آموزش, جعبه, محصولات چوبی

آموزش ساخت جعبه چوبی تزئینی با چوب های دور ریختنی

آموزش ساخت جعبه چوبی تزئینی با چوب های دور ریختنی

یکی از تفریحات هر دوستدار چوب و درودگری، به‌کارگیری چوب‌های رنگ خورده مربوط به کارهای پیشین و پرتی پروژه‌های گذشته است. در این آموزش از مجموعه نوشته‌های برای خودتان بسازید، آموزش ساخت جعبه چوبی تزیینی را برای شما آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

 در این کار ما یک تخته به پهنا ۱۵ سانتی‌متر و طول ۳۰۰ سانتی‌متر و ضخامت ۱ سانتی‌متر داشتیم. با استفاده از این تخته رنگ شده، توانستیم یک جعبه چوبی تزئینی بسازیم.

باتوجه‌به اندازه‌های موردنظرمان برای ساخت جعبه، برش‌ها را انجام دادیم تا بدنه اصلی ایجاد گردد.

با استفاده از فارسی بر و انتخاب زاویه ۴۵ درجه، این کار انجام شد.

برش چوب با فارسی بر

لبه های برش خورده را به چسب چوب آغشته کردیم و با استفاده از منگنه کوب اتصال را ایجاد کردیم.

ساخت جعبه چوبی

بدنه اصلی ساخته شد. برای قسمت زیرین یا همان کفی جعبه، از تخته سلایی چینی استفاده کردیم. بدنه را بر روی تخته سلایی قرار دادیم و با استفاده از مداد، دور تا دور جعبه را خط‌کشی کردیم.

محل خط‌کشی را با استفاده از اره فلکه برش دادیم. شما می‌توانید این کار را با استفاده از اره فارسی بر و یا اره گرد بر و یا حتی اره دستی انجام دهید. در هر آموزش تلاش می‌کنیم روش و ایده را در اختیار شما قرار دهیم. اینکه چگونه این کار را انجام دهید و ابزار مورداستفاده شما چه چیزی است، بستگی به شرایط شما دارد.

ساخت جعبه چوبی

انتهای بدنه را به چسب چوب آغشته کنید و با میخ، سلایی را به بدنه محکم کنید.

قسمت‌های اضافه سلایی را با استفاده از سنباده، صاف و یکدست کنید.

آموزش ساخت جعبه چوبی

 تا به اینجای کار بدنه اصلی و کفی آن درست شد و باید سراغ ساخت درپوش این جعبه برویم. ما دوست داشتید از یک درپوش منحنی برای این جعبه استفاده کنیم.

برای همین با استفاده از اشیا اطراف خود، قوس مربوط به درب را بر روی تخته ترسیم کردیم و دو عدد از آن اندازه برش دادیم.

ساخت صندوق چوبی ساده

در مرحله ی بعد چوب های درپوش را به صورت زاویه دار برش دادیم و در کنار هم چیدیم. (توضیح و آموزش برش این گونه طرح ها را در آینده به صورت اختصاصی منتشر خواهیم کرد.)

اگر ساخت درب قوسی برای شما مشکل است و یا ابزار مورد نیاز را در دسترس ندارید، می‌توانید از درب ساده و صاف استفاده کنید. این سبک هم زیبایی مختص به خود را دارد.

ساخت صندوق چوبی ساده

برای اینکه لولا به بدنه به صورت صاف و درست نصب شود، نیاز بود دور تا دور درب، به اندازه ۲ سانتی متر قاب گرفته شود تا لولا در جای مناسب پیچ شود.

ساخت صندوق چوبی ساده

 

نصب لولای جعبه چوبی

ساخت صندوق چوبی ساده

 

ساخت صندوق چوبی ساده

 

در مرحله‌ی پایانی، لولاها و چفت قدیمی، در جای خود نصب شدند.

نصب یراق جعبه چوبی

 

نصب یراق جعبه چوبی

پیچ‌هایی که برای این کار استفاده کرده بودیم بسیار بلند بودند و حدود ۱ سانتی متر از چوب بیرون زده بود. به همین خاطر با استفاده از سنباده برقی، قسمت‌های اضافه پیچ را کوتاه کردیم.

سنباده زدن چوب

پس از ساخت سازه، یک بار دیگر قسمت های برش خورده و سفید شده را با استفاده از آستری، رنگ‌کاری کردیم.

 

آموزش ساخت جعبه چوبی

امیدواریم این آموزش مورد توجه شما قرار گرفته باشد. اگر شما هم نمونه کار یا آموزشی درزمینهٔ ساخت لوازم چوبی دارید، برای ما ارسال کنید تا بانام شما در آیچوب منتشر گردد.

منبع: آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )