آموزش, سی‌ان‌سی, محصولات چوبی

آموزش ساخت لایت باکس لیزرکات | آموزش طراحی تا اجرا + دانلود طرح

آموزش ساخت لایت باکس لیزرکات

 ساخت لایت باکس با لیزرکات یکی از راه‌هایی است که می‌توانید برای اجرای ایده‌تان از آن استفاده کنید.

 در این آموزش با فرایند تبدیل ایده به اجرای پروژه تابلو لایت باکس آشنا خواهید شد و یاد می‌گیریم چطور ایده‌های ساخت را به ساختن واقعی با برآورد هزینه و امکان‌سنجی نزدیک کنیم.

آیا همیشه ساختن با صرفه تر هست؟

ساخت این پروژه کوچک بهانه‌ای شد تا به این سؤال بپردازیم که ساختن باصرفه‌تر است یا خریدن. سؤالی که هر چقدر بیشتر اهل ساختن و فنی‌تر باشید بسیار دقیق‌تر می‌توانید به آن پاسخ دهید.

ویدئوی آموزش ساخت تابلو لایت باکس ONAIR

در ویدئویی که از ساخت این پروژه قرار دادیم می‌توانید پروسه طراحی تا لیزرکات و اسمبل و ساخت آن را ببینید.

تماشای این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می‌شود!

چرا تصمیم گرفتم این پروژه کوچک را بسازم؟

 قصه از اینجا شروع شد که برای دکور بخشی از استودیو آیچوب که با عنوان ToolTalk راه اندازی کردیم نیاز به تابلو لایت باکس ONAIR داشتیم که نمادی هست از رکورد برنامه و به نظر المان جالبی می‌آمد.

 بنابراین شروع به جستجو در فروشگاه‌های فارسی کردم که در نتیجه این جستجو یافتم که یا محصول موجود نبود و یا اندازه‌ها مناسب ابعاد استودیو نبود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم که بسازیم.

اطلاعات بیشتر قدم اول شروع ساختن است

 در قدم اول ساختن نیازمند اطلاعات در مورد محصول هستیم و باید تا می‌توانیم اطلاعات به دست آوریم و بهترین و ارزان‌ترین شروع برای این کار پیداکردن معادل انگلیسی پروژه موردنظرمان است.

 بنابراین معادل انگلیسی آن را پیدا کردم تا با جستجو کلیدواژه‌های یافت شده به تصاویر و اطلاعات فنی بیشتری دست پیدا کنم.

چطور جستجوی بهتری برای پروژه های ساختنی داشته باشم؟

 می‌گویند حتی بکرترین ایده‌ها هم در اندازه دنیای بزرگی که داریم به‌صورت هم‌زمان به فکر حداقل 10 نفر می‌رسد! ساختن که جای خود دارد.

 با جستجوی درست در موتورهای جستجو و گوگل کردن درست می‌توانیم به اطلاعات خوبی برسیم. در پروژه‌های ساختنی می‌توانید با اضافه‌کردن کلیدواژه‌هایی مانند DIY که کوتاه شده Do It Yourself هست و یا پیش و پسوندهایی مانند How to made به اطلاعات بهتری دست پیدا کنیم.

 فرایند جستجو باتوجه‌به هوش مصنوعی گنجانده شده در موتورهای جستجو شما را وارد دالان تودرتویی از اطلاعات می‌کند که به یاد سپردن همگی نامحتمل خواهد بود.

 به همین جهت پیشنهاد می‌کنم یک فولدر در رایانه خودتان یا گوشی ایجاد کنید و لینک‌ها و تصاویر و مقاله‌ها و ویدئوهایی که به نظرتان مفید است را دسته‌بندی کنید.

 فراموش نکنیم هر چه پروژه بزرگ‌تر باشد باید دایره این جستجو را از گوگل کردن به هر درگاه دیگری که بتوانیم اطلاعات بیشتری به دست آوریم گسترش دهیم.

قبول کنید اطلاعات رایگان نیست!

 یک نکته اساسی را فراموش نکنید. اگر شخصی یا سایتی یا هر منبع دیگری اطلاعاتی رایگان را به هر نحوی در اختیار شما قرار می‌دهد در حال لطف‌کردن به شماست و این لطفی است که باید سپاسگزار آن باشیم.

 به‌صورت معمول در فرایند تحقیق برای ساخت با گره‌هایی مواجه می‌شوید که اطلاعات پراکنده موجود در جستجوی‌های شما نمی‌تواند کارگشا باشد و به تخصص افرادی نیاز پیدا خواهید کرد که یا تجربه گذر از آن مشکل یا گره را دارند و یا به علم آن دست پیدا کرده‌اند.

 خود را باید آماده پرداخت هزینه دانش و تجربه دیگری کنید و این تصور غلط که دیگران وظیفه‌ای بابت رفع مشکل و ابهام شما دارند را فراموش کنید. اگر چنین پیش‌فرضی دارید هر گونه فعالیت چالشی این‌گونه را فراموش کنید.

 در مورد این پروژه کوچک از اطلاعات و تجربه قبلی خودم از فرایند ساخت چنین پروژه‌هایی کمک گرفتم و باتوجه‌به دوستان و همکارانی که داشتم (به چنین افرادی لینک گفته می‌شود) اطلاعات به‌روز قیمتی را هم توانستم استخراج کنم. البته این اطلاعات برای من هم رایگان نبود و هزینه آن را با انجام پروژه‌های قبلی و کسب تجربه پرداختم.

از ایده تا ساختن چقدر فاصله است؟

 پروازکردن یا سفر به ماه را تصور کنید. از ایده تا عمل گاهی به‌اندازه قرن‌ها زمان و گاهی هم به‌اندازه بودجه یک‌ساله چندین کشور هزینه خواهد داشت.

 وقتی ایده‌ای دارید با فکرکردن و تحقیق بیشتر در مورد آن ایده و استفاده از دانش خود یا دیگران آن را تبدیل به متن و سند و نوشته می‌کنید که در این مرحله ایده را تبدیل به طرح کردید.

 در این مرحله شما یک طرح خام دارید که با تحقیق بسیار بیشتر و پس از عبور از پروسه‌هایی چون امکان‌سنجی و… آن را تبدیل به پروژه می‌کنید. در طرح شما دستور پخت و رسپی پختن کیک را ندارید و تنها به این نتیجه رسیده‌اید که می‌توانید این کیک را بسازید.

 در پروژه راهکار مواد اولیه و ترتیب و فرایند تهیه کیک برای شما روشن می‌شود و در واقع پروژه نقشه راه شما است و فیلم‌نامه‌ای که شما از داستان طرح ساختید.

 اکنون پروژه آماده اجراست و با بازخورد گرفتن از مراحل اجرای پروژه و مستندسازی آن می‌توانید پروژه را برای اجرای های بعدی اصلاح کنید.

 پس ایده طرح خواهد شد، طرح پروژه و پروژه پلتفرم شما برای اجرای کار است.

 در این مثال کوچک من از ایده به دریافت تصاویر و استانداردها رسیدم و پس از آن متریال مصرفی و فرایند ساختن پروژه را امکان سنجی کردم.

lasercut plan

 

به فضای عمل نزدیک‌تر می‌شویم

 اطلاعاتی که به دست آورید پله به پله شما را بالاتر می‌برد و پر پله دیدگاه وسیع‌ترین از پروژه به شما می‌دهد تا بتوانیم فرایند برآورد مالی و امکان سنجی را درست انجام دهید.

 با توجه به فضای استودیو و جایگاه میز و بک گراند و دوربین توانستم به برآوردی از طول و عرض تابلو برسم و با جستجو بیشتر در گوگل، یوتوب و پینترست تلاش کردم تجربه بصری و سواد دیداری خودم از پروژه را افرایش دهم.

 ایده‌ای که در نهایت به آن رسیدم تصویر زیر بود و با کمی برانداز با این نتیجه رسیدم که بهترین شیوه ساخت استفاده از برش های لیزرکات و متریال های رایج در لیزری ها است.

ساختن با صرفه تر است یا خریدن؟

 این یک سؤال میلیون‌دلاری است که باید قبل از شروع پر پروژه‌ای از خودتان بپرسید. کلیپ‌های زیادی در یوتیوب و اینستاگرام می‌بینیم که فرایند ساخت را بسیار ساده نشان می‌دهند و باتوجه‌به اینکه بسیاری از بینندگان این ویدئو هیچ تصور درستی از فرایندها ندارند توهم اینکه آن‌ها هم می‌توانند بسازند را گسترش می‌دهد.

 قبل از ساخت باتوجه‌به پروسه تحقیقاتی که از مواد مصرفی، هزینه‌های ساختن، ابزار، نفر، مجوزها، تیراژ تولید، تعداد فروش، زمان فروش، هزینه‌های بازاریابی و… دارید باید برآوردی داشته باشید که آیا ساخت آن برای شما باصرفه هست یا خیر.

 در مورد این پروژه کوچک قبل از اینکه شروع به طراحی کنم باید برآوردی مالی از پروژه داشته باشم تا مقایسه کنم که ساخت پروژه باصرفه‌تر است یا خرید آن.

طبق بررسی که داشتم و باتوجه‌به نوع و اندازه طرح خرید آن حدود 300 هزار تومان و ساخت آن کمتر از 180 هزار تومان برآورد شد که تا اینجا به نفع ساختن آن بود علاوه بر اینکه فرایند ساخت را هم مستند می‌کردم برای انتشار در آیچوب.

امکان سنجی برای ساختن پروژه ها

 هر پروژه‌ای قبل از جدی شدن و شروع به هزینه برای آن باید از فیلتر امکان‌سنجی عبور کند که آیا پروژه شما باتوجه‌به برآوردهای مالی که به آن رسیدید امکان ساخت را دارد یا خیر؟ متریال آن موجود است؟

 استادکار و ابزار ساخت آن در دسترس است؟ آیا پس از ساخت امکان تأمین مواد مصرفی آن و یا تعمیر و نگهداری فراهم است یا خیر و ده‌ها سؤال دیگر که در هر پروژه می‌تواند سؤالات متفاوت باشد.

 پاسخ بسیاری از این سؤالات ممکن است در ابتدا بله باشد؛ اما پس از عبور از فیلتر هزینه‌ها گاهی خارج از منطق خواهد بود؛ مثلاً ممکن است فلان متریال برای ساخت موجود باشد؛ اما دور از دسترس یا خیلی گران و یا حتی انحصاری باشد که در نتیجه پروسه ساخت را دچار تنش می‌کند.

 در این پروژه کوچک هم متریال موجود بود و هم خدماتی‌های برش لیزر که کار را انجام دهند؛ اما تصمیم‌گیری و امکان‌سنجی همه پروژه‌ها به این راحتی نیست.

شروع طراحی تابلو لایت باکس برای برش لیزری

برای طراحی من از نرم افزار CorelDRAW 2017 استفاده کردم که یک نرم افزار طراحی دو بعدی برداری (vector) است. شما می‌توانید از هر نرم افزاری که امکان چنین طراحی را بدهد استفاده کنید.

طراحی این پروژه هم برای من رایگان نبود! هزینه این طراحی را سال‌ها پیش با خرید یک مجموعه آموزشی و گذاشتن چندین ساعت زمان پرداخت کردم تا به تسلط نسبی به نرم افزار برسم و پس از آن با ساعت‌های بسیار بیشتری تلاش کردم آموخته‌های اولیه را تبدیل به مهارت قابل تبدیل به پروژه کنم.

برای دانلود طرح اینجا کلید کنید

طراحی با نرم افزار CorelDRAW

با چه نرم افزاری طراحی لیزرکات کنم؟

 طراحی را می‌توانیم به دو بخش دوبعدی و سه‌بعدی تقسیم‌بندی کنیم. رایج‌ترین نرم‌افزارها برای طراحی دوبعدی وکتوری یا برداری کورل دراو (به انگلیسی: CorelDRAW) و ادوبی ایلاستریتور (به انگلیسی: Adobe Illustrator) هستند که آموزش هر دو به وفور و به صورت رایگان در فضای اینترنت موجود است.

 از این بین خدماتی‌های لیزر کات با کورل بیشتر کار می‌کنند؛ اما به تجربه می‌توانم ادعا کنم که کار با ادوبی ایلاستریتور راحت‌تر بوده و ابزارهایی که در دسترس قرار می‌دهد اجازه نرمش بسیار بیشتری را به شما خواهد داد و انجام پروژه‌ها در آن سهولت بالایی دارد.

 اما فضای قالب با کورل دراو است و حتی پلاگین‌هایی هم مخصوص کار با لیزرکات برای آن طراحی شده است که تسلط به هر دو را با تقدم کورل پیشنهاد می‌کنم.

 برای طراحی سه بعدی می‌توانید با گوگل اسکچ آپ (به انگلیسی: SketchUp) شروع کنید و در مرحله پیشرفته‌تر سالیدورکز (به انگلیسی: SOLIDWORKS) را به‌عنوان یک نرم افزار قوی و دارای محیط اسمبلی قدرتمند انتخاب کنید.

اقدام برای ساخت پروژه

در هر پروژه‌ای طبق برنامه زمان‌بندی و بودجه‌بندی و تقسیم کار صورت گرفته ساخت انجام می‌شود. ساختن یک پروسه هست که به صورت خطی و صف مانند نیست. بخش‌های مختلف یک پروژه می‌تواند به موازات هم پیش رفته و سپس در یک نقطه تجمیع شوند.

در این پروژه ساده هم پس از طراحی با خدمات لیزر بابت برش کردن و متریال هر قطعه هماهنگی لازم انجام شد. هزینه برش و متریال برای این پروژه حدود 70 هزار تومان شد که این رقم با توجه به طول زمان کار کردن سی ان سی لیزرکات که بستگی کاملی به طرح دارد و نوع و سطح متریالی (به متر مربع) استفاده می‌کنید محاسبه می‌شود.

در این قسمت می‌توانید با نوشتن مشخصات متریال روی کار اپراتور دستگاه را راهنمایی کنید اما به تجربه پیشنهاد می‌کنم حضوراً با اپراتور در این مورد صحبت کنید.

برش قطعات با لیزرکات

 

ساخت و نصب روشنایی برای تابلو

برای تابلو می‌توانستم از لامپ‌های مختلفی استفاده کنم اما دو محدودیت وجود دارد. محدودیت اول فضای کمی که برای نصب روشنایی وجود دارد و محدودیت دوم عدم استفاده از منابع روشنایی برق متناوب به دلیل ایجاد فلیکر (نوعی نویز چشمک زن تصویری) در فیلم برداری.

لحیم کاری و اتصال led به پاور

به همین دلیل تصمیم گرفتم از ریسه های نواری LED با ولتاژ کاری 12 ولت DC استفاده کنم که چند برتری خیلی خوب به کار می‌دهد. نخست اینکه فلیکر ندارد، دوم اینکه ریسه قابل جدا کردن هست و سوم اینکه منبع تغذیه آن ارزان است و چهارم قابلیت دیمر کردن نور ارزانی را می‌دهد.

برای پاور تابلو هم از پاورهای آماده مخصوص ریسه های LED استفاده کردم که قسمت الکتریکی آن حدود 80 هزار تومان هزینه داشت.

هشدار:

در بخشی از این پروژه با ولتاژ 220 ولت برق شهر برای اتصال به آداپتور ولتاژ استفاده کردیم که اگر دانش و مهارت لازم را ندارید می‌توانید برای شما بسیار خطرناک باشد.

آداپتور برای روشن کردن led

اسمبل (سرهم بندی) پایانی

این طرح به صورت لایه لایه برش شده و هر لایه را با چسب فوری کنار هم چسبیده شد. در اسمبل کردن توجه کنید که از چسب به اندازه کافی استفاده کنید و هر قطعه دقیقه سر جای مناسب خود قرار گیرد.

آموزش ساخت لایت باکس لیزرکات

سخن پایانی

صد البته که ساختن لذت بالایی دارید و با یک مثال ساده تلاش کردیم از ایده تا ساختن را با هم بررسی کنیم و این واقعیت را گوشزد کنیم که ساختن به سادگی آن چه می‌بینید نیست.

برای ساختن باید معجونی از مهارت، ابزار، نیروی ماهر و سرمایه را داشته باشید که در بسیاری مواقع ساخت را غیر منطقی می‌کند.

منبع: آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]