آموزش, کابینت

آموزش نصب سینک ظرفشویی بر روی صفحه کابینت ام دی اف

آموزش,نصب,سینک,ظرفشویی,کابینت,کابینت کاری,چگونه,ترفند,ابزار,نجاری,MDF,ام دی اف,برش,آموزش,نصب,سینک

نصب سینک بخش جدا نشدنی از مراحل نصب کابینت آشپزخانه هست. همانطور که می دانید از مواد مختلفی برای ساخت صفحه کابینت ام دی اف استفاده می شود که صفحه ام دی اف یکی از این نوع مواد هست. در این نوشته به آموزش نصب سینگ ظرفشویی بر روی صفحه کابینت MDF خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

.

سینک ظرفشویی بخشی جدا ناشدنی از کابینت آشپزخانه است و نصب سینک هم برای علاقه مندان به کابینت کاری گاهی با دشواری هایی همراه است. سوالات زیادی در مورد آموزش نصب سینک ظرفشویی از آیچوب پرسیده شده بود که بر این شدیم آموزشی تصویری و قدم به قدم نصب سینک بر روی صفحه کابینت ۶۰ سانتی متری تهیه کنیم . امیدواریم این آموزش مورد توجه شما قرار گیرد.

صفحه‌های کابینت‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود هست در اندازه‌های ۶۱، ۶۳، ۶۵ و ۷۰ سانتی متری به فروش می‌رسد. اگر طبق استانداردهای روز قرار است کابینت طراحی کنید، باید حداقل اندازه موردنظر را بر اساس عرض صفحه‌ی کابینت شصت سانتی متری در نظر بگیرید تا برای نصب سینک، نصب گاز، نصب هود و … با مشکل مواجه نشوید.

 

البته اگر مشتری شما همزمان با طراحی کابینت سینک مورد نظرش را خریداری کند، مطمئنا در زمان طراحی کابینت با نگاه درست و اصولی اقدام به طراحی کابینت خواهید کرد. چون در پروژه های بسیاری پیش آمده است که مشتری یک اکسسوری با استاندارد های متفاوت از استاندارد های رایج خریداری می کنند.

صفحه‌های کابینت MDF به‌صورت دو لبه گرد و یک لبه گرد به فروش می‌رسد که تفاوت قیمت آن‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هست. برای قسمت میز اوپن باید از صفحه‌های دو لب گرد استفاده کنید؛ اما برای باکس‌های چسبیده به دیوار، می‌توان از صفحه‌های یک لب گرد استفاده کرد. نکته‌ای که باید توجه داشت این است که محیط آشپزخانه معمولاً با رطوبت درگیر است و همین رطوبت صفحه‌های کابینت را با مشکل مواجه خواهد کرد. از این رو بهتر است در کابینت‌های چسبیده به دیوار هم از صفحه‌های دو لب گرد استفاده کنید تا از قسمت صاف و برش خورده صفحه، رطوبت جذب نشود.

بیشتر اساتید برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به ام دی اف، از چسب آکواریوم بی‌رنگ استفاده می‌کنند که با توجه به خطاهای ممکن در زمان چسب کاری امکان دارد قسمت‌هایی خالی از چسب بماند. پس پیشنهاد ما این است که در کناره‌های دیوار هم از صفحه‌های دو لب گرد استفاده کنید. نگران نباشید، فضای خالی مانده به واسطه لبه‌های قوس داری که به دیوار چسبیده است را می‌توانید با قرنیزهای کابینتی، پوشش دهید.

 

 

آموزش نصب سینک ظرفشویی دو لگن

خب با توجه به توضیحات داده شده بهتر است به سراغ نصب سینک برویم. برای شروع هر کاری در نجاری و ام دی اف کاری باید دست به متر شوید و اندازه‌های مورد نظر را پیدا کنید. در اینجا ابتدا باید بدانیم اندازه دقیق سینک چقدر است؟ اندازه‌های معمول سینک‌های ظرف‌شویی در طول ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ سانتی متر است و معمولاً کابینت کارها باکس سینک را به اندازه بزرگ‌ترین سینک طراحی می‌کنند تا دستشان در اجرای کار باز باشد. سینک‌ها معمولاً به شکل‌های مستطیل یا منحنی طراحی می‌شوند که در داخل جعبه‌ی آن شابلون استاندارد کارخانه‌ای برای نصب قرار دارد.

اما متأسفانه گاهی پیش می‌آید که در جعبه‌ی سینک، شابلون وجود ندارد و قطعاً با مشکل مواجه خواهید شد. در سینک‌های قرینه اگر شابلون وجود نداشت ایرادی ندارد و می‌توانید. بدون نیاز به شابلون می‌توانید سینک را روی صفحه قرار دهید و نقاط مورد نظر را برش دهید؛ اما اگر به‌عنوان مثال سینک پروانه‌ای داشتید و دو طرف قرینه نبود، طبق معمول باید دست به ابتکار بزنید و راه حلی بی اندیشید.

 

 

روش ساخت شابلون سینک ظرفشویی

ما برای این کار از کارتن تلویزیون استفاده کردیم. کارتن را به اندازه سینک برش دهید و سینک را به‌صورت برعکس بر روی کارت قرار دهید. سپس با استفاده از مداد یا خودکار، دور تا دور سینک را خط کشی کنید. پس از آن با متر فاصله‌ی بست تا لبه سینک را مشخص کنید و بر اساس آن یک خط در راستای خط اولی در قسمت داخل بکشید.

 

.

.

.

در مرحله ی بعد با استفاده از کاتر خط دومی را برش دهید. نکته ی مهم این است که پس از برش و برای خط کشی محل برش روی صفحه، باید شابلون را برعکس کنید چون شما برای خط کشی، سینک را برعکس روی کارتن قرار داده بودید.

.

برای قرار دادن شابلون روی صفحه کابینت و خط کشی آن باید نکاتی را در نظر بگیرید:

ابتدا باید لبه‌های سینک را محاسبه کنید که پس از نصب سینک، چند سانتی متر از قسمت برش خورده بیرون میزند.

(معمولاً این مقدار ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر است)

نکته‌ی دیگر، مربوط به قسمت‌های داخلی باکس است. باید توجه داشته باشید که درصورتی‌که شروع به برش کردید، اندازه‌های نادرست موجب برخورد تیغه‌ی اره چکشی به باکس و قیدهای داخلی نشود و مشکلات بعدی بروز نکند. همچنین در قسمت بالا هم باید اندازه‌ها به گونه‌ای باشد که لبه‌ی سینک با قرنیز پشت کابینت برخورد نداشته باشد و در زمان نصب قرنیز سینک مزاحم کار شما نباشد.

در قسمت جلوی باکس‌های کابینت معمولاً وادار (قید) وجود دارد که معمولاً در هنگام برش محل سینک، بریده می‌شود. ترفند برای مشکل این است که وادار سینک را باید به‌صورت عمودی نصب کنید تا فضای بیشتری برای برش داشته باشید. با این حال در هنگام قرار دادن شابلون و اندازه گیری‌های مربوط به آن مراقب این قسمت‌ها باشید.

.

.

بعد از تمام این محاسبات شابلون را روی صفحه قرار دهید و دورتادور آن را با مداد خط بکشید.

.

روش برش صفحه کابینت ام دی اف برای نصب سینک

سپس با استفاده از دریل و مته ۱۰ یا ۱۴ چوب، ۴ طرف مکان خط کشی شده را به دقت و به صورت کاملاً عمود سوراخ کنید. اگر ۴ قسمت را سوراخ کنید به نفع شماست چون معمولاً هنگام برش صفحه با اره چکشی، در صورتی که هنوز خبره نشده باشید، تیغه به سمت چپ یا راست منحرف می‌شود و اختلاف زیادی در قسمت بالا و پایین صفحه ایجاد می‌شود. همچنین پیشنهاد می‌کنیم از تیغه‌ی تیز و سایز بلند برای برش استفاده کنید و دستتان را به آرامی حرکت دهید.

 

.

در هنگام برش کاری مواظب باشید که قسمت برش داده شده بر روی پای شما انداخته نشود.

در مرحله ی بعد باید تنظیمات مربوط به بست سینک را انجام دهید. معمولا این بست ها به گونه ای هستند که با صفحه های مختلف کابینت تناسب ندارند. تقریبا همیشه یک ایرادی وجود خواهد داشت. 😀

 

.

 

در این سینک، بست کوچکتر از صفحه بود و باید ابتکاری به خرج میدادیم. برای همین سینک را در محل خودش قرار دادیم و محل بست ها را با مداد علامتگذاری کردیم سپس با استفاده از مته گازور یک لایه از سه لایه قسمت زیرین صفحه را برداشتیم. باید دقت داشته باشید که در اثر فشار مته گازور به دریل، صدمه نبینید.

در مرحله ی بعد قسمت های برش داده شده صفحه را با جارو برقی تمیز کنید و هرگونه خاک و براده را پاک کنید.

 

پس از آن با استفاده از چسب آکواریوم تمامی قسمت های برش داده شده را پوشش دهید تا رطوبت جذب نکند.

 

.

حالا نوبت به نصب بست ها به سینک می رسد. بست ها را به سینک متصل کنید و مطمئن شوید که به خوبی در جای خود محکم شده است. در گام بعدی نوار آب بند را با دقت در جای خود قرار دهید و به سینک بچسبانید.

.

.

.

برای اینکه کیفیت کار را بالاتر ببرید، بهتر است با استفاده از چسب آکواریوم یک بار دیگر لبه های سینک را پوشش دهید تا آب قابلیت نفوذ به زیر سینک را نداشته باشد. این نوار های درزگیر گزینه خوبی هستند؛ اما کافی نیستند. پیشنهاد می کنیم در کنار این نوار درزگیر، به مقدار زیاد از چسب آکواریوم در کنار نوار درزگیر استفاده کنید.

.

.

سینک را در جای خود قرار دهید و از بالا تنظیمات دقیق مربوط به جایگذاری را انجام دهید. پس از آن از قسمت زیر صفحه، بست ها را محکم کنید تا به داخل ام دی اف وارد شود.

.

 

امیدواریم این مطلب اختصاصی آیچوب (نصب سینک) مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در مطالب بعدی در مورد آموزش نصب گاز صفحه ای و آموزش نصب هود با شما همراه خواهیم بود. لطفا شما هم تجربیات خود از نصب سینک ظرف شویی را در قسمت دیدگاه های این نوشته با ما در میان گذارید.

 

www.ichoob.ir

 

37 نظر در “آموزش نصب سینک ظرفشویی بر روی صفحه کابینت ام دی اف

  1. عباس گفت:

    ایا امکان نصب سینک روکار روی صفحه کابینت ۵ سانتی وجود داره؟ یعنی سینک دقیقا فیت میشه روی صفحه؟؟
    متشکرم

    1. آیچوب گفت:

      اطلاع ندارم عباس عزیز

  2. محمد گفت:

    درود برشما
    من حین نصب سینک یکی از قلابها (جای بست) ازسینک کنده شد چطور میتونم دوباره به سینک وصلش کنم
    تعداد قلابها هم رو سینک 8تاست

    1. آیچوب گفت:

      درود
      جابه جا میشه

  3. رامین گفت:

    سلام
    ممنون بابت آموزش کاربردی تون.
    یه سوال داشتم: MDF پشت سینک ظرفشویی پوسیده شده و آب به داخل کابینت چکه می کنه. برای تعمیر چه راه حلی پیشنهاد می کنید؟ قرنیز دور سینک میشه استفاده کرد؟ نمیخوام هزینه زیاد بشه و همه چیو عوض کنم.

    ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      باید کار را دید تا نظر داد. اگر رطوبت نفوذ کرده باشد قابل تعمیر نیست

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )