آموزش, معرفی ابزار

چگونه با دستگاه کف رند یا رنده میزی نجاری کار کنیم؟

دستگاه کف رند نجاری یکی از اصلی ترین دستگاه های مورد استفاده در کارگاه های نجاری و کارخانه های صنعت چوب است. تخته چوبی برای اینکه آماده برش کاری شود باید در مرحله ابتدایی، با استفاده از دستگاه کف رند حداقل دو طرف از چهار طرف آن رندیده شود تا برای استفاده در دستگاه‌هایی مانند گندگی یا اره نواری آماده شود.

رندیدن درست چوب از مبانی اولیه و مهم آموزش نجاری هست. در این نوشته به آموزش رندیدن صحیح با دستگاه کف رند خواهیم پرداخت. لطفاً با ما همراه باشید.

اگر چوب را به اصطلاح ((یک رو، یک نر)) نکنید، در هنگام برش با اره نواری با مشکل مواجه خواهید شد و برش یکنواختی نخواهید داشت. یکی از علت های برش کج در اره فلکه، همین رنده نشدن درست تخته چوبی است.

انجام درست عملیات رندیدن چوب مهم‌ترین قسمت ساخت سازه چوبی است. رندیدن نادرست، موجب برش نادرست و برش نادرست موجب گندگی شدن نادرست خواهد شد! (داستان رندیدن نادرست چوب، همانند مَثَلِ خشت اول و معمار و دیوار کج است)

 

دستگاه کف رند نجاری یا رنده میزی چیست؟

 

در صنعت چوب ابزارهای دستی و برقی زیادی برای رندیدن چوب وجود دارند. استاد نجار با رندیدن چوب سطح ناصاف و نامنظم چوب را به یک سطح صاف و تمیز و گونیا تبدیل می کنند. در برخی رنده ها مانند رنده کبوتری هم حتی امکان ایجاد انحنا بر روی چوب را خواهید داشت.

هدف ما در این نوشته معرفی دستگاه کف رند یا رنده میزی نجاری است.

 

چرا از دستگاه کف رند میزی استفاده می شود؟

در صنعت چوب پس از برش تخته چوبی باید یک طرف قطعه کار برای انجام مراحل بعد رنده و گونیا شود. گونیا شدن دو طرف تخته چوبی، به عنوان یک شاخص در دیگر مراحل مورد استفاده قرار می گیرد. پس اگر گونیا درست انجام نشود، مابقی مراحل کار هم نادرست پیش می رود.

معمولاً تخته های موجود در بازار در ضخامت بین ۲ تا ۷ سانتی متر و عرض ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر و طول ۲۰۰ تا ۶۰۰ سانتی متر به فروش می رسند. این تخته ها در زمان خشک شدن با توجه به شرایط آب و هوایی دچار انحنا، کاس و … می شوند.

با استفاده از دستگاه کف رند یا همان رنده میزی می توان تخته را آماده برای استفاده در دستگاه های دیگر و برش صاف و یکنواخت نمود.

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: کاربرد دستگاه رنده دستی برقی در نجاری چیست؟

 

دستگاه کف رند نجاری,رنده میزی,آموزش کار با رنده نجاری,آموزش نجاری,یک رو یک نر چوب,رندیدن چوب,رنده شدن چوب,رنده کردن چوب,

 

دستگاه کف رند از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

دستگاه رنده میزی از یک بدنه اصلی، صفحه کار ده یا صفحه ورودی، صفحه کار گیر یا صفحه خروجی، گونیا، اهرم تنظیم ارتفاع صفحه (پیچ فرمانی)، موتور، توپی، تیغه و … تشکیل شده است.

توپی کف رنده با استفاده از دو یاتاقان به شاسی دستگاه پیچ شده است. نیرو از موتور به توپی با استفاده از تسمه انتقال پیدا می کند.

صفحه کار ده دستگاه متحرک است و با استفاده یک اهرم به بالا و پایین هداست می شود. معمولاً مقدار حرکت این صفحه در دستگاه های معمول موجود در بازار بین ۰ تا ۸ میلی متر است. شما می‌توانید با استفاده از اهرم، میزان باربرداری چوب را مشخص نمایید.

البته صفحه کار گیر دستگاه هم قابل تنظیم هست که در موارد به خصوص و پس از جابجایی دستگاه در صورت نیاز انجام می شود.

 

در برخی دستگاه های نجاری قدیمی، تنظیم بالا و پایین شدن صفحه ورودی رنده میزی با استفاده از پیچ فرمانی موجود در زیر صفحه انجام می شود.

اگر چوب بیش از حد ناصافی و تابیدگی دارد، می توانید با عمق بیشتری باربرداری را انجام دهید و سریع تر به یک سطح صاف و تراز دست پیدا کنید. البته باربرداری زیاد، اصولی نیست و بهتر است در حد یک میلی‌متر باربرداری کنید و در صورت نیاز تعداد باربرداری را افزایش دهید.

بخش مهم دیگری که در همه دستگاه های کف رند وجود دارد، گونیا است. این گونیا در بیشتر موارد به صورت ۹۰ درجه کاربرد دارد؛ اما در برخی موارد می توان از حالت زاویه گونیا هم استفاده کرد.

دستگاه کف رند نجاری,رنده میزی,آموزش کار با رنده نجاری,آموزش نجاری,یک رو یک نر چوب,رندیدن چوب,رنده شدن چوب,رنده کردن چوب,

 

آموزش رندیدن چوب با دستگاه کف رند نجاری:

برای رندیدن چوب با استفاده از رنده میزی، ابتدا باید فضای عرضی دستگاه را با توجه به عرض چوب، تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر عرض میز ۴۰ سانتی متر است و عرض چوب ۱۰ سانتی متر، برای حفظ ایمنی خودتان بهتر است گونیا را آزاد کنید و به جلو حرکت دهید تا بین ۱۲ تا ۱۵ سانتی متر برای رندیدن چوب فضا باقی بماند.

 

* در مرحله‌ی بعد باید میزان باربرداری صفحه را تنظیم نمایید. بهترین مقدار باربرداری در دستگاه کف رند، ۱ میلی‌متر است و اگر چوب بیش از حد تابیدگی دارد، باید با چندین بار رندیدن چوب، به نتیجه دلخواه برسید.

 

* از لوازم ایمنی مانند ماسک، عینک و گوشی استفاده کنید.

 

* بهتر است برای بررسی صحت عملکرد دستگاه یک بار آن را سریع خاموش و روشن کنید تا در صورت وجود هر گونه مشکلی، متوجه آن شوید و خسارت کمتری وارد شود. دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید دور موتور دور کامل بگیرد.

 

* ابتدا روی تخته یا همان قسمت عرضی چوب را بر روی صفحه قرار دهید و آن را به جلو و به سمت تیغه و صفحه کار گیر آهسته حرکت دهید. تعداد باربرداری چوب بستگی به میزان تابیدگی و پستی و بلندی چوب دارد.

 

* باید تا حدی باربرداری را انجام دهید که چوب به صورت کاملاً صاف و بدون درز و یکنواخت تراشیده شود. بررسی یکنواخت بودن چوب با توجه به میزان تسلط شما به نجاری و تجربه متفاوت خواهد بود. برخی با چشمان تیز بین خود این مورد را بررسی می کنند و برخی حتی با شنیدن صدای باربرداری هم به این موضوع پی خواهند برد که آیا کل سطح رنده شده است یا نه…

 

* اگر رنده کاری روی کار تمام شد، حال نوبت به رندیدن قسمت نر کار است که به این کار ((یک رو، یک نر)) گفته می شود.

 

* برای رندیدن قسمت نر کار، روی چوب را که قبلاً رنده شده، به گونیا بچسبانید و تخته را از روی تیغه عبور دهید تا مانند قسمت رو، نر چوب هم رندیده شود.

 

* پس از انجام این مراحل، تخته آماده برش با اره فلکه ای یا رندیده شدن با دستگاه گندگی است.

 

 

دستگاه کف رند نجاری,رنده میزی,آموزش کار با رنده نجاری,آموزش نجاری,یک رو یک نر چوب,رندیدن چوب,رنده شدن چوب,رنده کردن چوب,

 

موارد ایمنی کار با دستگاه رنده میزی چیست؟

* مراقب باشید قسمتی از لباس، مو یا هر وسیله دیگر از بدنتان آویزان نباشد تا به داخل رنده بلعیده نشود!

 

* قبل از رندیدن چوب، بررسی که میخ، سنگ، منگنه یا هر شی‌ء دیگر در داخل یا روی تخته وجود نداشته باشد. برخورد هر شی‌ء دیگر به غیر از چوب، موجب آسیب دیدن تیغه ها خواهد شد.

 

* در صورت کثیف شدن صفحه رنده میزی و یا چسبیدن صمغ چوب به آن، می توانید با استفاده از گازوئیل، صفحه را پاک کنید تا حرکت قطعه چوبی روی کار به آرامی انجام پذیرد.

 

* هیچ‌گاه دستگاه را زمانی که روشن است، سرویس نکنید.

 

* پوشال باقی مانده روی صفحه را با دست پاک نکنید.

 

* لوازم اضافی و پوشال اطراف دستگاه را تمیز کنید تا هیچ وسیله ای مزاحم شما نباشد.

 

* به هیچ عنوان چوب های کمتر از ۴۰ سانتی متر را رنده نکنید.

 

* رندیدن چوب‌هایی با کمتر از ۲ سانتی هم کار بسیار خطرناکی است و ممکن است خسارات جبران ناپذیری رخ دهد.

 

* درصورتی‌که ضخامت چوب کم است، از ابزارک های مخصوص این کار استفاده کنید و قطعه کار را با ایمنی بیشتری روی کار حرکت دهید.

 

* در هنگام رندیدن چوب، دستان خود را بر روی قسمت بالایی چوب قرار دهید و پنجه های خود را ببندید تا از کناره چوب به پایین آویزان نباشد. در موارد بسیاری همین آویزان بودن انگشت از لبه چوب، موجب قطع شدن انگشتان شده است.

 

* چوب را در راه چوب برندید… چون اگر خلاف جهت راه چوب این کار را انجام دهید، موجب پس زدن قطعه و پرت شدن آن به سمت شما خواهد شد.

 

* اگر چوب کاس و سینه (محدب و مقعر) یا پرانتزی است، الوار را از قسمت کاس بر روی صفحه قرار دهید.

ویدئو آموزش ساخت رنده میزی چوبی با کمترین امکانات!

 

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفاً شما هم تجربیات خود را از کار با رنده میزی با دیگر دوستان به اشتراک گذارید.

www.ichoob.ir

 

 

21 نظر در “چگونه با دستگاه کف رند یا رنده میزی نجاری کار کنیم؟

  1. 09337510565 گفت:

    سلام ،خسته نباشید،چه سایت خوب و مفیدی دارید،خیلی اطلاعات کامل و خوبی دیدم
    ب همین خاطر عضو شدم
    یه سوال دارم،لطفا یه راهنمایی مفید بهم بدبد
    من میخام با چوب روسی ،یه سقف ۱۳۰ متر مربع بزنم
    آهن کشی هام رو انجام دادم فقط مانده ک چوب ها رو بخرم و بیام نصب کنم
    حالا مشکل کجاست،چوب روسی چند روزی هس ک رفتم پرسیدم ،آدمهای خوبی هم هستن واقعا در این صنف،برعکس بعصی مشاغل دیگه
    چوب به قطر ۴ سانت دیدم روسی ،ک از لبه ها میگه فروشنده برات میدیم دستگاه فیت میکنه ک بردی برا نصب،فیت ب هم بچسبه
    ولی برا رنده کندگی،سطح دو طرف ،هم هزینه زیادی میگیرن ک انجام بدن ،هم حیفم میاد ک میگن یک سانت از ضخامت چوب ،پرت میشه و برات ۳ سانت میمونه
    من میخام استقامت حفظ بشع در چوب و واقعا حیفم میاد ک بدم بتراشن
    حالا یه حاجی فروشنده چوب هس،خیلی آدم خوبیه،ایشون گفت بعد یه عمر تجربه بهت میگم ک نمیخواد اینکارا کنی ،چوب روسی از اونور تمیز اومده و برش درست خورده، یه کم بالا پایینش حساس نباش، بعد نصب یه فرز سنباده بگیر و بزن خودت رو سطح کار و همه برات بعد انجام سنباده زنی،هم صاف و صیقلی میشه و هم اینکه چوب رو هدر و پرت نکردی و قطر و ضخامت چوب حفظ میشه
    حالا سوالم اینه ،من اگر چوبها رو بخرم ب ابعادی ک میخام و بیارم نصب کنم ،آیا بعدش با این فرز سنباده زنی ،همون حالت کندگی میشه ؟و کار تمیز در میاد؟میتونم یه نجار هم بیارم ک بعد نصب انجام بده
    فقط میخام بدونم کف کار صاف و یکدست میشه؟ک بعد یه رنگ خشگل بزنم این چوبها روسی مثل کفپوش پارکت ب چشم بیاد تا لذتش ببریم؟
    لطفا راهنمایی کنید ک کم هزینه باشه برام
    مثلا گفتند ده میلیون میگیرن صد شاخه رو رنده کندگی کنند،با خودم گفتم ده میلیون رو میرم یه دستگاه میخرم و خودم انجام میدم
    لطفا اگر ممکنه عزیز جان،زود جواب بده
    سقف و کف خونه ،منتظر راهنمایی شماست ک زودتر بچسبونم

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      با ده میلیون نمی توانید گندگی بخرید
      اگر هزینه بیشتری از این بابت کنید باید مهارت لازم رو داشته باشید
      بسپارید بیرون براتون انجام بدهند
      کار شما نیست واقعا
      قیمت کمی گران دادند اما همین حوالی هست قیمت چنین کاری

  2. بهنام گفت:

    سلام وقت بخیر،پیشنهاد شما برای دستگاه کف رند و گندگی خانگی متابو hc260c می باشد و یا دیوالت d27300؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      هر دو خوب هستند اما در بازار ایران قیمت متابو مناسب تره

  3. حسین گفت:

    سلام وقت بخیر و تشکر بابت خدمات و زحمات .فیلم تعویض و تیز کردن تیغه کف رنده میزارین

    1. آیچوب گفت:

      سلام حسین عزیز
      به روی چشم

  4. محمدرضا سعیدی گفت:

    سلام.

    وقت به‌خیر و ایام به‌کام.

    برای حل مسیله‌ای نیازمند راهنمایی شما هستم.

    بعد از مدت‌ها در نظر داریم تا کارگاهی که داشتیم را توسعه دهیم و شماری از ابزارها را خودمان تهیه کنیم.

    کارگاهی که هم‌اکنون در اختیار داریم در منطقه‌ای مسکونی‌ست و در زیرزمین. از نظر فضا دستمان باز است، ولی از نظر جابه‌جایی در پله‌ها محدودیت داریم و امکان جابه‌جایی وسیله‌های بزرگ فراهم نیست ولی امکان اکوستیک کردن فضا را هم از نظر بودجه و هم از نظر فنی داریم. قصد داریم که دستگاه گندگی و اره‌میزی و رنده تهیه کنیم. به نظر شما کدام‌یک بهتر است:

    1. با بودجه‌ای تا حد سقف چهل میلیون تومان آیا می‌شود هم دستگاه سه‌کاره و هم دستگاه گندگی با کیفیت معقول تهیه کرد (گندگی رومیزی متابو که کیفیتی مثال‌زدنی دارد، دیروز حدود پنجاه میلیون تومان بود!)؟
    2. بهتر است هزینه بیشتر را برای سه کاره کنیم یا برای گندگی؟ یعنی یک دستگاه سه‌کاره که یک خروجی متوسط بدهد (ولی گونیا خوب باشد و کار مناسب ورود به گندگی) و یک گندگی با کیفیت بهتر یا اینکه یک سه‌کاره خوب تهیه کنیم و یک گندگی ایرانی که خروجی متوسطی دارد (قیمت فعلی حدود دوازده تومان؛ مشکلی برای سنباده‌زدن بعدی کار نداریم).
    3. اساساً دستگاه‌های سه کاره ایرانی را توصیه می‌کنید؟

    مشکلی که در حال حاضر داریم این است که از کارگاه‌هایی که چوب‌هایمان را می‌دهیم، کیفیت کار خروجی مناسبی تهیه نمی‌کنیم؛ یعنی مجبوریم کار را خودمان از صفر تا صد انجام دهیم. اگر امکان تهیه ده تا پانزده میلیون تومان بیشتر هم باشد (حدود 65 میلیون) آن‌وقت پیشنهاد شما چیست؟
    … ممنونم.

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      گندگی های رومیزی برای کار نیمه صنعتی و کارگاهی مناسب نیست. موجود در بازار فعلی ایران رو عرض می کنم.
      سه کاره دست دوم ایتالیایی اگر پیدا کنید عالی هست و بسیار دقیق و قدرتمند
      اگر نه رنده گندگی ایرانی تهیه کنید . هم قدرت مناسبی دارد و هم تیغه های اون به راحتی قابل تعویض و همیشه در دسترس هست.
      اگر اره میزی دارید سه کاره تهیه نکنید و به رنده و گندگی بسنده کنید.
      سه کاره اروپایی دست دوم ( حتی اگر نیاز به باز سازی داشته باشد) پیشنهاد اول هست و پیشنهاد دوم سه کاره ایرانی اصفهان و تبریز

  5. یداله پورمحمد گفت:

    باعرض سلام وخسته نباشیداول ازهمه به دوستان سفارش میکنم گوشه صفحه کمک به ایچوب راتاحدممکن کلیک کنیدیه کمک هرچندناچیزمامیتونه دست اندرکاران ایچوب راکمک کنه بتونن مطالب جدیدبه دردخورجمع اوری کنن ..خدمت کارشناس ایچوب میخوام بگم بنده ازکارچوب ونجاری سردرنمیارم جزهمه اطلاعاتی که ازاینترنت یاایچوب کسب کردم درواقع همشون تئوری هست ازنظرجاوچوپ هم مشکلی ندارم چندتاکاربراخودم دارم حساب وکتاب کردم بیست میلیون هزینه بایدبکنم کارهاهم اکثرشون کارساده هستن میخوام خودم شروع کنم به درست کردنشون ازنظرایده هم درهرکاری چیزی تازه دارم واستفاده هم کردم خواستم کمکم کنین چندتاوسایل اولیه که کارم راکمی راه بیندازه هی برانجاری نرم وبیام کمکم کنین ..باتشکر

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما جناب یداله پور عزیز
      بسیار عالی
      از اینکه به جمع صنعت چوبی ها پیوستید بسیار خرسندیم. شما سه دستگاه اصلی رو باید تهیه کنید.
      اره فلکه، سه کاره، گندگی دستگاه های اصلی هستند که می تونید چوب رو تبدیل به پروفیل کنید.
      تا اینجای کار حدود ۲۰ میلیون برای شما هزینه میشه
      مابقی میشه دستگاه هایی مانند فارسی بر و میخکوب و پیچ بند و… میشه ابزار هایی که باید در لیستتون قرار بدید.
      در پایان از حمایت شما سپاسگزاریم.

  6. هادی گفت:

    با سلام خدمت دوستان خوب .دوستان اگر رنده برقی دستی خدمتشون هست میتونند برای کارگاهای خونگی با در نظر گرفتن ایمنی کار از این ابزار به صورت کف رند استفاده کنند نمونه های طراحی شده به وفور در سایت یوتیوب موجود هست . بنده یک رنده دیوالت مدل ۲۶۵۰۰ دارم که بر حسب نیاز به صورت کف رند ازش استفاده میکنم و بعد با ماکیتای ۲۰۱۲ چوبها را کندگی میکنم عرض رنده ۸ سانت بیشتر نیست اما کار راهاندازه و باعث میشه کارهای کوچک به شدت دقیق از اب در بیاد مخصوصا اگر یک dws780 نیز در کنارتان انجام وظیفه کند . با تشکر فراوان از ایچوب مهربان.

  7. بهنام گفت:

    بهترین راه این است که اگه دستگاه کف رنده استاندارد و حرفه ای نداریم الوار را برای یه نر یه رو کردن به کارگاه های نجاری بسپاریم بعد از آن بقیه کار ها میتوان در کارگاه خانگی انجام داد.

  8. طاهر گفت:

    سلام.اول یه تشکر ویژه بکنم از سایت بسیار عالی و کاملتون.خدا قوت.دم همتون گرم.بنده میخوام یه کارگاه کوچیک خونگی راه بندازم.چون طبقه اول هستم نمیتونم اره سه کاره نجاری رو ببرم بالا.و هرچی هم میگردم با پول من جور در نمیاد.خواستم راهنماییم بکنید که چیکار کنم،چه وسایل و ابزاری بگیرم که تقریبا همون کارارو برام انجام بده؟بعضیا میگن با یه اره دیسکی اره میزی درست کن و بجای کف رنده سه کاره یه رنده برقی بگیر.گفتم از شما بپرسم که خیالم راحت بشه.چون مطمئن ترین جاییه که سراغ دارم.ممنون از لطفتون و سایت خوبتون????????

    1. آیچوب گفت:

      سلام طاهر عزیز
      با توجه به اینکه در طبقه اول زندگی می کنید، امکان حمل و نقل و روشن نمودن دستگاه های نجاری کارگاه های را نخواهید داشت. به همین دلیل باید از سری خانگی و کوچک همین دستگاه ها استفاده کنید.
      خرید این دستگاه ها، مستلزم هزینه هست و واقعا راهی جز این ندارید. دستگاه های نجاری بسیار خطرناک هستند، حالا حساب کنید اگر یک دستگاه خویش ساز نامطمئن بسازید، تا چه حد به خطر نزدیک خواهید شد، مطمئنا سلامتی خود را با هیچ مبلغی معاوضه نخواهید کرد.
      پیشنهاد ما خرید ابزار حرفه ای (سری خانگی) به مرور زمان هست. عجله نکنید و آرام آرام بودجه فراهم کنید و دستگاه جدید تهیه نمایید. شما به حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان بودجه برای خرید ابزار اولیه نجاری، نیاز خوهید داشت.
      این پیشنهاد ما به شماست.امیدوارم کار و کسب خوبی راه اندازی نمایید.
      سپاس از همراهی شما

      1. امیر گفت:

        سلام استاد عزیز یه رنده سی سانت دارم دینامش 1400 دوره چوب رو خوب رنده نمیزنه میخوام به دینام 3 هزار دور بگیرم یک اسب به نظرتون بهتر میشه یا نه

        1. آیچوب گفت:

          سلام امیر
          کیفیت رنده کردن چوب به استاندارد بودن صفحه و تنظیمات دستگاه و تیز بودن تیغه ربط داره و قدرت موتور در مرحله بعدی هست و باید به این نکته دقت داشته باشید.

        2. امیر گفت:

          استاد دستگاه سالمه تیغه تیزه به نظر خودم دینام دورش کمه

        3. آیچوب گفت:

          ممکن هست

    2. ahmad گفت:

      سلام
      با اجازه من هم تجربه خودم رو می گویم:
      اول از همه بستگی به کار شما و قطعه چوبی که می خواهید استفاده کنید داره…من خودم هم از اره گرد به عنوان اره میزی استفاده کردم هم از رنده برقی برای رنده کردن چوب، جدا از بحث ایمنی که خیلی مهم است چرا که یک انگشت قیمتی فراتر از خیلی از این دستگاهها دارد…اره گرد اگر چوب نازک باشد و طول و ارز آن زیاد نباشد کار راه انداز است اما برای چوبهای ضخیم و سخت مانند گردو زیر بار می خوابه و احتمال سوختن دستگاه و بهم خوردن تعادل میز مهار و پس زدن هست.. رنده برقی هم اگر چوب موج و تاب زیاد داشته باشد و عرض ان زیاد باشد می توان گقت تقریبا غیر ممکن است چرا که بین راههای رنده کردن خط ایجاد می شود و برای از بین بردن آن مجبور به بار برداری بیشتر می شوید تا جایی که ضخامت چوب را از دست می دهید ..نمی گویم اصلا امکان پذیر نیست اما هم مهارت می خواهد هم وقت هم صبر و حوصله…

      1. آیچوب گفت:

        از شما دوست گرامی بابت مشارکت در این موضوع سپاسگزاریم.

    3. بهنام گفت:

      بهترین راه این است که اگه دستگاه کف رنده استاندارد و حرفه ای نداریم الوار را برای یه نر یه رو کردن به کارگاه های نجاری بسپاریم بعد از آن بقیه کار ها میتوان در کارگاه خانگی انجام داد.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )