوان یکی از پر کاربردترین ابزارهای مورد استفاده در کارگاه نجاری در زمان ساخت لوازم چوبی است. این ابزار محدودیت‌های مخصوص به خود را دارد و گاهی نمی‌توان از آن در قسمت‌های تنگ و با دسترسی سخت استفاده کرد.

با استفاده از رابط پیچ بند شارژی می‌توان طول پیچ بند شارژی را تا 30 سانتی متر افزایش داد و هم اینکه با خم کردن رابط، از آن در گوشه‌ها و قسمت‌هایی که دسترسی به آن‌ها راحت نیست استفاده کرد.

ست کامل مته چوب

خرید ست کامل مته چوب

سوراخ کردن چوب در کارگاه‌های نجاری با استفاده از مته انجام می‌شود. همیشه نوع سوراخ و نوع چوب و قطر سوراخ شبیه به هم نیستند و تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد. مته مارپیچ و مته برگی دو مته پر استفاده در صنعت چوب هستند که داشتن ست (مجموعه) کامل این مته‌ها به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های بیشتری پیش رویتان داشته باشید و در زمان کار با کمبود امکانات مواجه نشوید.

این ست مته و آچار پیچ بند به شما کمک می‌کند تا هیچ مشکلی برای انتخاب مته و آچار پیچ بند مورد نظرتون نداشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم این کیت را در جعبه ابزار خود داشته باشید.

گجت نجاری گیره گونیا

خرید گجت نجاری گیره گونیا

از گیره گونیا می‌توان برای نگه داشتن دو قطعه کار در زاویه 90 درجه از هم استفاده کرد. این گیره گونیا در ایران تولید می‌شود و کیفیت بسیار بالایی دارد. بدنه این گیره با استفاده از سیان سی ماشین کاری شده و بسیار دقیق است. اگر در کارگاه خود به تنهایی کار می‌کنیم و یا اینکه تنظیم دقیق ورق‌های چوبی و ام دی اف برای ساخت باکس برایتان مهم است، از این گیره استفاده کنید.

ابزار سعید این گیره را به قیمت کارخانه به خریداران عرضه می کند.

گونیا کنج

خرید گونیا کنج

این سری چهار تایی گونیا برای نگه داشتن دو قطعه کار در زاویه 90 درجه کاربرد دارد. برای ساخت قاب‌های کوچک و اسمبل دو قطعه کوچک چوبی کاربرد دارد. این گیره‌ها امکان ایجاد فشار زیاد روی قطعه کار را ندارند؛ اما برای پروفیل‌های کوچک فلزی مناسب هستند.

شابلون بازویی

خرید شابلون بازویی همه کاره

از شابلون بازویی یا همه کاره می‌توان در صنعت ساختمان و به ویژه سنگ کاری و کاشی کاری استفاده کرد. به‌راحتی می‌توانید با این شابلون حتی قوس‌ها و قسمت‌های دایره‌ای را هم برش دهید. این شابلون ها در ابعاد و تعداد بازوهای مختلف در بازار موجود هستند و مدل‌های مختلف این شابلون را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی ابزار سعید خریداری کنید.

دستگاهک / کیت ” Dewalt D180004 Door Lock Installation Kit “

خرید دستگاهک

 گجتی جدید از دیوالت که برای در آوردن جای لولای درب‌های چوبی به کار می‌رود. به گفته دیوالت این گجت شامل دو اندازه رایج درب‌ها در امریکا و کاناداست و باتوجه‌به استفاده از تیغه‌های فولادی بهینه و سخت‌کاری شده‌ی فولادی کاربرد بهتری در برش انواع چوب‌ها و حتی فلزات خواهد داشت.

 در این گجت از فولادهای سری M3 به‌جای M2 استفاده شده است که عمر طولانی‌تری نسبت به آن دارد. در این پکیج می‌توان دو عدد گرد بر ۲۵.۴ و ۵۴ میلی‌متری، مته راهنما و سنبه را یافت.

کرگ جیگ سری ” Kreg 8.25 in. Mini Jig Pocket Hole Kit

خرید کرگ جیگ

از پرفروش‌ترین گجت های نجاری است به دلیل فراهم آوردن یک اتصال ساده، سریع، محکم و بسیار ارزان. اتصال با این گجت به‌صورت اریب بین دو قطعه چوب و توسط پیچ انجام می‌شود. از نمونه‌های کامل‌تر این نسخه می‌توان به مدل‌های K4 اشاره کرد که در بازار ایران هم موجود و قابل خرید هست.

طراحی شده برای ایجاد یک سوراخ اریب، بدون محدودیت و قابل استفاده برای ضخامت‌های مختلف چوب، قابل استفاده برای کارهای کوچک و متوسط، طراحی بی‌نظیر و کارا برای تنظیم محل و عمق سوراخ کاری و طراحی مقاوم بدنه و استفاده از متریال درجه یک را می‌توان از مشخصات بارز این گجت نام برد.

مته تیز کن ” Drill Bit Sharpener Drill Master “

خرید مته تیز کن

یک گجت کوچک برای تیز کردن مته‌های چوب و فلز. مطمئناً شما مته‌های زیادی را به خاطر عدم مهارت در تیز کردن دوباره از دست داده‌اید! این مته تیز کن ساخت Drill Master امکان تیز کردن مته‌های چوب و غیر الماسِ شما را به‌راحتی فراهم می‌آورد.

این گجت بااتصال به دریل می‌تواند مته‌های از ۵/۶۴ تا ۱/۲ اینچ را پشتیبانی کند. برای استفاده از این گجت تیز کننده مته چوب و فلز نیاز به ۲ تا ۳ هزار دور در دقیقه خواهید داشت. با توجه به حساس بودن زاویه مته و نقش آن در عملکرد بهینه مته‌ها تیز کردن آن با این گجت تا حد زیادی از انحراف آن می‌کاهد.

دستبند مغناطیسی نگه‌دارنده ابزار

خرید دستبند مغناطیسی نگه‌دارنده ابزار

دستبند مغناطیسی حتماً وسیله‌ای عالی برای نگه داشتن ابزارها و مصرفی‌های کوچکی خواهد بود که در پروژه‌ها استفاده می‌کنیم. این دستبندها با استفاده از ده عدد آهنربای سوپر مگنت و از جنس نایلون بالستیک ساخته شده‌اند. علاقه‌مندانی که دستی در کار دارند حتماً ضرورت داشتن این گجت را بارها و بارها حس کرده‌اند.

گجت نگه‌دارنده قطعه کار اره میزی ” Magswitch Pro Table Featherboard “

خرید گجت نگه‌دارنده قطعه کار اره میزی

ایمنی، ایمنی و باز هم ایمنی! کلید واژه‌ای که معمولاً از طرف بیشتر اساتید نادیده گرفته می‌شود با این تصور که حادثه تنها برای دیگران است و ما تنها شنونده آنیم؛ اما خب! می‌دانیم که این‌طور نیست. از جمله‌ی این حوادث در کارگاه‌ها و تقریباً بیشتر آن‌ها توسط اره‌های میزی رخ می‌دهد.

دو اتفاق بد در اپراتوری اره میزی قابل تصور است؛ نخست بریده شدن انگشتان توسط تیغه دستگاه در حال کار و دیگری پس زدن قطعه کار ( Kickback). برای جلوگیری از هر دو حادثه روش‌هایی ارائه شده است. در این راستا Magswitch Pro Table Featherboard ساخته شد.

این ابزارک گجتی است که با نگه داشتن قطعه در حال برش قدمی برای امنیت بیشتر اپراتور بر می‌دارد. این گجت همان‌طور که از نامش پیداست با استفاده از سوئیچ‌های پاور مگنت به بدنه اره میزی کاملاً محکم شده و با فشار مناسبی که به قطعه کار خواهد آورد بهترین کارایی را در باردهی (Feeding) به کاربر می‌دهد. با توجه به داشتن سوئیچ‌های آهنربایی امکان استفاده از این گجت در اره فلکه و رنده نیز فراهم می‌شود.

گجت نصب ریل کشویی ” Rockler Universal Drawer Slide Jig “

خرید گجت نصب ریل کشویی

گجتی ساده و کارا که روند نصب ریل‌های کابینت را بسیار سریع‌تر، دقیق‌تر و با امکان تکرار پذیری بهتر می‌کند. این محصول کمپانی “Rockler ” با بدنه‌ای مستحکم از نایلون فشرده امکان نصب طیف وسیعی از ریل‌های کابینتی را فراهم آورده است. این گجت ریل‌هایی از ۱ تا ۳/۴ اینچ را پشتیبانی می‌کند. برندهایی مانند kregJig هم تولید کننده ابزارهای این‌چنینی هستند.

با این ابزارک نجاری دیگر نیاز نیست برای هر ریل اندازه گیری‌های طولانی مدت و تکراری داشته باشید.

گجت کلیشه پخ زدن گوشه‌های ۹۰ درجه “Corner Radius Routing Templates “

خرید گجت کلیشه پخ زدن گوشه‌های ۹۰ درجه

“Rockler Woodworking” این گجت ساده را باهدف گرد کردن گوشه‌های قائمه چوب به‌وسیله فرز طراحی و ارائه کرده است. این گجت شامل یک نگه دارنده و چندین کلیشه هست که با شعاع‌های مختلف و پرکاربرد در نجاری طراحی شده‌اند.

با قرار دادن هر کلیشه پلاستیکی روی دسته نگه دارنده امکان گرد کردن گوشه‌ها به‌وسیله میز فرز یا اور فرز فراهم می‌شود. راکلر در توضیحات خودش افزوده که دسته نگه‌دارنده این گجت با تکیه دادن به دو طرف چوب از حرکت آن جلوگیری می‌کند.

البته تعدادی از استفاده کنندگان این گجت از کافی نبودن جای دست و تکان خوردن کلیشه‌ها هنگام کار گله داشته‌اند.

گجت نصب دستگیره کشو و دراور ” cabinet hardware jig “

خرید گجت نصب دستگیره کشو و دراور

گجتی هوشمندانه برای نصب دستگیره‌های کشو و دراور و کابینت که امکان مکان سنجی و سوراخ کاری دقیق را فراهم می‌کند. کرگ (Kreg) در توضیحات این محصول خود می‌افزاید که با این گجت همچنین می‌توان اتصال ” Dowell ” را نیز به‌راحتی و با دقت انجام داد.

گجت نصب صفحه جلویی دراور و کشو ” Drawer Front Installation Clamps “

خرید گجت نصب صفحه جلویی دراور و کشو

گجت نصب درب‌های کشو و دراور محصول کمپانی راکر. راکلر در این محصول خود نصب آسان درب‌های دراور و کشو را هدف قرار داده است. راکلر در معرفی این گجت خود استفاده از چسب‌های دو رو و فوری یا میخ کردن موقت درب‌های دراور را باوجود این گجت بی‌معنی خوانده است.

با استفاده از این گجت ساده امکان فیکس کردن موقت درب دراور و تنظیم دقیق محل قرار گیری آن تا پیچ کردن دائمی به‌راحتی هر چه تمام‌تر فراهم شده است.

گجت اجرای چسب حرفه‌ای راکلر “Glue Application Master Set”

خرید گجت اجرای چسب حرفه‌ای راکلر

کیت اجرای چسب چوب راکلر که تقریباً برای بیشتر اتصالات و شرایط در صنعت چوب سری مخصوص ساخته است! چسب کاری سطوح مختلف، زاویه‌ها، محل اتصال‌ها و مانند آن، حتماً با داشتن ابزار مخصوص خود بسیار حرفه‌ای‌تر و راحت‌تر خواهد بود.

این گجت شامل چهار ابزار برای چسب کاری مانند غلتک و قلم‌های سیلیکونی هست. با توجه به نوع کارایی این گجت آن را از جنس مواد باکیفیتی چون پلی‌پروپیلن، سیلیکون و پلاستیک HDPE ساخته‌اند. به گفته راکلر با کمترین فشار بهترین نتیجه را از این گجت خواهید گرفت.

نشانگر “EZ-Mark Line Cords “

خرید نشانگر "EZ-Mark Line Cords "

 

بله! این گجت به همین سادگی هست که می‌بینیم. دو عدد گیره فلزی و کش لاستیکی متصل به آن‌ها این گجت ساده و ارزان را تشکیل داده است. حتماً در اسمبل کردن‌ها در نجاری و کابینت سازی و ام دی اف لزوم وجود چنین گجتی را حس کرده‌اید. ب

به نظر من که هوشمندانه و کاراست. این گجت با طناب‌های الاستیکی ۱۰، ۲۰ و ۳۰ اینچی ساخته شده و هر طناب دو برابر طول اولیه خود کش خواهد آمد.

جمع بندی پایانی خرید گجت نجاری

همان‌طور که در ابتدا توضیح دادیم با استفاده از این ابزارک های به ظاهر ساده می‌توانید روند تولید محصولات را سرعت ببخشید. برخی از این ابزارک ها سرعت در کار را افزایش می‌دهند و برخی دیگر کیفیت را…

همه این محصولات در بازار ایران موجود هستند امکان خرید از فروشگاه اینترنتی ابزار سعید را دارید.

منبع: آیچوب

2 نظر در “با این ۲۳ گجت نجاری سرعت و کیفیت کارتون رو افزایش بدید!

  1. حسن گفت:

    سلام
    ایا مته برگی پیش از اولین استفاده نیاز به تیز شدن دارد ؟
    ست مته برگی ای که من خریدم قادر به سوراخ کردن چوب نیست و فقط به اندازه نیش مته در چوب حفره ایجاد می کند

    1. آیچوب گفت:

      سلام حسن عزیز
      اگر جنسش خوب باشه، نیازی به تیز کردن نیست.
      پیشنهاد می کنیم مته رو بدید اره تیز کنید تا براتون تیز کنند.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )