آموزش, محصولات چوبی

آموزش ساخت کفی چوبی برای کابین وانت

آموزش ساخت کفی چوبی برای کابین وانت

  کفی چوبی کابین وانت یکی از راه کارهای جلوگیری از واردشدن ضربه به قسمت کابین بار خودروهای باری، است. البته امروزه کفی‌های پلاستیکی، کار را بسیار راحت کرده است و پوشش کابین عقب را در سریع‌ترین و راحت‌ترین حالت ممکن میسر ساخته است.

با وجود این امکانات، هستند علاقه‌مندانی که چوب را به پلاستیک ترجیح می‌دهند. ازاین‌رو آموزشی را دراین‌خصوص برای شما فراهم کرده‌ایم که امیدواریم موردتوجه شما قرار گیرد. با ما در ادامهٔ مطلب همراه باشید.

 توجه: در این آموزش اندازه‌های دقیق ارائه نمی‌گیرد؛ چون کابینت وانت‌های باری معمولاً در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود. ازاین‌رو شما را با شیوه‌های اجرای این کار آشنا می‌کنیم. فقط کافی است با توضیحات و تصاویر موجود در این نوشته همراه شوید و در پروژه‌های بعدی در صورت تمایل از این آموزش استفاده کنید.

برای شروع چند عدد ته کار برش دهید و به فاصلهٔ ۴۰ سانتی‌متر از هم در داخل کابین قرار دهید به‌گونه‌ای که از دو طرف کابین، ۵ سانتی‌متر از طرفین فاصله داشته باشد. ته کار را هم می‌توانید به‌اندازه ۴ * ۵ برش دهید. ضخامت ته کار باید به‌اندازه‌ای باشد که قابلیت نصب پیچ به آن وجود داشته باشد و اتصالی درست انجام پذیرد.
در این پروژه برای تخته‌های رویه، از چوب نراد (سفید روسی) استفاده شده است. این چوب‌ها باتوجه‌به دردسترس‌بودن و قیمت مناسب آن، معمولاً موردتوجه اساتید نجار قرار می‌گیرید.

ساخت کفی چوبی

استفاده از گندگی برای یکدست کردن چوب

 ساخت کفی چوبی

الوارهای عرض ۱۲ پس از رنده و گندگی، به ضخامت ۲٫۵ سانتی‌متر با استفاده از اره فلکه برش دهید و با استفاده از دستگاه گندگی، به ضخامت ۲ سانتی‌متری برسانید. از اره میزی برای نیم‌ونیم کردن چوب‌ها استفاده کنید. (نیم‌ونیم یکی از اتصالات رایج در هنر کار با چوب هست)

استفاده از گندگی برای یکدست کردن چوب

برای نصب تخته‌ها ته کار و لبه‌های چوب را به چسب چوب آغشته کنید و تخته‌ها را بر روی ته کار قرار دهید.

استفاده از گندگی برای یکدست کردن چوب

استفاده از گندگی برای یکدست کردن چوب

با استفاده از مته خزینه، چوب و ته کار را سوراخ کنید و پس از آن با استفاده از پیچ ام‌دی‌اف ۴ سانتی‌متری، مراحل نصب تخته‌ها را انجام دهید.

 ساخت کفی چوبی

اگر چوب‌های برش داده شده کمی قوس داشت و به‌خوبی روی‌هم نمی‌نشیند، می‌توانید با استفاده از پیچ‌دستی بلند، تخته‌ها را به هم کامل متصل کنید و پس از آن پیچ کنید.

 ساخت کفی چوبی

معمولاً نصب تخته‌های وسط کابین به راحت صورت می‌گیرد و زمانی که به کناره‌های بدنه می‌رسید، باید با استفاده از عمود بر، قسمت‌های قوس‌دار را برش دهید. این کار نیاز به‌دقت بالایی دارد.

نصب کفی چوبی

پس از نصب کفی، باید مرحله‌ی مربوط به دیوار ه ها را انجام دهید. با استفاده از گونیا، می‌توانید محل دقیق آخرین چوبی که باید نصب کنید را پیدا کنید. برای دیواره‌های بدنه، طول و عرض و ارتفاع باقی مانده را محاسبه کنید.

.کفی چوبی برای کابین وانت

 در این ماشین، ارتفاع کفی حدود ۵۰ سانتی‌متر بود. روی‌هم جایی که الوار به این ارتفاع موجود نبود، از تکنیک اتصال لب‌به‌لب زبانه‌دار برای ساخته تخته‌ای به این ارتفاع استفاده کنید. در تصاویر زیر می‌توانید مراحل مربوط به این تکنیک را مشاهده کنید.

کفی چوبی برای کابین وانت

 در مطالب آینده در خصوص این نوع از اتصالات مطلبی منتشر خواهیم کرد.

کفی چوبی برای کابین وانت

به صورتی که مشاهده می‌کنید، کناره‌های کفی با توجه به اندازه‌های موجود، برش داده شد.

کفی چوبی برای کابین وانت

معمولاً کفی‌ها به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که امکان خارج‌کردن آن از داخل کابین وجود داشته باشد. پس در هنگام نصب تخته‌ها، حدود ۳ سانتی‌متر از طرفین آزاد کنید.

ساخت کفی چوبی

باز هم طبق برنامهٔ قبل از چسب چوب و پیچ ام‌دی‌اف استفاده کنید. پس از نصب چوب‌های کناری، از قیدهای ابزار خرده برای پوشش قسمت لبه‌های کار استفاده می‌کنیم.

قالب گیری با چوب

در بیشتر خودروهای وانت، برآمدگی گلگیر وجود دارد که این برآمدگی را هم با استفاده از تخته پوشش می‌دهیم.

قالب گیری با چوب

اگر خودروی دوگانه سوز دارید، باکس منبع گاز را به این صورت پوشش دهید.

کفی چوبی برای کابین وانت

همچنین قسمت‌های لبه‌ی کابین را با قید پوشش دهید. همین‌گونه که در تصویر می‌بینید، کابین بار این خودرو با استفاده از چوب پوشش داده شد. این باکس قابل حرکت است و می‌توانید آن را از بدنه جدا کنید.

کفی چوبی برای کابین وانت

پس از پایان کار، کفی چوبی را به رنگ‌کار چوب بسپارید تا از پوشش‌ها ضد آب و ضد خش برای رنگ‌کاری استفاده کند.

منبع: آیچوب

7 نظر در “آموزش ساخت کفی چوبی برای کابین وانت

  1. طبیعت گردی گفت:

    سلام. وقت بخیر، آیا امکان دارد یک استادکار حرفه ای برای سفارش ساخت معرفی کنید؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      خیر.

  2. محمد گفت:

    از اینکه تجربه خودت رو مجانی در اختیار بقیه قرار میدی معلومه آدم بزرگی هستی

    1. آیچوب گفت:

      پاینده باشید

  3. حمید گفت:

    سلام خیلی تمیزو خوب شده . فقط کاش جای پیچ ام دی افی از میخ استفاده میشد ، اینکار نیم متر چوب برده یعنی با قیمت الان۲/۵۰۰/۰۰۰،تو بار سنگین هرچقدم رنگکار خوب باشه کارشو سیلر بیشتریم بپاشه تو جابجاییو سرما گرما ترک برمیداره و اب میره زیر کار. ماندگاری کم ولی زیباییش حرف نداره

  4. مهدی گفت:

    بسیار عالی و تمییز ای ولا داری

  5. مهيار گفت:

    با سلام و خسته نباشيد
    بسيار عالي و جالب بود ولي در قسمت آخر اگر لطف كنيد بگيد كه چه جوري چوب اونهم نراد رو ضدخش و ضد آب ميكنيد
    ممنون از زحماتي كه ميكشيد

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )