پیستوله رنگ‌کاری, رنگ‌کاری, معرفی ابزار

معرفی انواع پیستوله مخصوص رنگ پلاستیک و پلی اورتان و چوب

راهنمای خرید پیستوله

 انواع پیستوله رنگ در بازار موجود هستند و هر یک کارایی مخصوص به خود را دارند. در این مقاله به معرفی انواع پیستوله مورداستفاده در صنعت می‌پردازیم. با ما در ادامه همراه باشید.

 پیستوله انواع مختلفی دارد و برای خرید پیستوله ابتدا باید بدانید چه مدل پیستوله‌هایی در بازار موجود هست و کارایی هر یک چیست؟ در این نوشته تلاش می‌کنیم انواع پیستوله و دستگاه‌های پاشش رنگ را به شما معرفی کنیم.

 

انواع پیستوله رنگ کاری

۱- سیستم رنگ رسانی ثقلی (Gravity feed spraying)

۲- سیستم اسپری سیفونی (Siphon spraying)

۳- سیستم اسپری تحت فشار Pressure feed spraying

 

۱- پیستوله رنگ (Gravity feed spraying) HVLP چیست؟

 

سیستم رنگ رسانی ثقلی پیستوله های معمولی

 

 در این نوع کاسه یا ظرف رنگ روی پیستوله رنگ‌پاش قرار گرفته و رنگ در اثر نیروی جاذبه زمین به عبارتی نیروی وزن خود توأم با نیروی مکش هوای فشرده به کلاهک هدایت و پخش می‌شود.

 این سیستم نسبت به سیستم سیفونی نیاز به هوای فشرده کمتری دارد در نتیجه ضایعات رنگ کمتری هم در این سیستم وجود دارد منبع در این سیستم با زاویه ۴۵ درجه نصب شده تا بتوان آن را برای سطوح عمودی و افقی به کار برد. معمولاً از این پیستوله برای رنگ‌کاری چوب و خودرو استفاده می‌شود.

 از این نوع پیستوله رنگ عموماً در ایران برای رنگ‌کاری سازه‌های چوبی و خودرو استفاده می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت این پیستوله پرکاربردترین پیستوله موجود در بازار است.

 

پیشنهاد مطالعهٔ بیشتر: معرفی انواع رنگ مخصوص چوب

 

 

۲- پیستوله سیفونی (Siphon spraying) چیست؟

سیستم اسپری و پیستوله سیفونی (پیستوله کاسه زیر)

 

 در این نوع کاسه رنگ در زیر پیستوله رنگ‌پاش قرار گرفته زمانی که هوا با سرعت زیاد از یک مجرای تنگ رد شود حالت مکش ایجاد می‌کند. پیستوله‌های سیفونی از این سیستم به همراه فشار هوای جو که توسط سوراخی در روی منبع به سطح مایع فشار وارد می‌کند برای بالاآوردن مایع رنگ از داخل منبع و نهایتاً اسپری آن استفاده می‌کنند.

 این پیستوله‌ها در بازار ایران به‌عنوان پیستوله‌های کاسه زیر شناخته می‌شوند. از این پیستوله‌ها کمتر استفاده می‌شود و معمولاً اساتید رنگ‌کار ساختمان از این پیستوله استفاده می‌کنند.

 

۳- پیستوله تحت فشار Pressure feed spraying چیست؟

 

پیستوله های تخت فشار ایرلس

 

 یکی دیگر از نوع پیستوله رنگ را به شما معرفی خواهیم کرد. منبع اسپری‌های تحت‌فشار به‌صورت درزگیری شده هست نیروی فشار هوای داخل منبع باعث بالارفتن رنگ از داخل لوله می‌شود؛ لذا از این پیستوله می‌توان برای پاشیدن رنگ‌های غلیظ‌تر استفاده کرد.

 این نوع پیستوله‌ها در دو نوع منبع متصل به پیستوله (شکل سمت چپ) و منبع جدا از پیستوله (شکل سمت راست) وجود دارد. معمولاً رنگ‌های مالتی کالر با این پیستوله اجرا می‌شوند. این پیستوله بیشتر در رنگ ساختمان مورداستفاده دارد.

 در نوع مخزن جدا مخزن محتوی رنگ از تفنگ جدا بوده و هوای فشرده از کمپرسور به داخل مخزن رنگ هدایت شده و رنگ تحت‌فشار قرار می‌گیرد و توسط دو لوله، یکی رنگ و دیگری هوای فشرده به سر تفنگ رنگ‌پاش هدایت می‌شود.

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: آموزش رنگ‌کاری با پیستوله بادی

 

مزیت‌های پیستوله تحت فشار منبع جدا

 ۱- در این سیستم به علت بالابودن حجم مخزن از تعداد دفعات پر کردن مجدد مخزن به مقدار زیادی کاسته خواهد شد؛ لذا زمان کمتری برای پر کردن مخزن از بین می‌رود در جاهایی که سطح زیادی را می‌خواهیم رنگ کنیم.

 ۲- به علت جدا بودن مخزن از خود پیستوله شخص رنگ‌کار آزادی عمل بیشتری در حرکت‌دادن پیستوله در تمام جهات دارد.

 

پیستوله HVLP (HIGH_VOLUME,LOW PRESSURE)

 پیستوله‌های متداول از حجم کم و فشار زیاد هوا برای پودر کردن مایع رنگ استفاده می‌کنند در این نوع پیستوله‌ها به علت سرعت زیاد ذرات رنگ مقدار ماده رنگی که روی سطح می‌نشیند.

 به عبارتی بازده انتقال رنگ در حدود ۲۰ الی ۴۰ درصد است. یعنی بالای نصف رنگ به‌صورت گرد رنگ در این سیستم تلف می‌شود درحالی‌که در پیستوله‌های HVLP به علت حجم زیاد و فشار کم هوا سرعت ذرات کم شده و بیشتر ذرات رنک در روی سطح می‌نشیند.

 در این سیستم بازده انتقال در حدود ۶۵ تا ۹۰ درصد است پیستوله‌های HVLP هم با کمپرسورهای عادی و هم با توربین‌های تولید باد می‌توانند کار کنند درصورتی‌که از کمپرسور استفاده می‌کنید پیستوله باید قابلیت تبدیل فشار زیاد به فشار کم را داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: نقشهٔ راه یادگیریِ خرفه‌ای کار با پیستوله رنگ‌کاری

 

رنگ آمیزی با پیستوله بدون کمک هوای فشرده (Airless)

پیستوله بدون کمک هوای فشرده

 پیستوله‌های بدون هوای فشرده از یک پمپ هیدرولیکی برای تحت‌فشار قراردادن مایع رنگی که اسپری می‌شود استفاده می‌کنند.

 این پمپ در مورد پیستوله‌های صنعتی بدون هوای فشرده به‌صورت یک دستگاه بزرگ خارجی وجود دارد. اما در مورد پیستوله‌های خانگی در داخل خود پیستوله قرار دارد مایع رنگ به‌وسیله نیرویی که آن را از سوراخ ریز پیستوله می‌گذراند به ذرات ریز تبدیل می‌شود.

 در این سیستم هیچ هوایی با رنگ ترکیب نمی‌شود در نوع خانگی رنگ باید به مقدار زیادی رقیق شود تا پیستوله قادر به پاشیدن آن باشد برای تنظیم غلظت فنجانی هم تعبیه شده که با پر کردن و گرفتن زمان خروج رنگ از انتهای فنجان می‌توان غلظت مناسب را تشخیص داد.

 

مقالات و ویدئوهای بیشتر در مورد پیستوله رنگ‌کاری را می‌توانید در لینک‌های زیر دنبال کنید:

معرفی و راهنمای انتخاب انواع پیستوله‌های رنگ‌پاشی
آموزش نحوه رنگ‌کاری با پیستوله بادی و آموزش تنظیم پیستوله رنگ
مقایسه پیستولهٔ بادی و پیستولهٔ برقی و راهنمای انتخاب بین این دو
مشکلات رایج در رنگ‌کاری با پیستوله نقاشی
دلایل گرفتگی نازل پیستوله رنگ و روش حل آن
خطرات استفاده از پیستوله رنگ‌کاری چیست؟
آموزش تمیزکاری پیستوله رنگ‌کاری
جدول نسبت ترکیب تینر با رنگ (روغنی، فوری و نیم‌پلی‌استر) در پیستوله بادی
روش اجرای صحیح نیم‌پلی‌استر با پیستوله و قلم‌مو و غلتک چیست؟
آموزش رنگ‌کردن چوب با سیلر کیلر و پیستوله بادی

 

 

پیستوله‌های بدون هوای فشرده صنعتی نیاز خیلی کمی به رقیق کردن رنگ دارند اسپری‌های صنعتی مناسب برای کارهایی که مکرراً بخواهیم نوع رنگ را عوض کنیم نیستند تمیزکردن آن‌ها از رنگ قبلی مشکل بوده و همچنین مقدار زیادی ماده رنگ برای پر کردن خط نیاز داریم در واقع بهترین استفاده در جایی که یک نوع رنگ به طور مکرر مورداستفاده قرار بگیرد.

 

رنگ پاش ایرلس

مزیت‌های پیستوله رنگ پاش ایرلس

 ۱- به علت مخلوط نبودن هوا و رنگ ذراتی که بر سطح شیء می‌نشیند رنگ خالص بوده و فاقد حباب هوا هست.

 ۲- در پیستوله‌هایی که با هوای فشرده کار می‌کنند قسمتی از رنگ به‌صورت ابر رنگ متشکل از هوا و ذرات رنگ در اطراف آن پراکنده می‌شود و باعث آلودگی محیط و به هدررفتن رنگ می‌شد؛ ولی در سیستم ایرلس به علت استفاده‌نکردن از هوا ضایعات آن به‌اندازه ۳۰% کمتر هست.

 ۳-به علت غلیظ‌تر بودن رنگ مصرفی در این سیستم لایه‌های رنگ ضخیم‌تر در نتیجه از تعداد دفعات رنگ کاری کاسته خواهد شد.

 ۴- پیستوله‌های مخصوص این سیستم از نوع کاسه‌ای نبوده و از منبع رنگ تغذیه می‌شوند به همین دلیل امکان مانور دست در این سیستم نسبت به پیستوله‌های کاسه‌ای بیشتر است.

 

ایربراش یا قلم رنگ‌پاش (Airbrush)

ایربراش

 

 پیستوله بسیار کوچک و سبک وزنی است که برای نقاشی قسمت‌های بسیار ظریف مانند نوارها مورداستفاده قرار می‌گیرد ظرفیت رنگ آن ۱۴ تا ۲۸ گرم و طرح پاشش تا اندازه یک نقطه قابل‌تنظیم است.

 معمولاً از این پیستوله برای رنگ‌کاری سازه‌های بسیار کوچک استفاده می‌شود. معمولاً در آرایشگاه (بانوان) هم از این دستگاه برای ایجاد طرح روی صورت هم استفاده می‌شود. با این مثال درک بهتری از حجم پاشش و قابلیت پاشش سبک و جزئی را خواهید دید.

 

رنگ کاری به وسیله اسپری (Aerosol)

این وسیله بیشتر در مواردی استفاده می شود که حجم کار کوچک بوده و یا نتوان از پیستوله استفاده کرد.

رنگ کاری به وسیله اسپری (Aerosol)

نکات مهم برای استفاده از پیستوله

 ۱- در بیشتر قوطی‌های اسپری گوی همزنی قرار داده شده تا رنگ ته‌نشین شده در انتهای قوطی را به‌وسیله آن هم زده و آماده مصرف کنیم.

 ۲- لوله کشنده رنگ در انتها خمی دارد که کمک می‌کند حتی در مواردی که مقدار رنگ داخل قوطی کم است و یا قوطی در زاویه ۴۵ درجه قرار دارد رنگ را به بالا هدایت کند.

 ۳- برای رنگ‌کاری سطوح عمودی اسپری را مستقیم به‌طرف بالا و برای سطوح افقی با زاویه ۴۵ درجه نگه می‌داریم تا لوله کشنده رنگ بتواند عمل انتقال رنگ را به‌درستی انجام دهد.

 ۴- برای جلوگیری از گرفتگی لوله کشنده رنگ بعد از هر بار استفاده از اسپری قوطی را سروته کرده و به مدت ۴ ثانیه رنگ بپاشد تا لوله کشنده رنگ عاری از رنگ شود.

در پایان پیشنهاد می‌دهیم تا دو مقاله‌ٔ خطرات استفاده از پیستوله ‌رنگ‌کاری و آموزش تمیزکاری پیستوله رنگ را هم مطالعه بفرمایید.

161 نظر در “معرفی انواع پیستوله مخصوص رنگ پلاستیک و پلی اورتان و چوب

  1. 09164693168 گفت:

    سلام پیستوله رنگ برای پولی اورتان روی چوب کدام هست

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      از پیستوله سه تنظیم کاسه بالا پلاستیکی نازل ۲ استفاده کنید

  2. 09164693168 گفت:

    سلام وقت بخیر.یه سوال دارم درمورد رنگ کاری روی ام دی اف خام.از مله رنگ های پلی اورتان.براق مات پولیشی.با چه دستگاه یا نازلی کار میشه .که یک دست بدون رن دانه میباشد پیستوله مخصوص داره

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      در کامنت دیگر شما پاسخ دادیم

  3. 09189922164 گفت:

    سلام
    برای افراد مبتدی ک در حد سرگرمی و تغییر رنگ گه گاه وسائل چوبی منزل هست این کار چی پیشنهاد میکنید؟

    1. Khorami گفت:

      پیستوله کاسه بالا پلاستیکی

  4. امین گفت:

    سلام و وقت بخیر خدمت شما میخواستم پیستوله رنگ پاش بخرم برای پاشیدن رنگ بر روی درب و پنجره های فلزی میخواستم راهنمایی بفرمایید کدوم نوع پیستوله مناسبتر است و بهترین مارک پیستوله کدام است؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      بالای ۵۰۰ و زیر ۱ میلیون تومن خوبه
      ما در آیچوب چند مدل معرفی کردیم
      کلمه پیستوله رو سرچ کنید

  5. نقاش سایه پاش گفت:

    سلام میشه از پیستولهای رنگ پاش معمولی برای پاشش مولتی کالر هم استفاده کرد

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      خیر
      غلظت مولتی کالر بسیار بالاست

  6. مهدی گفت:

    سلام و خسته نباشید برای رنگ کردن قسمتی از ماشین که بتونه شده ایا میشه از پیستوله برقی ۱۳۳۵رونیکس هم استفاده کرد؟ اگر نه چه مدلی پیشنهاد میکنید

    1. آیچوب گفت:

      سلام مهدی عزیز
      به هیچ عنوان پیشنهاد نیم کنیم از پیستوله برقی برای پاشش رنگ ماشین استفاده کنید. فقط پیستوله بادی (کمپرسور هوا)
      همچنین لطفا نوشته زیر رو مطالعه کنید:

  7. رضا گفت:

    سلام واقعا مرسی که به سوالات ما جواب میدید خسته نباشید
    چه نوع پیستوله ای برای کارهای باغی مناسبه مثلا نقاشی دیوار و در و پنجره و چوب برقی باشه یا بادی خیلی ممنون میشم کاملا توضیح بدین لطف میکنید علاف موندم چی بخرم بودجه ۱ میلیونه

    1. آیچوب گفت:

      سلام رضا عزیز
      پیستوله کاسه بالا با نازل 2 مناسب کار شما هست. البته برای چوب از 1.8 استفاده کنید.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]